Positie per zoekterm

Positie per zoekterm zien

Dit bericht is voor het laatst bijgewerkt op

In Google Search Console kun je de positie per zoekterm zien. Zo kun je af en toe even kijken waar je staat op voor jou belangrijke zoektermen. Om dit te kunnen zien moet je eerst zorgen dat je website verbonden is met Google Search Console. Dat kun je eventueel ook aan je webmaster vragen.

Positie per zoekterm zien

Begin: ga naar Google Search Console. Daar kom je binnen in het overzicht. Kies nu in de zijbalk voor Prestaties.

Nu zie je bovenaan een paar buttons en een tekst: nieuw.

Nieuw button

Klik die tekst aan: Nieuw. En kies voor: Zoekopdracht.

Hier kun je een zoekopdracht intikken. Dat kan een enkel woord zijn, maar het kan ook een klein zinnetje zijn.

In het dropdown kun je kiezen uit:

  • zoekopdrachten met
  • zoekopdrachten zonder
  • of exact query

Dit kun je doen, maar dat hoeft niet. Je kunt het ook gewoon laten staan zoals het is. Dan kies je automatisch voor “zoekopdrachten met”.

  • Daarna klik je op Toepassen.

Nu moet je even scrollen en dan zie je de zoekopdrachten die er aanleiding toe geweest zijn om een pagina van jouw website aan te bieden.


Op welke pagina staan ze?

Maar nog leuker: je kunt daarna ook Pagina’s aanklikken.

pagina's aanklikken

Nu krijg je te zien welke pagina’s er aangeboden zijn naar aanleiding van de zoekterm. Dat is een aanrader, want anders kun je niets doen.

Zodra je weet welke pagina’s zijn aangeboden op een zoekterm en ook weet op welke positie die pagina’s zijn aangeboden, kun je eventueel iets optimaliseren.


Positie per zoekterm zien

Kies een zoekterm waar je graag op gevonden wilt worden en voer die zoekterm in. Zorg dat je het vakje “Positie” hebt aangevinkt en zorg ook dat je het vakje “Gemiddelde CTR” hebt aangevinkt. Die vakjes vind je helemaal bovenaan. Ze staan vlak onder de knoppen waar we het net over hadden.

Scrol helemaal naar boven om deze vakjes te zien en de juiste vakjes aan te klikken

Als je alle vakjes bovenaan hebt aangevinkt en je scrolt naar beneden dan zie je niet alles vanzelf. Je moet dan telkens rechts scrollen. Dus vink alleen aan wat je nodig hebt. In dit geval Positie en Gemiddelde CTR.

Nu scrol je naar beneden en dan ga je kijken op welke positie je staat voor die zoekterm.

Korte zoekterm

Als je een korte zoekterm kiest van een enkel woord, dan zul je zien dat je veel verschillende kleine zinnetjes ziet staan met die zoekterm er in. Kijk eens of er eentje tussen zit die het waard is om een hele nieuwe blogpost voor te schrijven.

Dat kan soms interessant zijn, want Google heeft één van jouw pagina’s aangeboden omdat er vraag naar is. Je hebt al iets geschreven dat bij de zoekterm past. Maar meestal sta je dan niet hoog voor die zoekterm. Daar kun je iets aan doen door er een mooie nieuwe blogpost over te schrijven zodat Google iets beters van je krijgt om aan te bieden voor die zoekterm.

Positie per zoekterm: op welke pagina

Klik je vervolgens Pagina’s aan, dan zie je op welke positie een pagina is aangebonden voor de zoekterm die je gekozen hebt. Als je een korte zoekterm hebt gekozen van een enkel woord, dan zullen daar vaak ook meerdere pagina’s staan.

Heb je een lange zoekterm gekozen die uit meerdere woorden bestaat, dan zul je soms maar 1 pagina zien die voor die specifieke zoekterm is aangeboden.


Meer tabbladen

Er staan daar nog meer tabbladen: Landen, Apparaten, Zoekopmaak, Datums.

Je kunt dus precies zien in welk land je pagina is aangeboden, welke apparaat die mensen gebruikten, wat de zoekopmaak was (bijvoorbeeld als je AMP op je website hebt staan) en op welke datums die allemaal gebeurde.


Positie per zoekterm en CTR

Maar wat vooral leuk is als je wilt optimaliseren, is zoeken naar pagina’s die verbeterd kunnen worden.

  • Kies een zoekopdracht die belangrijk voor je is.
  • Open dan het tabblad Pagina’s.
  • Kijk op welke positie je pagina’s staan voor die ene zoekterm.
  • Zoek nu pagina’s die op positie 1, 2 of 3 staan.

Op positie 1, 2 of 3 sta je natuurlijk niet in je eentje, er staan ook 2 pagina’s van anderen. Op deze posities vallen de meeste clicks en je wilt natuurlijk dat mensen jouw pagina kiezen om te bezoeken en niet een van die 2 andere pagina’s.

Of dit ook gebeurt kun je zien aan de CTR. De CTR is de click through rate. Het is de verhouding tussen het aantal malen dat je pagina getoond is en het aantal malen dat mensen jouw pagina gekozen hebben om te bezoeken.

Je pagina staat heel hoog

Je hebt nu dus deze situatie:

  • je staat al heel hoog, dat heb je al voor elkaar
  • en nu wil je het liefste ook alle clicks krijgen

Of je die clicks ook krijgt, hangt af van de aantrekkingskracht van je titel, de naam van de website (herkennen mensen je naam en kiezen ze ervoor) en het tekstje dat je onder de titel staat in de zoekresultaten.

Daar ga je nu dus naar kijken. 100% van de clicks krijgen is erg ambitieus, maar wel leuk om naar te streven. Streef daar dus gewoon naar. Ga het tekstje onder je titel maar eens verbeteren om de CTR omhoog te krijgen.

Zo kun je je positie per zoekterm zien en optimaliseren. Nu moet je over een paar dagen wel terug komen in Google Search Console om te meten, want je kunt het natuurlijk ook verknallen en dan moet je er snel iets aan doen.


Dit bericht is voor het laatst bijgewerkt op



Positie per zoekterm zien was last modified: by

Auteursrecht afbeelding: 200 Degrees.

Positie per zoekterm zien was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Ik ben facilitator voor de marketingmethode Get Clients Now!™ en door Hubspot gecertificeerd voor inbound marketing. Ik kan je helpen met klanten krijgen via de organische zoekresultaten, door Yoast gecertificeerd. En ik kan je helpen met e-mailmarketing. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *