pret voor als je het druk hebt

PRET als je het druk hebt

Geschatte leestijd: 5 minuten

PRET strategie als je het druk hebt

Waar is PRET een afkorting van?

PRET staat voor: Pauzeren, Rust, Eén ding tegelijk doen en Tempo.
Dit is een strategie die bedacht is voor mensen met NAH (Niet Aangeboren Hersenletsel) en hij is uitstekend bruikbaar voor zzp’ers om een té drukke situatie de baas te blijven.

PRET strategie

Pauze – Rust – Eén – Tempo

Als je goed voor jezelf wilt zorgen terwijl je het heel erg druk hebt, kun je de PRET strategie gebruiken. De PRET strategie is een fantastische manier om een te drukke situatie de baas te blijven. PRET is een woord dat uit vier letters bestaat:

  • de P van Pauzeren
  • de R van Rust
  • de E van Eén ding tegelijk doen
  • de T van Tempo

Pauzeren

Juist als je heel erg veel moet doen, is het belangrijk om voldoende te pauzeren. Denk vooral niet dat je tijdwinst boekt door je pauzes over te slaan, want als je te moe wordt, word je minder effectief.

Stel daarom vooraf  vast wanneer je pauze neemt, laat dit niet van je mate van vermoeidheid afhangen. Zet eventueel een (kook)wekker of gebruik een time tracker.

Als je heel hard moet werken om een deadline te halen, plan dan daarna een rustdag of een rustige dag.

Rust

Rust. Zorg voor rust in je werkomgeving. Misschien vind je het leuk om een radio aan te hebben tijdens je werk, maar realiseer je wel dat je hiermee afleidingen naar binnen haalt. Die afleidingen verstoren niet alleen je concentratie,  ze kosten je ook energie.

Dynamisch archief: Misschien ligt er op je bureau een grote berg papieren waar je nog iets mee moet maar waar je op dit moment niets mee kunt omdat je nog op een antwoord wacht of zoiets.

Een dergelijke stapel papieren schept géén rustige omgeving. Hoewel je het gevoel hebt dat je op dit moment tijd te kort hebt, kun je tijdwinst boeken door die stapel papieren even weg te werken in een dynamisch archief. Een dynamisch archief kun je heel gemakkelijk zelf maken met eenvoudige middelen, je kunt hier lezen hoe je dit kunt doen.

Eén ding tegelijk doen

Eén ding tegelijk doen. Voer je taken één voor één uit. Dat komt de kwaliteit van je werk ten goede. Vergeet dat multi-tasken dus maar.

Social media: probeer niet te werken en ondertussen ook de social media in de gaten te houden. Log daarom uit van Facebook terwijl je aan het werk bent.

E-mail: je hoeft niet ieder moment van de dag op e-mails te reageren. Probeer het beantwoorden van e-mails te clusteren en sluit je e-mail account terwijl je aan het werk bent.

Tempo

Tempo. Als je dingen te snel wilt doen, span je het paard achter de wagen. Je gaat fouten maken en die fouten moet je weer verbeteren. Hierdoor ben je meer tijd kwijt aan je taken dan eigenlijk nodig is. Het is beter om een goede planning te maken en voor je taken voldoende tijd uit te trekken.

PRET methode

Succes strategie

PRET methode

Deze strategie is ontwikkeld voor mensen met NAH. NAH is Niet-Aangeboren-Hersenletsel.

Als jij geen NAH hebt dan denk je misschien dat jij deze strategie niet nodig hebt. Maar kijk er toch nog eens goed naar, want eigenlijk is het niets bijzonders om korte pauzes te nemen, je bureau netjes te houden, één ding tegelijk te doen en een tempo aan te houden dat laag genoeg is om te weten wat je doet.

Dat is eigenlijk een succes-strategie voor iedereen, dit is eigenlijk gewoon: geconcentreerd werken. Daarom wil ik deze strategie onder je aandacht brengen.

PRET als je het druk hebt

Automatiseren en delegeren

Er is nog nog meer waar je aan moet denken, want je hebt het natuurlijk niet zomaar “vanzelf” zo druk gekregen. Ga de volgende zaken eens na:

  • Moet het echt gedaan worden? Wat zijn de consequenties als je het niet doet?
  • Moet het door jou gedaan worden? Zo niet, delegeer het dan.
  • Moet het nu? Zo niet, stel het dan uit en bekijk het op een later tijdstip. Misschien is het dan niet meer nodig.
  • Kun je hulp krijgen zodat je niet alles zelf hoef te doen?
  • Kun je het automatiseren, nu of voor een volgende keer?
  • Is er een manier om dit sneller te doen?
  • Is er een manier om dit gemakkelijker te maken?
  • Hoe kun je hier meer waarde uit halen?

Automatiseren

Ga beslist eens na of er taken zijn die je nu veel tijd kosten maar die je ook geheel of gedeeltelijk zou kunnen automatiseren. Hoe je dat kunt doen en welke zaken je precies kunt automatiseren weet jij waarschijnlijk niet precies, want je hebt geen tijd gehad om dit uit te zoeken.

Maar als je het werkelijk heel druk hebt, dan zijn er een heleboel tools waarmee je taken die je nu handmatig uitvoert zo kunt regelen dat je er zelden naar om hoeft te kijken. Ik denk nu aan tool om je social media te managen en aan manieren om je de tijd die je aan het maken van je nieuwsbrief moet besteden te minimaliseren.

Delegeren

Denk ook een aan het delegeren van sommige taken.

Doordat je een aantal taken delegeert, krijg je ruimte in je hoofd en op je bureau, hierdoor  kun je weer rust en overzicht verwerven. Ik help je met plezier en ik kan ook voor je kijken welke taken geheel of gedeeltelijk geautomatiseerd kunnen worden.

Als je taken uitbesteedt krijg je niet alleen iets minder op je bordje, een ander voordeel is dat je dingen kunt uitbesteden die misschien niet tot je sterkste punten behoren.

En denk eens aan een goed systeem voor je marketing. Een systeem dat je vertelt dat je vandaag genoeg gedaan hebt omdat je morgen weer verder gaan. Een goed marketingsysteem zou dit voor je moeten doen.

Hier vind je meer over time management.


Bronnen

Ken je iemand voor wie dit interessant is?

Gepubliceerd op: 26-3-2016
Voor het laatst bijgewerkt op: 28-11-2021