Prijsopbouw van je dienstenaanbod

Ben je te duur of ligt het aan de prijsopbouw van je diensten? Prijsopbouw van je dienstenaanbod is veel belangrijker dan de daadwerkelijke prijs. In dit artikel wil ik ingaan op de reden waarom het kan lijken dat je klanten niet veel willen betalen. Dit komt meestal doordat de prijsopbouw van je dienstenaanbod niet goed is.

Kort geleden sprak ik binnen 24 uur twee verschillende startende ondernemers. Allebei waren ze aan het worstelen met de prijzen van hun diensten. Allebei vertelden ze me tussen neus en lippen door dat ze zich realiseerden dat ze niet teveel konden vragen, want dan zouden ze niet verkopen.

Prijsopbouw

Als een ervaren ondernemer dit zou zeggen zou ik dit misschien geloven. Maar als een startende ondernemer me vertelt dat hij niet “te veel”  kan vragen dan weet ik dat ik met een overtuiging te maken heb.

Wat beide ondernemers eigenlijk zeiden, was dat ze er geen idee van hadden wat de klant hun dienst waard zou vinden. Dat is een belangrijk punt, want klanten zijn net mensen: ze verschillen onderling! Wat de ene klant vreselijk duur vindt, vindt de andere klant een buitenkansje.

Lage prijs

In het algemeen kun je stellen dat mensen die overwegen om je klant te worden, niet direct veel geld uit willen geven. Dat mensen niet direct veel geld uit willen geven, komt niet doordat ze sowieso niet veel geld uit willen geven.

Ze willen eerst zien dat jij dat geld waard bent

Dat is natuurlijk niet zo gek, want dat wil je zelf ook voor je iets koopt.

  • Je hebt daarom een dienst nodig die mensen voor weinig geld kunnen inkopen, zodat ze je kunnen uitproberen.

Gratis product

Je begint daarom met een gratis product aan te bieden. Een weggever die mensen kunnen krijgen in ruil voor hun e-mailadres. Denk niet dat je dit deel van je aanbod kunt overslaan. Mensen die je website bezoeken komen niet vanzelf terug: je moet ze helpen om je niet te vergeten.


Lage prijs

Je volgende aanbod is een aanbod voor een bedrag dat zo laag is dat mensen het gevoel hebben dat ze zich er geen buil aan kunnen vallen: als je dienst niet goed blijkt te zijn is er voor je klant geen man overboord.

Omdat je deze dienst tegen een lage prijs gaat verkopen, moet je iets bedenken dat jou niet verschrikkelijk veel tijd kost.


Gemiddelde prijs

Na die eerste aankoop hebben mensen ervaring met jou. Ze hebben kunnen ervaren wat jouw diensten waard zijn en als je het goed gedaan hebt, dan zijn ze daarna, bij de inkoop van een volgende dienst, bereid om meer te betalen.

  • Voor deze groep mensen heb je een standaard-dienst nodig die je kunt aanbieden voor een gemiddelde prijs.

Hoge prijs

  • En rond 4% van je klanten wil iets heel anders. Deze groep mensen wil een op maat gemaakte dienst en is bereid hier veel voor te betalen.

Over deze laatste groep moet je beslist ook nadenken, want als je deze groep mensen niet kunt bedienen, dan verlies je een kans om je omzet met sprongen te laten stijgen.


Prijsopbouw

Eigenlijk is het natuurlijk niets bijzonders dat mensen niet direct heel veel geld uit willen geven zonder er zeker van te zijn dat je dat geld waard bent.

Marktconforme prijs

Maar er speelt natuurlijk nog iets. Klanten kunnen je prijzen vergelijken met anderen in je branche. Met ondernemers die een soortgelijk product of een soortgelijke dienst aanbieden.

Als de prijs die jij berekent opvallend afwijkt van de prijzen die anderen in jouw branche berekenen, dan moet daar een reden voor zijn want anders stapt de klant natuurlijk niet in.

Je moet dan een opvallend extra voordeel aanbieden. Iets dat je concurrent niet kan aanbieden. Heb je een dergelijk extra voordeel? Kun je dat aanbieden? Als je dat niet kunt, dan is er geen verklaring waarom jouw dienst of product duurder zou mogen zijn dan de dienst of het product van je concurrent. Je loopt dan als het ware “uit de pas” en dan zal omzet kosten.

Er zijn natuurlijk ook uitzonderingen: die mensen weten gewoon wat ze willen en beslissen direct.

Prijsopbouw van je dienstenaanbod

Het zal je duidelijk zijn dat de prijsopbouw van je dienstenaanbod belangrijk is. Maar bij marketing zijn er meer dingen belangrijk. Wil je hier meer over weten? Lees dan verder bij groei naar succes en maak een afspraak met me.

Gratis tips en series over:

  • Mailchimp of MailerLite
  • Zoekmachine optimalisatie
  • Marketing

Gewoon kiezen wat je hebben wilt en meenemen.

Gratis producten

Gratis producten

Prijsopbouw van je dienstenaanbod was last modified: by

Prijsopbouw van je dienstenaanbod: met dank aan lethutrang101 voor de uitgelichte afbeelding.

Prijsopbouw van je dienstenaanbod was last modified: by