Primaire menu

Je primaire menu is je hoofdmenu. Het is het menu dat bij veel websites in een balkje bovenaan de pagina’s staat. In dat primaire menu staan gewoonlijk alle pagina’s, met daaraan vast alle subpagina’s.

Primaire menu
Primaire menu

Dat kan erg goed werken, maar in de praktijk werkt het helemaal niet goed want:

  • het primaire menu is het menu dat het minste gebruikt wordt door bezoekers
  • en als er na verloop van tijd erg veel pagina’s in het primaire menu staan, dan wordt het helemaal niet meer gebruikt

Je bezoeker kan hier keuzestress door ervaren: hij of zij ziet door de bomen het bos niet meer.


Primaire menu of hoofdmenu

Dat is begrijpelijk, want een hoofdmenu met een enorme omvang helpt niet echt bij het navigeren door je website. Bezoekers die door de bomen het bos niet meer zien, gaan gewoonlijk weg want ze kunnen niet vinden wat ze zoeken.

Dit moet je voorkomen. Dus als je primaire menu heel erg veel pagina’s begint te krijgen, dan moet je hier iets aan doen.


Oplossingen

Je zou kunnen beginnen met al je pagina’s kritisch te bekijken. Misschien zitten er pagina’s tussen die beter samengevoegd zouden kunnen worden met andere pagina’s. Je kunt hier lezen hoe je dit kunt doen.

Als je geen pagina’s kunt verwijderen dan heb je een andere oplossing nodig.


Aangepaste menu’s

Je kunt overwegen om uitsluitend de hoofdpagina’s in het primaire menu te laten staan, en aangepaste menu’s te maken voor de subpagina’s.

  • Die aangepaste menu’s kun je in aangepaste zijbalken zetten
  • Je kunt ze ook in een inhoudsblok onderaan relevante pagina’s zetten
  • Of je plaatst aangepaste menu’s in de widgets in de voettekst.
  • En je kunt pagina’s samenvoegen en een deel van de content in tabbladen zette
  • En met Gutenberg heb je ook de mogelijkheid meer content op dezelfde pagina te zetten en die pagina in stukjes te hakken met behulp van het blok Pagina-einde.
  • Of je maakt extra menu’s die je met shortcodes op je pagina’s en berichten zet.
  • En je kunt een overzichtspagina maken.

Wat wil je bezoeker

Er zijn mogelijkheden genoeg. Door je menu-items te verminderen en je hoofdmenu overzichtelijker te maken zorg je ervoor dat je lezer een beetje lucht en ruimte krijgt.

Een bezoeker wil helemaal niet weten dat jij zoveel pagina’s hebt volgeschreven. Een lezer wil snel en gemakkelijk kunnen vinden wat hij of zij zoekt.

Jij moet de lezer bij de hand nemen en door je website leiden


Overzicht

En dat kun je prima doen door eerst de hoofdpagina aan te bieden. Pas daarna bied je allerlei verfijningen aan. Dit doe je pas als er al een keuze voor een hoofdpagina gemaakt is. Zo leid je je bezoeker stapsgewijs naar de pagina waar je jij ‘m graag wilt hebben en waar hij zelf ook naartoe wil.


Hoe niet

Sommige themes bieden de prachtige mogelijkheid om meerdere primaire menu’s aan te maken. Je hebt dan de mogelijkheid bovenaan de ene pagina een heel ander menu te plaatsen dan boven de andere pagina.

Dat is een prachtige mogelijkheid maar die moet je wel heel goed gebruiken en daar gaat het vaak mis.


Waar plaats je een ingekort primair menu

Nou, denk eens na: mensen tikken een zoekopdracht in in een zoekmachine. Bij de antwoorden staat o.a. jouw blogpost en ze kiezen jouw blogpost om te bezoeken.

De vraag is dan: wat wil jij graag dat ze doen als ze op de pagina komen waar je die blogpost hebt staan?

  • Wil je dan dat daarna zo weinig mogelijk andere pagina’s bezoeken en zo snel mogelijk weer weggaan?
  • Of wil je dat ze zoveel mogelijk andere pagina’s bezoeken en zo lang mogelijk blijven?

Omdat het om je blog gaat wil je dat ze zo lang mogelijk blijven, dus dan zet je compleet menu boven je blogposts.


Primaire menu inkorten

Een ingekort primair menu zorgt voor twee dingen:

  • mensen hebben niet zoveel mogelijkheden om naar een ander deel van je website te gaan
  • en ze krijgen weinig afleidingen

Als je iets wilt verkopen, dan is het belangrijk dat je je bezoekers daar niet bij stoort: zorg dus voor weinig afleiding. Een kort menu boven de pagina, geen zijbalk, geen anderen toeters en bellen. Boven een salespagina zet je daarom je ingekorte primaire menu.

Maar niet boven je blog, want mensen die je blog bezoeken moeten het liefst zo lang mogelijk blijven en zo veel mogelijk rondscharrelen op je website.


Blogmenu op je homepage

Mensen die via de zoekmachines op je website komen, die beginnen ergens op je blog te lezen. Ze komen niet binnen via je homepage. Maar vaak gaan ze nog wel even naar je homepage voor ze weer weggaan.

Daarom moet je homepage een richtingaanwijzer zijn. Want als je ze goed de weg wijst op je homepage, dan heb je kans dat je ze opnieuw je website in trekt, terwijl ze al bezig waren weg te gaan.


Wat zet je op je homepage

Als je een plugin wilt gebruiken om een selectie van je blogposts op je homepage te plaatsen, welke blogs kies je dan? Kies je dan je nieuwste blogposts of kies je je populairste blogposts?

Het lijkt logisch om daar je nieuwste blogposts te promoten, maar zijn dat ook je beste blogposts? Besef dat het hier niet gaat om mensen die net op je website geland zijn. Het gaat om je laatste kans om mensen opnieuw je website in te trekken? Ikzelf zou daarom kiezen voor mijn populairste blogposts, want daarvan weet ik zeker dat ze aantrekkelijk zijn voor mijn bezoekers.


Site structuur

Zou je hulp willen bij het opbouwen van een goede structuur voor je website?

Een structuur waardoor de verschillende delen van je website elkaar versterken?

Een structuur waardoor je website hoger in de zoekresultaten komt? Laat je dan helpen. Ik heb een training SEO die heel verhelderd voor je kan zijn.

tip rood

En je kunt ook de handleiding SEO zelf doen lezen als je meer wilt begrijpen over SEO.

Primaire menu was last modified: by

Met dank aan Pettycon voor het beeld in de uitgelichte afbeelding.

Primaire menu was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.