Privé berichten op Twitter

Privé berichten op Twitter: kansen en valkuilen

Privé berichten: Twitter privé berichten is een functie van Twitter. Deze functie biedt je de mogelijkheid om privé berichten te ontvangen van mensen die je niet volgt.

Dat lijkt ideaal voor een klantenservice want iedereen kan je een privé bericht sturen. Maar er zijn natuurlijk ook valkuilen die je eerst moet inventariseren.

In dit artikel vertel ik zowel voor de voordelen als over de valkuilen.


Twitter privé berichten inschakelen

Als je de mogelijkheid om deze berichten te ontvangen wilt activeren

  • open dan het menu onder je foto en kies voor Instellingen en privacy.
  • zoek daarna in de zijbalk links naar Privacy en veiligheid.
  • scrol vervolgens helemaal naar beneden tot je ziet staan: Privé berichten. Vink het vakje bij privé berichten aan en je bent klaar.

Twitter privé berichten als klantenservice

Deze functie biedt de mogelijkheid om klachten via privé berichten af te handelen. Dat kan fijn zijn, maar er zitten ook schaduwkanten aan: iedereen ziet dat iemand klaagt, maar iemand ziet dat je iets met klachten doet.

Daarom: als mensen je een mention met een klacht sturen, zorg er dan voor dat uit je tijdlijn duidelijk blijkt dat je klachten serieus neemt en serieus afhandelt. Mensen verwachten als antwoord een tweet van je,


Klacht

Als mensen een klacht indienen met een mention, dan verwachten ze gewoonlijk een mention terug. Als jij in plaats daarvan antwoord geeft via een privé bericht, dan missen ze dat antwoord misschien (je weet niet hoeveel privé berichten de ander krijgt).

Dit kun je oplossen door de klant die je een klacht gestuurd heeft d.m.v. een mention uit te nodigen om je een privé bericht te sturen. Je verlegt de aandacht van de klant dan naar de privé berichten.

Die mention komt op je tijdlijn te staan. Hiermee voorkom je dus ook gelijk dat anderen denken dat je niets met de klacht doet.


Twitter privé berichten om te promoten

Je zou kunnen denken dat de mogelijkheid om privé berichten te sturen ook erg geschikt is voor promotie. Dit is echter af te raden, want hiermee begeef je je op verschrikkelijk glad ijs. Mensen houden niet van marketingboodschappen die als privé bericht vermomd zijn.


Verschil met vroeger

Als je dit in het verleden deed, dan kon de ontvanger van de ongewenste berichten je gewoon ontvolgen (en dat gebeurde ook). En door jou te ontvolgen was de ontvanger van je ongewenste privé berichten af. Maar nu is de ontvanger niet van je af door je ontvolgen.

Als een ontvanger nu van ongewenste privé berichten af wil komen, moet hij privé berichten niet meer toestaan (maar hij heeft er juist voor gekozen om deze mogelijkheid te openen) of hij moet jouw account blokkeren.

Blokkeren

Als de ontvanger ervoor kiest om jouw account te blokkeren dan kun jij die ontvanger niet meer zien. Die ontvanger kan dan over jou tweeten terwijl jij niet weet dat dit gebeurt. ’t Is maar dat je het weet. En een ontvanger kan jouw ongewenste privé berichten rapporteren als spam. Ook niet gunstig voor je.


Twitter privé berichten

Je kunt Twitter privé berichten dus wel gebruiken als klantenservice, maar niet als middel om je producten en diensten te promoten.

Welke methoden je ook gebruikt voor je marketing: ze werken het beste als ze deel uitmaken van een gestructureerd marketingplan.

En onderzoek eerst of je doelgroep wel op Twitter zit.

Lees direct verder: Ik heb geen klanten

Gratis meenemen

GET CLIENTS NOW!™ is een handelsmerk van Wings for Business LLC, en wordt onder licentie gebruikt. www.getclientsnow.com

Privé berichten op Twitter: kansen en valkuilen was last modified: by
Bronnen

Met dank aan Pixabay voor het beeld in de uitgelichte afbeelding.

Privé berichten op Twitter: kansen en valkuilen was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.