Promoten in je nieuwsbrief

Je bedrijf promoten in je nieuwsbrief lijkt logisch, want waar heb je die nieuwsbrief anders voor? Als je een nieuwsbrief maakt, kun je geneigd zijn om er zoveel mogelijk aanbiedingen en verwijzingen naar je diensten of producten in te zetten. Begrijpelijk, want voor jou is je nieuwsbrief een middel om je omzet te verhogen.

Klantperspectief

Je klanten hebben echter een ander doel. Zij hebben helemaal geen behoefte aan een nieuwsbrief vol reclame. Zij willen  informatie waar ze iets aan hebben.

Als je veel reclame in je nieuwsbrief zet en in iedere nieuwsbrief die je verstuurt je bedrijf gaat promoten moet je niet verbaasd zijn als je veel afmeldingen krijgt. Je moet dit anders aanpakken.

Kenniswerkers

Als je een kenniswerker bent: deel je kennis, geef een beetje kennis weg, maar geef niet alles weg. Vertel wat mensen moeten doen en waarom ze het moeten doen. Vertel niet hoe ze het moeten doen.

De vraag is nu: is dit altijd waar? Nee, dit is niet is niet altijd waar, maar het is wél waar voor dienstverleners.

Producten

Als je producten verkoopt, stuur dan niet zomaar een aantal producten naar je lezers. Probeer de producten die je promoot zoveel mogelijk af te stemmen op de behoeften van je lezers. Wat hebben ze kocht en wat is een logisch vervolgaanbod?

Is het een verbruiksproduct? Wanneer is het bij normaal gebruik op? Als je dat berekent dan kun je zorgen dat je op dat moment een nieuwsbrief met een kortingcode stuurt voor een vervolgaankoop.

Inleven

Leef je in in je doelgroep. Wat vindt je doelgroep leuk? En dat is vaak iets anders dan je graag rond zou willen sturen. Geef je doelgroep wat je doelgroep graag ontvangen wil.

Promoten

Zorg echter eerst voor een leuke, informatieve nieuwsbrief en doe daarna pas je aanbod. Zorg voor een 20/80 verhouding: 20% je bedrijf promoten, 80% interessante tips.

Afmeldingen

Teveel reclame in je nieuwsbrief is een reden voor mensen om zich af te melden. En als mensen zich hebben afgemeld, krijg je gewoonlijk géén nieuwe kans. Je bent ze dan dus kwijt.

Mailinglijst

De tijd waarop je je nieuwsbrief verstuurt  is de tijd waarop je sowieso afmeldingen kunt verwachten. Dat is logisch, want met je nieuwsbrief stuur je ook een afmeldlink en die afmeldlink hebben je lezers niet zolang je geen nieuwsbrief verstuurt.

Er dus niets aan te doen dat je afmeldingen krijgt na de verzending. Zorg echter dat het aantal afmeldingen zo laag mogelijk is, want voor je verkoop heb je je mailinglijst nodig.

Aankoopbeslissing

Mensen hebben gewoonlijk 7 tot 10 contacten met je nodig voordat ze een aankoopbeslissing kunnen nemen. Het is daarom essentieel dat je zoveel mogelijk mensen op je mailinglijst krijgt en dat je ze op je mailinglijst houdt.

En een eigen mailinglijst is beslist noodzakelijk voor de toekomst van jouw bedrijf! Verknal het niet door je lezers te overladen met reclame. Als je hulp wilt bij het starten met MailChimp, kijk dan eens bij het MailChimp startpakket.

checklist voor nieuwsbrieven

Checklist voor Mailchimp nieuwsbrieven

Een checklist waardoor het maken van je nieuwsbrieven veel gemakkelijker gaat en je er zeker van kunt zijn dat je niets vergeet voor je op de verzendknop klikt.

In deze checklist noem ik de punten die je beslist moet controleren. En sommige van deze punten zouden wel eens nieuw voor je kunnen zijn.

Je kunt deze checklist hier gratis ophalen.

mailchimp logo

Promoten in je nieuwsbrief was last modified: by
Credits

Met dank aan Geralt voor de uitgelichte afbeelding.

Promoten in je nieuwsbrief was last modified: by