Reacties als SEO strategie

Reacties als SEO strategie, is dat een goede strategie? Dat is het onderwerp van dit artikel.

Goolgle waardeert het als een blogpost populair is: shares, likes, reacties etc. etc. Een blogpost die veel interesse wekt plaatst Google hoger in de zoekresultaten dan blogposts die nauwelijks interesse wekken.

Maar laatst hoorde ik een ondernemer hier iets interessants over zeggen dat ik de moeite waard vond om nader te onderzoeken.

Hij zei:

Via de zoekmachines word je wel gevonden, maar door de verkeerde mensen.

Dat vind ik een vreselijk interessante bewering omdat dit niet hoort te kunnen. Ik vroeg me daarom af hoe hij het voor elkaar krijgt om verkeerde bezoekers te krijgen via de zoekmachines.

Verkeerde bezoekers via de zoekmachines

Eerst een toelichting zodat je begrijpt waarom dit heel bijzonder is en eigenlijk niet kan: zoekmachines worden gebruikt door mensen die actief op zoek zijn naar jouw dienst of product.

Daarom is het heel vreemd als je via de zoekmachines mensen aantrekt die de verkeerde mensen zijn. Normaal gesproken zijn mensen die via de zoekmachines komen juist heel erg relevante bezoekers.

Maar volgens de eigenaar van deze website was dit juist niet zo: hij kreeg veel bezoekers via de zoekmachines, maar het waren verkeerde bezoekers. Dus hoe heeft hij dat voor elkaar gekregen?

Reacties als SEO strategie

Het bleek om een website te gaan waarop de eigenaar wekelijks een minimaal artikeltje plaatste. Toch was die website heel erg populair, dat was te zien aan de honderden reacties die onder ieder artikel stonden.

Het is verbazingwekkend dat een website waar wekelijks een minimaal artikel op wordt geplaatst onder ieder artikel honderden reacties heeft staan. Dus: waarom reageerden zoveel mensen op dit minimale artikeltje?

Nader onderzoek leerde me dat mensen die reageerden na een x-aantal reacties een gratis cursus kregen. Reageren werd dus beloond.

Reacties als SEO strategie goede strategie?

Reacties als SEO strategie lijkt een goede strategie. Want, zoals ik hierboven al zei: Google waardeert het als mensen reageren.

Je zou daarom denken dat het een goed idee is om mensen te belonen voor het plaatsen van een kwaliteitsreactie. Maar de eigenaar van de website vertelde dat zijn website wel veel bezoekers aantrok via Google, maar dat het de verkeerde mensen waren.

Reacties als SEO strategie: veel bezoekers

Deze SEO strategie werkte dus goed: er kwamen veel bezoekers. Maar  anderzijds had deze SEO strategie niet het gewenste effect, want de bezoekers waren verkeerde bezoekers.

Reacties als SEO strategie: wat doet dat?

Reacties als SEO strategie: denk eens na wat er dan precies gebeurt. Als je een artikel schrijft, dan weet je precies wat je schrijft en waar je over schrijft. Maar als je artikel minimaal is en daarna honderden reacties krijgt, dan heb je zelf misschien 2% van je artikel geschreven en de rest door je bezoekers laten schrijven. Dan bepaal je niet meer zelf waar je artikel over gaat, dat laat je dan door je bezoekers bepalen.

Je zit dan als het ware niet meer aan het roer van je website. En als je niet zelf aan het roer zit, dan ga je daarheen waar de wind en de stroming je brengen. Ofwel, dan kan het heel goed gebeuren dat je website veel bezoekers aantrekt doordat je artikelen populair zijn, maar dat dit de verkeerde bezoekers zijn omdat je teksten niet relevant zijn.

Bezoekers aantrekken

Als je met je website aan de slag gaat dan wil je natuurlijk graag bezoekers. Maar als je dieper nadenkt, dan besef je dat helemaal niet “zomaar” bezoekers wilt. Je wilt bezoekers die in je diensten of producten geïnteresseerd zijn. Dat zijn de juiste bezoekers.

Je hebt dus eigenlijk niets aan een artikel dat populair is bij iedereen want je website is geen circus of theatervoorstelling. Uiteindelijk wil je klanten krijgen via je website.

Reacties als SEO strategie: populariteit

Als je het je doel is om populair te zijn bij iedereen, dan kan het verzamelen van zoveel mogelijk reacties een SEO-strategie zijn. Als je dit wilt en het bij je past dan moet je mensen belonen voor hun reactie.

Reacties belonen

Die beloningen kun je heel simpel creëren met behulp van de plugin CommentLuv.

Het gevolg hiervan is dat je veel reacties zult krijgen. Maar een ander gevolg is ook dat je bij iedere reactie die je krijgt zelf minder aan het roer van je website zit. Dat is prima als dit je plan is en je om het even wie wilt aantrekken.

Ik weet niet of dit zo blijft. Hiermee bedoel ik dat Google het algoritme voortdurend aanpast omdat hij de beste antwoorden op zoekopdrachten wil geven.

Populariteit meten is hierbij een middel. En dat middel blijkt niet helemaal te doen wat het moet doen. Want als een eigenaar van een website zegt dat hij op deze manier verkeerde bezoekers aantrekt, dan zullen die bezoekers ook een geen optimale ervaring hebben. Deze strategie heeft dus niet het bedoelde effect en dat is voor Google meestal een reden om er iets aan te veranderen. En dan moet je dus een andere strategie bedenken.

Doelgroep aantrekken

Als je liever niet populair wilt zijn bij iedereen en een specifieke doelgroep op het oog hebt, schrijf je artikelen dan zelf en laat dit niet door je bezoekers doen. Geef wel de mogelijkheid om te reageren of geef de mogelijkheid om binnen een bepaalde tijd na publicatie te reageren. Maar beloon die reacties niet.

Dan krijg je minder reacties waardoor de hoofdmoot van je artikel nog steeds van je eigen hand is. En je krijgt reacties die relevanter zijn.

Als je via de populariteit van je blogposts wilt stijgen zou ik liever mikken op likes en shares dan op beloonde reacties. En nu bedoel ik natuurlijk niet dat je likes en shares zou moeten kopen want dan span je het paard achter de wagen.

Meer lezen over SEO?

Ik heb een handleiding SEO voor beginners. En als je er hulp bij wilt dan kan dat ook.

  • Categorie: SEO

Judith de Vries

 

Over Judith de Vries

Marketing voor eenpersoons dienstverlenende bedrijven:

  • erkende Mailchimp expert
  • erkende Mailerlite expert
  • SEO Yoast gecertificeerd
  • Inbound marketing gecertificeerd
Reacties als SEO strategie was last modified: by

Reacties als SEO strategie: met dank aan Clker-Free-Vector-Images voor het materiaal in de uitgelichte afbeelding.

Reacties als SEO strategie was last modified: by

2 reacties op “Reacties als SEO strategie

  1. Ja, reacties worden geïndexeerd en volgens Google maken ze deel uit van het artikel. Hierdoor kan de inhoud van een artikel een heel andere kant op gaan als je veel reacties krijgt. En daarom moet je ook goed opletten dat je geen spam reacties toestaat.

    Over de tussenkopjes: het is een goed idee om de focus zoekterm van een artikel te herhalen in tussenkopjes. Dit artikel heeft een lange focus zoekterm. De hele zin “Reacties als SEO strategie” is de focus zoekterm. Meestal is de focus zoekterm van een artikel korter waardoor je ‘m kunt verwerken in gevarieerde tussenkopjes. Doordat deze focus zoekterm lang is, is dat veel moeilijker. Maar het is niet de bedoeling dat het zo opvalt dat jij deze vraag stelt :) De bedoeling was om de focus zoekterm te herhalen, maar zonder dat jou dit zou opvallen :) Ik ga er daarom iets aan veranderen.

    Dank je wel voor je feedback.

  2. Beschouwt Google een stuk tekst met reacties als een artikel?

    Waarom heb je zovaak tussenkopjes met de zelfde woorden?

Reacties zijn gesloten.