Realtime in Google Analytics

Realtime in Google Analytics

Onder het tabblad Realtime in Google Analytics kun je zien wat er nu, op dit moment, op je website gebeurt. Dat is natuurlijk leuk om naar te kijken, maar je hebt er in sommige situaties ook iets aan.

realtime in google analytics
Realtime in Google Analytics

Realtime in Google Analytics

Onder het tabblad Realtime vind je:

  • een overzicht
  • locaties
  • verkeersbronnen
  • content
  • gebeurtenissen
  • conversies
realtime

Realtime overzicht

Het tabblad Overzicht laat je het aantal gebruikers zien dat nu op je website actief is.

En je ziet hier hoe ze je website bezoeken:

  • desktop
  • mobiel
  • of tablet
actieve gebruikers

Hierboven zie je dat er 2 actieve gebruikers zijn. Eentje bezoekt de website desktop en de andere leest via een tablet. Mobiel is niet 100% actueel want dit wordt in batches verzonden.


Realtime: waar komen ze vandaan

Je ziet er verder de belangrijkste verwijzingen, het beste sociale verkeer en de belangrijkste zoektermen. Dat kan erg interessant als je net iets geplaatst heb op de social media.


Pagina weergaven per minuut

Aan de rechterkant van de pagina zie je een diagram met het aantal paginaweergaven per minuut en per seconde.

pagina weergaven per minuut

Locaties

Er staat ook een kaartje en daarop zie je dat ik naar een preview kijk en in Zoetermeer zit. Dat eerste klopt, maar het tweede klopt niet helemaal. Verder is er nog iemand uit de omgeving van Assen actief, maar dat is het dan. Wat wil je ook, het zondagochtend half 8 terwijl ik dit artikel schrijf.

Hier zie je bij de actieve pagina’s maximaal 10 pagina’s. Maar als het erg druk is op je website kan het natuurlijk goed zijn dat ook andere pagina’s bekeken worden.

belangrijkste locaties

Realtime tabbladen

Onder de tabbladen vind je meer van hetzelfde. Wat je op de overzichtspagina ziet, zie je ook onder de tabbladen.


Tabblad locaties

Onder het tabblad Locaties zie ongeveer hetzelfde, maar dan met een wereldkaartje. Dat is natuurlijk veel minder leuk, want dan zie je alleen dat de bezoekers uit Nederland komen. Maar waar ze dan zitten, dat zie je hier niet.


Tabblad verkeersbronnen

Hier zie je hoe mensen op je website zijn gekomen.

  • Organisch: deze mensen zijn via de gratis zoekresultaten gekomen.
  • Direct – none: deze mensen kennen je website al want ze hebben het adres ingetikt in hun browser.
  • CPC: mensen die via een betaalde advertentie op je website zijn gekomen.
  • Referral: deze mensen hebben op een andere website dan jouw website geklikt op een link die naar jouw website verwijst.

Tabblad content

Hier zie je weer welke pagina’s je actieve bezoekers bekijken.


Gebeurtenissen

Een gebeurtenis is een actie: iets downloaden, op een knop klikken, een video bekijken etc. Google is niet helderziende, daarom zie je deze gebeurtenissen niet vanzelf. Je moet eerst aan Google vertellen dat je vindt dat een video bekijken een gebeurtenis is. Dat kun je doen door doelen in te stellen.


Conversies

En als je doelen instelt, dan kun je onder het tabblad Conversies zien in welke mate deze doelen op dit moment, door je actieve gebruikers van nu, behaald worden.


Wat heb je aan Realtime?

De vraag is natuurlijk altijd: Waar dient het toe? Want dit lijkt niet zo’n heel erg zinvolle tijdsbesteding. Maar als je veel bezoekers hebt is het wel heel erg leuk om naar te kijken.


Trackingcode testen

Maar in belangrijker is dat je door hier even te kijken je trackingcode kunt testen:

  • zet 2 tabbladen open in je browser
  • bezoek je eigen website
  • en kijk in Google Analytics Realtime of je ziet dat je je website bezoekt.

Wat doet je nieuwste content?

En je kunt hier ook kijken wat je nieuwste content doet. Ze een leuke afbeelding met een link op je Facebookpagina en ga hier kijken of die blogpost mensen naar je website trekt.

Gratis checklist
Realtime in Google Analytics was last modified: by

Bronnen: Analytics Academy, mijn eigen account en Google help.

Realtime in Google Analytics: met dank aan Maklay62 voor het beeld in de uitgelichte afbeelding.

Realtime in Google Analytics was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Ik ben facilitator voor de marketingmethode Get Clients Now!™ en door Hubspot gecertificeerd voor inbound marketing.Ik kan je helpen met klanten krijgen via de organische zoekresultaten, door Yoast gecertificeerd.En ik kan je helpen met e-mailmarketing. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite.