realtime in google analytics

Realtime in Google Analytics

Geschatte leestijd: 6 minuten

Realtime in Google Analytics

Onder het tabblad Realtime in Google Analytics kun je zien wat er nu, op dit moment, op je website gebeurt. Dat is natuurlijk leuk om naar te kijken, maar je hebt er in sommige situaties ook iets aan. Wat je kunt zien in Realtime in Google Analytics wil ik in dit artikel bespreken.

Realtime in Google Analytics

Tabblad Realtime

Realtime in Google Analytics

Onder het tabblad Realtime vind je:

  • een overzicht
  • locaties
  • verkeersbronnen
  • content
  • gebeurtenissen
  • conversies
realtime

Realtime in Google Analytics

Realtime overzicht

Realtime overzicht

Het tabblad Overzicht laat je het aantal gebruikers zien dat nu op je website actief is.

En je ziet hier hoe ze je website bezoeken:

  • desktop
  • mobiel
  • of tablet
realtime overzicht

Hierboven zie je dat er 1 bezoeker is en dat deze bezoeker de site via desktop bezoekt.

Waar komen je bezoekers vandaan?

Je ziet er verder de belangrijkste verwijzingen, het beste sociale verkeer en de belangrijkste zoektermen. Dat kan erg interessant als je net iets geplaatst heb op de social media.

Pagina weergaven per minuut en per seconde

Aan de rechterkant van de pagina zie je een diagram met het aantal paginaweergaven per minuut en per seconde.

pagina weergaven per minuut en per seconde

Belangrijkste actieve pagina’s

Hier zie je bij de actieve pagina’s maximaal 10 pagina’s. Maar als het erg druk is op je website kan het natuurlijk goed zijn dat ook andere pagina’s bekeken worden.

belangrijkste actieve pagina's

Locaties

Een kaartje met daarop de locaties waar je bezoekers zijn.

locaties

Realtime in Google Analytics

Andere realtime tabbladen

Realtime tabbladen

Onder de tabbladen vind je meer van hetzelfde. Wat je op de overzichtspagina ziet, zie je ook onder de tabbladen.

Tabblad locaties

Onder het tabblad Locaties zie ongeveer hetzelfde, maar dan met een wereldkaartje. Dat is natuurlijk veel minder leuk, want dan zie je alleen dat de bezoekers uit Nederland komen. Maar waar ze dan zitten, dat zie je hier niet.

Tabblad verkeersbronnen

Hier zie je hoe mensen op je website zijn gekomen.

  • Organisch: deze mensen zijn via de gratis zoekresultaten gekomen.
  • Direct – none: deze mensen kennen je website al want ze hebben het adres ingetikt in hun browser.
  • CPC: mensen die via een betaalde advertentie op je website zijn gekomen.
  • Referral: deze mensen hebben op een andere website dan jouw website geklikt op een link die naar jouw website verwijst.

Tabblad content

Hier zie je weer welke pagina’s je actieve bezoekers bekijken.

Gebeurtenissen

Een gebeurtenis is een actie: iets downloaden, op een knop klikken, een video bekijken etc. Google is niet helderziende, daarom zie je deze gebeurtenissen niet vanzelf. Je moet eerst aan Google vertellen dat je vindt dat een video bekijken een gebeurtenis is. Dat kun je doen door doelen in te stellen.

Conversies

En als je doelen instelt, dan kun je onder het tabblad Conversies zien in welke mate deze doelen op dit moment, door je actieve gebruikers van nu, behaald worden.

Realtime in Google Analytics

Wat heb je aan Realtime?

Wat heb je aan Realtime?

De vraag is natuurlijk altijd: Waar dient het toe? Want dit lijkt niet zo’n heel erg zinvolle tijdsbesteding. Maar als je veel bezoekers hebt is het wel heel erg leuk om naar te kijken.

Trackingcode testen

Maar in belangrijker is dat je door hier even te kijken je trackingcode kunt testen:

  • zet 2 tabbladen open in je browser
  • bezoek je eigen website
  • en kijk in Google Analytics Realtime of je ziet dat je je website bezoekt.

Wat doet je nieuwste content?

En je kunt hier ook kijken wat je nieuwste content doet. Zet een leuke afbeelding met een link op je Facebookpagina en ga hier kijken of die blogpost mensen naar je website trekt.

seo 200

Gratis checklist SEO

Eerst een checklist, dan een gouden tip van Google zelf en daarna blogupdates als ik iets nieuws publiceer.

Als je nou echt iets wilt met SEO, dan moet je natuurlijk inschrijven!

SEO leren

SEO is ingewikkeld spul en je kunt het heel moeilijk maken. Daardoor kan het lijken alsof je er veel over moet weten om er iets mee te kunnen. En het lijkt dat als je er niet heel veel over weet, dat je dan maar moet vergeten.

Dat is gelukkig niet zo. Als je een WordPress website hebt en je brengt in die website een goede structuur aan en je blogt regelmatig, dan gaat heel veel “vanzelf” als het om SEO gaat. Daar kun je nog meer over lezen in de handleiding voor mensen die SEO zelf doen.

Je kunt hier meer lezen over SEO zelf doen. En als je wilt leren hoe je op een eenvoudige manier je website beter vindbaar kunt maken, volg dan een cursus SEO marketing bij me.

Bronnen: Analytics Academy, mijn eigen account en Google help.

Gepubliceerd op: 28-4-2019
Voor het laatst bijgewerkt op: 24-6-2022

Ken je iemand voor wie dit interessant is?