Responsive designs

Responsive designs zijn templates voor nieuwsbrieven. Deze templates heten “responsive” omdat ze zich aanpassen aan het device waarop ze gelezen worden. Deze MailChimp responsive designs zijn opgebouwd uit blokken.

Blokken over de volle breedte

Er zijn blokken over de volle breedte van je nieuwsbrief. Deze blokken worden een beetje smaller als je nieuwsbrief gelezen wordt op een mobiel device.

Blokken over de halve breedte

Er zijn ook blokken over de halve breedte. Als je lezer desktop leest staan er dan 2 blokken naast elkaar. Maar als je lezer mobiel leest, dan schuiven deze blokken onder elkaar.

Blokken over 1/3 van de breedte

En dan zijn er ook nog blokken die een derde van de breedte van je nieuwsbrief in beslag nemen. Desktop ziet je lezer 3 blokken naast elkaar. Maar een lezer die mobiel leest ziet er 3 onder elkaar.

Zijbalken

Bij een responsive design moet je erg goed nadenken als je een template met een zijbalk kiest. Je moet er dan rekening mee houden dat de zijbalk voor de mobiele lezer niet naast de bodytekst getoond wordt.

MailChimp responsive designs

In maart 2015 heeft MailChimp een aantal nieuwe templates voor het responsive design toegevoegd. Hierdoor heb je meer mogelijkheden om je afbeeldingen te rangschikken. En je hebt meer mogelijkheden om te spelen met tekst en afbeeldingen.

Heel veel mensen hebben om deze nieuwe mogelijkheden om je nieuwsbrief vorm te geven gevraagd. Ik vind de nieuwe mogelijkheden ook echte verbeteringen.

Responsive designs

MailChimp responsive designs

Kiezen uit templates responsive designs

Ook bij het kiezen uit deze nieuwe templates basic design moet je er – net als bij de templates die er al waren – rekening mee houden dat de afbeeldingen niet naast elkaar getoond worden als je nieuwsbrief mobiel bekeken wordt.

Denk eraan dat het basic template een responsive design is. Afbeeldingen en teksten schuiven onder elkaar als de nieuwsbrief mobiel gelezen wordt.

Afbeeldingen

Daarnaast moet je er bij nieuwsbrieven altijd rekening mee houden dat de verhouding tussen de hoeveelheid tekst en het aantal afbeeldingen niet “scheef” mag zijn.

Spamfilters weten niet precies wat er op een afbeelding staat, daarom vertrouwen ze afbeeldingen niet helemaal. Daarom is de kans dat spamfilters reageren groter als je een nieuwsbrief maakt die hoofdzakelijk uit afbeeldingen bestaat. Als de verhouding tussen tekst en afbeeldingen niet klopt kun je problemen krijgen.

Omslagpunt

Dit een aandachtspunt waar je echt rekening mee moet houden. Hoe die verhouding precies is en waar het omslagpunt precies ligt kan ik je niet zeggen, maar als je een template gebruikt met 6 afbeeldingen + een afbeelding als header en je zet daar 3 regels tekst tussen, dan kun je problemen verwachten. Ga uit van een verhouding van minimaal 65% tekst en maximaal 35% afbeeldingen.

Ik wil dit expliciet benoemen, want deze templates met erg mooie mogelijkheden voor extra afbeeldingen nodigen ertoe uit om veel meer afbeeldingen dan tekst te plaatsen. Het is goed als je weet wat hier de risico’s van zijn.

Responsive designs

Blijf lezen: Over de belangrijkste aandachtspunten bij het design, of ga direct naar de handleiding MailChimp.

checklist voor nieuwsbrieven

Checklist voor Mailchimp nieuwsbrieven

Een checklist waardoor het maken van je nieuwsbrieven veel gemakkelijker gaat en je er zeker van kunt zijn dat je niets vergeet voor je op de verzendknop klikt.

In deze checklist noem ik de punten die je beslist moet controleren. En sommige van deze punten zouden wel eens nieuw voor je kunnen zijn.

Je kunt deze checklist hier gratis ophalen.

mailchimp logo

Responsive designs was last modified: by

Credits: met dank aan OpenClipart-Vectors voor de uitgelichte afbeelding.

Responsive designs was last modified: by