Reviews verzamelen

Reviews zijn noodzakelijk om je diensten te verkopen. Maar wat nou als je net gestart bent met je onderneming? Of als je net een nieuwe dienst online hebt gezet waarvoor je nog geen reviews hebt? Of zelfs: wat te doen als je een cursus nog niet af hebt? Hoe kun je dan reviews verzamelen?

Hoe je situatie ook is, je moet aan reviews zien te komen. En dat kan op verschillende manieren en je kunt het ook helemaal fout doen.


Reviews verzamelen: hoe niet

Vraag geen reviews aan je familieleden. Plaats ook geen fake reviews. Dit kunnen slimme oplossingen lijken, maar in werkelijkheid zijn het geen oplossingen. De bedoeling van reviews is dat ze zorgen voor sociale bewijskracht.


Beoordelingen van familieleden

Reviews van familieleden hebben geen kracht want ze bewijzen alleen dat je familie je wil steunen en achter je staat. Dat is heel fijn, maar voor je prospects is dat niet interessant.


Irrelevante reviews

Het kan ook nog iets neutraler: reviews van werkgevers waar je ooit werkte of reviews van voormalige collega’s. Die zeggen natuurlijk wel iets over wie jij bent. Maar ze vertellen niet of de diensten die je nu aanbiedt de moeite waard zijn. En dat is wat je prospect wil weten.


Fake reviews

Fake reviews zijn natuurlijk helemaal een rare en onhandige actie. Als ooit uitkomt dat je fake reviews geplaatst hebt dan ben je direct een onbetrouwbaar bedrijf. En plaatst die reviews nou juist om je betrouwbaarheid te vergroten. Met fake reviews span je het paard dus achter de wagen. Niet doen.


Reviews verzamelen: hoe het wel kan

Nou, dat is eigenlijk heel simpel. Hoe denk je dat er recensies van een film in de krant komen terwijl nog niemand die film heeft kunnen zien? Zoek gewoon recensenten. Liefst recensenten uit je doelgroep.

Vraag ze om je cursus te beoordelen en er iets over te schrijven, of ga een uurtje kosteloos voor ze werken zodat ze iets over je werk kunnen zeggen.

Lichtend idee

Zo kun je aan reviews komen voor een gloednieuwe dienst of als je net gestart bent met je bedrijf.


Betrouwbaarheid van reviews

Reviews moeten betrouwbaar zijn om waarde als bewijsmateriaal te hebben. Betrouwbare reviews zijn reviews waar jij niets over te zeggen hebt. Dit kan heel simpel op bijvoorbeeld:

  • Facebook
  • Google maps
  • LinkedIn

Online reviews verzamelen

Online reviews verzamelen is de makkelijkste manier.

Facebook reviews

Aan Facebook reviews kun je zelf niets veranderen en je kunt ook niet kiezen om een specifieke review niet te laten zien. De reviews die je daar ziet staan dus betrouwbaar dat er niets is weggelaten. En je kunt zien wie de review gegeven heeft.

Als je zelf graag reviews via Facebook wilt gaan verzamelen, vul dan je volledige contactgegevens in op je fanpage. Daarmee activeer je de mogelijkheid om reviews te geven.


Google maps

Op Google maps kun je ook reviews verzamelen. En ook daar kun je niets aan die reviews veranderen en je kunt ook niet beslissen om er eentje niet te tonen. Ook betrouwbaar dus. Ook hier kun je zien wie de review gegeven heeft.


LinkedIn

Positieve reviews op LinkedIn zijn betrouwbaar want de ander schrijft de review. Je kunt vragen om een wijziging in de tekst, maar als de ander dat niet wilt doen, dan moet je de review nemen zoals hij is. Of niet.

En dat is gelijk het zwakke punt van reviews via LinkedIn; je kunt zelf bepalen welke reviews je toont. Dat is logisch, want LinkedIn is een langetermijnplatform en als je iets heel anders gaat doen, dan zullen sommige reviews niet meer relevant zijn. Je kunt dan besluiten die niet meer te tonen.

Maar dat betekent gelijk ook dat je kunt beslissen om negatieve reviews niet te tonen. Dus het algemene beeld is dan niet 100% betrouwbaar.


Nadelen van social media voor reviews

De social media gebruiken om reviews te verzamelen heeft wel een groot nadeel: je reviews staat op dat platform en niet op je website. Dat kun je ondervangen door screenshots te maken en die screenshots op je website te plaatsen.

En ongeacht of het je bedoeling is om reviews te verzamelen via de social media: je kunt ze gewoon krijgen. Op Facebook kun je de review uit zetten door niet je volledige contactgegevens in te vullen. LinkedIn kun je hierin buiten beschouwing laten want dit zijn altijd reviews van mensen die je kent.


Bedrijf op de kaart

Maar zodra je je bedrijf op de kaart zet op Google maps, kunnen daar ook reviews verschijnen en daar kun je niets aan doen. Dit vind ik een zwak punt van Google maps, want reviews kunnen ook negatief zijn.

En dan is wel fijn als zo’n negatieve review gegeven is door iemand die ook echt je klant geweest is en die dus ook een echte ervaring met je heeft. En dat is bij reviews op Facebook en op Google maps niet gegarandeerd: iedereen kan daar een review plaatsen. Ook als die mensen je nog nooit gezien hebben.



Online reviews verzamelen via je website

Je kunt natuurlijk ook online reviews verzamelen via je website. Dat heeft een interessant voordeel. Als je hier een plugin voor neemt met microdata dan kun je de waarde van de review communiceren met Google. Bijvoorbeeld hoeveel sterren je gekregen hebt. En als het meezit laat Google die sterren ook zien in de zoekresultaten en dat kan helpen.


Platforms speciaal voor online reviews

Als het iets mag kosten, dan kun je natuurlijk ook online reviews gaan verzamelen op platforms die daar speciaal voor zijn. Denk aan Trustpilot of Opiness. Denk aan Nederlandreview en de Feedbackcompany. Ga gewoon even googlen als je zoiets wilt.

Maar als je er eentje kiest, neem er dan eentje met rich snippets (dat is hetzelfde als microdata). En zorg dat je er eentje neemt waarmee je je reviews ook kunt tonen op je website. Dan heb je hier het meeste voordeel van.


Wakker blijven

Maar als jij niet de dienstverlener bent maar de koper en je wilt reviews wilt gebruiken om je ergens een oordeel over te vormen voordat je gaat kopen moet je natuurlijk evengoed wel wakker blijven. Ongeacht waar je ze leest

Want ook reviews via een betrouwbaar platform kunnen doorgestoken kaart zijn. Daar kun je hier op de site van de Consumentenbond een artikel over lezen.

Gratis: de 5 geheimen van klanten krijgen

5 geheimen

De 5 geheimen van klanten krijgen. Je leest ze in deze serie.

Marketing voor dienstverleners

GET CLIENTS NOW!™ is een handelsmerk van Wings for Business LLC, en wordt onder licentie gebruikt. www.getclientsnow.com


Reviews verzamelen was last modified: by

Lees ook: Buyer persona maken

Reviews verzamelen: met dank aan mcmurryjulie voor het beeld in de uitgelichte afbeelding.

Reviews verzamelen was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *