RSS

RSS de snelle nieuwsbrief

Dit bericht is voor het laatst bijgewerkt op

Voor een RSS nieuwsbrief kies je meestal omdat je óf tijd wilt besparen óf heel gericht wilt gaan mailen. Hiervoor is dit type nieuwsbrief ideaal.

Als je gewend bent om wekelijks te mailen kun je op jaarbasis rond 104 uur tijd besparen door je e-mailmarketing op deze manier te automatiseren.

Een RSS kun je zowel met Mailchimp als met MailerLite maken.

En als jij een ander platform gebruikt, reken er dan maar op dat het met jouw platform ook kan.

Zoals ik al zei: met dit type nieuwsbrief kun je tijd besparen. In plaats van iedere keer opnieuw een complete nieuwsbrief te moeten maken, hoef je met een RSS nieuwsbrief helemaal niets te doen. Dus: ga tijd besparen!

Eenmalig instellen

Deze nieuwsbrief stel je eenmalig in en daarna hoef je er in principe niets meer aan te doen. MailChimp maakt je nieuwsbrief van de feed van je blog. Jouw aandeel is het publiceren van een blogpost.

Als je wekelijks een nieuwsbrief verstuurt en je bent ongeveer 2 uur bezig met die nieuwsbrief te maken, dan bespaar je op jaarbasis 104 uur door je huidige nieuwsbrief te vervangen door een RSS nieuwsbrief. Als je werkdagen van 8 uur maakt, dan bespaar je dus 13 volle werkdagen. Leuk voor een extra vakantie.

Aanbiedingen

Meestal zul je echter iets minder tijd besparen, want je wilt niet alleen je blogposts rondsturen. Waarschijnlijk wil je soms ook een aanbieding aan je nieuwsbrief toevoegen. En die aanbieding moet je er nog wel handmatig inzetten.

Maar ook dan ben je in de helft van de tijd klaar t.o.v. een gewone nieuwsbrief, want MailChimp heeft de andere helft van je nieuwsbrief al gemaakt.

Voorbeelden van RSS nieuwsbrieven

Deze nieuwsbrieven zien er heel gewoon en goed uit. Kijk maar hieronder. Dit zijn allemaal RSS nieuwsbrieven. Gewoon met opmaak, afbeeldingen, toeters, bellen, buttons en de hele mikmak die je graag in je nieuwsbrief ziet.

RSS nieuwsbrieven
Ziet er goed uit toch?

Er is dus eigenlijk helemaal geen reden om zoveel tijd kwijt te zijn aan het maken van nieuwsbrieven.

Gericht mailen

Maar naast tijd besparen met RSS is er nog een erg goede reden om hiervoor te kiezen. Als je gericht wilt mailen dan stuur je je abonnees alleen nieuwsbrieven over onderwerpen waar ze graag over lezen. En dat lukt het beste als je je abonnees zelf laat kiezen over welke onderwerpen je ze mailt. En dat betekent dat je e-mailmarketing ingewikkeld wordt.

Ook dan is RSS een erg goede oplossing want je kunt meerdere nieuwsbrieven maken van verschillende feeds. Die nieuwsbrieven gaan dan allemaal over een eigen onderwerp. gEn het maken van de eerste RSS nieuwsbrief kost tijd, maar extra nieuwsbrieven maken kost heel weinig tijd als je dezelfde lay-out aanhoudt.

RSS, voor wie?

RSS nieuwsbrieven zijn niet voor iedereen geschikt. Maar voor veel mensen zijn ze heel erg geschikt. De voorwaarden zijn:

  • je hebt een blog met een RSS feed zodat je nieuwste blogpost opgehaald kan worden
  • en je hebt content marketing als marketing strategie, ofwel je publiceert regelmatig een nieuwe blogpost (ook goed voor de vindbaarheid van je website).

Geldt dit voor jou? Gefeliciteerd, dan kun je gigantisch veel tijd besparen.

RSS, hoe regel je dit?

Als je nog moet starten met MailChimp dan kun je RSS de snelle nieuwsbrief opnemen in een MailChimp startpakket.

Als je al ervaring met MailChimp of MailerLite hebt en nu vreselijk veel tijd kwijt bent aan het maken van je nieuwsbrieven, dan kun je een RSS laten maken zonder startpakket. Je kunt dan een training van een dagdeel doen en dan ben je voor de rest van het jaar klaar met je e-mailmarketing.

Als je op deze volautomatische manier je blog rond wilt sturen dan kun je natuurlijk gewoon een RSS template kiezen en je bent klaar. Maar dan heb je geen mooie nieuwsbrief.

Mooie RSS

Ik ben van mening dat “mooi” niet de belangrijkste functie van een nieuwsbrief is. Veel belangrijker zijn de aflevering van je nieuwsbrief en de conversie. “Mooi” is een hulpmiddel, maar geen echte functie van een nieuwsbrief.

Maar een standaard RSS template is wel heel erg lelijk om rond te sturen en dat hoeft helemaal niet.

Ik ben zowel door Mailchimp als door MailerLite erkend als expert op het gebied van hun software en ik kan een mooie RSS nieuwsbrief voor je verzorgen.

Dit bericht is voor het laatst bijgewerkt op

“The money is in the list”

de waarde van je mailinglijst

Met deze rekentool in Excel kun je precies berekenen wat de waarde van je mailinglijst is.

Vraag ‘m hier op!

RSS de snelle nieuwsbrief was last modified: by

Andere oplossingen voor Mailchimp of MailerLite


Credits: met dank aan OpenClipart-Vectors voor het materiaal in de kopafbeelding.

RSS de snelle nieuwsbrief was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Ik ben facilitator voor de marketingmethode Get Clients Now!™ en door Hubspot gecertificeerd voor inbound marketing. Ik kan je helpen met klanten krijgen via de organische zoekresultaten, door Yoast gecertificeerd. En ik kan je helpen met e-mailmarketing. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *