RSS naar e-mail

RSS naar e-mail nieuwsbrieven.

Een blog heeft gewoonlijk een RSS-feed. Mensen kunnen op deze manier je nieuwste blogposts lezen. Maar RSS  is niet echt mooi. MailChimp kan een RSS-feed echter gebruiken om er een mooie e-mail van te maken.

RSS naar e-mail

Als je de RSS-feed van je blog gebruikt om een e-mail van te maken, dan heb je een e-mail die er bijna uitziet als een gewone e-mail.

RSS leuk en makkeliijk

Maar het verschil is dat MailChimp het werk doet en dat jij er niets aan hoeft te doen. Je kunt gewoon in een hangmat gaan liggen en MailChimp doet het werk.

Verschillen RSS en gewone nieuwsbrief

Er zijn een aantal verschillen tussen een gewone nieuwsbrief en een RSS-nieuwsbrief, en naast voordelen zijn er natuurlijk ook nadelen. Ik ga ze hieronder benoemen.

Bescherming auteursrecht

Omdat je blog een RSS-feed heeft kan niet alleen MailChimp je blog ophalen. Ieder ander kan dat ook. En er zijn mensen die dit een gemakkelijke manier vinden om aan content te komen:

  • ze halen jouw blog op
  • en ze publiceren jouw content op hun eigen website

Daar kun je niets tegen doen, maar je kunt wel je auteursrecht beschermen en je kunt zorgen dat het voor Google volkomen duidelijk is dat de publicatie op jouw blog er eerder was dan de publicatie op die andere  website. Door dit aan te tonen bescherm je je ranking.

De SEO plugin van Yoast biedt deze bescherming. Als er een tekst van je blog wordt opgehaald plaatst hij er een tekst onder: [ Titel van je blogpost ] verscheen eerst op [ Naam van je website ].

Deze tekst komt op die andere  website te staan met een aanklikbare link naar jouw  blog: bescherming van je ranking en van je auteursrecht. Zodra een tekst van je blog wordt opgehaald komt deze tekst er altijd automatisch onder te staan.

Die tekst met die link komt er dus ook onder te staan als MailChimp je blog ophaalt. Dat kun je weghalen, maar als je dit weghaalt geef je je bescherming op en dat is sterk af te raden. Maar mooi is dat natuurlijk niet en deze link zorgt er ook voor dat je RSS nieuwsbrief voor mensen herkenbaar is als een RSS nieuwsbrief.

Mailbox

Voor de mailbox is een RSS nieuwsbrief ook herkenbaar als een RSS nieuwsbrief, maar dan op een andere manier. Omdat de mailbox een RSS nieuwsbrief herkent als een nieuwsbrief, zal hij ‘m altijd in de reclamefolder plaatsen.

Maar dat is niet echt anders vergeleken met gewone nieuwsbrieven. Want ook gewone nieuwsbrieven herkent een mailbox als nieuwsbrieven. Bijvoorbeeld doordat de verplichte voettekst er onder staat en doordat er een link naar de archiefpagina van MailChimp boven staat.

Voordelen van RSS naar e-mail

Ik vind het een enorm voordeel dat je met een RSS naar e-mail niets anders hoeft te doen dan een blogpost publiceren.

Dit is een voordeel omdat e-mailmarketing het meeste oplevert als je mailt volgens een vast ritme: iedere week of iedere maand, maar wel altijd volgens een vast patroon. Zo gaan je lezers je nieuwsbrief verwachten en dat is heel gunstig voor de open rate.

Maar als je het druk hebt kan het heel lastig zijn om een vast ritme te handhaven. Met een RSS naar e-mail nieuwsbrief is dat veel gemakkelijker want dit type nieuwsbrief halveert je werk: je hoeft alleen de blogpost te plaatsen en daarna ben je klaar.

Een ander belangrijk voordeel is dat je niets hoeft te kunnen. Je hoeft niets van MailChimp te begrijpen, want als alles eenmaal is ingesteld doet MailChimp het werk. Je hoeft er niet eens voor naar je account.

Dat betekent niet dat ik aanraad om er verder helemaal niets aan te doen, maar het kan wel.

Je hebt een nieuwsbrief echter niet voor niets. Je wilt waarschijnlijk ook wel eens iets vertellen over een aanbieding, of je wilt een activiteitenagenda in je nieuwsbrief  etc. In dat geval moet je natuurlijk wel iets doen, want dergelijke zaken zet je handmatig in je nieuwsbrief.

Een derde voordeel van RSS naar e-mail is dat dit type nieuwsbrief het zo gemakkelijk maakt om gericht te mailen. Als je op MailChimp naar groepen mailt en je plaatst je nieuwste blogpost op je website netjes in een categorie, dan kunnen mensen zich abonneren op een enkele categorie.

En dat heeft als grote voordeel dan je geen nieuwsbrieven verstuurt met inhoud waar je lezer helemaal geen trek in heeft. Doordat je gericht mailt zullen je abonnees zich minder snel afmelden.

Nadelen

En dan komen we gelijk ook bij de nadelen en de risico’s.

Een RSS naar e-mail nieuwsbrief verstuurt zichzelf volgens een door jou vastgesteld ritme, op voorwaarde dat je een blogpost hebt gepubliceerd. Als je geen blogpost hebt gepubliceerd gebeurt er niets, je nieuwsbrief wordt dan niet verstuurd.

Maar al je een activiteitenagenda of aanbieding in je RSS naar e-mail nieuwsbrief plaatst, dan moet je dat wel in de gaten houden. Je mag dit beslist niet vergeten.

Als je het vergeet

Als je vergeet dat je een aanbieding of activiteitenagenda in je RSS naar e-mail nieuwsbrief hebt geplaatst en wel een nieuwe blogpost publiceert, dan verstuurt je RSS naar e-mail nieuwsbrief zichzelf met de agenda of de aanbieding van de vorige nieuwsbrief er in.

Je nieuwsbrief is dan duidelijk gedateerd. Je mag dit dus gewoon niet vergeten. Dit vind ik een risico van een RSS naar e-mail nieuwsbrief. Want juist als je het druk hebt kun je dit gemakkelijk vergeten.

Samengevat

Een RSS naar e-mail is heel gemakkelijk, tijdbesparend en je hoeft veel minder te kunnen en te begrijpen van MailChimp dan bij een gewone nieuwsbrief.

Ik vind dit type nieuwsbrief daarom een aanrader voor mensen die het erg druk hebben en voor mensen die gewoon niet zo handig zijn met MailChimp.

Als dit over jou gaat: een standaard RSS naar e-mail nieuwsbrief is van zichzelf niet zo heel erg mooi. Er staan geen buttons in e.d. Maar als je graag een mooie RSS naar e-mail nieuwsbrief wilt, dan kan dat geregeld worden, ik kan een mooie RSS naar e-mail nieuwsbrief voor je maken.

Op de pagina over het MailChimp startpakket kun je ook voorbeelden zien van mooie RSS nieuwsbrieven die ik heb gemaakt.

Maar als je het liever moeilijker wilt dan kun je ook verder lezen in de handleiding MailChimp waarin ik allerlei uitleg geef over hoe je iets moet doen.

Gratis MailChimp tips

workshops mailchimp in heiloo

RSS naar e-mail was last modified: by
Credits

Met dank aan Atelier Marjolijn Engelhard, Rob Wuijster en Hubert Haenen voor het gebruik van afbeeldingen van hun nieuwsbrieven.

RSS naar e-mail was last modified: by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *