Scanbaar schrijven

Scanbaar schrijven

Dit bericht is voor het laatst bijgewerkt op

Scanbaar schrijven betekent dat je rekening houdt met de manier waarop mensen op het Internet lezen. Wist je dat mensen een tekst op Internet niet lezen? In plaats daarvan scannen ze een tekst. 

Ze gaan met hun ogen over de tekst om een indruk van het artikel te krijgen en beslissen pas daarna of ze het artikel ook gaan lezen. En ze gaan niet van boven naar onderen over de tekst:

Scanbaar schrijven

Ze gaan niet van links naar rechts en van boven naar onderen over de tekst. In plaats daarvan volgen hun ogen de lijnen de van de letter F.

De ideale tekst op Internet moet daarom op een heel andere manier opgebouwd worden dan een tekst op papier.

Scanbaar schrijven voor Internet

Bij een tekst die je voor Internet schrijft, begin je met het belangrijkste

  • als je een tekst op papier schrijft is de opbouw: inleiding – kern – samenvatting
  • bij een tekst op Internet is de opbouw: samenvatting – uitwerking – call-to-action

Opmaak

Omdat de tekst gescand wordt, is het heel erg belangrijk om  kopjes boven je alinea’s te zetten. Als je deze kopjes gaat bedenken, houd er dan rekening mee dat Google denkt dat een kopje een belangrijk zoekwoord is.

  • Gebruik zoekwoorden als kopje
  • Zorg dat alle kopjes samen een heldere indruk geven van de inhoud van je tekst
  • Maak de kopjes zo dat ze samen een betekenisvol pad door je blog vormen.

Kopjes boven alinea’s

Gebruik voor kopjes niet koptekst 1.

Koptekst 1 is een mooie, grote letter, dus je zou kunnen denken dat die letter erg geschikt is om te gebruiken voor de koppen in je tekst.

Maar koptekst 1 wordt al gebruikt voor de titel van je artikel. Als je ‘m daarna nog een keer gaat gebruiken in de tekst van je artikel, dan devalueer je (in de ogen van Google) de waarde van zowel de titel als van de koppen in de inhoud.

Gebruik daarom koptekst 2 of lager

Soms zie ik blog waar in plaats van kopjes gewone vette teksten zie. Dat is jammer, want Google vindt een kopje net iets belangrijker dan een gewone tekst. Dus je geeft een beetje extra informatie over de inhoud van je tekst als je kopjes plaatst. En alle beetjes helpen.

Nadelen als je géén kopjes plaatst

Je kunt er natuurlijk voor kiezen om geen kopjes te gebruiken, maar dat geeft je twee nadelen:

  • je tekst is minder gemakkelijk te scannen
  • doordat je alle woorden in je tekst dezelfde waarde geeft, kan Google  minder gemakkelijk bepalen of jouw tekst het antwoord is op de zoekopdracht die hij gekregen heeft

Kopjes plaatsen hoort daarom bij het optimaliseren van je pagina’s.

Alinea’s

Als je een tekst op papier indeelt in alinea’s, dan kijk je naar de inhoud van je tekst en dan maak je alinea’s van de delen van je tekst die bij elkaar horen. Hoe lang je alinea’s bij een tekst op papier worden, doet er in feite niet toe.

Alinea’s bij een tekst op Internet

Bij een tekst op Internet is het ook belangrijk dat je een nieuwe alinea begint als de tekst daar om vraagt, maar de lengte van je alinea’s is ook van groot belang:

Zorg dat je alinea’s niet langer zijn dan ongeveer 4 tot 5 regels

Als je bijvoorbeeld een stuk tekst met een lengte van 14 regels hebt die je – als je ‘m op papier zou schrijven – als alinea zou beschouwen, dan moet je ‘m voor Internet uit elkaar trekken en er witregels in zetten. Die witregels moeten natuurlijk wel op een logische plaats komen die bij de inhoud van de tekst past.

Langer dan 4 regels

Dat is noodzakelijk, omdat mensen alinea’s die langer zijn dan 4 tot 5 regels gewoon overslaan als ze op het web lezen. Die alinea’s kun je dus net zo goed niet schrijven. Extra witregels plaatsen zorgt ervoor dat je tekst leesbaar is op een scherm.

Scanbaar schrijven is verschrikkelijk belangrijk als je voor Internet schrijft:

  • gebruik voor tussenkopjes koptekst 2, 3 of 4
  • zorg dat je kopjes samen genoeg informatie geven om een indruk van het artikel te geven
  • maak je alinea’s niet langer dan 4 à 5 regels
  • maak je zinnen niet langer dan 15 woorden
  • laat lange zinnen en korte zinnen elkaar afwisselen
  • zet witregels in je tekst

Leesbaarheid en SEO

Leesbaarheid lijkt op het eerste gezicht weinig met SEO te maken te hebben. Maar in werkelijkheid heeft het alles met SEO te maken.

Realiseer je dat Google in de gaten houdt wat mensen op je website doen. Als hij mensen naar je website stuurt en daarna ziet dat ze direct weer weggaan, dan stuurt hij minder vaak opnieuw mensen naar je website.

Als je graag gevonden wilt worden via de zoekresultaten lees verder in de handleiding SEO voor beginners. Daar vind je een uitleg die je zeker verder zal helpen.


Dit bericht is voor het laatst bijgewerkt op



Scanbaar schrijven was last modified: by

Met dank aan Engin_Akyurt voor de kopafbeelding.

Scanbaar schrijven was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *