Scanbaar schrijven betekent dat je rekening houdt met de manier waarop mensen op het Internet lezen. Wist je dat mensen een tekst op Internet niet lezen? In plaats daarvan scannen ze een tekst.
Ze gaan met hun ogen over de tekst om een indruk van het artikel te krijgen en beslissen pas daarna of ze het artikel ook gaan lezen. En ze gaan niet van boven naar onderen over de tekst:
Scanbaar schrijven
Ze gaan niet van links naar rechts en van boven naar onderen over de tekst. In plaats daarvan volgen hun ogen de lijnen de van de letter F.
De ideale tekst op Internet moet daarom op een heel andere manier opgebouwd worden dan een tekst op papier.
Scanbaar schrijven voor Internet
Bij een tekst die je voor Internet schrijft, begin je met het belangrijkste:
- als je een tekst op papier schrijft is de opbouw: inleiding – kern – samenvatting
- bij een tekst op Internet is de opbouw: samenvatting – uitwerking – call-to-action
Opmaak
Omdat de tekst gescand wordt, is het heel erg belangrijk om kopjes boven je alinea’s te zetten. Als je deze kopjes gaat bedenken, houd er dan rekening mee dat Google denkt dat een kopje een belangrijk zoekwoord is.
- Gebruik zoektermen als kopje
- Zorg dat alle kopjes samen een heldere indruk geven van de inhoud van je tekst
- Maak de kopjes zo dat ze samen een betekenisvol pad door je blog vormen.
Kopjes boven alinea’s
Gebruik voor kopjes niet koptekst 1
Koptekst 1 is een mooie, grote letter, dus je zou kunnen denken dat die letter erg geschikt is om te gebruiken voor de koppen in je tekst.
Maar koptekst 1 wordt al gebruikt voor de titel van je artikel. Als je ‘m daarna nog een keer gaat gebruiken in de tekst van je artikel, dan devalueer je (in de ogen van Google) de waarde van zowel de titel als van de koppen in de inhoud.
Gebruik daarom koptekst 2 of lager
Soms zie ik blog waar in plaats van kopjes gewone vette teksten zie. Dat is jammer, want Google vindt een kopje net iets belangrijker dan een gewone tekst. Dus je geeft een beetje extra informatie over de inhoud van je tekst als je kopjes plaatst. En alle beetjes helpen.
Nadelen als je géén kopjes plaatst
Je kunt er natuurlijk voor kiezen om geen kopjes te gebruiken, maar dat geeft je twee nadelen:
- je tekst is minder gemakkelijk te scannen
- doordat je alle woorden in je tekst dezelfde waarde geeft, kan Google minder gemakkelijk bepalen of jouw tekst het antwoord is op de zoekopdracht die hij gekregen heeft
Kopjes plaatsen hoort daarom bij het optimaliseren van je pagina’s.
Alinea’s
Als je een tekst op papier indeelt in alinea’s, dan kijk je naar de inhoud van je tekst en dan maak je alinea’s van de delen van je tekst die bij elkaar horen. Hoe lang je alinea’s bij een tekst op papier worden, doet er in feite niet toe.
Alinea’s bij een tekst op Internet
Bij een tekst op Internet is het ook belangrijk dat je een nieuwe alinea begint als de tekst daar om vraagt, maar de lengte van je alinea’s is ook van groot belang:
Zorg dat je alinea’s niet langer zijn dan ongeveer 4 tot 5 regels
Als je bijvoorbeeld een stuk tekst met een lengte van 14 regels hebt die je – als je ‘m op papier zou schrijven – als alinea zou beschouwen, dan moet je ‘m voor Internet uit elkaar trekken en er witregels in zetten. Die witregels moeten natuurlijk wel op een logische plaats komen die bij de inhoud van de tekst past.
Langer dan 4 regels
Dat is noodzakelijk, omdat mensen alinea’s die langer zijn dan 4 tot 5 regels gewoon overslaan als ze op het web lezen. Die alinea’s kun je dus net zo goed niet schrijven. Extra witregels plaatsen zorgt ervoor dat je tekst leesbaar is op een scherm.
Scanbaar schrijven
Scanbaar schrijven is verschrikkelijk belangrijk als je voor Internet schrijft:
- Gebruik voor tussenkopjes koptekst 2, 3 of 4
Kopje 1 is gereserveerd voor de titel van je pagina en die gebruik je nergens anders voor.
- Zorg dat je kopjes samen genoeg informatie geven om een indruk van het artikel te geven
Als mensen alleen de kopjes lezen kunnen ze begrijpen waar je artikel over gaat.
- Maak je alinea’s niet langer dan 4 à 5 regels
Door alinea’s niet te lang te maken is je tekst beter leesbaar.
- Maak je zinnen niet langer dan 15 woorden
Laat korte en lange zinnen elkaar afwisselen.
Leesbaarheid en SEO
Leesbaarheid lijkt op het eerste gezicht weinig met SEO te maken te hebben. Maar in werkelijkheid heeft het alles met SEO te maken.
Realiseer je dat Google in de gaten houdt wat mensen op je website doen. Als hij mensen naar je website stuurt en daarna ziet dat ze direct weer weggaan, dan stuurt hij minder vaak opnieuw mensen naar je website.
Als je graag gevonden wilt worden via de zoekresultaten lees verder in de handleiding SEO voor beginners. Daar vind je een uitleg die je zeker verder zal helpen.

Gratis SEO voor dienstverleners

SEO lijkt intimiderend moeilijk. Maar het is veel makkelijker dan je nu denkt.
In deze serie neem ik je bij de hand. We beginnen met tips voor echte dummies die helemaal niks weten. En geleidelijk gaan gaan we er dieper op in.
En als je liever wilt dat ik je nog meer bij de hand neem, dan kun je ook een individuele training van een dag bij me volgen.
Meer over SEO

Judith de Vries
Helpt met marketing
Gecertificeerd Get Clients Now!™ facilitator, gecertificeerd Mailchimp expert en MailerLite expert, Yoast SEO gecertificeerd en je kunt ook nog met me lachen.
Auteursrecht afbeelding: Izwar Muis