voor wie schrijf je

Voor wie schrijf je?

Voor wie schrijf je eigenlijk?

Je hebt vast wel eens gehoord of ergens gelezen dat als je voor iedereen schrijft, je eigenlijk voor niemand schrijft: niemand voelt zich aangesproken, niemand herkent zichzelf.

Maar als je goed rondkijkt op het Internet dan zie je dat bijna iedereen schrijft voor iedereen. En dat doe je ook bijna vanzelf. Je weet dat je blogs voor iedereen op het web zichtbaar zijn en dat ze dus door iedereen gelezen kunnen worden. En daardoor richt je je bijna automatisch op iedereen.

Gericht mailen en gericht bloggen

Toch kun je dat beter niet doen. Google zorgt er tegenwoordig voor dat iedereen persoonlijke zoekresultaten krijgt. Op dit moment zijn die persoonlijke zoekresultaten nog niet zo heel erg persoonlijk, maar dit is wel de trend, dus je mag verwachten dat deze persoonlijke zoekresultaten steeds persoonlijker zullen worden.

Maar als jij voor iedereen schrijft, dan is het voor Google lastig om je artikelen als persoonlijke zoekresultaten aan te bieden, want tja, ze zijn voor iedereen.

Betere resultaten

Als je een brede doelgroep hebt denk je misschien dat je wel voor iedereen móét schrijven omdat het niet anders kan, maar dat is echt niet zo. Als je hieraan twijfelt denk dan eens aan de doelgroep van Bol.com of aan de doelgroep van Wehkamp. Kan een doelgroep nog breder zijn?

Voor wie schrijven ze?

Toch schrijven deze bedrijven niet al hun teksten voor iedereen: ze proberen je zo snel mogelijk een keuze te laten maken en daarna proberen ze je aan te spreken op een manier die minder algemeen is.

Het lijkt alsof deze bedrijven je alleen laten kiezen tussen productcategorieën, maar als jij op de website van Wehkamp kiest om kinderkleding te gaan bekijken, dan is de kans behoorlijk groot dat je een kind hebt voor wie je die kleding eventueel wilt kopen. En daaruit volgt dat je een bepaalde leeftijd hebt etc. etc.

Je weet dus eigenlijk heel veel over de bezoekers van je website want je kunt heel veel afleiden uit de keuzes die je bezoekers maken.

Voor wie schrijf je?

Je kunt profielen maken van je klanten:

  • Wat zijn de kenmerken van jouw klanten die vorig jaar gezorgd hebben voor de meeste omzet? Het is een goed idee om je teksten zo te schrijven dat deze mensen zich aangesproken voelen.
  • Wat zijn de kenmerken van klanten die je wel hebt maar die je eigenlijk liever niet zou hebben? Door welke teksten voelen zij zich aangesproken?

En als je hier goed naar kijkt en er naar handelt, dan stop je geleidelijk aan met voor iedereen te schrijven.

Voor wie schrijf je?

Voor wie schrijf je is dus een belangrijke vraag als je klanten aan wilt trekken via het Internet. Ook als je een brede doelgroep hebt, ook je niet voor een niche schrijft. Want ook als je geen brede doelgroep hebt en niet voor een niche schrijft dan schrijf je nog steeds voor mensen.

En als mensen zich niet aangesproken voelen door je teksten dan zullen je geen klanten van je worden.


Klantprofiel maken

wie is je klant

Weet wie je klant is en je weet ook waar je die klant kunt vinden.

En hoe je hem of haar kunt aantrekken.

GET CLIENTS NOW!™ is een handelsmerk van Wings for Business LLC, en wordt onder licentie gebruikt. www.getclientsnow.com


Voor wie schrijf je? was last modified: by

Voor wie schrijf je? Met dank aan Canva voor het beeld in de uitgelichte afbeelding.

Voor wie schrijf je? was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *