Segmenten in Mailchimp

Segmenten in Mailchimp maak je niet zelf, ze zijn het resultaat van condities. Een segment voldoet aan een aantal specifieke voorwaarden. Om segmenten te maken in Mailchimp gebruik je de functies “Any” en “All”. En als die verkeerd gebruikt dan maak je een verkeerd segment. Hier kun je lezen hoe je Any & All instelt en je kunt hier een voorbeeld vinden. 

Segmenten in Mailchimp: Any & All, niet het gemakkelijkste deel

Als je naar groepen of segmenten gaat versturen, dan ga je je nieuwsbrief naar een deel van je mailinglijst versturen. En een ander deel van je mailinglijst sluit je juist uit.

Het is sterk aan te raden naar groepen of segmenten te gaan versturen want hierdoor gaat je conversie omhoog. Dat is ook logisch: als uitsluitend e-mails stuurt die passen bij de interesses van je lezers dan openen ze natuurlijk meer dan wanneer je ook allerlei dingen stuurt die je lezers niet interessant vinden.

Maar als je gaat versturen naar groepen en segmenten krijg je te maken met Any & All en dat kan heel gemakkelijk fout gaan.

Als dit fout gaat

Als dit fout gaat dan gaat het er gewoonlijk om dat een e-mail naar een deel van de lijst gestuurd had moeten worden, maar die per vergissing naar de hele lijst gestuurd is.

Dit is geen slordigheid of zoiets, dit gebeurt heel gemakkelijk doordat het instellen ingewikkeld is.

Terughalen

Een e-mail die verzonden is naar de inbox kun je niet terughalen, tenzij je Mailchimp Pro gebruikt.

Als je Mailchimp Pro gebruikt kan dit gedeeltelijk wel: zolang Mailchimp nog aan het verzenden is kun je de verzending dan nog stopzetten.

De e-mails die al verzonden zijn kun je ook dan niet terughalen, maar de e-mails die nog in de rij staan om verzonden te worden kun je dan wel annuleren.

Als je een kleine mailinglijst hebt zal Mailchimp Pro je dus ook niet kunnen redden, want met een kleine mailinglijst zijn je e-mails bijna direct allemaal verzonden.

Segmenten: any & All

Waar dit allemaal over gaat is een verkeerde instelling van Any & All op de pagina Recipients.

Any: optellen

Any betekent op de pagina Recipients eigenlijk dat je 2 groepen abonnees optelt. Je wilt bijvoorbeeld een e-mail sturen naar actieve abonnees.

Je kunt op de pagina Recipients dan iedereen selecteren die  aan één van de volgende voorwaarden voldoet:

  • óf de abonnee heeft één van je laatste 5 nieuwsbrieven geopend
  • óf de abonnee heeft  5 sterren bij zijn naam staan

Je selecteert 2 segmenten die je bij elkaar optelt.

any - segmenten in mailchimp

All: doorsnede

Maar de volgende keer wil je graag een e-mail sturen naar je allerbeste abonnees.

Dan kies je niet voor any, maar voor all.

all - segmenten in MailChimp

Ze moeten aan beide voorwaarden voldoen:

  • én ze moeten één van je laatste 5 campagnes geopend hebben
  • én ze moeten 5 sterren bij hun naam hebben staan

Als ze aan één van deze voorwaarden voldaan hebben, dan is dat niet voldoende.

Een selectie van adressen die aan allebei deze voorwaarden moet voldoen is naar verwachting kleiner dan een selectie van adressen die aan 1 van deze voorwaarden moet voldoen.

Any & all instellen

Any & all instellen kan in het begin ingewikkeld zijn en dan kan het gemakkelijk fout gaan.

Je kunt fouten hiermee voorkomen door vóór je begint even logisch na te denken. Bedenk vóór je begint uit hoeveel adressen je segment ongeveer zal bestaan.

  • Gaat het om een optelling?
  • Of gaat het om een doorsnede?

Stel vervolgens je segment in en klik op Update Recipient Count. Dan krijg je precies te zien hoeveel adressen er in dat segment zitten. Als dat een onwaarschijnlijk groot aantal is, ga er dan gerust vanuit dat je het fout hebt gedaan.

Als je zover bent dat je denkt dat je het goed gedaan hebt, dan kun je vervolgens klikken op het getal dat je ziet staan bij:

  • xxx recipients match these conditions

Dat getal zie je in blauw staan in Mailchimp en dat betekent dat het aanklikbaar is. Als je erop klikt dan opent er een popup met daarin de geselecteerde adressen. En dan kun je controleren of deze adressen werkelijk aan je voorwaarden voldoen.

Als je er adressen tussen ziet staat die niet aan je voorwaarden voldoen, dan moet je er vanuit gaan dat er iets fout is met je instellingen van het hele segment en dan moet je dus opnieuw gaan kijken.

Any & All

Dit was het verhaal over Any & All. Als je meer verhalen  over Mailchimp wilt, schrijf je dan in voor de tips.

En als je hulp wilt bij het gebruik van de software van Mailchimp dan hoef je er alleen maar om te vragen. Ook als je Any & All wilt laten instellen of als je wilt dat ik het instellen van Any & All een keer aan je demonstreer.

Andere mogelijkheden om je contacten te organiseren

Segmenten zijn niet de enige mogelijkheid om je contacten te organiseren. Je kunt ze ook organiseren met behulp van groepen of met behulp van tags.

MailChimp is lastig

Als MailChimp zich niet goed gedraagt of gewoon zelfs heel lastig is, dan kan een korte cursus Mailchimp op maat. En over het organiseren van je contacten heb ik ook een workshop die je individueel kunt volgen.

checklist voor nieuwsbrieven

Checklist voor Mailchimp nieuwsbrieven

Een checklist waardoor het maken van je nieuwsbrieven veel gemakkelijker gaat en je er zeker van kunt zijn dat je niets vergeet voor je op de verzendknop klikt.

In deze checklist noem ik de punten die je beslist moet controleren. En sommige van deze punten zouden wel eens nieuw voor je kunnen zijn.

Je kunt deze checklist hier gratis ophalen.

mailchimp logo

Segmenten in Mailchimp was last modified: by

Met dank aan OpenClipart-Vectors voor de afbeelding van het taartdiagram.

Segmenten in Mailchimp was last modified: by