seo en social media

SEO en social media

SEO en social media: moet je daar een keuze in maken of zouden ze samen moeten gaan?

Iemand vroeg me of het voor een startende ondernemer wel zinvol is om zich bezig te houden met SEO of dat het misschien praktischer zou zijn om het beschikbare budget te besteden aan adverteren op de social media.

Over deze vraag moest ik even achter mijn oren krabben, want de manier waarop de vraag is ingekleed liet me een complete denkwereld zien waaruit bleek dat de vraagsteller niet begreep wat SEO is en wat SEO kost.

Auteursrecht afbeelding Stef Ringoot

Zoekmachineoptimalisatie

Begin met te begrijpen wat SEO inhoudt.

Zoekmachineoptimalisatie is het vindbaar maken van je website voor mensen die zoekmachines gebruiken.

Eduard Blacquière

Dit gaat om de organische zoekresultaten. Dat zijn zoekresultaten die getoond worden als mensen een zoekopdracht intikken. Deze zoekresultaten zijn gratis. SEO kost dus helemaal niets.


SEO en social media

Hier een vergelijking tussen SEO en social media.


Zoekmachines

Wanneer gebruiken mensen zoekmachines? Als ze op zoek zijn naar informatie of als ze op zoek zijn naar een winkel om iets te kopen. En als ze prijzen willen vergelijken.

Social media

Wat doen mensen op de social media? Een heleboel. Maar meestal zijn ze niet actief op zoek naar het antwoord op een vraag of naar de oplossing van een probleem.


Webinars en lessen

Dan de volgende vraag: als je zoekt naar lessen en cursussen over “hoe het moet”, welk type lessen vind je dan over de zoekmachines en welk type lessen vind je over de social media?

Zoekmachines

Over de zoekmachines vind je lessen rond de vraag: hoe kom ik hoog in Google?

Social media

Over de social media vind je lessen rond de vraag: hoe kom ik aan klanten?

Dit is een opvallend en in het oog springend verschil. Je kunt lessen en cursussen vinden rond de vraag:

  • Hoe kan ik klanten krijgen via Facebook?
  • En hoe kan ik klanten krijgen via LinkedIn?

Maar je kunt geen lessen vinden rond de vraag:

  • Hoe kan ik klanten krijgen via Google?

Denk eens na

Er zijn webinars, lessen en cursussen rond de vraag hoe je klanten kunt krijgen via de social media omdat dit niet direct duidelijk is. Kennelijk moet je iets speciaals weten om het voor elkaar te krijgen klanten te krijgen via de social media. Maar ik heb nog nooit een webinar gezien rond de vraag: Hoe krijg je klanten via Google?


Klanten krijgen via Google

Webinars en cursussen over klanten krijgen via Google gaan altijd over de vraag:

  • Hoe kun je hoog in de zoekresultaten komen?
  • En daarna: hoe kun je de conversie van je webpagina verhogen?

Maar niemand twijfelt eraan dat je klanten kunt krijgen via de zoekmachines ! Daarom zie je nooit een webinar over de vraag hoe je klanten kunt krijgen via Google want iedereen weet dat je klanten kunt krijgen via Google.


SEO of social marketing

Hiermee wil ik niet zeggen dat de social media geen nut hebben. Ik denk dat de social heel geschikt zijn om mensen bewust te maken van hun problemen. En populariteit op de social media schijnt ook te helpen om te stijgen in Google.


Bewustwording

Voor mensen klant kunnen worden moeten ze zich er eerst bewust van zijn dat ze een probleem hebben dat om een oplossing vraagt.

Via de social media kun je mensen duidelijk maken dat ze een probleem hebben en dat jij kunt helpen dat probleem op te lossen.

Maar besef dat je dan in eerste instantie gewoon langs komt. Ze hebben zelf niets gedaan om je te vinden, en zover zijn ze ook nog helemaal niet. En dat is een enorm verschil met de zoekmachines. Voordat ze je via de zoekmachines vinden moeten ze eerst actief iets gedaan hebben om je te vinden: ze moeten een zoekterm intikken.

En dat doen ze pas als ze zich er bewust van zijn dat ze een probleem hebben dat om een oplossing vraagt.


Voordeel van SEO boven social

Het voordeel van SEO boven social is dus dat je mensen aantrekt die al veel verder zijn in het nemen van een beslissing.

  • Ze weten al dat ze een probleem hebben.
  • En het probleem is urgent genoeg om een zoekterm in te gaan tikken.

Dat betekent dat je gemakkelijker en sneller aan deze mensen kunt verkopen, want ze hebben zelf al bedacht dat ze geïnteresseerd zijn in je diensten.


SEO of social: wat doe je zelf?

Wat doe je zelf als je snel een antwoord op een vraag wilt vinden of als je snel een oplossing voor een probleem wilt hebben?

Ga je dan zoeken op Facebook of Twitter of LinkedIn? Of ga je zoeken via Google?


Actief op zoek

Als mensen actief op zoek gaan naar een oplossing voor een probleem dan zoeken ze die oplossing in het algemeen via de organische zoekresultaten van Google. Organische zoekresultaten zijn de onbetaalde zoekresultaten. Het zou daarom lang niet slecht voor je bedrijf zijn als een pagina van jouw website bovenaan in de organische zoekresultaten zou staan.

Realiseer je dat mensen gemiddeld zeker 10 contacten met je nodig hebben voordat ze kunnen beslissen om je klant te worden. We hebben het nu over het gemiddelde. Besef dat dit aantal noodzakelijke contacten veel minder is als mensen zelf al weten dat ze een probleem hebben en dat ze daar een oplossing voor willen.


Waarom je niet mikt op SEO

Ik heb met mensen gepraat om te ontdekken waarom ze niet mikken op een plaats bovenaan de organische zoekresultaten. Uit hun antwoorden bleek dat ze denken dat het geen haalbaar doel is.

Uit de vraag waar ik hierboven mee begonnen ben blijkt eigenlijk ook dat de vraagsteller niet dacht aan de organische zoekresultaten. Deze vraagsteller heeft het over een budget dat besteed kan worden aan advertenties op de social media of … of wat eigenlijk?


Organische zoekresultaten zijn gratis

Organische zoekresultaten zijn gratis zoekresultaten, daar heb je geen budget voor nodig. Een hoge positie in de organische zoekresultaten kost geen geld, het vraagt inspanningen van je.

SEO vraagt niet eens heel erg veel inspanningen van je:

  • een website die technisch orde is
  • met een blog erop
  • minimaal eens per week een echt informatief artikel waar mensen iets aan hebben
  • van minimaal 300 woorden, liever meer

Google

Ook dit heb ik aan mensen verteld, maar dit geloofden ze niet. Toen ik doorvroeg bleek dat mensen denken dat er 1 eerste pagina van Google is en dat er voor een positie op die ene eerste pagina een moordende concurrentie is. Een concurrentie die zo moordend was dat het geen zin heeft om eraan te beginnen.

Gelukkig is de werkelijkheid anders. “Google” lijkt op googol en dat is niet toevallig.  Google heeft een eindeloos aantal eerste pagina’s: voor iedere zoekopdracht maakt hij een serie nieuwe pagina’s.

De concurrentie is dus helemaal niet zo moordend als je denkt. Je website hoeft niet te concurreren met alle andere websites, hij hoeft alleen te concurreren met websites waar een passend antwoord op een specifieke zoekopdracht op staat.

Er is dus eigenlijk geen reden waarom jouw website niet bovenaan zou kunnen komen. Als je zorgt dat jij de beste antwoorden voor zoekopdrachten schrijft, dan versla je de concurrentie op het web.


SEO of social

De vraag “SEO of social?” is dus eigenlijk helemaal geen vraag, want je kunt allebei hebben. En dat kan ook heel snel, maar dan moet je wel consequent minstens eens per week een nieuw kwaliteitsartikel publiceren.

Zou je hulp willen bij het opzetten van een structuur op je website waardoor de verschillende delen van je website elkaar gaan versterken? Hiermee verbeter je de vindbaarheid van je website sterk en geef je er graag een training over. En je kunt ook zelf aan de slag. Begin dan met de handleiding over SEO.

Lees direct verder: Snel bovenaan in Google

SEO en social media was last modified: by
SEO en social media was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.