Home » Blog » Zoekmachine marketing » SEO fouten van beginners
seo fouten van beginners

SEO fouten van beginners

Geschatte leestijd: 5 minuten

SEO fouten van beginners

In dit artikel ga ik een paar creatieve ideeën benoemen die ik vaak zie op de websites van mijn klanten. En ik vertel je erbij waarom die creatieve ideeën vaak niet werken en waarom je als het om SEO gaat liever niet al te creatief moet zijn.

SEO fouten van beginners: dubbele content

Bij de SEO fouten van beginners staat op nummer 1 met stip: dezelfde content overal neerzetten.

Je hebt een goed artikel geschreven en op je website gezet, maar je artikel krijgt nauwelijks bezoekers. Dus je treft een regeling met een grotere website en je plaatst je artikel daar ook. Dat is niet zo’n erg goed plan want hiermee creëer je duplicate content.

Bezoekers naar elkaar doorsturen

Dat lijk ook een goed idee: bezoekers naar elkaar doorsturen. Ik link naar jou en jij linkt naar mij. En daar worden we dan beiden beter van.

Het is beslist een goed idee om een uitgaande link te plaatsen, maar het is geen goed idee om links te plaatsen om de verkeerde reden. Als je een link plaatst moet die link iets toevoegen voor je bezoekers. Als een link niets toevoegt voor je bezoekers maar je ‘m toch plaatst omdat je dit hebt afgesproken met een linkpartner, dan vindt Google dat dit een onnatuurlijk linkpatroon is.

En een onnatuurlijk linkpatroon vindt hij niet leuk. Hij wil dat je zorgt dat die link geen waarde heeft voor SEO. Van belang is dat je beseft dat Google slim is en kijkt of hij onnatuurlijke linkpatronen kan vinden. Het valt ‘m dus op als je dit doet.

Gerommel met synoniemen

Woorden kunnen ongeveer dezelfde betekenis hebben. Dus als je op beide synoniemen gevonden wilt worden, dan zou je kunnen bedenken dat je 2 artikelen moet schrijven met elk een andere focus zoekterm. Tot zover is het geen slecht idee.

Het probleem ontstaat pas op het moment dat er nauwelijks verschil is in de inhoud van die 2 teksten. Ze lijken gewoon op elkaar en de boodschap is eigenlijk hetzelfde. Dit moet je niet doen want Google houdt er niet van. Maar is ook onnodig werk voor jou. Je bereikt meer als je 1 groot artikel schrijft waarin je beide synoniemen verwerkt.

En het kan dan ook handig zijn om de betaalde versie van de plugin van Yoast te kopen. Want dan kun je beter zien of je focus zoekterm en z’n synoniemen in de juiste dosering voorkomen in je tekst. Dat ding is niet zo vreselijk duur en hij maakt het je veel makkelijker om een goede SEO tekst te schrijven.

Je hele dienstenaanbod onder iedere blogpost

Soms zie ik ook onder iedere blogpost het complete dienstenaanbod staan want je weet maar nooit wat ze willen gaan kopen.

Het is beter als je artikel zo schrijft dat een specifieke volgende stap een logische volgende stap is. En dan hoef je niet alles onder je blogpost te plaatsen. Een enkele dienst is dan genoeg. Maar dan moet jij je klant wel goed kennen en weten wat hij daarna eventueel wil.

SEO fouten van beginners: Analytics

Als je ergens een SEO scan doet, dan zul je vaak zien dat het lijkt alsof een aansluiting met Google Analytics belangrijk is. Dat lijkt zo want als je een aansluiting met Analytics hebt krijg je een groen vinkje of zoiets. En als je die aansluiting niet hebt, dan krijg je een opmerking dat die aansluiting mist.

Ik zou je toewensen dat dit waar zou zijn dat Analytics het voor je doet. Maar dit is natuurlijk onzin. Google Analytics is een meetinstrument. Je kunt er uitstekend mee meten, maar verder doet Analytics niets voor je.

En meten wat er op je website gebeurt is pas aan de orde als je er voldoende content op geplaatst hebt. Zolang je geen goede content geplaatst hebt is er helemaal niets te meten. Analytics mag je daarom vergeten tot er iets te meten is. En dat duurt wel een poosje.

Ninja tip

Om deze fouten niet te maken hoef je eigenlijk niets te kunnen en niets te weten. Je moet alleen niet te slim willen zijn en niet te veel nadenken. Focus liever op het schrijven van sterke inhoudelijke teksten. Daar kom je verder mee dan met slimmigheidjes.

seo 200

Gratis checklist SEO

Eerst een checklist, dan een gouden tip van Google zelf en daarna blogupdates als ik iets nieuws publiceer.

Als je nou echt iets wilt met SEO, dan moet je natuurlijk inschrijven!

Gepubliceerd op: 11-7-2022
Voor het laatst bijgewerkt op: 5-7-2022

Ken je iemand voor wie dit interessant is?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.