SEO handleiding

 

SEO handleiding voor beginners: een aantal eenvoudige stappen die je kunt zetten om je WordPress website beter vindbaar te maken.

Als je artikelen zoekt over het inrichten van je WordPress website, lees dan verder bij WordPress inrichten voor Jip en Janneke.

SEO handleiding voor WordPress

WordPress

WordPress is een “Google-vriendelijke” website en er zijn ook plugins ontwikkeld die je enorm kunnen helpen. Dat neemt niet weg dat een website optimaliseren en geoptimaliseerd houden veel werk is en dat je er veel over moet weten. Gratis tips kunnen je op weg helpen, maar die zijn niet altijd genoeg.

Als je méér wilt: ik heb een 1-op-1 SEO training per Skype en je kunt me natuurlijk ook inhuren om het optimaliseren te laten doen. Maar ook als je het laat doen is jouw inbreng nodig.

Hieronder vind je de artikelen van deze SEO handleiding. Ik ben ervan uitgegaan dat je nog niets weet. En ik heb deze SEO handleiding zo ingedeeld dat het handig is om bij het begin te beginnen.

Kwaliteit

En in deze SEO handleiding kan ik niet genoeg benadrukken dat het gaat om kwaliteit. Als je je website aan het optimaliseren bent kun je ook nooit teveel aandacht schenken aan kwaliteit. Zorg dat jouw website meerwaarde biedt.

Basis SEO

Basis SEO

Vóórdat je allerlei andere dingen gaat doen: zorg eerst dat je basis in orde is.  Begin met te begrijpen wat SEO is en wat het niet is, want als het je duidelijk is wat het doel is, dan hoef je veel beginnersfouten niet te maken.

Daarna ga je de basis in praktische zin in orde maken.

Je basis begint met het kiezen van goede hosting. Bezuinig daar alsjeblieft niet op want daar krijg je spijt van. Goedkope hosting is prima voor een hobby website met slechts een paar bezoekers. Maar als je meer wilt en als je snel meer wilt, dan heb je al heel snel niet meer genoeg aan goedkope hosting.

Controleer je of je www-redirect goed gemaakt is, want als dat niet goed gedaan is dan zijn al je andere inspanningen voor niets.

En denk vooral ook aan de kwaliteit van je hosting, want slechte hosting kan een serieuze belemmering voor je succes zijn.

En dan kun je starten met het schrijven van geoptimaliseerde teksten. Verwacht niet dat je hele website direct bovenaan zal staan. Het zal aanvankelijk gaan om een enkele pagina of een enkele blogpost. Later zullen er meer pagina’s hoog komen. Maar ook een enkele pagina met uitstekende content is een ingang tot de rest van je website.

Snelheid van je website

Snelheid van je website

Snelheid van je website is belangrijk, want daar houden je bezoeker van. En dat weet Google. Daarom kom je met een trage website nooit hoog. Hierbij komt ook weer het belang van goede hosting om de hoek kijken. Goede hosting helpt bij het verminderen van de laadtijd van je website.

AMP ofwel Accelerated Mobile Pages is een nieuw idee van Google. Dat idee houdt in: haal alles weg wat snelheid kost. Het restant is dan geschikt voor mobiele zoekresultaten. Besef dat als je website geen AMP-versie heeft, hij niet wordt aangeboden in de mobiele zoekresultaten.

Google Search Console

search console

Je hebt Google Search Console nodig! Zonder Google Search Console moet je alles “op de tast” doen heb je eigenlijk geen idee waar je mee bezig bent.

In het artikel over site verificatie metatag kun je lezen hoe je je website kunt aansluiten op Google Search Console. En hoe je de metatag weer kunt verwijderen. Maar vraag eerst aan degene die je site heeft gemaakt of hij/zij deze verbinding misschien al heeft gemaakt.

Een XML-sitemap helpt Google om de structuur van je site te begrijpen. En een HTML-sitemap geeft een overzicht van je website aan mensen én zorgt ervoor dat al je pagina’s en artikelen minimaal 1 inkomende link hebben. Lees hier hoe je deze sitemaps kunt maken.

Zoekmachine

Google

Wat je je altijd moet blijven realiseren is dat je niet schrijft voor zoekmachines. Je schrijft voor mensen en Google zal je volgen want Google waardeert dit. Maar ook als je dit doet zijn er wel een paar dingen die fout kunnen gaan.

Als je website zelden bezoekers krijgt dan kan het zinvol zijn om even te testen of Google je website wel kan vinden.

En hoe weet je hoe hoog je in de zoekresultaten staat? Dat kun je niet ontdekken door je bedrijfsnaam in te tikken.

Hopelijk heeft je bedrijf concurrentie, want zonder concurrentie heb je over het algemeen geen markt. Maar de concurrentie die je bedrijf heeft en de concurrentie die je website heeft zijn niet helemaal hetzelfde. Concurrentie op het web gaat niet alleen over bedrijven die rechtstreeks met jouw bedrijf concurreren, maar ook over bedrijven die over hetzelfde onderwerp schrijven. 

Structuur van je website

structuur van je website

Het volgende waar je aandacht aan zou moeten schenken is: structuur.

Dit gaat zowel om de structuur van je website als geheel, als om de structuur van je blog én om de structuur van je pagina’s.

Waar het hier om gaat is dat de structuur een dienstbare functie heeft: de structuur moet je bezoekers helpen om de verschillende zaken op je website gemakkelijk te kunnen vinden.

Het gaat bijvoorbeeld om vragen als: hoe zorg je dat de overzichtspagina’s van je blog en je categorieën uniek zijn? Ze je datumarchieven op in de zijbalk of juist niet?

Pagina’s optimaliseren

Pagina's optimaliseren

Je hebt vast wel eens van zoektermen gehoord, maar hoe zit dat dan? Als je dit niet weet, lees dan het artikel over long tail zoektermen.

En dan ga je je belangrijkste zoekterm op de pagina zetten. Die belangrijkste zoekterm is de titel van je pagina. Omdat dit een erg belangrijke zoekterm is, is het een goed idee er even over na te denken hoe je de titel van je pagina gaat formuleren.

Denk daarna aan het gebruik van kopjes en subkopjes zodat je pagina scanbaar wordt.

Leesbaarheid

bril leesbaarheid

Een interessant onderwerp, een goede focus zoekterm, kopjes en alinea’s en scanbaarheid van je pagina brengen je al heel ver.

Maar ook dan kan er iets fout gaan. De plugin van Yoast heeft een tabblad over de leesbaarheid. Op dit tabblad krijg je aanwijzingen als je het niet helemaal goed doet. Ik raad je aan om dit tabblad te bekijken.

Maar zelfs dan kan er nog iets fout gaan, want Google maakt onderscheid tussen natuurlijke teksten en onnatuurlijke teksten.

Links optimaliseren

Links optimaliseren

Links zijn knooppunten op het web: mensen kunnen via een link van de ene pagina naar de andere pagina gaan. Zoekmachines kunnen dat ook. Er zijn een aantal zaken die je moet weten over links.

Andere websites kunnen links naar jouw website gaan plaatsen. Hierbij is het belangrijk te weten dat Google onderscheid maakt tussen natuurlijke links en onnatuurlijke links. Deel uitmaken van een onnatuurlijk linkpatroon zal je website beslist geen goed doen. Zoiets kan ontstaan door link building als je dat op een verkeer manier aanpakt.

Maar je kunt zelf natuurlijk ook links naar andere websites plaatsen en dat is zelfs een goed idee. Als je dit doet moet je wel in de gaten houden dat er speciale spelregels zijn voor affiliate links en andere links waar je voor betaald wordt.

SEO strategieën

seo handleiding

De volgende stap is: wat gaat je strategie zijn? Want het algoritme is geheim. Niemand weet echt helemaal zeker hoe het precies werkt. Je kunt dus verschillende strategieën hanteren.

Een strategie die goed werkt is: zorg voor een uitstekende kwaliteit van content en van je website als geheel.

Een totaal andere strategie is: zorg voor heel veel reacties onder je blogposts.

Maar als je net begint met je website en je nog niet zo heel veel ervaring hebt, begin dan gewoon met bloggen. Ga bloggen over je vakgebied. En als je dan een stuk of 10 artikelen gepubliceerd hebt, dan kunnen we de puntjes op de i gaan zetten en zorgen dat je goed gevonden wordt.

En je kunt je natuurlijk ook inschrijven voor de serie over SEO strategieën voor dienstverleners.

SEO handleiding

Hoewel ik graag zou willen zeggen dat ik een natuurtalent ben, heb ik deze SEO handleiding natuurlijk niet zomaar zelf bedacht. Ik ben dank verschuldigd aan leraren die me geweldig veel geleerd hebben:

SEO handleiding was last modified: by

Recente berichten

Persoonlijke gegevens verwijderen uit WordPress

Persoonlijke gegevens verwijderen uit WordPress. Volgens de AVG hebben mensen het recht om vergeten te worden. Als mensen dat willen, dan moet je al hun gegevens verwijderen tenzij er een wettelijke verplichting is om die gegevens nog een poosje te bewaren.

Ook mensen die een account op je website hebben aangemaakt kunnen van je vragen om vergeten te worden. En dan moet je alles verwijderen.

persoonlijke gegevens verwijderen

Lees verder

Persoonlijke gegevens verwijderen uit WordPress was last modified: by
  1. Persoonlijke data exporteren uit WordPress Geef een reactie
  2. Inzage geven in MailChimp Geef een reactie
  3. Google Analytics en MailChimp Geef een reactie
  4. Paytium betaalformulier Reacties uitgeschakeld voor Paytium betaalformulier
  5. Toegang tot je mailinglijst is toegang tot je data Reacties uitgeschakeld voor Toegang tot je mailinglijst is toegang tot je data
  6. SEO geoptimaliseerde websites Reacties uitgeschakeld voor SEO geoptimaliseerde websites
  7. Pogo sticking en bounces Reacties uitgeschakeld voor Pogo sticking en bounces
  8. MailChimp Social Profiles Reacties uitgeschakeld voor MailChimp Social Profiles
  9. Facebook publicaties Reacties uitgeschakeld voor Facebook publicaties