SEO of social? Is dat een keuze?

SEO of social: iemand vroeg me of het voor een startende ondernemer wel zinvol is om zich bezig te houden met SEO of dat het misschien praktischer zou zijn om het beschikbare budget te besteden aan adverteren op de social media. Over deze vraag moest ik even achter mijn oren krabben, want de manier waarop de vraag is ingekleed liet me een complete denkwereld zien waaruit bleek dat de vraagsteller niet begreep wat SEO is.

Zoekmachineoptimalisatie

Begin met te begrijpen wat SEO inhoudt.

Zoekmachineoptimalisatie gaat over het vindbaar maken van je website voor mensen die zoekmachines gebruiken.

Mensen die zoekmachines gebruiken

Wanneer gebruiken mensen zoekmachines? Dat doen ze als ze op zoek zijn naar informatie. Het zijn mensen die actief op zoek zijn naar een antwoord op een vraag of naar een oplossing voor een probleem. En jouw dienst of jouw product zou het antwoord op hun probleem kunnen zijn.

SEO of social

Wat doen mensen op de social media? Daar kunnen ze een heleboel doen. Maar op een enkele uitzondering na zijn ze daar niet actief op zoek naar een antwoord op een vraag of een oplossing voor een probleem.

Daarom maken marketeers webinars rond de vraag:

  • Hoe kun je klanten krijgen via Facebook?
  • En hoe kun je klanten krijgen via LinkedIn?

Er zijn webinars rond deze vragen omdat niet vanzelf duidelijk is hoe je klanten zou kunnen krijgen via de social media. Kennelijk moet je iets speciaals weten om het voor elkaar te krijgen klanten te krijgen via de social media. Maar ik heb nog nooit een webinar gezien rond de vraag:

Hoe kun je klanten krijgen via Google?

Webinars en cursussen over klanten krijgen via Google gaan altijd over de vraag:

  • Hoe kun je hoog in de zoekresultaten komen?
  • En daarna: hoe kun je de conversie van je webpagina verhogen?

Maar niemand twijfelt eraan dat je klanten kunnen krijgen via de zoekmachines.

SEO of social marketing

Hiermee wil ik niet zeggen dat de social media geen nut hebben. Ik denk dat de social heel geschikt zijn om mensen bewust te maken van hun problemen.

Het is natuurlijk mogelijk om klanten te werven via de social media. In het algemeen moet je erop rekenen dat je dan meer tijd nodig hebt en meer werk moet doen. Dat is nodig omdat de mensen die je op deze manier aantrekt niet actief op zoek zijn naar een oplossing voor een probleem.

Ze hebben vaak nog niet bedacht dat ze een probleem hebben.

  • Ze moeten zich er dus eerst bewust van worden dat ze een probleem hebben.
  • Vervolgens moeten ze beseffen dat jij de oplossing voor dat probleem hebt.

Dat is een lastiger uitgangspunt dan wanneer je gevonden wordt door mensen die zelf al bedacht hebben dat ze een probleem hebben en dat er waarschijnlijk iemand is die er een oplossing voor heeft.

SEO of social: wat doe je zelf?

Wat doe je zelf als je snel een antwoord op een vraag wilt vinden of als je snel een oplossing voor een probleem wilt hebben?

Ga je dan zoeken op Facebook of Twitter of LinkedIn? Of ga je zoeken via Google?

Misschien ben jij een uitzondering en zoek jij naar een antwoord voor je probleem via de zoekmachine van Facebook, maar dan ben je ook echt een uitzondering.

Als mensen actief op zoek gaan naar een oplossing voor een probleem dan zoeken ze die oplossing in het algemeen via de organische zoekresultaten van Google. Organische zoekresultaten zijn de onbetaalde zoekresultaten. Het zou daarom lang niet slecht voor je bedrijf zijn als een pagina van jouw website bovenaan in de organische zoekresultaten zou staan.

Realiseer je dat mensen gemiddeld zeker 10 contacten met je nodig hebben voordat ze kunnen beslissen om je klant te worden. We hebben het nu over het gemiddelde. Besef dat dit aantal noodzakelijke contacten veel minder is als mensen zelf al weten dat ze een probleem hebben en dat ze daar een oplossing voor willen.

Waarom je niet mikt op SEO

Ik heb met mensen gepraat om te ontdekken waarom ze niet mikken op een plaats bovenaan de organische zoekresultaten. Uit hun antwoorden bleek dat ze denken dat het geen haalbaar doel is.

Uit de vraag waar ik hierboven mee begonnen ben blijkt eigenlijk ook dat de vraagsteller niet dacht aan de organische zoekresultaten. Deze vraagsteller heeft het over een budget dat besteed kan worden aan advertenties op de social media of … of wat eigenlijk?

Organische zoekresultaten zijn gratis

Organische zoekresultaten zijn gratis zoekresultaten, daar heb je geen budget voor nodig. Een hoge positie in de organische zoekresultaten kost geen geld, het vraagt inspanningen van je.

En het vraagt niet eens heel erg veel inspanningen van je:

  • een website die technisch orde is
  • met een blog erop
  • minimaal eens per week een echt informatief artikel waar mensen iets aan hebben
  • van minimaal 300 woorden, liever meer

Google

Ook dit heb ik aan mensen verteld, maar dit geloofden ze niet. Toen ik doorvroeg bleek dat mensen denken dat er 1 eerste pagina van Google is en dat er voor een positie op die ene eerste pagina een moordende concurrentie is. Een concurrentie die zo moordend was dat het geen zin heeft om eraan te beginnen.

Gelukkig is de werkelijkheid anders. “Google” lijkt op googol en dat is niet toevallig.  Google heeft een eindeloos aantal eerste pagina’s: voor iedere zoekopdracht maakt hij een serie nieuwe pagina’s.

De concurrentie is dus helemaal niet zo moordend als je denkt. Je website hoeft niet te concurreren met alle andere websites, hij hoeft alleen te concurreren met websites waar een passend antwoord op een specifieke zoekopdracht op staat. Er is dus eigenlijk geen reden waarom jouw website niet bovenaan zou kunnen komen.

SEO of social

De vraag “SEO of social?” is dus eigenlijk helemaal geen vraag, want je kunt allebei hebben. En dat kan ook heel snel, maar dan moet je wel consequent minstens eens per week een nieuw kwaliteitsartikel publiceren.

Zou je hulp willen bij het opzetten van een structuur op je website waardoor de verschillende delen van je website elkaar gaan versterken? Hiermee verbeter je de vindbaarheid van je website sterk en geef je er graag een training over. En je kunt ook zelf aan de slag. Begin dan met de handleiding over SEO.

Judith de Vries

 

Over Judith de Vries

Marketing voor eenpersoons dienstverlenende bedrijven:

  • erkende Mailchimp expert
  • erkende Mailerlite expert
  • SEO Yoast gecertificeerd
  • Inbound marketing gecertificeerd
SEO of social? Is dat een keuze? was last modified: by

SEO of social: met dank aan Stef Ringoot voor de uitgelichte afbeelding.

SEO of social? Is dat een keuze? was last modified: by