Home » Optimalisatie van je vindbaarheid » Panda update: hoe beoordeelt Google websites?
Panda update dunne content

Panda update: hoe beoordeelt Google websites?

Panda update hoe beoordeelt Google websites?

Google heeft verteld hoe hij verschillende websites beoordeelt. Als je nauwelijks iets over SEO weet en geen flauw idee hebt hoe een zoekmachine werkt, dan weet je vaak wel dat er iets iets als een algoritme en dat dit algoritme heel vaak verandert.

Maar vanaf dit punt gaat het vaak mis met de kennis. Want doordat het algoritme en vaak verandert, zou je kunnen denken dat het iets willekeurigs is waar je niets mee kunt. En dat is niet waar. Want Google heeft heel duidelijk gezegd hoe je het aan kunt pakken om je website vindbaar te maken.

Google heeft gezegd:

Ons advies aan webmasters is nog steeds om zich te richten op het aanbieden van de best mogelijke gebruikerservaring en zich niet te veel te richten op wat ze als de rankingsalgoritmen of signalen voor ranking van Google beschouwen.

Google productblog

En als je bovenstaande leest, dan zul je toch toe moeten geven dat ook jij je kunt focussen op het aanbieden van de best mogelijke gebruikerservaring? Dat is niet geheimzinnig, eng of moeilijk en daar heb je ook slechts incidenteel technische kennis voor nodig.

Panda update

Wat is dunne content

Dunne content en ranking

Google kijkt bij deze Panda update of jij mogelijk dunne content op je website hebt staan. Dunne content kan heel veel vormen hebben en Google heeft een filter ontwikkeld om dunne content op te sporen. Dat filter heet Panda en als jouw website door die zeef spoelt dan ben je flink in de aap gelogeerd.

Als je te veel dunne content op je website hebt staan dan kan het gebeuren dat Google besluit dat je hele website niet de moeite waard is om aangeboden te worden in de zoekresultaten.

Wat is dunne content

Dunne content moet je daarom verbeteren of verwijderen. Maar wat is “dunne content”? Let op: hier komt een rijtje:

  • Bijlage pagina’s
  • Sales pagina’s en landingspagina’s (“wij van wc-eend …”)
  • Dezelfde teksten die op meerdere pagina’s voorkomen
  • Artikelen met heel weinig inhoud
  • Nieuws over ons bedrijf

Deze soorten content doen gewoonlijk weinig goed voor je. Dus als je wilt dat je website beter gaat presteren, dan zou je moeten beginnen met iets te doen aan deze teksten op je website.

Bijlagepagina’s

Als je een vergissing maakt bij het plaatsen van een afbeelding en je geeft aan dat de afbeelding aanklikbaar moet zijn naar de bijlagepagina, dan creëer je daarmee dunne content. Door de afbeelding aanklikbaar te maken naar de bijlagepagina ontstaat er een pagina waar uitsluitend een afbeelding op staat en verder niets.

Als je die vergissing een keertje maakt zal de wereld daar niet van vergaan, maar als je dat bij iedere afbeelding doet dan heb je een website met heel veel pagina’s waar nauwelijks iets op staat. Dat is dunne content.

Als je wilt weten of je dit gegaan hebt en hoe vaak je dat gedaan hebt, dan ga je naar Google dan tik je dit in:

site:jouwwebsite.nl inurl:attachment_id

Als het goed is krijg je dan geen zoekresultaten. Als je wel zoekresultaten krijgt dan is het een goed idee dit even te verbeteren.

Duplicate content

Dunne content ontstaat ook als je dezelfde content meerdere malen op je website zet. En dat gebeurt makkelijker dan je denkt. Ook als dat helemaal niet je bedoeling is. Waarschijnlijk zal duplicate content heel vaak op je website voorkomen.

WordPress heeft de hebbelijkheid om spontaan nieuwe pagina’s aan te maken. Dat doet hij iedere keer als jij een categorie of een tag aanmaakt. Categorieën en tags aanmaken is een heel erg goed idee omdat categorieën en tags de navigatie op je website ondersteunen. Vooral doen dus.

Maar dit moet je wel met beleid doen. Maak een plan voor categorieën en tags want alle categoriepagina’s alle tagpagina’s die je aanmaakt veroorzaken erg veel dezelfde content. Hierdoor wordt je content behoorlijk verdund.

Neem bijvoorbeeld een blogpost die je in een categorie plaatst en die je 5 tags mee geeft. Die blogpost staat meerdere keren op je website:

  • het originele artikel
  • een deel van het artikel staat op je blog
  • een deel staat op de categoriepagina
  • en datzelfde deel staat op 5 verschillende tagpagina’s

Die blogpost staat dus een heleboel keer op je website. Als dat zinvol is en nuttig voor de interne navigatie, dan is dat niet erg. Maar zorg er dan wel voor dat het echt nuttig, zinvol en behulpzaam voor je bezoekers is. En dat is het niet als een tagpagina slechts 1 artikel heeft of als je tagpagina’s bijna identiek zijn.

Te weinig woorden

Dan kun je ook nog dunne content creëren door gewoon te weinig te vertellen over het onderwerp van je blogpost. Zorg dat je een onderwerp echt goed bespreekt, haal alles uit de kast als je het ergens over gaat hebben. Je moet minimaal 300 woorden schrijven om serieus genomen te worden door Google. Maar je mag gerust veel meer woorden gebruiken.

En het is ook aan te raden om geen minimale artikelen te schrijven. Mik bijvoorbeeld op 600 woorden en dan weet je zeker dat je genoeg woorden hebt gebruikt.

Verschillende sleutelwoorden

En dan kun je ook nog proberen slim te zijn: dezelfde tekst maar verschillende sleutelwoorden.

Dat heb ik een keer gezien op een website. Er werd onroerend goed te koop aangeboden in plaats X. Maar het zou natuurlijk kunnen dat mensen die op zoek zijn onroerend goed in plaats Y eventueel ook wel geïnteresseerd zijn in onroerend goed in plaats X. Dat kan zelfs heel goed.

Daarom waren er een stuk of 10 pagina’s aangemaakt waar precies dezelfde tekst op stond. Het enige verschil was dat de plaatsnaam veranderd was. Verder waren er helemaal geen verschillen. Dat is dunne content want die extra pagina’s voegen niets toe.

Dit geldt natuurlijk ook voor blogposts die je niet alleen op je eigen website plaatst, maar op iedere website die ze plaatsen wil. En voor blogposts die je van andere websites overneemt. Al deze zaken voegen niets toe aan het web en creëren dunne content.

Gedateerde content

Ik zie soms websites waar het blog als een soort agenda gebruikt wordt om te vertellen over de nieuwe evenementen die eraan komen. Dat is best leuk bedacht, want hierdoor ontstaat ook een soort archief van alle evenementen die er ooit geweest zijn. Op zich vind ik dat wel informatief.

Maar als het evenement voorbij is, dan is het voor Google niet meer de moeite waard om te tonen in de zoekresultaten. Dan zou je het evenement dus uit de zoekresultaten moeten halen en dat gebeurt vaak niet. Doe dat alsjeblieft wel. Ga naar het tabblad “Geavanceerd” van Yoast en haal die blogpost uit de zoekresultaten.

Denk hier ook goed over na voor je tijdelijke evenementen op je blog plaatst, want het is op zich wel leuk, maar je hebt veel meer aan een blog vol met tijdloze content. Als je tijdloze content op je blog plaatst dan kan je blogpost over 10 jaar nog aangeboden worden in de zoekresultaten. Daar heb je dus heel lang iets aan.

En denk je nu eens in dat het 2031 is en dat jij een tijdloze informatieve blogpost in de zoekresultaten vindt. Daar vind je precies wat je zoekt, daarom scrol je verder door dat blog. Maar om die blogposts heen staan allerlei events uit 2018. Dus wat doe je dan? Waarschijnlijk ga je dan weg. Want al die gedateerde content verhindert dat je nog meer goede tijdloze content kunt vinden.

Content achter een wachtwoord

En dan zie ik soms ook nog wel een blog waar content achter een wachtwoord staat. Die content is dus niet beschikbaar voor bezoekers. En dan hebben ze daar ook niets aan.

Besef dat je blog de motor van je website is en dat als je de content van sommige blogposts achter een wachtwoord zet, dat de motor dan niet kan starten.

Het is op zich niet verkeerd om content achter een wachtwoord te zetten, maar neem daar liever een pagina voor en houd deze pagina’s uit de zoekresultaten, want hij is niet leesbaar voor een willekeurige bezoeker.

Nieuws over ons bedrijf

Dan zie ik ook nog wel eens websites die het blog “nieuws” genoemd hebben. Met als nieuwste artikel een blogpost van vorig jaar. Dat is geen nieuws natuurlijk, dat is oud en gedateerd. En als ik daar met mensen over praat dan vertellen ze me dat hun bedrijf niet zoveel nieuws heeft.

Dat is heel begrijpelijk, de meeste bedrijven hebben zoveel nieuws te vertellen. Maar noem dat blog dan niet “nieuws”.

En als het je bedoeling is dat je website beter gaat presteren, vraag je dan ook eens af welke zoekopdracht mensen in moeten tikken om als resultaat een nieuwtje over je bedrijf te krijgen. Om daarnaar te kunnen zoeken moeten mensen allereerst weten dat je bedrijf bestaat en zolang je niet heel erg groot bent weet niemand dat.

En vervolgens moeten die mensen ook nog geïnteresseerd zijn in nieuws over bedrijf. En ze moeten je webadres niet weten want als ze je adres weten kunnen ze rechtstreeks naar je website gaan. Nieuws over je bedrijf publiceren helpt dus niet om beter vindbaar te worden.

Panda update

Hoe Google verschillende websites beoordeelt

Dunne content: te weinig kwaliteit

Het kan ook zijn dat de content die je schrijft wel voldoende woorden heeft, maar eigenlijk geen boodschap waar iemand ooit een zoekopdracht voor zal plaatsen. Bijvoorbeeld een verhaaltje op je blog waarin je vertelt dat je nieuwe website online is.

Het is eigenlijk uitgesloten dat iemand daar een passende zoekopdracht voor zal plaatsen. Dat gaat niet lukken, want hoe moet die zoekopdracht er dan uitzien?

Of je artikel heeft gewoon heel weinig kwaliteit. Bijvoorbeeld doordat allerlei dingen vertelt die zo voor de hand liggend zijn dat je artikel geen enkele meerwaarde heeft. Zorg daarom dat je artikelen kwaliteit hebben. Google heeft een lijstje gepubliceerd over wat hij onder kwaliteit verstaat.

En onderaan deze pagina vind je een aantal artikelen waarin ik dieper op dit lijstje in ga.

Panda update

Dunne content

Panda update

Als je werkelijk graag vindbaar wilt zijn in de organische zoekresultaten, plaats dan geen dunne content. Streef naar een zo hoog mogelijke kwaliteit van je publicaties. Hoe je dat kunt doen kun je lezen door de links onder dit artikel te volgen. Kwaliteit publiceren is heel veel werk, maar dat zal je ook heel veel opleveren.

SEO kan een leuke hobby zijn ;). Maar ook als dat voor jou niet zo is, kan het je veel opleveren. Als je er meer over wilt weten, overweeg dan een cursus SEO.

En lees vooral verder. Hieronder vind je links naar artikelen waarin ik vertel hoe je het wel zou moeten doen om goede resultaten te krijgen.

seo 200

Gratis checklist SEO

Eerst een checklist, dan een gouden tip van Google zelf en daarna blogupdates als ik iets nieuws publiceer.

Als je nou echt iets wilt met SEO, dan moet je natuurlijk inschrijven!

Hoe Google verschillende websites beoordeelt

seo en samengestelde woorden

SEO en samengestelde woorden

Google let op spelfouten. Maar is hij ook in staat om zoekopdrachten met samengestelde woorden goed uit te voeren. Wat krijg je als je bijvoorbeeld intikt: rodewijnglazen? Ik volg sommige samengestelde woorden sinds 2017 en het is verbazingwekkend hoe slecht Google hiermee omgaat. Hij kan het echt niet. En dat is belangrijk, want correct spellen …

SEO en samengestelde woorden Lees meer »

0 reacties
Hoe betrouwbaar is jouw website

Zijn je artikelen betrouwbaar?

Google wilt graag weten hoe betrouwbaar je artikelen zijn: zijn de feitelijk juist, is de informatie te verifiëren, heb je je bronnen vermeld? Hoe zit dat bij jouw website? Dat is belangrijk, want hij wil graag dat de beste antwoorden op zoekresultaten bovenaan staan. Het moeten echt goede antwoorden op zoekopdrachten zijn. Betrouwbaarheid is daarvoor …

Zijn je artikelen betrouwbaar? Lees meer »

0 reacties
kleine website populair maken

Kleine website populair maken: autoriteit verwerven

Als je me vraagt: “Hoe maak ik mijn website beter vindbaar?” dan is het verwerven van autoriteit het eerste waar je aan zou moeten denken. In dit artikel leg ik je uit hoe je ervoor kunt zorgen dat je website als autoriteit gezien wordt. Veel werk maar beslist haalbaar en hiermee kun je een kleine …

Kleine website populair maken: autoriteit verwerven Lees meer »

meerdere standpunten voor SEO

Meerdere standpunten voor SEO

Google stelt eisen aan de kwaliteit van de content op je website. En als je gevonden wilt worden in de organische zoekresultaten dan zul je hier rekening mee moeten houden. Hij heeft o.a. laten weten dat hij het waardeert als je genuanceerd schrijft. Daarom gaan we het hier hebben over het beschrijven van meerdere standpunten …

Meerdere standpunten voor SEO Lees meer »

hoger ranken in google: meerwaarde bieden

Meerwaarde bieden met je website

Hoger ranken in Google door meerwaarde te bieden: als jouw website een duidelijke meerwaarde biedt t.o.v. andere websites in jouw branche, dan kom je hoger in Google en mensen zullen jouw website ook vaker kiezen om te bezoeken. Als Google naar je website kijkt om te beoordelen of je website waardig is om hoog in …

Meerwaarde bieden met je website Lees meer »

medische claims en gezondheidsclaims

Medische claims en gezondheidsclaims

Medische claims en gezondheidsclaims mag je niet zomaar publiceren. Je teksten moeten dan aan de wetgeving voldoen. En Google let er vooral ook op of je artikelen een vertrouwenwekkend artikel is als het gaat om zoekopdrachten over gezondheid. Hier vind je een paar ideeën hoe je de kwaliteit van een medisch artikel zou kunnen verhogen. …

Medische claims en gezondheidsclaims Lees meer »

opmaak van je artikelen

Opmaak van je artikelen

De opmaak van je artikelen draagt bij aan de kwaliteit van je artikelen. En Google let op kwaliteit. Opmaak verbeteren is niet moeilijk, dus doe dit vooral. Denk hierbij aan het gebruik van echte kopjes in plaats van een vetgedrukte zin. Denk ook aan een goede indeling van je artikelen zodat ze gemakkelijk leesbaar zijn. …

Opmaak van je artikelen Lees meer »

pop ups en advertenties

Wat vindt Google van pop-ups en advertenties?

Pop-ups op een website zijn irritant, dat weten we. Maar bijvoorbeeld pop-ups om inschrijvingen voor je nieuwsbrief te verzamelen verhogen de conversie. Maar conversie versus irritatie zijn niet de enige aspecten van pop-ups waar je rekening mee moet houden. Google heeft ook een mening over pop-ups. En als je graag wilt dat je website hoog …

Wat vindt Google van pop-ups en advertenties? Lees meer »

hoe word je een expert

Hoe word je een expert

Google waardeert het als je een expert bent of in elk geval heel veel over je onderwerp weet. Daarom is het belangrijk een expert te worden als het om jouw onderwerp gaat. Dat is belangrijk als je wilt dat je website goed gaat presteren. Want Google wil de beste zoekresultaten bovenaan plaatsen. En hij heeft …

Hoe word je een expert Lees meer »

dubbele content

Dubbele content verminderen

Dubbele content voegt niets toe aan het web. Unieke content doet dit wel. Daarom is het beter om unieke teksten op je website te plaatsen. Logisch toch? Maar toch is dat lastiger dan je denk. Want ook als het helemaal niet je bedoeling is om dubbele content te plaatsen, dan gebeurt het vaak toch. Gewoon …

Dubbele content verminderen Lees meer »

Bronnen en credits

Gepubliceerd op: 9-10-2018
Voor het laatst bijgewerkt op: 11-4-2022

Ken je iemand voor wie dit interessant is?