SEO strategie simpel uit te voeren

Een SEO strategie waar je vandaag nog mee kunt beginnen en waarvoor je niets over SEO hoeft te weten. Lijkt je dat iets? Dan is dit artikel voor jou.

Wist je dat de gedachte dat SEO ingewikkeld is één van de grootste vergissingen is als het om SEO gaat? En het is een tragische vergissing, want deze vergissing weerhoudt mensen ervan om aan hun website te werken.

Simpele SEO strategie

Een simpele SEO strategie die je heel gemakkelijk zelf kunt uitvoeren is: schrijf artikelen en publiceer ze op een blog.

Een blog bijhouden is de simpelste SEO strategie. Als je een blog bijhoudt waarop je behulpzame artikelen plaatst die over jouw vakgebied gaan, dan is het op langere termijn eigenlijk niet mogelijk dat je niet gevonden zult worden. Heb je je dat gerealiseerd?

Waarom niet gevonden

Als je je dit niet realiseert, dan komt dat waarschijnlijk doordat je zelden gevonden wordt en hierdoor te weinig klanten hebt en gewoon te weinig verdient. En misschien word je zelfs boos als ik je zeg dat een blog de oplossing is, want je hebt al een blog en je wordt gewoon niet gevonden.

Niet gevonden

Als je een blog hebt waar je regelmatig op publiceert en je wordt evengoed niet gevonden, dan kunnen er de volgende zaken aan de hand zijn:

Je blog is nog niet groot genoeg

Ik wil je niet ontmoedigen, maar als bloggen je SEO strategie is, dan heb je een groot blog nodig. Als je nog geen 100 artikelen gepubliceerd hebt dan mag je nog niet erg veel resultaat van je blog verwachten. Ondertussen is het niet hopeloos, want met ieder artikel dat je publiceert nemen je kansen toe.

Als je gewoon aan het bloggen bent en je doet verder niets aan SEO, dan heb je zoveel artikelen nodig omdat de woorden die je gebruikt een gok zijn. Je gokt erop dat je schrijft over zaken waar mensen naar op zoek zijn. Als je genoeg schrijft zal dat ook beslist gebeuren, maar zonder onderzoek heb je meer artikelen nodig dan wanneer je vooraf weet waar mensen naar gaan zoeken.

Gewoon een hele berg artikelen schrijven lijkt misschien een rare strategie en misschien lijkt het zelfs helemaal geen strategie, maar dat is het wel. Dit is géén rare strategie, dit is een simpele strategie en hij werkt ook. Je gaat hiermee scoren, maar alleen als je stug doorgaat.

Je artikelen zijn niet behulpzaam

Een andere reden waarom deze strategie voor jou vooralsnog niet gewerkt heeft kan zijn: je artikelen zijn niet behulpzaam.

Ik heb massa’s websites bekeken en ik zie vaak dat het blog gebruikt wordt om nieuws op te plaatsen. Op het blog vind je vaak de data van de nieuwste trainingen, of je vindt er actuele aanbiedingen, of iets anders dat maar heel tijdelijk interessant is.

Het is geen goed idee om artikelen op je blog te plaatsen die volgende maand al gedateerd zijn. Als je bloggen wilt inzetten als SEO strategie, dan moet je artikelen schrijven die zo tijdloos mogelijk zijn.

SEO: het beste antwoord

Google wil het beste antwoord op een zoekopdracht geven. Hij wil dat niet alleen, hij moet want anders verliest hij zijn klanten doordat mensen dan de voorkeur gaan geven aan andere zoekmachines.

Gedateerde content, trainingen die al voorbij zijn, aanbiedingen die niet meer geldig zijn, al deze zaken zullen zelden het beste antwoord op een zoekopdracht zijn.

Daarom: als je gedateerde artikelen op je blog hebt staan, vernieuw deze artikelen dan. Maak ze weer actueel of verwijder ze. Maar laat ze niet staan want ze devalueren de waarde van je blog.

Geen relatie met je dienstenaanbod

Artikelen die niet behulpzaam zijn kunnen er ook anders uitzien. Ik heb blogs gezien waarop artikelen stonden die niets met het dienstenaanbod te maken hadden.

De eigenaar van dat blog wilde wel mensen aantrekken, maar het was niet de bedoeling dat mensen die het blog vonden er iets mee zouden kunnen. Dus er stonden artikelen op dat blog die totaal niet relevant waren voor het dienstenpakket.

Dat is ook een strategie natuurlijk, maar dat is geen handige strategie als het om SEO gaat. Als je je blog wilt gebruiken om mensen aan te trekken via de zoekresultaten, dan is het noodzakelijk dat er op je blog antwoorden op zoekopdrachten staan.

Niet helder vanuit klantperspectief

Nog een andere mogelijkheid waardoor het niet lukt is dat je artikelen niet helder zijn vanuit het perspectief van je klanten.

Dit is een fout die veel gemaakt wordt. Je denkt dat je artikelen niet te simpel mogen zijn (want wat denken je vakbroeders en -zusters dan van je?) en daarom schrijf je artikelen die erg interessant zijn, maar waar je klant niets aan heeft.

Als je klant niets aan je artikelen heeft, dan zijn je artikelen niet de beste antwoorden op zoekopdrachten die je toekomstige klanten aan Google geven.

Belangrijkste focus zoekterm ontbreekt

Dan kan het ook nog zijn dat de allerbelangrijkste focus zoekterm waarop je graag gevonden wilt worden nergens op je website staat omdat deze zoekterm impliciet is. Dit gebeurt vaker dan je zou denken.

Controleer dit eens voor jouw website. Ga naar Google en tik in het zoekveld in:

site:jouwwebsite.nl belangrijkste focus zoekterm

Verander [jouwwebsite] in het adres van je website en verander [belangrijkste focus zoekterm] in jouw belangrijkste focus zoekterm.

Je krijgt dan in de zoekresultaten alle zoekresultaten te zien van jouw eigen website waar die belangrijkste focus zoekterm op voorkomt. En hoe meer dat er zijn, hoe groter de kans is dat je op die zoekterm gevonden zult worden.

Je artikelen hebben geen diepgang

Als laatste: als je SEO strategie uit bloggen bestaat, dan moeten je artikelen inhoudelijk sterk zijn. Geen samenraapsel van 300 woorden, maar echte inhoud en echte oplossingen voor je bezoekers. Dat is nodig, want anders is jouw artikel niet het beste antwoord op een zoekopdracht.

SEO: helder zijn

SEO vraagt van je om te weten op welke zoekterm je gevonden wilt worden en daar helder over te zijn. Draai daar niet om heen, benoem het gewoon en schrijf er artikelen over.

Schot hagel

Als je gewoon gaat bloggen en heel veel artikelen schrijft over jouw onderwerp, dan zul je dus gevonden worden. Dat is bijna onvermijdelijk. Maar er is meer mogelijk dan schieten met een schot hagel. Als je meer wilt, doe dan mee met de individuele SEO training. En lees direct verder in de handleiding SEO.

  • Categorie: SEO

Judith de Vries

 

Over Judith de Vries

Marketing voor eenpersoons dienstverlenende bedrijven:

  • erkende Mailchimp expert
  • erkende Mailerlite expert
  • SEO Yoast gecertificeerd
  • Inbound marketing gecertificeerd
SEO strategie simpel uit te voeren was last modified: by

SEO strategie: met dank aan GraphicMama-team voor het beeldmateriaal bovenaan de pagina.

SEO strategie simpel uit te voeren was last modified: by