illustratie seo zelf doen

SEO zelf doen

Dit bericht is voor het laatst bijgewerkt op

SEO zelf doen is beslist een goed idee. En SEO biedt enorme kansen. Want zeg nou zelf: als je van plan bent iets te kopen, wat doe je dan? Gebruik je dan de zoekmachine van Google of gebruik je de zoekmachine van Facebook?

Je antwoord op deze vraag vertelt het verhaal: met SEO bereik je mensen die zelf al bedacht hebben dat ze iets willen kopen. Deze mensen zijn veel verder in het aankoopproces dan mensen die je bereikt via de social media. Daarom is SEO zo interessant.

SEO zelf doen

SEO is iets dat je uitstekend zelf kunt doen. Lees deze pagina eens door een kijk eens wat je nog niet gedaan hebt en dat je wel zou kunnen doen. Voer dat daarna uit en kijk eens wat er gebeurt!

Wat betekent SEO?

SEO betekent Search Engine Optimization: gevonden worden via de organische zoekresultaten. Organische zoekresultaten zijn gratis zoekresultaten. Je hoeft je tegenwoordig nergens meer aan te melden om gevonden te kunnen worden via de organische zoekresultaten. 

SEO zelf doen: content

Maar je moet wel iets anders doen: je moet uitstekende content maken!

Belang van een blog

En hier komt het belang van een blog om te hoek kijken. Om gevonden te worden via de organische zoekresultaten moeten er op je website antwoorden staan op vragen die mensen aan de zoekresultaten stellen.

Als je een WordPress website hebt, dan kun je heel gemakkelijk een blog instellen. Hier kun je lezen hoe je een blog instelt.

Answer the public

En dan ga je op je blog vragen over jouw onderwerp beantwoorden. Vragen die mensen aan de zoekresultaten stellen kun je vinden op Answerthepublic

Stel daar de taal in op de taal van je website en vul het onderwerp van je website in en de vragen rollen eruit. Als je die vragen even bekijkt, dan is het gelijk zonneklaar voor je dat de antwoorden op dit type vragen niet op je diensten pagina’s staan. 

Het zijn vragen naar informatie: “Wat is dit?” en “Hoe moet dat?” Om gevonden te worden via de organische zoekresultaten moeten de antwoorden op deze vragen op jouw website staan. Daarom heb je een blog nodig. 

Als je geen blog wilt gaat het daarom niet lukken met SEO. Je kunt dan beter voor een andere marketingstrategie kiezen en SEO gewoon vergeten. 

Dat hoeft niet te betekenen dat je dan niets kunt bereiken met je website, maar dat gaat zonder blog niet lukken via de organische zoekresultaten, dus je zult dan moet adverteren (SEA).

Antwoorden op zoekopdrachten

Om gevonden te worden is het dus nodig om antwoorden op zoekopdrachten te geven. Deze antwoorden mogen niet te kort zijn. Je blogposts moeten uit minimaal 300 woorden bestaan. Blogposts die uit minder woorden bestaan neemt Google niet helemaal serieus.

Schrijf daarom blogposts van 300 woorden of nog liever: meer. Maar spin je teksten ook weer niet eindeloos uit met als enig door meer dan 300 woorden te produceren want daardoor worden je teksten onleesbaar en oninteressant.  

Uitstekende antwoorden op zoekopdrachten

Gewone antwoorden op zoekopdrachten zijn niet genoeg, het moeten uitstekende antwoorden zijn. Google heeft er, net als ieder ander bedrijf, belang bij om z’n klanten tevreden te stellen. En z’n klanten zijn de mensen die de zoekopdrachten plaatsen. 

Hij wil deze mensen de beste antwoorden voorschotelen. Als je wilt dat jouw antwoord daarbij zit, dan moet je dus uitstekende kwaliteit leveren. 

In 2011 heeft Google een lijstje gepubliceerd waarin hij vertelt wat hij onder kwaliteit verstaat. Over dat lijstje heb ik een serie geschreven. Hier kun je die serie vinden

SEO zelf doen: concurrentie

Jij bent niet de enige die bovenaan Google wil staan. Je hebt concurrentie. Concurrentie op het web bestaat niet alleen uit concurrerende bedrijven. Concurrentie op het web heb je van iedereen die iets over jouw onderwerp geschreven heeft. 

Concurrentie met jezelf

Maar nog erger: op het web concurreer je niet alleen met anderen, maar ook met jezelf. Want naarmate je blog groeit, staan er steeds meer pagina’s op je website die allemaal over dezelfde zaken gaan. 

En Google moet dan kiezen welke van je pagina’s en blogposts het beste past bij de zoekopdracht. Dat kan soms moeilijk voor hem zijn, daarom moet je ‘m daarmee helpen door één blogpost te schrijven die duidelijk en opvallend veel meerwaarde heeft. En dan zorg je ook dat je in je andere blogposts naar die ene blogpost verwijst. Dan weet Google wat hij moet kiezen als hij twijfelt. Zo’n opvallende blogpost waar je veel links naartoe plaatst noemt men een Cornerstone.

Slug en titel

Niet alleen de inhoud van je blogpost is belangrijk. Ook de slug en de titel geven informatie aan Google waardoor hij weet waar je blogpost over gaat. 

De slug is het deel van de URL dat uniek is voor die ene blogpost. Zoals in dit voorbeeld:

URL: virtueelpresent.nl
Slug: /seo-zelf-doen/

Als je blogpost over één onderwerp gaat (en zo zou het moeten zijn) dan is het logisch dat het onderwerp van je blogpost in de titel staat. Zorg dat het belangrijkste woord voor aan staat. WordPress maakt daar een slug van en daar het onderwerp van je blogpost dan vanzelf ook in. 

Focus zoekterm

De focus zoekterm is de term waar je op gevonden wilt worden. Dat is een woord of een klein zinnetje. 

Denk eraan dat het niet een verzameling verschillende woorden is waar je allemaal graag op gevonden wilt worden. Als je graag wilt dat je blogpost op meer verschillende zoektermen gevonden wordt, dan is het aan te raden Yoast Premium te kopen. Met Yoast Premium kun je optimaliseren voor verschillende zoektermen tot een maximum van 5.

De focus zoekterm moet een term zijn die door mensen gebruikt wordt als ze gaan zoeken. Of een zoekterm ook echt gebruikt wordt kun uitzoeken op de website van Neil Patel. Daar kun je het zoekvolume vinden. Als je daar ziet dat het zoekvolume nul is, kijk dan of hetzelfde kunt zeggen in andere woorden.  


Het is een goed idee om de Yoast SEO plugin te installeren, want die analyseert je tekst. Hierdoor kun je gemakkelijk voorkomen dat je een zoekterm te vaak of niet vaak genoeg gebruikt. En hoe groter je blog is, hoe meer voordeel je hebt van Yoast Premium.

Structuur van je website

De structuur van je website is enorm belangrijk. En hiermee bedoel ik niet alleen een indeling in hoofd- en subpagina’s.

Ik bedoel de totale structuur: wat hoort bij elkaar, welke pagina of blogpost verwijst naar welke andere pagina of blogpost, hoe ziet de indeling in categorieën en tags eruit op je website?

You can do anything

Door een duidelijke structuur aan te brengen maak je aan Google duidelijk wat belangrijk is op je website en wat minder belangrijk is. Zoals ik hierboven al zei: ik kan het je leren.

SEO training is Mindblowing!

5,0 rating
14 januari 2020

Ik wist dat ik veel dingen zou leren, maar dat ik zóveel heel belangrijke dingen zou leren om mijn website hoger te laten scoren in Google, had ik werkelijk niet voor mogelijk gehouden.
Had ik dit geweten, had ik deze training eerder gedaan, wat dan zou ik nu verder zijn geweest met mijn bedrijf, dat weet ik heel zeker. Wacht daarmee dus niet, zoals ik helaas wel heb gedaan.
Judith is ontzettend geïnteresseerd en gefascineerd door alles wat met SEO te maken heeft en dat merk je: ze weet er heel veel van.
De SEO training van Judith is een grote aanraden voor iedereen die met haar of zijn bedrijf beter wil presteren. Je krijgt zowel de theorie als de praktijk: dus hoe jij dat feitelijk kunt toepassen voor jouw bedrijf/website/blog. Je lap-top gaat mee en in het tweede deel van de training ga je aan de slag, met Judith naast je.
Ik heb maar van één ding spijt: dat ik dit niet veel eerder heb gedaan. Deze belangrijke kennis kun je niet vroeg genoeg weten. Ik heb een aantal jaren geleden ook een SEO-bureau in de hand genomen om mijn website/blog door te lichten, maar dan is Judith vele, vele malen beter (en een stuk goedkoper).

Loslaten.NU

Bloggen betekent schrijven

Een blog betekent dat je moet schrijven. Op je blog zet je artikelen die je diensten ondersteunen. Ze moeten dus rechtstreeks te maken hebben met je diensten. Als je niet van schrijven houdt, dan kun je hier beter niet aan beginnen want je moet heel vaak schrijven om een groot blog op te bouwen.

Realiseer je hierbij altijd dat je voor mensen schrijft en niet voor zoekmachines!

Spelling is hierbij ook belangrijk. Maar lees vooral ook even het artikel over samengestelde woorden en SEO, want Google doet dat niet goed en daar moet je rekening mee houden bij het schrijven van je teksten.

SEO zelf doen: hoe lang duurt het?

In het begin, als je begint met het opbouwen van je blog merk je dus helemaal niets. Je artikel wordt misschien zelfs helemaal niet eens aangeboden in de zoekresultaten.

Het kan gewoon een poosje duren voor je zichtbaar wordt. Denk dan niet direct dat er iets fout is, want het is normaal dat het een poosje duurt voor je zichtbaar wordt. Hier kun je meer over lezen in het artikel SEO resultaat, wanneer zie je dat?

Waarom categorieën en tags?

Je moet je realiseren dat we het wel hebben over een website die gevonden wordt in de zoekresultaten, maar dat is eigenlijk onzin. In werkelijkheid staat er alleen een enkele pagina of blogpost in de zoekresultaten.

Mensen vinden dus een pagina of blogpost in de zoekresultaten, die klikken ze aan en dan komen ze op je website. Ze lezen je pagina of blogpost en zijn geïnteresseerd in méér. Dat is natuurlijk fijn, maar dan moeten ze wel meer kunnen vinden.

Interne navigatie ondersteunen

Zonder categorieën en tags is het behoorlijk moeilijk om een groot blog te doorzoeken. Categorieën en tags brengen structuur aan en hoe groter je blog is, hoe belangrijker een goede indeling in categorieën en tags wordt.

Dan moet je die categorieën en tags natuurlijk wel zichtbaar bij je artikelen laten staan. Ze ondersteunen de interne navigatie op je website maar als je webdesigner ze onzichtbaar maakt, dan kunnen ze die functie niet vervullen.

Het zijn extra pagina’s

Realiseer je daarnaast ook dat categorieën en tags pagina’s zijn. Het zijn geen gewone pagina’s: het zijn bijzonder informatieve pagina’s. Als je je artikelen strak indeelt in categorieën en tags, dan creëer je daarmee uiterst informatieve pagina’s die over een specifiek onderwerp gaan. Deze informatieve pagina’s kun je ook aan de index aanbieden en dan kunnen ze ook in de zoekresultaten komen.

Soms zie ik dat mensen een heleboel tags toevoegen aan hun blogposts. Ik heb een keer gevraagd aan iemand waarom ze dat deed. Het bleek toen dat ze dacht dat tags zoektermen zijn en dat je daarom voor iedere term waarop je gevonden wilt worden een tag toe moet voegen. En dat je ook voor iedere variant van die zoekterm een tag zou moeten aanmaken.

Zo is het niet en doe dit ook vooral niet! Het enige dat je dan doet is een heleboel duplicate content creëren en dat is dan ook nog dunne content. Dat doet niets goeds voor je website.

Google kijkt er ook naar

Categorieën en tags hebben eigen linkjes bij je artikelen staan, tenzij je ze weg haalt. Doe dat maar niet, want Google volgt die linkjes ook. En dan vindt hij nog veel meer artikelen die je geschreven hebt en daar heb je belang bij.

En een artikel over site structuur waar je veel aan kunt hebben is het artikel over het optimaliseren van categorieën.

Google Search Console

Het is een goed idee om je website te verbinden met Google Search Console want dan kun je o.a. controleren of je website al wordt aangeboden en op welke zoektermen je website wordt aangeboden. Hier kun je lezen hoe je je website kunt verbinden met Google Search Console.

Je kunt dat niet zien door gewoon je website in de zoekresultaten te gaan zoeken. Want Google geeft persoonlijke zoekresultaten en die zoekresultaten zijn voor elke zoekterm anders.

Op Google Search Console kun je wel alles zien, bijvoorbeeld op welke positie je website staat per zoekterm. En je kunt daar ook zien of mensen jouw website kiezen uit alle zoekresultaten. En als ze dat niet doen of te weinig doen dan kun je dat ook verbeteren.

In Google Search Console kun je zien op welke zoektermen je website wordt aangeboden. Dat gaat niet altijd goed. Soms zie je dat je website wordt aangeboden aan mensen die zoektermen gebruiken waar jij helemaal niet op gevonden wilt worden. En dan kun je kijken wat je nou precies op de aangeboden pagina hebt geschreven en daar iets aan veranderen. Want je stuurt met je content.

Google Search Console is daarom een waardevol platform en je zou het zeker moeten gebruiken.

Onderwerpen voor je blog

Zoals ik eerder zei: begin gewoon met vragen die aan de zoekmachines gesteld worden te beantwoorden. Die vragen kun je vinden op answerthepublic.com. Begin eens met het onderwerp van je website in te tikken en kijk dan eens wat mensen aan de zoekmachines vragen.

Dat zijn vaak heel simpele vragen en die zouden best eens een veel lager niveau kunnen hebben dan je verwacht. Toch is dit het wat mensen willen weten.

Zorg dat je geen jargon gebruik in je teksten want dan trek je alleen collega’s en concurrenten aan. Schrijf op het niveau van een 12-jarige. Ook als je ervan overtuigd bent dat jouw bezoekers een veel hoger niveau hebben.

Leesbaar schrijven

Op het Internet zitten mensen niet te wachten op jouw blog. Ze denken dat op je blog misschien het antwoord op hun zoekopdracht staat, maar dat moeten ze dan wel snel en gemakkelijk kunnen vinden, want anders zijn ze weer weg.

Zorg daarom dat je scanbaar schrijft. Breng alinea’s aan en zet kopjes boven die alinea’s zodat je artikelen gemakkelijk leesbaar zijn.

Dit zijn heel simpele dingetjes die niet over SEO lijken te gaan. Maar realiseer je dat Google meet hoelang mensen op je website blijven en op welke pagina’s ze lang blijven. En als je artikel niet leesbaar is of niet netjes is opgemaakt, dan zijn je bezoeker zo weer weg. En als je bezoekers snel weer weg gaan, dan stuurt Google minder bezoekers. Deze simpele dingetjes gaan daarom wel degelijk over SEO.

Kwaliteit van content

De teksten die je op je website plaatst moeten oorspronkelijk en uniek zijn: ze mogen nergens anders op het web voorkomen. Je moet ze daarom zelf schrijven. Dat is een flinke klus en de verleiding kan groot zijn om hiermee te sjoemelen. Maar echt, dat levert je niets op.

Bezwijk ondertussen vooral niet voor de verleiding om je teksten ook op een ander blog te gaan plaatsen vanuit de gedachte “zoveel mogelijk verspreiden”, want echt, Google weet je wel te vinden. Als je teksten niet scoren op je eigen blog verbeter je blog dan. Door je teksten dan ook nog op een ander blog te plaatsen verslechter je de situatie.

Snelheid van je website

Snelheid van je website is belangrijk, want bezoekers zijn ongeduldig. En dat weet Google. Daarom kom je met een trage website nooit hoog. Hierbij komt ook weer het belang van goede hosting om de hoek kijken. Goede hosting helpt bij het verminderen van de laadtijd van je website.

Het komt er eigenlijk op neer dat als Google kan kiezen tussen 2 gelijkwaardige websites, hij de snelste website bovenaan plaatst. Omdat het best een klus is om je website meerwaarde te geven t.o.v. andere websites in jouw branche, is het handig om er in elk geval voor te zorgen dat je website razendsnel is.

Denk hierbij ook aan de kwaliteit van je hosting, want goedkope hosting kan een enorm vertragende factor zijn.

SEO zelf doen: aanklikbare links

Aanklikbare links zijn knooppunten op het web. Via aanklikbare links kun je van de ene website naar de andere website gaan. Het is de bedoeling dat je links plaatst zodat geen enkele webpagina een eindpunt op het web is.

Ankerteksten

Een aanklikbare link is een URL die is vastgemaakt aan een tekst. Die tekst heet een ankertekst. Een goede ankertekst vertelt aan mensen waar ze naartoe gaan als ze op de link klikken. En hij geeft ook informatie aan Google. Geef je links daarom goede ankerteksten mee.

SEO zelf doen: de details

Denk ook aan dingen als datumarchieven in de zijbalk. Datumarchieven kunnen heel zinvol zijn, bijvoorbeeld als je een krant schrijft. Maar als je over je vak aan het schrijven bent en je schrijft tijdloze content (aanrader) dan hebben datumarchieven geen toegevoegde waarde. Maar door dat dingetje in je zijbalk te zetten, maak je wel een heleboel pagina’s.

En wat doe je met een datum bij je blogposts? Haal je die weg of laat je ‘m staan? En waarom kies je daarvoor?

Dit zijn kleine dingetjes, maar alle kleine dingetjes samen creëren het resultaat

SEO zelf doen

Als je dit allemaal doet dan kom je beslist heel ver. Natuurlijk is er nog meer, SEO is een proces dat altijd doorgaat. Je moet het dus bijhouden.

Als je twijfelt of je dit wel vol kunt houden, lees dan het artikel: Voor je kiest voor SEO. Daarin heb ik een paar punten beschreven waaraan je kunt afchecken of SEO wel de beste marketingmethode voor je is.

Want als het werk dat je voor SEO moet doen niet bij je past of als je daar gewoon geen tijd voor hebt, dan zijn er ook bergen andere methoden die passen misschien veel beter bij je.


Dit bericht is voor het laatst bijgewerkt op


SEO zelf doen was last modified: by

Het beeldmateriaal op deze pagina is gemaakt door de designers van Canva.

SEO zelf doen was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.