Home » Organische zoekresultaten » Categorieën optimaliseren en tags optimaliseren
categorieen en tags optimaliseren

Categorieën optimaliseren en tags optimaliseren

Leestijd: 8 minuten

Categorieën en tags optimaliseren

Wat zijn categorieën in WordPress?

Categorieën zijn labels met een hiërarchische structuur (hoofd- en subcategorieën). Door je blogposts in te delen in categorieën kan je bezoeker gemakkelijker door je website navigeren om te vinden wat hij zoekt.

Wat zijn tags in WordPress?

Tags zijn ook labels die je aan je artikelen kun je hangen om de navigatie door je website te vergemakkelijken. Maar tags hebben geen hiërarchische structuur.

Wat is het verschil tussen categorieën en tags?

Als je website een boek zou zijn, dan zou je de categorieën als de hoofdstukken kunnen zien en je zou de tags als de index van het boek kunnen zien.

Overzichtelijke pagina’s maken

Categorieën en tags op je website creëren overzichtelijke pagina’s per onderwerp. Als je  een categorie of tag aanmaakt doet je website het volgende:

  • hij maakt een een pagina aan
  • op deze categorie- of tagpagina komen alle artikelen te staan die je in die specifieke categorie plaatst of die je die specifieke tag meegeeft.

Hierdoor ontstaan overzichtelijke pagina’s met artikelen die over één enkel onderwerp gaan. Google houdt van pagina’s waar veel informatie over één onderwerp staat. Je kunt deze pagina’s zelf ook zien door aan de buitenkant van je website (waar je bezoekers komen) een categorie of tag aan te klikken.

Verhelderend, praktisch, tot the point, inspirerend & waardevolle tips

Met 1 dag zoveel duidelijk geworden. Nu met alle kennis, inzichten en tips zelf met plezier de vervolgacties oppakken. Deze dag raad ik zeer zeker aan! Britt Edelenbosch

Verschil tussen categorieën en tags

Het verschil tussen categorieën en tags is dat categorieën een hiërarchische structuur hebben. Tags hebben een dergelijke structuur niet, dat zijn gewoon losse labeltjes.

Voor SEO maakt dat een groot verschil. Want het is niet vanzelfsprekend dat Google alles op je website kan vinden. Dat is natuurlijk wel de bedoeling, maar het gebeurt niet altijd.

Doordat categorieën een hiërarchische structuur hebben, is het voor Google gemakkelijk om van de hoofdcategorie naar een subcategorie te gaan en weer terug. Maar tags hebben niets met elkaar te maken. Ze staan los van elkaar waardoor Google niet gemakkelijk van de ene tag naar de andere tag kan gaan.

Als je theme het toelaat om een zichtbare inleiding boven je categorieën en tags te plaatsen, is het daarom handig om zeker bij tags kruislings te linken naar gerelateerde tags, zodat ze toch een verbinding met elkaar hebben.

Taxonomieën herordenen

Als jij nu uitsluitend tags gebruikt om je artikelen in te delen, dan valt er dus veel te winnen als je overstapt op categorieën en subcategorieën.

Dat betekent niet dat je helemaal geen tags zou moeten gebruiken. Gebruik ze gerust wel, maar deel je artikelen ook in in categorieën en vermijd dat je een categorie en een tags over hetzelfde onderwerp maakt, want dan creëer je alleen dubbele content op je website.

Onderaan het scherm van de tags staat een regeltje:

“Tags kunnen selectief geconverteerd worden naar categorieën met behulp van tag naar categorie verplaatsen.”

Daar zit een linkje bij naar een plek op je site waar je een plugin kunt installeren om dit voor je te doen. Eventueel kan je webmaster je hiermee helpen.

Maar je kunt het ook handmatig doen en dan kun je gelijk een nieuwe indeling maken. Dit kun je doen door iedere blogpost te openen en opnieuw in te delen (werk ‘m dan gelijk ook bij), maar het kan ook met de functie “snel bewerken”.

Nieuwe indeling maken met snel bewerken

Een enkel artikel snel bewerken

Snel bewerken kun je per artikel doen, of je doet het met meerdere artikelen tegelijk.

  1. Ga naar je berichten maar open geen enkel bericht
  2. Zweef met je muis over de naam van een artikel
  3. En dan zie je “snel bewerken” verschijnen.

Als je dat aanklikt dan zie je direct de mogelijkheid om een categorie te wijzigen. Aan de rechterkant zie je ook de tags staan die je aan dit artikel hebt meegegeven. Je kunt dan tags verwijderen en je kunt tags toevoegen. Als je tags wilt toevoegen begin dan met de naam van de tag te typen. En als het een nieuwe tag moet worden typ je die ook en je zet er een komma achter.

Meerdere artikelen tegelijk snel bewerken

Voor je artikelen staan selectievakjes. Vink de artikelen aan die je wilt bewerken met snel bewerken. Helemaal bovenaan zie je staan: Bulkacties.

Dat is een dropdown dat je kunt openen. Doe dat en kies dan voor: Bewerken – toepassen. En dan zie je ook je categorieën staan. Je kunt je artikelen dan ineens in een nieuwe categorie plaatsen.

Hoe gebruik je categorieën en tags

Met categorieën en tags kun je de navigatie op je website gemakkelijker maken. Naarmate je blog groeit is dat steeds belangrijker.

Je website maakt een aparte pagina aan waar alle artikelen op staan die hetzelfde label hebben. En die speciale pagina kun je optimaliseren.

Categorieën optimaliseren betekent dat je je artikelen eerst labelt. Je labelt ze door ze in een categorie te plaatsen. Pas daarna ga je de categorie optimaliseren alsof het een gewone pagina of blogpost is.

Content indelen in categorieën en deze categorieën optimaliseren is wijs want categoriepagina’s zijn pagina’s waar veel informatie op staat. En al die informatie gaat over hetzelfde onderwerp. En dat is ook zo met tagpagina’s.

Categorieën en tags optimaliseren betekent dat je een verzameling artikelen samen op een pagina zet. Hierdoor ontstaat er een pagina over 1 onderwerp. Google smult van dergelijke pagina’s.

En telkens als je een nieuw artikel publiceert dat je in een categorie plaatst, wordt die informatieve pagina groter. Het is daarom erg de moeite waard om je categorieen te optimaliseren. Want dat is goed voor je ranking.

Categorieën en tags optimaliseren

Om categorieën en tags te optimaliseren heb je een aantal mogelijkheden:

  1. Zet een inleiding van ongeveer 250 worden op je categorie- of tagpagina. Want hierdoor voeg je unieke content toe.
  2. Maak handmatige samenvattingen bij je blogposts, want die handmatige samenvattingen komen op je categorie of tagpagina te staan, waardoor die pagina echt uniek wordt.

Belangrijk: zorg dat je geen dubbele dingen aanmaakt. Het is niet goed om een categorie én een tag aan te maken waar bijna hetzelfde in staat. Geen categorieën en tags met dezelfde naam of bijna dezelfde naam en dezelfde inhoud of bijna dezelfde inhoud.

Door een inleiding te schrijven geef je de categorie- of tagpagina meerwaarde waardoor je kansen om met die pagina te scoren groter worden. Maar als de inleiding niet getoond wordt hoef je geen moeite te doen, want dan helpt het niet.

Structuur aanbrengen

Tags en categorieën zijn kansen om je content in te delen en structuur aan te brengen. Hierdoor wordt je website beter doorzoekbaar. Dat is fijn voor je bezoekers en goed voor Google.

Clusteren, ordenen en doorverwijzen

Gebruik rubrieken en tags dus niet om zoveel mogelijk labels aan je artikelen te hangen maar gebruik ze doordacht om structuur aan te brengen in je website en de navigatie voor je bezoekers te vergemakkelijken.

Indexeert Google je categorieën?

En kijk gelijk ook even of Google je categorieën wel indexeert.

  • Ga in de zijbalk naar de plugin SEO van Yoast.
  • Zoekweergave
  • Taxonomieën
  • Categorieën

En dan moeten ze “aan” staan. Als ze niet aan staan, dan zet je het schuifje om.

categorieen aan zetten

Ook tags kun je aan- en uitzetten. Maar denk hier wel over na, want als een categorie- of tagpagina minder dan 3 artikelen heeft, dan is die pagina niet zo interessant. Dus dan kun je misschien beter even wachten voordat je de pagina aanbiedt aan de zoekmachines. Schrijf er dan eerst nog een paar artikelen bij.

Categorieën en tags zijn erg informatieve pagina’s, het kan leuk zijn er een link naartoe te plaatsen. Maar dat gaat niet op de gewone manier. Naar een categoriepagina of tagpagina link je alsof je linkt naar een externe website. Je doet het op precies dezelfde manier.

De structuur van een blog is belangrijk genoeg om serieuze aandacht aan te besteden. Een indeling van je blog zorgt ervoor dat je blog doorzoekbaar is en dat je bezoekers kunnen vinden wat ze zoeken.

De structuur van een blog zorgt voor een goede navigatie. Google waardeert het als je website een goede interne navigatie heeft zodat mensen kunnen vinden wat ze zoeken.

WordPress reikt je de mogelijkheden aan om een goede structuur op je blog aan te brengen. Hiervoor heb je taxonomieën tot je beschikking. Taxonomieën zijn categorieën en tags. Gebruik die mogelijkheden!

De structuur van je website is heel erg belangrijk als het om SEO gaat. Want de structuur van je website vertelt een eigen verhaal over wat er op je website werkelijk belangrijk is. En dat verhaal kan een heel ander verhaal zijn dan de teksten op je website vertellen en het kan ook een heel ander verhaal zijn dan je eigenlijk wilt vertellen.

seo 200

Gratis checklist SEO

Eerst een checklist, dan een gouden tip van Google zelf en daarna blogupdates als ik iets nieuws publiceer.

Als je nou echt iets wilt met SEO, dan moet je natuurlijk inschrijven!

Bronnen en credits

Dit artikel is eerder gepubliceerd op 4-12-2012

Gepubliceerd op: 27-12-2022
Voor het laatst bijgewerkt op: 23-12-2022

Ken je iemand voor wie dit interessant is?

Scroll naar boven