Snel stijgen in Google met bestaande content

Snel stijgen in Google: SEO strategie met bestaande content. Ik ga ervan uit dat er niets mis is met jouw content (waarom zou er iets mis mee zijn) maar dat er iets is dat je niet handig hebt gedaan. Daarom geef ik je nu een paar handigheidjes.

Als ik hier ongelijk in heb er op je blog voornamelijk nieuws staat, dan moet je dat eerst veranderen. Dat is nodig omdat nieuws op een blog altijd gedateerd is. En oud nieuws is niet interessant voor de zoekmachines.

Snel stijgen in Google met bestaande content


Snippets

De eerste tip is: ga naar Google Search Console en kijk daar naar pagina’s en blogposts die wel hoog in de zoekresultaten staan, maar die weinig bezoekers krijgen.

Pagina’s die hoog in de zoekresultaten staan maar die toch weinig bezoekers krijgen leggen het af tegen de concurrentie. De mensen die de zoekopdracht hebben ingetikt hebben jouw pagina wel aangeboden gekregen, maar ze hebben de pagina van de concurrent gekozen om te bezoeken.

Snel stijgen in Google: verbeter je snippets

Verbeter bij deze pagina’s je snippets. Presenteer de inhoud van je pagina op een aantrekkelijke manier die uitnodigt om de pagina te gaan bezoeken.

Zorg dat de inhoud van je snippet duidelijkheid geeft over wat er op de pagina te vinden is, want anders krijg je bezoekers die niet vinden wat ze zoeken. En als bezoekers niet vinden wat ze zoeken dan gaan ze direct weer weg. Hierdoor krijg je een hoge bounce rate en dan gaat je pagina dalen in de zoekresultaten.


Zoekwoordenonderzoek: sterke pagina’s

Tweede tip: zoek naar sterke pagina’s die nauwelijks bezoekers krijgen uit de organische zoekresultaten. Omdat die pagina’s sterk zijn, zouden ze beslist wel bezoekers moet krijgen uit de organische zoekresultaten.

Sterke pagina’s zijn pagina’s met inhoud waar mensen naar op zoek zijn omdat ze iets hebben aan die inhoud.

Als sterke pagina’s weinig bezoekers krijgen kun je er vanuit gaan dat het om pagina’s gaat  waar verkeerde woorden op staan. Op deze sterke pagina’s staan woorden die niet gebruikt worden door mensen die de zoekopdracht geven.

Zoekwoordenonderzoek kan hier uitkomst bieden. En dat kan heel simpel: welke woorden gebruiken jouw klanten als ze jouw dienst omschrijven? Hoe noemen ze jouw dienst?

Pagina’s die nauwelijks bezoekers krijgen

En je zult waarschijnlijk ook een paar zwakke pagina’s hebben die weinig bezoekers krijgen. Pagina’s die te weinig kwaliteit hebben kunnen je hele website naar beneden halen. Het is daarom geen goed idee deze pagina’s gewoon te laten staan.

Zorg daarom dat je de kwaliteit van deze pagina’s verbetert, of verwijder deze pagina’s van je website.


Interne linkstructuur

Volgende punt: verbeter de interne link structuur van je website. Als je website een sterke interne link structuur heeft kan Google alles gemakkelijker vinden en dan worden je pagina’s beter geïndexeerd. Zorg daarom voor een sterke interne link structuur.

Snelheid

De snelheid van je website is belangrijk want mensen wachten niet op een website die traag laadt. En omdat Google dit weet, plaatst hij trage websites lager in de zoekresultaten dan snelle websites.

Daarnaast: als je website traag is indexeert Google per keer minder pagina’s dan wanneer je website snel is. Als je website traag is moet je dus langer wachten tot je nieuwe content in de zoekresultaten wordt aangeboden.

Kijk eens of je de snelheid van je website kunt verbeteren. Misschien minder plugins? Misschien duurdere webhosting?


Snel stijgen in Google: pas de woorden op je website aan

Een praktische SEO strategie is: luister heel goed naar je klanten en pas de woorden op je website aan. Gebruik de woorden die je klanten gebruiken.

  • Als je een hovenier bent en je klanten noemen je een tuinman, dan moet je beslist het woord tuinman in je teksten gebruiken want anders kunnen je klanten je niet vinden.
  • Als je een galerie hebt en je schrijft op je website over een expositie terwijl zoekers het woord “tentoonstelling” als zoekopdracht gebruiken, dan moet je het woord “tentoonstelling” ook op je website gebruiken.

Zoek pagina’s waar je andere woorden gebruikt dan je klanten doen, vul de zoektermen in je teksten aan en je zult het organische verkeer zien toenemen.


Snel stijgen in Google

Het is dus niet zo heel erg moeilijk om snel te stijgen in Google, maar je moet wel weten wat je moet doen. Als je hier hulp bij nodig hebt, overweeg dan een paar SEO lessen te nemen, dan vertel ik je precies wat je moet doen. Of lees eerst verder in de handleiding SEO voor beginners.

  • Categorie: SEO

Judith de Vries

 

Over Judith de Vries

Marketing voor eenpersoons dienstverlenende bedrijven:

  • erkende Mailchimp expert
  • erkende Mailerlite expert
  • SEO Yoast gecertificeerd
  • Inbound marketing gecertificeerd
Snel stijgen in Google met bestaande content was last modified: by

Snel stijgen in Google met bestaande content: met dank aan Gustavo Rezende en Katarzyna Tyl voor het beeldmateriaal in de afbeelding bovenaan deze pagina.

Snel stijgen in Google met bestaande content was last modified: by