Snelheid van je website

De snelheid van je website is een factor die mede bepaalt op welke positie je website in de zoekresultaten komt. Als Google kan kiezen tussen 2 gelijkwaardige websites waarvan de ene langzaam laadt en de andere snel, dan kiest hij voor de snelste website. De snelheid is dus belangrijk. 

Snelheid van je website

De laadtijd van je website is de tijd die je website nodig heeft om te laden.  Deze snelheid is een factor die Google meeweegt bij het bepalen van je plaats in de zoekresultaten.

Hierbij geldt: hoe sneller hoe beter. En als het laden langer duurt dan 2 seconden, dan kun je een hoge plaats in de zoekresultaten vergeten.

Hier gaat het dus om een technisch dingetje, maar als dat technische dingetje niet in orde is dan kun je het met je ranking wel vergeten.

Snelheid van je website testen

Je kunt de snelheid van je website  testen op bijvoorbeeld tools.pingdom.com en op gtmetrix.com. Dat is niet moeilijk en het is beslist aan te raden dit regelmatig te doen.

Nog beter: test de snelheid op Google Page Speed Insights. Je krijgt dan te zien hoe je website mobiel presteert en hoe je website desktop presteert. En probeer ze allebei op groen te krijgen.

Dat is niet simpel, want als je gaat testen zie je heel veel aanbevelingen waar je niets van begrijpt en waar je dus ook niets mee kunt. Maar er is ook iets dat je beslist wel zelf kunt doen. Er staat vast ook dat je de afbeeldingen moet optimaliseren.

En dat moet je ook doen. Hier kun je vinden hoe je afbeeldingen kunt verkleinen. Maak je afbeeldingen vóór het uploaden op formaat. Welk formaat je moet aanhouden kun je vinden bij de instellingen van je website: instellingen → media.

En als je een afbeelding op het juiste formaat hebt gemaakt kun je ‘m nog kleiner maken door ‘m te comprimeren. En geef ‘m daarna, ook vóór het uploaden, een relevante naam.

Lage snelheid van je website: oorzaken

Een lange laadtijd kan verschillende oorzaken hebben. Meestal zijn de oorzaken:

Een andere oorzaak kan zijn dat je allerlei rommel op je website hebt staan die je niet (meer) gebruikt zoals bijvoorbeeld:

  • afbeeldingen die je niet gebruikt
  • buttons die je niet gebruikt
  • plugins die je niet meer gebruikt

Alles wat je niet gebruikt moet je onmiddellijk verwijderen, want alles wat je laat staan kost tijd.

Traagheid van je website: gevolgen

Als het laden van je website te lang duurt haken mensen af. Mensen blijven beslist niet wachten tot jouw website zover is dat hij gelezen kan worden. Ze gaan gewoon weg.

Een ander gevolg is dat Google er veel langer over doet om je site te indexeren. En dat betekent dat hij per keer minder pagina’s indexeert dan zou kunnen. Hierdoor staan er minder pagina’s van je website in de index. En als pagina’s niet in de index staan kunnen ze ook niet in de zoekresultaten komen. Een trage website heeft dus veel vervelende gevolgen.

Snelheid van je website testen: doen!

Test de snelheid van je website en als de laadtijd langer is dan 2 seconden, ga dan na waar dit door komt en verbeter de punten die je verbeteren moet. Denk met name aan je afbeeldingen want hier is vaak zoveel te winnen dat je daarna op Google Page Speed Insights zult zien:

Goed bezig. Op deze pagina zijn de meeste praktische tips voor prestaties al toegepast. De pagina zou goede functionaliteit aan gebruikers moeten leveren.

En dat is wat je wilt.

Als je de afbeeldingen in orde hebt gemaakt en je ziet nog steeds niet dat je goed bezig bent, dan moet je om hulp vragen aan je webmaster. Maar je moet beslist zorgen dat dit in orde komt want dit scheelt posities.

De vindbaarheid van je website

De snelheid van je website en de vindbaarheid hebben dus met elkaar te maken. De laadtijd is voor Google een belangrijke factor bij het bepalen van de plaats van jouw website in de zoekresultaten, maar het is niet de enige factor.

Als een website niet goed vindbaar is dan ligt dat vaak aan meerdere factoren: de technische kant én de inhoud van je website. Vooral als je je doelgroep niet helder in beeld hebt, dan kan het goed gebeuren dat de woorden die je op je website schrijft te weinig mensen aantrekken of niet de juiste mensen aantrekken, terwijl er eigenlijk niets mis is met de tekst op zich.

Daarom is het zinvol om eerst je doelgroep helder te bepalen voordat je je artikelen gaat schrijven.

Te weinig Bezoekers

Trekt jouw website niet genoeg bezoekers? Daar zijn oorzaken voor en het kan ook anders. Je zou kunnen beginnen met hier verder te lezen in de handleiding SEO.

Judith de Vries

 

Over Judith de Vries

Marketing voor eenpersoons dienstverlenende bedrijven:

  • erkende Mailchimp expert
  • erkende Mailerlite expert
  • SEO Yoast gecertificeerd
  • Inbound marketing gecertificeerd
Snelheid van je website was last modified: by

Snelheid van je website: met dank aan OpenClipart-Vectors voor het materiaal van de kopafbeelding

Snelheid van je website was last modified: by