Geschatte leestijd: 0 minuten
Social media in Google Analytics
Als je je inspant om je zichtbaarheid op de social media te vergroten dan wil je natuurlijk ook wel graag dat dit je iets oplevert. Je zou het aantal extra bezoekers naar je website als maatstaf kunnen nemen. En hoeveel dat er zijn kun je zien in Google Analytics. Want social media verkeer wordt in Google Analytics apart gemeten.
Op Google Analytics zie je in de zijbalk een menu staan. Het lijkt alsof dit menu uit slechts een paar pagina’s bestaat, maar dat is schijn. Onder ieder menu-item vind je weer andere pagina’s. Kies nu voor het tabblad Acquisitie en open het.
Werpen je inspanningen vruchten af?
Benodigde tijd: 5 minuten.
Ga dus eens kijken in Google Analytics of je inpanningen vrucht afwerpen:
- Ga naar Google Analytics
- Ga naar het menu in de zijbalk
Het lijkt alsof dat maar een paar pagina’s zijn, maar in werkelijkheid zitten daar nog meer pagina’s onder. Deze onderliggende pagina’s zie je zodra je een menu-item in de zijbalk aanklikt.
- Klik aan: Acquisitie
Je ziet dan direct de onderliggende tabbladen
- Kies voor het tabblad: Sociaal
- En kies daarna voor: Netwerkverwijzingen
Tabblad netwerkverwijzingen
Onder het tabblad Netwerkverwijzingen zie je een rijtje social media staan, met daarbij:
- het aantal sessies
- het aantal paginaweergaven
- en hoe lang een sessie gemiddeld geduurd heeft
- plus hoeveel pagina’s er per sessie bekeken zijn
Social media in Google Analytics monitoren
Het is interessant om hier regelmatig naar te kijken, vooral als het voor jou gangbaar is dat mensen die klant worden eerst op je website komen voor ze klant worden. Want dan kun je hier zien hoe je je marketing kunt optimaliseren. Want zo kun je voorkomen dat je te veel tijd kwijt bent aan een platform dat te weinig oplevert.
Maar dat niet alleen. Ook als een platform minder populair wordt zul je dat meestal zien lang voordat het platform valt. En dan kun je bijtijds een ander platform bij je marketing betrekken. Je hebt er dus altijd voordeel van om zo af en toe eens in Analytics te kijken in welke mate de verschillende platforms bezoekers voor je website brengen.
Direct contact via de social media
Maar let op: als het voor jou gangbaar is dat prospects je vinden op bijvoorbeeld LinkedIn en dan direct contact met je opnemen, dan zie je dit niet in Google Analytics. Sterker nog: het kan zijn dat je dan ziet dat er nooit iemand via LinkedIn naar je website gaat. Denk hieraan als je je resultaten analyseert. En je kunt hier ook iets aan doen.
Te weinig activiteit via de social media
Misschien zie je maar heel weinig activiteit. Dat kan heel veel oorzaken hebben, maar een van deze oorzaken kan zijn dat je op het verkeerde platform actief bent. Als je klanten daar niet of niet meer zitten, dan moet je gaan verhuizen.

Online marketing is natuurlijk niet hetzelfde als af en toe iets op social posten. In deze download leg ik je uit hoe online marketing werkt.
En dan weet je ook waarom jouw online marketing niet werkt en daar kun je dan iets aan doen.
Gerelateerde artikelen
Meer: social network filters