Social media in Google Analytics

social media in Google Analytics
Je bent hier: Home » Blog » Marketing » Zoekmachine » Google Analytics » Social media in Google Analytics

Social media in Google Analytics

3 minuten

Als je je inspant om je zichtbaarheid op de social media te vergroten dan wil je natuurlijk ook wel graag dat dit je iets oplevert. Je zou het aantal extra bezoekers naar je website als maatstaf kunnen nemen. En hoeveel dat er zijn kun je zien in Google Analytics. Want social media verkeer wordt in Google Analytics apart gemeten.

Op Google Analytics zie je in de zijbalk een menu staan. Het lijkt alsof dit menu uit slechts een paar pagina’s bestaat, maar dat is schijn. Onder ieder menu-item vind je weer andere pagina’s. Kies nu voor het tabblad Acquisitie en open het.


Social media in Google Analytics

Ga dus eens kijken in Google Analytics of je inpanningen vrucht afwerpen:

  1. Ga naar Google Analytics

  2. Ga naar het menu in de zijbalk

    Het lijkt alsof dat maar een paar pagina’s zijn, maar in werkelijkheid zitten daar nog meer pagina’s onder. Deze onderliggende pagina’s zie je zodra je een menu-item in de zijbalk aanklikt.

  3. Klik aan: Acquisitie

    Je ziet dan direct de onderliggende tabbladen

  4. Kies voor het tabblad: Sociaal

  5. En kies daarna voor: Netwerkverwijzingen

Tabblad netwerkverwijzingen

Onder het tabblad Netwerkverwijzingen zie je een rijtje social media staan, met daarbij:

  • het aantal sessies
  • het aantal paginaweergaven
  • en hoe lang een sessie gemiddeld geduurd heeft
  • plus hoeveel pagina’s er per sessie bekeken zijn


Social media in Google Analytics

Het is interessant om hier regelmatig naar te kijken, vooral als het voor jou gangbaar is dat mensen die klant worden eerst op je website komen voor ze klant worden. Want dan kun je hier zien hoe je je marketing kunt optimaliseren. Want zo kun je voorkomen dat je te veel tijd kwijt bent aan een platform dat te weinig oplevert.

Maar dat niet alleen. Ook als een platform minder populair wordt zul je dat meestal zien lang voordat het platform valt. En dan kun je bijtijds een ander platform bij je marketing betrekken. Je hebt er dus altijd voordeel van om zo af en toe eens in Analytics te kijken in welke mate de verschillende platforms bezoekers voor je website brengen.

Direct contact via de social media

Maar let op: als het voor jou gangbaar is dat prospects je vinden op bijvoorbeeld LinkedIn en dan direct contact met je opnemen, dan zie je dit niet in Google Analytics. Sterker nog: het kan zijn dat je dan ziet dat er nooit iemand via LinkedIn naar je website gaat. Denk hieraan als je je resultaten analyseert.

Ik kan je helpen met marketing en als je website een belangrijke rol speelt in je marketing kan ik je ook helpen met SEO. En ik vind het ook leuk om mijn netwerk op LinkedIn met jou uit te breiden. Doen?


Verder lezen

pijltje
Social media in Google Analytics was last modified: by
Judith minicursus MailChimp

Judith de Vries

Get Clients Now!™ facilitator

Ik kan je helpen met marketing: Mailchimp expert, MailerLite expert, Get Clients Now!™ facilitator en SEO gecertificeerd.

Social media in Google Analytics was last modified: by

Vertel alsjeblieft