Social media inzetten, maar hoe?

Social media inzetten, maar hoe? En heb je wel iets aan social media zakelijk of levert dat niets op? En wat doe je met negatieve reviews?


Op deze pagina

Social media gebruiken

Social media zakelijk inzetten


Social media inzetten

Het lijkt heel zo eenvoudig: maak een paar accounts aan en plaats je artikelen erop.

Maar als je de social media op deze manier – zonder plan – inzet, dan krijg je er waarschijnlijk snel genoeg van, want je ontdekt dan al snel dat je aanwezigheid op de social media je niets oplevert.

Facebook algoritme social media inzetten

Auteursrecht afbeelding stefringoot.com

Accounts aan elkaar koppelen

Je kunt ook zoveel mogelijk social media accounts aan elkaar koppelen, zodat je accounts updates naar elkaar doorplaatsen. Leuk bedacht en erg tijdbesparend, maar minder interessant voor je volgers.

Anders gezegd: ik heb geen reden om je Facebook te volgen als je op Facebook precies dezelfde dingen plaatst als op Twitter. Het dan voor mij voldoende om je uitsluitend op Twitter te volgen.

En als je je nieuwsbrief ook op Facebook en op Twitter plaatst, dan bied je me de mogelijkheid om me uit te schrijven van je nieuwsbrief. Want ik kan dan evengoed alles wat je publiceert te lezen.

En zo kan er een situatie ontstaan dat je heel hard werkt, zonder duidelijk doel en zonder duidelijk resultaat.

Loskoppelen

  • Als je dit herkent, begin dan eens met je social media accounts los te koppelen zodat ze niet meer naar elkaar doorplaatsen. Stop er vervolgens mee al je content op al je accounts te plaatsen.
  • Door niet al je content op al je accounts te plaatsen dwing je me om je op meerdere accounts te volgen als ik alles wat je publiceert wil zien. Doe ik dat niet, dan krijg ik maar een deel van je content te zien en dan mis ik dus iets.
  • Plaats je nieuwsbrief niet meer op de social media, zodat je het noodzakelijk voor me  maakt om een abonnement te nemen als ik wil weten wat je schrijft.

Social media inzetten met welke doelen

Met welke doelen zet je de social media in? Wat wil je ermee bereiken?

Bijvoorbeeld:

  • Je wilt de social media inzetten om je mailinglijst te laten groeien. Zet dan Twitter in en zet een aanmeldformulier op Facebook.
  • Of je wilt meer verkeer naar je website trekken: zet LinkedIn, Twitter en Pinterest in.
  • Misschien zoek je gelegenheden waar je zou kunnen spreken: zet LinkedIn en Twitter in.
  • Je wilt dat er snel een verwijzing naar je nieuwste artikel in de zoekresultaten komt: zet Google Plus in.

Je ziet dat als je helder krijgt wat je precies met de social media wilt bereiken, het ook helder wordt welke social media je hier het beste voor kunt inzetten.

Doelgroep

Wat ik hierboven schrijf zijn globale vuistregels, als jouw doelgroep op één van deze media absoluut niet aanwezig is gaat deze vlieger natuurlijk niet op.

Waar het hier om gaat, is dat je niet zomaar zonder duidelijke doelen willekeurige social media inzet. Het is één ding dat jij dat doet en al die media aan elkaar koppelt, maar je volgers moeten dat allemaal telkens opnieuw lezen. Wees niet teleurgesteld als je volgers daar niet enthousiast van worden.


Social media zakelijk

Social media zakelijk levert niets op! Soms hoor ik dit van ondernemers die de social media niet (meer) willen gebruiken voor hun marketing, omdat ze ervaren hebben dat dit ze niets oplevert.

Stoppen met een platform dat je niets oplevert: daar kan ik in meegaan. Maar toch zijn er ook ondernemers die heel erg tevreden zijn over de resultaten van de social media. Dus waarom heeft de ene ondernemer hier wel iets aan en de andere niet?

Social media zakelijk

Als je dieper kijkt, zie je vaak dat ondernemers die willen stoppen met  het gebruiken van social media zakelijk, daarvoor eigenlijk erg weinig deden met die social media.

Maar vaak beseffen ze niet dat ze er weinig mee deden.

Social media zakelijk …

Met social media zakelijk kun je heel veel doen:

  • adverteren
  • klantenservice
  • luisteren en informatie verzamelen
  • relaties opbouwen
  • expert status opbouwen

Doelen stellen

Ondernemers die niet gelukkig zijn met hun zakelijke resultaten op de social media hebben zich vaak geen doelen gesteld.

Er zijn geen doelen gesteld, waardoor het impliciete doel “meer klanten” of “meer omzet” zou moeten zijn. En omdat dit de impliciete doelen zijn, worden de social media uitsluitend gebruikt om zakelijk te zenden. Meer klanten krijgen door veel te adverteren, zo deden we dat vroeger, toen we nog in de krant adverteerden.

Als je op de social media uitsluitend zakelijk zendt met als doel je omzet te verhogen, dan heb je er niets van begrepen. Natuurlijk mag je zenden, maar je moet ook luisteren, reageren, relaties opbouwen en onderhouden.

Directe aankoopintentie

Bedenk wel dat mensen die een directe aankoopintentie hebben via Google zoeken. Verwacht niet dat mensen die een directe aankoopintentie hebben hiervoor de zoekmachine van Facebook gaan gebruiken. Dat doe je zelf toch ook niet als je van plan bent iets te gaan kopen?

Social media inzetten: zonder social media niet sociaal?

Auteursrecht afbeelding stefringoot.com

Know – trust – like

Op het Internet worden mensen pas je klant als ze je kennen, als ze je vertrouwen en als ze je aardig vinden.

Reële doelen voor je aanwezigheid op de social media kunnen daarom zijn:

  • naamsbekendheid
  • vertrouwen opbouwen
  • aardig zijn voor anderen

En als je flink gewerkt hebt aan je know-trust-like-factor, dan mag je er op langere termijn op hopen dat je inspanningen zich vertalen in meer klanten en meer omzet.

Maar eh: vind jij iemand die uitsluitend zelf aan het woord wil zijn aardig? Vertrouw jij iemand die uitsluitend zelf aan het woord wil zijn?

Niet? Dan weet je nu waarom de social media je (nog) niet het resultaat hebben opgeleverd dat je graag wilt.

Luisteren

Al heb je duizenden volgers, als je niet laat zien dat je in de ander geïnteresseerd bent zal dit je weinig opleveren.

Als je je leven wilt beteren begin dan eens met bijvoorbeeld op Twitter een lijst te maken met daarop de namen van de mensen die je werkelijk interesseren en ga die mensen dan echt volgen.

Juiste platform

Ook niet onbelangrijk: zit je wel op het juiste platform? Zit jij misschien op het ene platform en zit je doelgroep op het andere platform?


Gratis tips en series over:

  • Mailchimp of MailerLite
  • Zoekmachine optimalisatie
  • Marketing

Gewoon kiezen wat je hebben wilt en meenemen.

Gratis producten

Gratis producten

Social media inzetten, maar hoe? was last modified: by
Social media inzetten, maar hoe? was last modified: by