Social media marketing

social media marketing

 

Social media marketing kun je inzetten om mensen naar je website te trekken. En als ze daar eenmaal zijn, kan er van alles gebeuren. Als je echter te hooi en te gras “iets doet met social media”, dan zal dit weinig effect hebben.

Als je “iets gaat doen” met social media, is het belangrijk dat je dit serieus neem. Je hebt een plan nodig.

Social media marketingplan maken

Als je een plan maakt – maakt niet uit welk soort plan – dan is het belangrijk om te beginnen met duidelijkheid te scheppen over je huidige positie. Waar ben je nu?

Als dit stukje van het plan liever overslaat, realiseer je dan dat als je naar Groningen wilt, het essentieel is om te weten of je nu in Amsterdam of in Maastricht bent, want je huidige positie gaat je reisroute bepalen.

contact

Waar ben je nu

Op welke social media ben je al actief? Op welke social media heb je een account? Wat doe je daar precies en met welk doel doe je dat?

Waar wil je naartoe?

  • Daarna beschrijf je waar je naar toe wilt.
  • Wat is je doel? Wat wil je bereiken met je activiteiten op de social media?

Je beschrijving van deze doelen mag je niet vaag houden, want als je ze vaag houdt kun je niet weten of je ze bereikt hebt.

“Meer klanten” is een vage beschrijving. Als het je doel is om meer klanten aan te trekken, dan is het belangrijk dat je in heldere taal noteert hoeveel nieuwe klanten je op een specifieke datum aangetrokken wilt hebben.

“Meer omzet” is ook geen goede omschrijving. Als je meer omzet wilt moet je schrijven welk bedrag aan omzet je er op een specifieke datum bij wilt hebben.

Beschrijf je doelen in SMART-termen:

  • Specifiek
  • Meetbaar
  • Acceptabel
  • Realistisch
  • Tijdgebonden

Stel specifieke, haalbare, acceptabele en en realistische doelen en geef die doelen een datum mee.

Zet de datum waarop je deze doelen bereikt wilt hebben in je agenda. Op die datum ga je evalueren.

social media marketing
Auteursrecht afbeelding Stef Ringoot

Terug naar het begin

Ga terug naar het begin en vul de situatie waar je nu bent aan in dezelfde termen als waarin  je doelen gesteld hebt.

Als je bijvoorbeeld over drie maanden 3000 likes wilt hebben op Facebook, zet dan in je schema dat je nu bijvoorbeeld 200 likes hebt. Wil je dat je tweets 50 bezoekers naar je website per dag opleveren, noteer dan hoeveel bezoekers per dag je tweets op dit moment opleveren.

Pas daarna ga je bedenken hoe je deze doelen wilt gaan bereiken.

Hulp nodig?

Als je hulp kunt gebruiken bij het uitzetten van de lijnen m.b.t. de social media of als je hulp nodig hebt bij het omgaan met de social media, neem dan contact met me op, dan praten we verder.

contact

Wil je graag zelf aan de slag en zoek je tips? In deze rubrieken op het blog kun je tips vinden.

Recensie

Online marketing
Freek Houtepen

Judith maakt ons bedrijf virtueel present op internet. Judith luistert, onderzoekt, adviseert en voert haar diensten snel, vakkundig en conform de laatste ontwikkelingen op social media gebied uit. Wij ervaren Judith als een betrouwbare zakenpartner met verstand van zaken.

Ingewikkelde socialmedia kwesties worden simpel uitgelegd en uitgevoerd. Beter communiceren met bestaande en nieuwe relaties is voor ons bedrijf nu stukken eenvoudiger geworden. De samenwerking met Virtueel Present en de diensten van Judith zijn een eyeopener voor ons gebleken. Wij kunnen de diensten van Judith van harte aanbevelen!

Freek Houtepen, Greenthumb
Freek Houtepen
Social media marketing was last modified: by

Kwalificaties

365 dagen Facebooksucces

365 dagen Facebooksucces

Anne Raaijmakers biedt een betaalde serie e-mails over Facebook. Op deze serie kun je je abonneren. Je krijgt dan een jaar lang dagelijks een e-mail met daarin inspiratie voor je Facebook fanpage. Naast inspiratie geeft ze ook regelmatig tips over het technische deel van Facebook. En over het gebruik van verschillende tools die je kunt … “365 dagen Facebooksucces” verder lezen

KG Acacemy Strategisch tweeten

Twitter: strategisch tweeten

Strategisch tweeten Strategisch tweeten: Twitter lijkt niet zo heel erg moeilijk waardoor ik soms hoor dat iemand zich afvraagt waarom je een cursus over zou volgen. Als jij je dat ook afvraagt, lees dan vooral verder. Strategisch tweeten Als je Twitter in wilt zetten voor zakelijk gebruik en er doelen mee wilt bereiken, dan heb … “Twitter: strategisch tweeten” verder lezen

KG Academy Facebook optimaal inzetten

Facebook optimaal inzetten

Facebook optimaal inzetten: Facebook is een platform dat je heel erg veel kan opleveren, want je kunt je doelgroep er heel erg gericht benaderen. Maar Facebook is ook een medium dat flink ingewikkeld in elkaar zit. Facebook heeft heel veel functionaliteiten en is technisch niet zo eenvoudig te hanteren. Facebook optimaal inzetten was last modified: … “Facebook optimaal inzetten” verder lezen

Bronnen

Contact

Social media marketing was last modified: by