social media succesvol inzetten

Social media zakelijk inzetten

Geschatte leestijd: 9 minuten

Social media zakelijk inzetten

Social media zakelijk inzetten door de aandacht te trekken van potentiële klanten en ze over je bedrijf te vertellen. En ze te verleiden om klant te worden. En als ze eenmaal klant geweest zijn, te zorgen dat ze klant blijven of terugkomen.

Je kunt de social media succesvol inzetten bij het opbouwen van relaties met je klanten en die relaties te onderhouden terwijl je klant door de buyers journey gaat.

Social media zakelijk inzetten

Bewustzijn vergroten

Bewustzijn

In de eerste plaats kun je de social media succesvol inzetten om het bewustzijn van mensen te vergroten. In deze fase gaat het vergroten van bewustzijn vaak nog niet over het bewustzijn dat jouw bedrijf bestaat en oplossingen kan bieden. Vaak gaat het in deze eerste fase om het vergroten van het bewustzijn bij de klant dat hij of zij een probleem heeft dat aandacht nodig heeft.

Dat kun je doen door content te maken waarin je die problemen op een herkenbare manier benoemt. Die content plaats je op je blog. En bij die content maak je pakkende afbeeldingen die je – met een link naar je blog – deelt op de social media.

Denk daarnaast ook aan reviews en testimonials om aandacht mee te trekken.

Praktische uitvoering

Voor Facebook en Instagram kun je dat ook via Mailchimp doen en dan kun je organische social post ook plannen. Ook voor Instagram. Daarna komen je organische social posts automatisch in je contentkalender te staan zodat je overzicht houdt.

Je kunt ook gericht adverteren op de social media met advertenties die bedoeld zijn voor een specifieke doelgroep (locatie, leeftijd, geslacht etc.). Daarmee kun je meer verkeer naar je social pagina en naar je website leiden. Ook dit kan eventueel heel gemakkelijk via Mailchimp.

Social media zakelijk inzetten

Onderwijs je klanten

De social media kun je ook succesvol inzetten om je klanten te onderwijzen. En hierbij maakt het niet uit of je prospects nog aan het afwegen en vergelijken zijn of dat ze al van je gekocht hebben.

Denk bij onderwijzen aan bijvoorbeeld instructievideo’s en handige tips. En je kunt de social media ook gebruiken om klantenservice te bieden. Daarmee sla je 2 vliegen in een klap: je helpt er niet alleen je betalende klanten mee, maar je laat ook zien dat je een uitstekende klantenservice hebt. En dat is van belang voor mensen die nog niet zeker weten of ze je klant willen worden.

Social media zakelijk inzetten

De buyers journey is een cirkel

De buyers journey is een cirkel:

  • eerst trek je mensen aan
  • daarna help je ze om een beslissing te nemen
  • vervolgens ga je je diensten verlenen
  • en dan? Dan help je ze om opnieuw voor je te kiezen.
Social media succesvol inzetten gedurende de hele buyers journey

In al deze fasen kun je de social media zakelijk inzetten. Doe dat ook vooral, want mensen die zich emotioneel betrokken voelen bij een bedrijf blijven veel langer klant dan mensen met wie je uitsluitend een strikt zakelijk contact hebt. Het is dus heel eenvoudig: je haalt eruit wat je er in stopt.

Social media zakelijk inzetten

Maak een plan

Het lijkt heel zo eenvoudig: maak een paar accounts aan en plaats je artikelen erop. Maar als je de social media op deze manier – zonder plan – inzet, dan krijg je er waarschijnlijk snel genoeg van, want je ontdekt dan al snel dat je aanwezigheid op de social media je niets oplevert.

Facebook algoritme social media inzetten
Auteursrecht afbeelding Stef Ringoot

Je kunt ook zoveel mogelijk social media accounts aan elkaar koppelen, zodat je accounts updates naar elkaar doorplaatsen. Leuk bedacht en erg tijdbesparend, maar minder interessant voor je volgers.

Anders gezegd: ik heb geen reden om je Facebook te volgen als je op Facebook precies dezelfde dingen plaatst als op Twitter. Het dan voor mij voldoende om je uitsluitend op Twitter te volgen.

Laatst ontving ik binnen 3 minuten een nieuwsbrief die verzonden was via Mailchimp en precies dezelfde nieuwsbrief die verzonden was via LinkedIn. Dat is een uitnodiging om me voor een van beide uit te schrijven. Nieuwsbrieven via LinkedIn kunnen een uitstekend idee zijn, maar niet als je dezelfde nieuwsbrief 2 keer verstuurt, want hoe succesvoller je wordt, hoe meer overlap er zal zijn in de abonnees.

En zo kan er een situatie ontstaan dat je heel hard werkt, zonder duidelijk doel en zonder duidelijk resultaat.

Loskoppelen

  • Als je dit herkent, begin dan eens met je social media accounts los te koppelen zodat ze niet meer naar elkaar doorplaatsen. Stop er vervolgens mee al je content op al je accounts te plaatsen.
  • Door niet al je content op al je accounts te plaatsen dwing je me om je op meerdere accounts te volgen als ik alles wat je publiceert wil zien. Doe ik dat niet, dan krijg ik maar een deel van je content te zien en dan mis ik dus iets.
  • Plaats je nieuwsbrief niet meer op de social media, zodat je het noodzakelijk voor me  maakt om een abonnement te nemen als ik wil weten wat je schrijft.

Social media zakelijk inzetten

Wat zijn je doelen?

Met welke doelen zet je de social media in? Wat wil je ermee bereiken?

Bijvoorbeeld

  • Je wilt de social media inzetten om je mailinglijst te laten groeien.
  • Of je wilt meer verkeer naar je website trekken.
  • Misschien zoek je gelegenheden waar je zou kunnen spreken.
  • En misschien hoop je klanten te krijgen via de social media: ga dan met mensen in gesprek.

Je ziet dat als je helder krijgt wat je precies met de social media wilt bereiken, het ook helder wordt wat je daar moet doen.

Doelgroep

Wat ik hierboven schrijf zijn globale vuistregels, maar zoek eerst uit waar je doelgroep zit. Want als je dat niet weet, dan gaat het natuurlijk niet lukken.

Waar het hier om gaat, is dat je niet zomaar zonder duidelijke doelen willekeurige social media inzet. Het is één ding dat jij dat doet en al die media aan elkaar koppelt, maar je volgers moeten dat allemaal telkens opnieuw lezen. Wees niet teleurgesteld als je volgers daar niet enthousiast van worden.

Social media zakelijk inzetten

Wat levert het op?

Maar social media zakelijk levert niets op! Soms hoor ik dit van ondernemers die de social media niet (meer) willen gebruiken voor hun marketing, omdat ze ervaren hebben dat dit ze niets oplevert.

Stoppen met een platform dat je niets oplevert: daar kan ik in meegaan. Maar toch zijn er ook ondernemers die heel erg tevreden zijn over de resultaten van de social media. Dus waarom heeft de ene ondernemer hier wel iets aan en de andere niet?

Wat doe je ermee?

Als je dieper kijkt, zie je vaak dat ondernemers die willen stoppen met  het gebruiken van social media zakelijk, daarvoor eigenlijk erg weinig deden met die social media. Maar vaak beseffen ze niet dat ze er weinig mee deden.

Wat kun je doen?

Met social media zakelijk kun je heel veel doen:

  • adverteren
  • klantenservice
  • luisteren en informatie verzamelen
  • relaties opbouwen
  • expert status opbouwen

Maar wat het ook is dat je wilt: doe het dan ook echt!

Doelen stellen

Ondernemers die niet gelukkig zijn met hun zakelijke resultaten op de social media hebben zich vaak geen doelen gesteld.

Er zijn geen doelen gesteld, waardoor het impliciete doel “meer klanten” of “meer omzet” zou moeten zijn. En omdat dit de impliciete doelen zijn, worden de social media uitsluitend gebruikt om zakelijk te zenden. Meer klanten krijgen door veel te adverteren, zo deden we dat vroeger, toen we nog in de krant adverteerden.

Als je op de social media uitsluitend zakelijk zendt met als doel je omzet te verhogen, dan heb je er niets van begrepen. Natuurlijk mag je zenden, maar je moet ook luisteren, reageren, relaties opbouwen en onderhouden.

Aankoopintentie

Bedenk wel dat mensen die een directe aankoopintentie hebben via Google zoeken. Verwacht niet dat mensen die een directe aankoopintentie hebben hiervoor de zoekmachine van Facebook gaan gebruiken. Dat doe je zelf toch ook niet als je van plan bent iets te gaan kopen?

Social media zakelijk inzetten

Know – trust – like

Op het Internet worden mensen pas je klant als ze je kennen, als ze je vertrouwen en als ze je aardig vinden.

Reële doelen voor je aanwezigheid op de social media kunnen daarom zijn:

  • naamsbekendheid
  • vertrouwen opbouwen
  • aardig zijn voor anderen
  • zorgen dat je klant zich ervan bewust wordt dat hij een probleem, kans of uitdaging heeft

En als je flink gewerkt hebt aan je know-trust-like-factor, dan mag je er op langere termijn op hopen dat je inspanningen zich vertalen in meer klanten en meer omzet.

Maar eh: vind jij iemand die uitsluitend zelf aan het woord wil zijn aardig? Vertrouw jij iemand die uitsluitend zelf aan het woord wil zijn? Niet? Dan weet je nu waarom de social media je (nog) niet het resultaat hebben opgeleverd dat je graag wilt.

Al heb je duizenden volgers, als je niet laat zien dat je in de ander geïnteresseerd bent zal dit je weinig opleveren. En uiteraard levert social media marketing meer op als het deel uit maakt van een plan, dan wanneer je er alleen iets doet wanneer het je uitkomt.

Marketing voor diensten

Ik stuur regelmatig tips rond over dienstenmarketing. Hier kun je je inschrijven en dan krijg je als eerste 5 makkelijk toepasbare tips om meer klanten te krijgen.

Gepubliceerd op: 16-6-2020
Voor het laatst bijgewerkt op: 16-4-2022

Ken je iemand voor wie dit interessant is?