Leestijd: 3 minuten
Marketingstrategie of marketing tool?
Er worden tegenwoordig heel veel termen gebruikt die marketing strategieën suggereren terwijl het eigenlijk over marketing tools gaat. Ikzelf bezondig me daar ook aan want ik heb het ook over e-mailstrategie terwijl ik in werkelijkheid bedoel: het strategisch inzetten van een platform waarmee je bulk e-mails kunt versturen. Maar ja, dat is een erg lange omschrijving.
Facebook marketing net zo. Dit klinkt alsof we het over een strategie hebben. Maar we hebben het over een tool die je op talloze manieren kunt gebruiken.
Hoe zet je de social media in?
Voor effectiviteit van marketing gaat het om de vraag: hoe zet de tools die je kiest in? Want hoe je ze inzet bepaalt wat ze voor je gaan doen.
E-mailmarketing
Als je een e-mailmarketing platform als Mailchimp of MailerLite gebruikt om te spammen dan ben je een stuk minder effectief dan wanneer je het platform gebruikt om mensen die hierom vragen te sturen wat ze willen hebben.
Facebook marketing
En als je een platform als Facebook gebruikt om vriendjes te worden met mensen die je daarvoor niet kende, dan ben je effectiever dan wanneer je het platform gebruikt om te adverteren.
Instagram marketing
Voor Instagram geldt dit natuurlijk ook. Als je Instagram gebruikt om je werk te laten zien, dan gebeurt er minder dan wanneer je vriendjes met mensen wordt.
Zo zijn er heel veel marketingtools die van zichzelf gewoon tools zijn. Niets meer en niets minder. Maar het zijn geen marketingstrategieën. Maar als gevolg van het spraakgebruik ga je geleidelijk aan over die tools denken alsof het strategieën zijn. Het zijn tools zoals je telefoon. Die kun je ook overal voor gebruiken.
En wat doe je daarna?
De effectiviteit van een tool hangt af van wat je met die tool doet. Maar dat niet alleen. De effectiviteit hangt ook af van wat je daarna doet.
Neem bijvoorbeeld Facebook-advertenties. Als je regelmatig goede Facebook advertenties plaatst, dan kun je een grote lijst met leads verzamelen. Maar wat doe je dan met die leads? Het maakt nogal een verschil of je die leads alleen maar op je e-maillijst zet, of dat je ze ook nog ergens anders opzoekt en probeert relaties aan te gaan.
De effectiviteit van om het even welke tool je maar wilt gebruiken, neemt toe naarmate je de contacten die eruit voortvloeien persoonlijker maakt.
Dat is ook logisch, want mensen moeten je kennen voor ze klant worden. En “kennen” vraagt iets meer dan alleen geautomatiseerde marketinguitingen rondsturen of advertenties laten zien.

Opvallend dat ik ineens allemaal vragen krijg …
Ik wilde je laten weten dat mijn sessie met jou om beter vindbaar te worden, vruchten afwerpt. Het is opvallend dat ik ineens allemaal vragen krijg voor workshops pottenbakken en cursus pottenbakken. Leuk dus! Marjolijn Engelhard, Atelier Marjolijn Engelhard
Maak onderscheid
Daarom: begin met onderscheid te maken tussen strategieën en tools. Gebruik de tools om mensen te helpen je te leren kennen en maak het contact zo persoonlijk mogelijk. Dan zul je zien dat de effectiviteit van al je marketinginspanningen toeneemt.
Je kunt hier een aantal stappenplannen vinden voor als je niet precies weet hoe je moet starten of niet goed weet hoe je verder moet gaan.

Online marketing is natuurlijk niet hetzelfde als af en toe iets op social posten. In deze download leg ik je uit hoe online marketing werkt.
En dan weet je ook waarom jouw online marketing niet werkt en daar kun je dan iets aan doen.
De afbeelding heb ik gemaakt met Canva.com
Dit artikel is voor het eerst gepubliceerd op 25 februari 2020