Social media gebruiken om hun functie
Elk social platform heeft unieke kenmerken. Maar als je je dat niet realiseert, dan doe je maar iets. Als je dan ook geen doelen stelt, dan zul je ontdekken dat je gebruik van de social media voor marketing een grote teleurstelling wordt.
Social media gebruiken om hun functie
Social media worden vaak gebruikt om te zenden: je gaat iets promoten en hoopt dat het klanten oplevert. En als dat niet lukt, dan ga je nog meer promoten door te adverteren op de social media. Maar het blijft een struggle.
Ikea
Ikea heeft dat een keer heel anders gedaan. Ze waren niet aan het verkopen, maar ze organiseerden een wedstrijd waardoor hun producten bij allerlei mensen op Pinterest borden kwamen. Ze waren dus niet aan het zenden of promoten. Dat effect kregen ze er gewoon bij.
Voor deze marketingactie kozen ze Pinterest niet omdat ze daar toevallig een account hadden. Ze kozen Pinterest omdat dit platform zich leent voor een dergelijke actie. Het is er geschikt voor.
Stef Ringoot
Striptekenaar Stef Ringoot was niet aan het promoten op LinkedIn toen hij de opdracht kreeg. Hij vroeg gewoon om hulp aan zijn netwerk.
Lida Thiry
Imagocoach Lida Thiry heeft een aantal borden op Pinterest staan die zonder meer nuttig zijn voor haar klanten. Haar borden op Pinterest sluiten naadloos aan bij haar website en vloeien ook op een logische manier voort uit het onderwerp van haar website.
Wat ze op Pinterest doet kan ze nauwelijks doen op een ander platform, want andere platforms zijn daar niet geschikt voor.
Wat doe je op de social media
Als jij nu eigenlijk niet weet wat je moet met de social media en daarom maar gewoon af en toe een leuke organische social post plaatst, ga dan eens na hoe jij de social media anders in zou kunnen zetten.
- Is er een platform dat eigenlijk veel beter past bij jouw branche dan het platform waar je nu actief bent?
- Of zou je het platform waar je nu actief bent in kunnen zetten op een andere manier dan alleen zenden?
En dit geldt natuurlijk ook voor je website: kun je je website zo inzetten dat mensen ‘m vanzelf vinden doordat de antwoorden die ze zoeken op jouw website staan? En kun je je nieuwsbrief inzetten op een andere manier dan te proberen iets te verkopen?

Online marketing is natuurlijk niet hetzelfde als af en toe iets op social posten. In deze download leg ik je uit hoe online marketing werkt.
En dan weet je ook waarom jouw online marketing niet werkt en daar kun je dan iets aan doen.