Sociale bewijskracht via de social media

Sociale bewijskracht en hoe je sociale bewijzen in kunt zetten is belangrijk bij online marketing. Sociale bewijskracht: voordat mensen je klant worden moeten ze je eerst:

  • kennen
  • vertrouwen
  • aardig vinden

Sociale bewijskracht kan erg goed helpen bij de factor “vertrouwen”.


Kennen

De social media kun je uitstekend inzetten om ervoor te zorgen dat mensen weten dat je bestaat. Hier hoef je niet zo heel veel bijzonders voor te doen. Zodra je iemand gaat volgen krijgt die ander daar bericht van.

Om ervoor te zorgen dat mensen weten dat je bestaat hoef je dus eigenlijk alleen maar de te zorgen voor een heldere kopregel en een duidelijke bio.


Vertrouwen

De social media zijn ook uitstekend in te zetten om ervoor te zorgen dat mensen je voldoende gaan vertrouwen. Dit doel kun je bereiken door interacties aan te gaan.

Het is eigenlijk heel vreemd. Mensen met wie we een paar woorden gewisseld hebben vertrouwen we meer dan mensen met wie we nooit contact hebben gehad. En we zijn ook geneigd om mensen die ons ergens mee geholpen hebben ons vertrouwen te geven.

Gebruik de social media daarom niet als een soort reclamefolder, maar deel er gratis tips waar mensen echt iets aan hebben en ga er interacties met mensen aan.


Aardig vinden

Als je tips waar mensen echt iets aan hebben kosteloos deelt via de social media en leuke interacties met mensen aangaat, dan gaan mensen je gewoonlijk ook aardig vinden.


Sociale bewijskracht

Hierdoor is het niet onwaarschijnlijk dat mensen die je geholpen hebt spontaan complimenten gaan geven op de social media.

  • een compliment op de social media heeft een enorme sociale bewijskracht

De sociale bewijskracht van een compliment op de social media is enorm sterk. Dat komt je het niet uit je duim gezogen kunt hebben: mensen kunnen het verifiëren.

Als je een foto van iemand met daarbij een recensie van die persoon op je website zet, dan weet ik helemaal niet zeker of jij dat niet uit je duim gezogen hebt.

Ik weet pas zeker dat je het niet uit je duim gezogen hebt als jij deze mogelijkheid uitsluit!

Daarom moet je zorgen dat het volkomen duidelijk is dat je de recensies over je werk niet zelf verzonnen hebt.

Verzamel ze bijvoorbeeld via de social media. Afhankelijk van het medium kun je ze daarna embedden en op je website zetten. Als je ze niet kunt embedden, maak er dan screenshots van en plaats die screenshots als aanklikbare afbeelding op je website.

On-Nederlands

Het is een beetje on-Nederlands om een hele rij sociale bewijzen op je website te zetten en er zijn ook mensen die je adviseren om dit juist niet te doen en in plaats daarvan “referenties op aanvraag” neer te zetten.

In sommige beroepen is het ook beter dit niet te doen. Dat zijn echter meestal ook de beroepen waar geen referenties via de social media gegeven worden.

Achter het advies om “referenties op aanvraag” neer te zetten zit echter de gedachte dat je dan contact met de aanvrager krijgt. Vervolgens zou je dan meer mogelijkheden hebben om die persoon te overtuigen.

Dat was vroeger misschien zo, maar tegenwoordig gaat alles sneller dan snel en niets is overtuigender dan een grote rij verifieerbare recensies. Sociale bewijskracht is onovertroffen.

Doorsturen naar de social media

Je vraagt misschien af waarom je die recensies op je website zou moeten embedden of er screenshots van zou moeten maken. Je zou je bezoekers immers ook rechtstreeks naar de recensies kunnen sturen die op je social media profielen staan.

Het is nodig ze op je website te plaatsen om twee redenen:

  • Als je een verwijzing neerzet, stuur je je bezoekers naar je profiel op een platform

Dat is niet gunstig, want dan zijn ze ergens anders en ergens anders kunnen ze je klant niet worden, maar ook: iedere keer dat mensen ergens op moeten klikken om te zien wat je ze wilt laten zien verlies je een aantal mensen die dit gewoon niet doen.

  • Je kunt mensen die een recensie geven wel leiden maar niet sturen, met als gevolg dat je op langere termijn recensies hebt staan op verschillende platforms.

Hierdoor staat er op geen enkel platform een overzicht. Dat overzicht zet je dus op je website.

Reviews die je via de social media verzamelt kun je meestal niet zelf aanpassen en als iemand een negatieve review plaatst kun je daar ook niets aan doen. Maar ook negatieve reviews via de social media hoeven geen ramp te zijn.

Sociale bewijskracht via de social media: met dank aan Geralt voor de uitgelichte afbeelding.

Sociale bewijskracht via de social media was last modified: by