soorten Mailchimp campaigns

Soorten Mailchimp campaigns

Soorten Mailchimp campaigns: Mailchimp is een marketingplatform en biedt daarom niet alleen nieuwsbrieven, maar ook andere vormen van marketing.

Maar ook als je dit platform uitsluitend voor nieuwsbrieven gebruikt heb je de keuze uit meerdere soorten nieuwsbrieven. In dit artikel de verschillende soorten Mailchimp campaigns op een rijtje.


Welk type campaign kiezen

Als je begint een Campaign te maken dan krijg je eerst een popup te zien.

Soorten Mailchimp campaigns
Soorten Mailchimp campaigns

Soorten Mailchimp campaigns


Een advertentie maken

Facebook, Instagram en Google remarketing
Verschil tussen organische en betaalde zoekresultaten: advertentie
Advertentie maken via Mailchimp

Gewone advertenties op Facebook en Instagram kun je maken met alle versies van Mailchimp.

Remarketing advertenties op Facebook, Instagram en Google kun je maken met Mailchimp Premium en Mailchimp Standard.

Je begint met een Advertentie te maken door de klikken op Create Campaign en je kiest in de popup waar je wilt adverteren.

advertentie maken
Kiezen waar je wilt adverteren

Daarna volg je gewoon de stappen. Je kunt hier meer over lezen in het artikel Facebook ads met Mailchimp.

Deze advertenties maak je op MailChimp en je betaalt ze aan MailChimp, maar je plaatst ze op Facebook of via Google.


Landingspagina

Meer inschrijvingen of meer verkopen

Een landingspagina om nieuwe abonnees aan te trekken of om iets te verkopen.

Mailchimp landingspagina's
Mailchimp landingspagina

Landingspagina’s zijn beschikbaar in alle versies van Mailchimp.

Je kunt kiezen uit landingspagina’s voor:

  • sales
  • of om inschrijvingen te verzamelen voor je nieuwsbrief

Als je een salespagina maakt en je webshop verbonden hebt met Mailchimp, dan kun je producten uit je shop binnenhalen en de ROI meten.

Houd er wel rekening mee dat landingspagina’s van Mailchimp niet geïndexeerd worden. Dat betekent dat ze niet in de zoekresultaten komen. Je moet mensen er dus zelf naartoe sturen. Meer over de Mailchimp landingspagina’s.


Postcard

Ansichtkaart versturen

Dit gaat over een ansichtkaart die je via de gewone snailmail door Mailchimp laat versturen.

ansichtkaart maken
Ansichtkaart via Mailchimp

Ansichtkaarten zijn beschikbaar in alle versies van Mailchimp.

Je kunt eenmalig een ansichtkaart via Mailchimp versturen, maar je kunt ook verzendingen volgens een schema inplannen. Lees hier meer over in het artikel over ansichtkaarten.


Social posts

Facebook en Instagram

Organische social posts op Facebook of Instagram.

Organische social posts via Mailchimp op Facebook of Instagram
Organische social posts op Facebook of Instagram

Organische social posts zijn beschikbaar in alle versies van Mailchimp.

Het interessante van een organische social post die je via Mailchimp plaatst is dat de statistieken ook in Mailchimp staan. Je kunt hierdoor de statistieken van verschillende kanalen combineren. Lees hier meer over organische social posts.


Signup form

Embedded, popup of landingspagina

Een inschrijfformulier of landingspagina maken.

sign up form
Signup form maken

Signup forms zijn beschikbaar in alle versies van Mailchimp.

Als je kiest Signup form dan kies je voor een embedded form, een popup of een landingspagina. Die landingspagina had je hierboven al eerder gezien, dit is dus een extra ingang naar het maken van een landingspagina.

Maar als je een WordPress website heb raad ik je aan de embedded forms en popups van MailChimp links te laten liggen. Je kunt dit dan veel beter en makkelijker regelen met plugins, bijvoorbeeld MC4WP en Boxzilla of met MailMunch.


Nieuwsbrief maken

Nieuwsbrieven

Alle soorten nieuwsbrieven die je maar kunt verzinnen.

Nieuwsbrief
Nieuwsbrief maken

Als je een nieuwsbrief wilt maken, kies dan voor Email. Je krijgt dan een nieuwe popup te zien waar je moet kiezen welk type nieuwsbrief je wilt maken.

create an email

Je ziet een rijtje campagnes staan waar je uit moet kiezen:

  • Regular
  • Automated
  • Plain-Text
  • A/B-split

Welk type campaign

Hieronder benoem ik ze allemaal, dan zal het vanzelf helder voor je worden welk type campaign je in jouw situatie zou moeten kiezen.


Regular campaign

Een Regular Campaign is een gewone mooie nieuwsbrief. Een nieuwsbrief met een header, met plaatjes erin en met aanklikbare tekstlinks erin.


Automated

Een Automated Campaign is Automation: een geautomatiseerde manier om een serie e-mails te versturen.

Automation is beschikbaar in alle versies van Mailchimp voor een enkele e-mail. Maar als je series wilt versturen heb je Mailchimp Standard of Mailchimp Premium nodig.


Plain text

Een platte-tekst-nieuwsbrief is een nieuwsbrief zonder opmaak, zonder plaatjes en zonder aanklikbare links.

Je leest soms dat een plain text nieuwsbrief het zo geweldig doet en dat heeft dan als gevolg dat mensen ineens massaal een plain text nieuwsbrief gaat versturen. Maar ik raad je sterk aan om je nieuwsbrief altijd te testen en altijd te kijken hoe je lezer de nieuwsbrief ziet.

Als je dat doet met een plain text nieuwsbrief dan zie je dat een plain text nieuwsbrief er echt niet uitziet als een gewone e-mail en dat was nou net wel de bedoeling. De links die je in een plain text nieuwsbrief plaatst kun je niet onder de tekst verwerken (zodat de tekst aanklikbaar is), de links in een platte-tekst nieuwsbrief zijn  zichtbaar als volledige URL.

Deze platte-tekst-nieuwsbrief wordt gewoonlijk aangevraagd door mensen die ‘m graag hebben willen (bij voorbeeld blinden of slechtzienden die een voorleesprogramma gebruiken) en je stuurt ‘m altijd mee omdat je nieuwsbrief dan minder snel in de spamfilters komt. En je stuurt ‘m mee omdat sommige e-mailprogramma’s geen html kunnen lezen.

Als je een nieuwsbrief wilt versturen die er zoveel mogelijk uitziet als een gewone e-mail, kies dan een regular campaign met het template Simple text. Dan kies je voor een nieuwsbrief die er zo veel mogelijk uitziet als een gewone e-mail.


AB split

Maar je zou natuurlijk ook eens kunnen testen of het wel waar is dat een simpele nieuwsbrief zonder opmaak het zoveel beter doet dan een nieuwsbrief met afbeeldingen. Als je dat wilt testen kun je een AB split met content uitvoeren.

Bij een AB split stuur je een deel van je nieuwsbrieven naar een percentage van je abonnees. Een ander deel van je nieuwsbrieven stuur je naar een ander percentage van je abonnees. Daarna kiest Mailchimp welke versie van je nieuwsbrief het beste heeft gepresteerd. Die nieuwsbrief stuurt Mailchimp naar de rest van je abonnees.

Met een A/B-split campaign bedoelt Mailchimp een splitrun. Dit is een campagne waarbij je twee verschillende nieuwsbrieven stuurt naar een percentage van je lezers.

Welke nieuwsbrief naar het andere deel van je lezers gestuurd wordt hangt af van de keuzes die deze eerste groep abonnees maken. Je gaat dus kijken welke nieuwsbrief het “het beste doet” en die nieuwsbrief stuur je naar de rest van je abonnees.

AB testen is beschikbaar in Mailchimp Premium, Mailchimp Standard en Mailchimp Essential.

De verschillen kunnen zijn:
  • de titel die mensen in de inbox te zien krijgen
  • de naam van de afzender die mensen in de inbox zien
  • de verzendtijd
  • en je kunt ook een stukje tekst variëren

Als je net een account hebt is A/B-split een betaalde functionaliteit, maar als je na verloop van tijd een paar nieuwsbrieven verstuurd hebt, krijg je deze functionaliteit gratis aangeboden van Mailchimp. Hier krijg je vanzelf bericht over.


RSS Driven Campaign

Een RSS-Driven Campaign is het versturen van een nieuwsbrief die gemaakt is van de feed van je blog. Dit type campaign staat niet in dit rijtje. Als je hiernaar op zoek bent, gebruik dan het zoekveld in de eerste popup en typ daar in: RSS. Dan zie je ‘m verschijnen.

Dit is een gigantisch tijdbesparende oplossing. Ik geef kan je een training Mailchimp van een dagdeel geven over het maken van een RSS nieuwsbrief die eruitziet om je vingers bij af te likken.

Met een RSS kun je  instellen hoe vaak je de feed van je blog wilt versturen. De nieuwsbrief wordt volgens het ingestelde schema verstuurd op voorwaarde dat je een nieuw artikel op je blog hebt geplaatst.

Dit is een buitengewoon gemakkelijk oplossing maar dit type nieuwsbrief is niet zo makkelijk netjes op te maken. Je kunt dit ook laten doen en dan ben je voor eens en voor altijd klaar.

RSS is beschikbaar in alle Mailchimp versies.


Soorten Mailchimp campaigns

Mailchimp is begonnen als een e-mailmarketingplatform, maar is zich aan het ontpoppen als een compleet marketingplatform. Dat kan lastig zijn want het is vele.

En je kunt ook direct verder lezen over hoe Mailchimp werkt. Op die pagina bied ik je ingangen naar artikelen waarin ik beschreven heb hoe je iets doet of waarom je iets moet doen.

Als je meer wilt weten over de verschillende versies van Mailchimp, lees dan het artikel over wat Mailchimp kost. In dat artikel beschrijf ik voor iedere versie wat er bij die versie is inbegrepen.

Soorten Mailchimp campaigns was last modified: by

Soorten Mailchimp campaigns: de afbeeldingen op deze pagina komen van Pixabay.

Soorten Mailchimp campaigns was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.