Spamfilters vermijden bij e-mailmarketing

spamfilters vermijden

Spamfilters vermijden bij e-mailmarketing: als je een nieuwsbrief rondstuurt kun je ontdekken dat je nieuwsbrief niet aan komt. Hier kun je lezen hoe dit waarschijnlijk komt en wat je kunt doen om dit te voorkomen.

Het is heel erg belangrijk om spamfilters te vermijden en niet gerapporteerd te worden als spammer. Als je door slechts een handjevol mensen gerapporteerd wordt als spammer, kan dit grote gevolgen hebben voor jouw marketing.


Spamfilters vermijden bij e-mailmarketing

De server noteert de links in je nieuwsbrief en omdat daar links in staan die naar jouw website gaan, staat er genoteerd dat jouw domeinnaam mogelijk een domein is dat spam verstuurt. En dat kan weer als gevolg hebben dat niet alleen je nieuwsbrieven in de spamfilters komen, maar ook de gewone e-mails die je verstuurt. Erg lastig voor een bedrijf.

Maar het kan ook gebeuren dat een nieuwsbrief in de spamfilters komt terwijl de verzender te goeder trouw is. De oorzaak is dan de manier waarop de nieuwsbrief gemaakt is. Soms gaat het slechts om een klein dingetje dat de spamfilters triggert.


Hoe kun je zien of je nieuwsbrief in de spamfilters zit?

Je kunt dit zien door naar je open rate te kijken. Als je ziet dat de open rate van je nieuwsbrief ineens dramatisch daalt t.o.v. andere nieuwsbrieven die je eerder verstuurd hebt, dan zit het er dik in dat je nieuwsbrief in de spamfilters zit.

Ook als je nieuwsbrief zowel een lage open rate als weinig afmeldingen heeft moet je alert zijn.


Hoe voorkom je dat je nieuwsbrief in spam komt?

Spamfilters geven je nieuwsbrief een aantal punten voor ieder onderdeel dat spam zou kunnen zijn. En als je genoeg punten verzameld hebt, dan blijft je nieuwsbrief hangen in de spamfilters.


Spampunten

Je kunt op een heleboel manieren spampunten verzamelen:

  • de regel die mensen in hun inbox zien deugt niet
  • of je plaatst een heleboel uitroeptekens achter de regel die mensen in de inbox zien
  • je schrijft die regel in hoofdletters
  • of je gebruikt allerlei gekleurde letters

Maar ook:

  • de HTML van je nieuwsbrief is vervuild
  • je nieuwsbrief bevat erg weinig tekst en erg veel plaatjes
  • of je gebruikt het woord “test” in de regel die ontvangers in hun inbox krijgen
  • of je begint een regel met “Re:”, alsof je reageert op een e-mail die je zelf ontvangen hebt

De regel die mensen in hun inbox zien deugt niet

De regel die je als titel voor in de mailbox gebruikt deugt niet als hij lijkt op titels die spammers gebruiken. Bijvoorbeeld:

  • KLIK HIER!!!!
  • Buitenkans: alleen vandaag gratis!

Dergelijke kopregels herkent een spamfilter als spam.

  • Gebruikt geen uitroeptekens,
  • doe niet alsof het vreselijk urgent is om de nieuwsbrief te openen
  • en zet ook geen complete woorden in hoofdletters.

Door bovenstaande zaken niet te doen, kun je de kans dat je nieuwsbrief in de spamfilters verdwijnt een heel stuk kleiner maken.


Inhoud van je nieuwsbrief

De inhoud van je nieuwsbrief kan ook een reden zijn om je nieuwsbrief als spam te brandmerken:

  • het erg veel over geld hebben
  • alweer: doen alsof een situatie erg urgent is
  • of een woord als “gratis” gebruiken

Dit zijn allemaal dingen die je beter niet kunt doen.


Phishing

Zonder dat je het beseft kun je phishing nieuwsbrief maken. Dit veroorzaakt dat de servers je nieuwsbrief ook als een phishing nieuwsbrief gaan behandelen. Hoe dit precies zit vertel ik je nu.


E-mail authenticatie

Als jouw e-mails onterecht naar spam gaan dan is het ook een goed idee om je e-mails te authenticeren. Wat dat is en hoe je het doet lees je op de pagina over e-mail authenticatie.


Spamfilters vermijden bij e-mailmarketing

Mailchimp: plakvenster gebruiken

De plakvensters vind je links van de button Opmaak verwijderen.

Hier staan twee plakvensters, op het ene plakvenster staat een W en daarnaast, aan de linkerkant, staat er eentje zonder W. Gebruik het plakvenster zonder W en maak je nieuwsbrief pas op nadat je de tekst geplakt hebt.

plakvenster
Gebruik bij Mailchimp het plakvenster als je tekst in je nieuwsbrief plakt

Dit geldt voor een drag en drop nieuwsbrief. Bij de inline editor hoef je geen plakvenster te gebruiken.

Als je dit hele probleem niet wilt hebben en een aantal andere problemen ook niet wilt hebben, volg dan een uur Mailchimp coaching over hoe je een nieuwsbrief zonder problemen maakt. Nog meer handige tips voor Mailchimp kun je vinden in de handleiding Mailchimp.

MailerLite: geen plakvenster

Bij MailerLite is er geen plakvenster en dat heb je bij MailerLite ook niet nodig.


Als je echte spam verstuurt

Als je spam verstuurt is dit te zien aan de resultaten nadat je een nieuwsbrief verstuurd hebt.

Wanneer je je lijst volgens de regels hebt opgebouwd, dan zit er incidenteel een afmelding tussen met de reden “ik heb me niet voor deze lijst aangemeld”. Maar als je zonder toestemming mailt dan zul je dit veel te vaak zien.

Dan gaat er niet werkelijk iets mis als je nieuwsbrief naar de spamfilters gaan, want daar hoort hij ook.


Rapportage

Ook als je het helemaal goed doet en zelden leest “ik heb me niet aangemeld voor deze lijst” kan het gebeuren dat je gerapporteerd wordt als spammer. Dat gebeurt gemiddeld eenmaal op 50.000 abonnees. En dat getal is bekend.


Spamfilters vermijden

Het is een goed idee om je nieuwsbrief te testen voor je ‘m verstuurt. Hier kun je testen of je nieuwsbrief als spam gezien wordt. Als je dit gedaan hebt en alles goed schijnt te zijn terwijl je nieuwsbrief toch nog steeds in de spamfilters komt, dan kan ik je ook helpen te onderzoeken wat de oorzaak is.


Spamfilters vermijden

Als je weet dat je e-mail in de spamfilters komt zijn er een aantal zaken die je direct zelf kunt doen:

  • Zorg dat je zelf je e-mail opent en dat je klikt op de links. Doe dit met iedere e-mail die je naar jezelf verstuurt.
  • Schoon je lijst op en verwijder alle adressen waar je e-mail al een poosje niet geopend is.
  • Als je een e-mail in je spamfilter vindt, haal ‘m er dan uit en label ‘m als “geen spam”. Open ‘m en klik op de links.
  • Liever niet te veel praten over geld in je e-mail. Zet je aanbod met die fantastische korting liever op je website.

Spam is een optelsom

Spam is een optelsom en hoe die optelsom eruitziet verschilt per e-mail provider. Maar een belangrijk punt is dat ze kijken hoe mensen met je e-mail omgaan. Als iemand jouw e-mail rapporteert als spam, dan vergroot dit de kans dat je volgende nieuwsbrief in de spamfilters komt. Ook bij anderen die je nieuwsbrief niet gerapporteerd hebben.


Open je eigen e-mails

Iets minder belangrijk maar nog steeds wel belangrijk is: openen mensen je e-mail en klikken ze op de links?

E-mails die ongeopend weggegooid worden zijn bijna net zo slecht voor je verzend reputatie als spammeldingen. Maar de e-mail providers kijken ook naar het totaalplaatje van alle gebruikers van hun service. Zorg er daarom voor dat jij een gebruiker van die service bent en zorg dat jij de open- en click rate van jouw nieuwsbrief positief beïnvloedt.

Spamfilters vermijden is erg belangrijk als je een nieuwsbrief rondstuurt. Maar er is méér dat je moet weten. Ik heb daarom handleidingen gepubliceerd waarin je een goede ingang vindt voor alles wat je weten moet. Hier vind je een handleiding voor Mailchimp en hier een handleiding voor MailerLite.

En als je problemen bij gebrek aan lijstgroei liggen, dan kan het artikel over het stimuleren van de groei van je mailinglijst je enorm helpen.


De waarde van je mailinglijst

de waarde van je mailinglijst

Met deze rekentool in Excel kun je precies berekenen wat de waarde van je mailinglijst is.

Bouw je een adressenlijst op omdat iedereen je vertelt dat een ondernemer een adressenlijst moet hebben die je mag mailen?

Maar heb je eigenlijk geen idee wat de waarde van je lijst is?

Hier kun je een Excel-sheet opvragen dat je haarfijn gaat vertellen wat de waarde van jouw lijst is.

Vraag ‘m hier op!

En daarna krijg je tips om de waarde van je lijst te verhogen!


Je bent hier: Home » Mailchimp » Mailchimp nieuwsbrieven » Spamfilters vermijden bij e-mailmarketing
Spamfilters vermijden bij e-mailmarketing was last modified: by

Zowel door Mailchimp als door MailerLite ben ik erkend als e-mailexpert en gecertificeerd.

Cursus e-mailmarketing, Mettix

Cursus phishing e-mails maken, Cybrary

Spamfilters vermijden bij e-mailmarketing was last modified: by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *