Home » Blog » E-mailmarketing » Spamfilters vermijden bij e-mailmarketing
spamfilters vermijden

Spamfilters vermijden bij e-mailmarketing

Geschatte leestijd: 9 minuten

Spamfilters vermijden bij e-mailmarketing

Als je een nieuwsbrief rondstuurt kun je ontdekken dat je nieuwsbrief niet aan komt. Hier kun je lezen hoe dit waarschijnlijk komt en wat je kunt doen om dit te voorkomen.

Het is heel erg belangrijk om spamfilters te vermijden en niet gerapporteerd te worden als spammer. Als je door slechts een handjevol mensen gerapporteerd wordt als spammer, kan dit grote gevolgen hebben voor jouw marketing.

De server noteert de links in je nieuwsbrief en omdat daar links in staan die naar jouw website gaan, staat er genoteerd dat jouw domeinnaam mogelijk een domein is dat spam verstuurt. En dat kan weer als gevolg hebben dat niet alleen je nieuwsbrieven in de spamfilters komen, maar ook de gewone e-mails die je verstuurt. Erg lastig voor een bedrijf.

Maar het kan ook gebeuren dat een nieuwsbrief in de spamfilters komt terwijl de verzender te goeder trouw is. De oorzaak is dan de manier waarop de nieuwsbrief gemaakt is. Soms gaat het slechts om een klein dingetje dat de spamfilters triggert.

Spamfilters vermijden: optelsom

Spamfilters geven je nieuwsbrief een aantal punten voor ieder onderdeel dat spam zou kunnen zijn. En als je genoeg punten verzameld hebt, dan blijft je nieuwsbrief hangen in de spamfilters.

Spampunten

Je kunt op een heleboel manieren spampunten verzamelen:

  • de regel die mensen in hun inbox zien deugt niet
  • of je plaatst een heleboel uitroeptekens achter de regel die mensen in de inbox zien
  • je schrijft die regel in hoofdletters
  • of je gebruikt allerlei gekleurde letters

Maar ook:

  • de HTML van je nieuwsbrief is vervuild
  • je nieuwsbrief bevat erg weinig tekst en erg veel plaatjes
  • of je gebruikt het woord “test” in de regel die ontvangers in hun inbox krijgen
  • of je begint een regel met “Re:”, alsof je reageert op een e-mail die je zelf ontvangen hebt

De titel deugt niet

De regel die je als titel voor in de mailbox gebruikt deugt niet als hij lijkt op titels die spammers gebruiken. Bijvoorbeeld:

  • KLIK HIER!!!!
  • Buitenkans: alleen vandaag gratis!

Dergelijke kopregels herkent een spamfilter als spam.

  • Gebruikt geen uitroeptekens,
  • doe niet alsof het vreselijk urgent is om de nieuwsbrief te openen
  • en zet ook geen complete woorden in hoofdletters.

Door bovenstaande zaken niet te doen, kun je de kans dat je nieuwsbrief in de spamfilters verdwijnt een heel stuk kleiner maken.

Verdachte zaken die de spamfilters triggeren

Inhoud van je nieuwsbrief

De inhoud van je nieuwsbrief kan ook een reden zijn om je nieuwsbrief als spam te brandmerken:

  • het erg veel over geld hebben
  • alweer: doen alsof een situatie erg urgent is
  • of een woord als “gratis” gebruiken

Dit zijn allemaal dingen die je beter niet kunt doen.

Omleidingen in je nieuwsbrief

Phishing: zonder dat je het beseft kun je phishing nieuwsbrief maken. Bijvoorbeeld doordat je een affiliate link in je nieuwsbrief hebt gezet. Phishing elementen in je nieuwsbrief veroorzaken dat de servers je nieuwsbrief ook als een phishing nieuwsbrief gaan behandelen.

Je hebt een spamval op je lijst

Je mailt naar mensen die nooit openen en een adres op je lijst heeft zich ontwikkeld tot een spam trap.

Hoe kun je zien of je nieuwsbrief in spam zit?

Dramatisch gedaalde open rate

Je kunt dit zien door naar je open rate te kijken. Als je ziet dat de open rate van je nieuwsbrief ineens dramatisch daalt t.o.v. andere nieuwsbrieven die je eerder verstuurd hebt, dan zit het er dik in dat je nieuwsbrief in de spamfilters zit.

statistiek als je nieuwsbrief naar spam gaat

Verhouding tussen open rate en afmeldingen

Ook als je nieuwsbrief zowel een lage open rate als weinig afmeldingen heeft moet je alert zijn.

Redenen voor afmeldingen

Als je spam verstuurt is dit te zien aan de resultaten nadat je een nieuwsbrief verstuurd hebt.

Wanneer je je lijst volgens de regels hebt opgebouwd, dan zit er incidenteel een afmelding tussen met de reden “ik heb me niet voor deze lijst aangemeld”. Maar als je zonder toestemming mailt dan zul je dit veel te vaak zien.

Dan gaat er niet werkelijk iets mis als je nieuwsbrief naar de spamfilters gaan, want daar hoort hij ook.

Lees de rapportage

Ook als je het helemaal goed doet en zelden leest “ik heb me niet aangemeld voor deze lijst” kan het gebeuren dat je gerapporteerd wordt als spammer. Dat gebeurt gemiddeld eenmaal op 50.000 abonnees. En dat getal is bekend.

Als je minder vaak een spammelding krijgt, dan zien de Internet Service Providers dat als een incident, een ongelukje. Maar als het vaker gebeurt dan doe je iets niet goed en dan schaadt zoiets je verzendreputatie.

Spamfilters vermijden: wat je kunt doen

Testen

Het is een goed idee om je nieuwsbrief te testen voor je ‘m verstuurt. Hier kun je testen of je nieuwsbrief als spam gezien wordt. Dit is een simpele test die niet alles vertelt.

Als je dit gedaan hebt en alles goed schijnt te zijn terwijl je nieuwsbrief toch nog steeds in de spamfilters komt, dan kan ik je ook helpen te onderzoeken wat de oorzaak is.

Als je weet dat je e-mail in de spamfilters komt zijn er een aantal zaken die je direct zelf kunt doen:

  • Zorg dat je zelf je e-mail opent en dat je klikt op de links. Doe dit met iedere e-mail die je naar jezelf verstuurt.
  • Schoon je lijst op en verwijder alle adressen waar je e-mail al een poosje niet geopend is.
  • Als je een e-mail in je spamfilter vindt, haal ‘m er dan uit en label ‘m als “geen spam”. Open ‘m en klik op de links.
  • Liever niet te veel praten over geld in je e-mail. Zet je aanbod met die fantastische korting liever op je website.

E-mail authenticatie

Als jouw e-mails onterecht naar spam gaan dan is het ook een goed idee om je e-mails te authenticeren. Lees hier hoe je authenticatie regelt.

Open je eigen e-mails

Een belangrijke factor is ook het engagement: open mensen je e-mails en klikken ze op de links?

E-mails die ongeopend weggegooid worden zijn bijna net zo slecht voor je verzend reputatie als spammeldingen. Maar de e-mail providers kijken ook naar het totaalplaatje van alle gebruikers van hun service. Zorg er daarom voor dat jij een gebruiker van die service bent en zorg dat jij de open- en click rate van jouw nieuwsbrief positief beïnvloedt.

Open je eigen e-mails altijd en klik op de links in je eigen e-mails. Zorg dat je het signaal uitzendt dat je een geëngageerde lezer bent.

Specifiek voor Mailchimp of MailerLite

Mailchimp

Bij Mailchimp is het belangrijk het plakvenster te gebruiken.

De plakvensters vind je links van de button Opmaak verwijderen.

Hier staan twee plakvensters, op het ene plakvenster staat een W en daarnaast, aan de linkerkant, staat er eentje zonder W. Gebruik het plakvenster zonder W en maak je nieuwsbrief pas op nadat je de tekst geplakt hebt.

spamfilters vermijden: gebruik het plakvenster
Mailchimp drag en drop: het plakvenster gebruiken

Dit geldt niet voor de inline editor.

En als je Mailchimp gebruikt en het vermoeden hebt dat je in spam komt, zet dan beslist plain text aan. Daar merkt je lezer niets van, maar voor de spamfilters maakt het een wereld van verschil.

MailerLite

Bij MailerLite hoef je niets speciaals te doen. Daar is alles vanzelf al geregeld

Spamfilters vermijden

Naar spam is een optelsom en hoe die optelsom eruitziet verschilt per e-mail provider. Maar een belangrijk punt is dat ze kijken hoe mensen met je e-mail omgaan. Als iemand jouw e-mail rapporteert als spam, dan vergroot dit de kans dat je volgende nieuwsbrief in de spamfilters komt. Ook bij anderen die je nieuwsbrief niet gerapporteerd hebben.

Spamfilters vermijden is erg belangrijk als je een nieuwsbrief rondstuurt. Maar er is méér dat je moet weten. Ik heb daarom handleidingen gepubliceerd waarin je een goede ingang vindt voor alles wat je weten moet. Hier vind je een handleiding voor Mailchimp en hier een handleiding voor MailerLite.

Maar ook al jijzelf alles goed doet, kan het gebeuren dat je nieuwsbrief naar spam gaat. Want bij ieder platform is de aflevering goed. Hier vind je een overzicht van hoe de verschillende platforms presteren als het gaat om de aflevering van je nieuwsbrief.

En als je problemen bij gebrek aan lijstgroei liggen, dan kan het artikel over het stimuleren van de groei van je mailinglijst je enorm helpen. En hier kun je meer lezen over een goede aflevering van je nieuwsbrief, want er is meer te weten.

Zowel door Mailchimp als door MailerLite ben ik erkend als e-mail specialist en ik kan je support bieden.

groeiversneller

De groeiversneller van je lijst

Hoe je een “weggever” maakt die converteert zodat je inschrijvingen krijgt van echt geïnteresseerde mensen.

Gepubliceerd op: 23-1-2015
Voor het laatst bijgewerkt op: 17-9-2022

Judith minicursus MailChimp

Judith de Vries

E-mail specialist

Mailchimp expert en MailerLite expert

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.