Spamfilters vermijden

Spamfilters vermijden: als je een nieuwsbrief rondstuurt kun je ontdekken dat je nieuwsbrief niet aan komt. Hier kun je lezen hoe dit waarschijnlijk komt en wat je kunt doen om dit te voorkomen. Het is heel erg belangrijk om spamfilters te vermijden en niet gerapporteerd te worden als spammer. Als je door slechts een handjevol mensen gerapporteerd wordt als spammer, kan dit grote gevolgen hebben voor jouw marketing.

De server noteert de links in je nieuwsbrief en omdat daar links in staan die naar jouw website gaan, staat er genoteerd dat jouw domeinnaam mogelijk een domein is dat spam verstuurt. En dat kan weer als gevolg hebben dat niet alleen je nieuwsbrieven in de spamfilters komen, maar ook de gewone e-mails die je verstuurt. Erg lastig voor een bedrijf.

Maar het kan ook gebeuren dat een nieuwsbrief in de spamfilters komt terwijl de verzender te goeder trouw is. De oorzaak is dan de manier waarop de nieuwsbrief gemaakt is. Soms gaat het slechts om een klein dingetje dat de spamfilters triggert.

Hoe kun je zien of je nieuwsbrief in de spamfilters zit?

Je kunt dit zien door naar je open rate te kijken. Als je ziet dat de open rate van je nieuwsbrief ineens dramatisch daalt t.o.v. andere nieuwsbrieven die je eerder verstuurd hebt, dan zit het er dik in dat je nieuwsbrief in de spamfilters zit.

Ook als je nieuwsbrief zowel een lage open rate als weinig afmeldingen heeft moet je alert zijn.

Hoe kun je dit voorkomen

Spamfilters geven je nieuwsbrief een aantal punten voor ieder onderdeel dat spam zou kunnen zijn. En als je genoeg punten verzameld hebt, dan blijft je nieuwsbrief hangen in de spamfilters.

Spampunten

Je kunt op een heleboel manieren spampunten verzamelen:

  • de regel die mensen in hun inbox zien deugt niet
  • of je plaatst een heleboel uitroeptekens achter de regel die mensen in de inbox zien
  • je schrijft die regel in hoofdletters
  • of je gebruikt allerlei gekleurde letters

Maar ook:

  • de HTML van je nieuwsbrief is vervuild
  • je nieuwsbrief bevat erg weinig tekst en erg veel plaatjes
  • of je gebruikt het woord “test” in de regel die ontvangers in hun inbox krijgen
  • of je begint een regel met “Re:”, alsof je reageert op een e-mail die je zelf ontvangen hebt
De regel die mensen in hun inbox zien deugt niet

Dit vraagt om een toelichting:

  • KLIK HIER!!!!
  • Buitenkans: alleen vandaag gratis!

Dergelijke kopregels herkent een spamfilter als spam.

Door bovenstaande zaken niet te doen, kun je de kans dat je nieuwsbrief in de spamfilters verdwijnt een heel stuk kleiner maken.

Inhoud van je nieuwsbrief

De inhoud van je nieuwsbrief kan ook een reden zijn om je nieuwsbrief als spam te brandmerken:

  • het erg veel over geld hebben
  • doen alsof een situatie erg urgent is
  • of een woord als “gratis” gebruiken

Dit zijn allemaal dingen die je beter niet kunt doen.

Als je echte spam verstuurt

Als je spam verstuurt is dit te zien aan de resultaten nadat je een nieuwsbrief verstuurd hebt.

Wanneer je je lijst volgens de regels hebt opgebouwd, dan zit er incidenteel een afmelding tussen met de reden “ik heb me niet voor deze lijst aangemeld”. Maar als je zonder toestemming mailt dan zul je dit veel te vaak zien.

Rapportage

Ook als je het helemaal goed doet en zelden leest “ik heb me niet aangemeld voor deze lijst” kan het gebeuren dat je gerapporteerd wordt als spammer. Dat gebeurt gemiddeld eenmaal op 50.000 abonnees. En dat getal is bekend.

Spamfilters vermijden

Het is een goed idee om je nieuwsbrief te testen voor je ‘m verstuurt. Hier kun je testen of je nieuwsbrief als spam gezien wordt. Als je dit gedaan hebt en alles goed schijnt te zijn terwijl je nieuwsbrief toch nog steeds in de spamfilters komt, dan kan ik je ook helpen te onderzoeken wat de oorzaak is.

Spamfilters vermijden

Als je weet dat je e-mail in de spamfilters komt zijn er een aantal zaken die je direct zelf kunt doen:

  • Zorg dat je zelf je e-mail opent en dat je klikt op de links. Doe dit met iedere e-mail die je verstuurt.
  • Schoon je lijst op en verwijder alle adressen waar je e-mail al een poosje niet geopend is.
  • Als je een e-mail in je spamfilter vindt, haal ‘m er dan uit en label ‘m als “geen spam”. Open ‘m en klik op de links.
  • Liever niet te veel praten over geld in je e-mail. Zet je aanbod met die fantastische korting liever op je website.

Spam is een optelsom en hoe die optelsom eruitziet verschilt per e-mail provider. Maar een belangrijk punt is dat ze kijken hoe mensen met je e-mail omgaan. Als iemand jouw e-mail rapporteert als spam, dan vergroot dit de kans dat je volgende nieuwsbrief in de spamfilters komt. Ook bij anderen die je nieuwsbrief niet gerapporteerd hebben.

Iets minder belangrijk maar nog steeds wel belangrijk is: openen mensen je e-mail en klikken ze op de links. E-mails die ongeopend weggegooid worden zijn bijna net zo slecht voor je verzendreputatie als spammeldingen. Maar de e-mail providers kijken ook naar het totaalplaatje van alle gebruikers van hun service. Zorg er daarom voor dat jij een gebruiker van die service bent en zorg dat jij de open- en click rate van jouw nieuwsbrief positief beïnvloedt.

Spamfilters vermijden is erg belangrijk als je een nieuwsbrief rondstuurt. Maar er is méér dat je moet weten. Ik heb daarom een handleiding gepubliceerd waarin je een goede ingang vindt voor alles wat je weten moet.

checklist voor nieuwsbrieven

Checklist voor Mailchimp nieuwsbrieven

Een checklist waardoor het maken van je nieuwsbrieven veel gemakkelijker gaat en je er zeker van kunt zijn dat je niets vergeet voor je op de verzendknop klikt.

In deze checklist noem ik de punten die je beslist moet controleren. En sommige van deze punten zouden wel eens nieuw voor je kunnen zijn.

Je kunt deze checklist hier gratis ophalen.

Spamfilters vermijden was last modified: by
Credits

Met dank aan PublicDomainPictures voor de realistische afbeelding van spamfilters.

Spamfilters vermijden was last modified: by