Spamfilters vermijden

Spamfilters vermijden

Spamfilters vermijden: als je een nieuwsbrief rondstuurt kun je ontdekken dat je nieuwsbrief niet aan komt. Hier kun je lezen hoe dit waarschijnlijk komt en wat je kunt doen om dit te voorkomen.

Het is heel erg belangrijk om spamfilters te vermijden en niet gerapporteerd te worden als spammer. Als je door slechts een handjevol mensen gerapporteerd wordt als spammer, kan dit grote gevolgen hebben voor jouw marketing.

De server noteert de links in je nieuwsbrief en omdat daar links in staan die naar jouw website gaan, staat er genoteerd dat jouw domeinnaam mogelijk een domein is dat spam verstuurt. En dat kan weer als gevolg hebben dat niet alleen je nieuwsbrieven in de spamfilters komen, maar ook de gewone e-mails die je verstuurt. Erg lastig voor een bedrijf.

Maar het kan ook gebeuren dat een nieuwsbrief in de spamfilters komt terwijl de verzender te goeder trouw is. De oorzaak is dan de manier waarop de nieuwsbrief gemaakt is. Soms gaat het slechts om een klein dingetje dat de spamfilters triggert.


Hoe kun je zien of je nieuwsbrief in de spamfilters zit?

Je kunt dit zien door naar je open rate te kijken. Als je ziet dat de open rate van je nieuwsbrief ineens dramatisch daalt t.o.v. andere nieuwsbrieven die je eerder verstuurd hebt, dan zit het er dik in dat je nieuwsbrief in de spamfilters zit.

Ook als je nieuwsbrief zowel een lage open rate als weinig afmeldingen heeft moet je alert zijn.


Hoe voorkom je dat je nieuwsbrief in spam komt?

Spamfilters geven je nieuwsbrief een aantal punten voor ieder onderdeel dat spam zou kunnen zijn. En als je genoeg punten verzameld hebt, dan blijft je nieuwsbrief hangen in de spamfilters.


Spampunten

Je kunt op een heleboel manieren spampunten verzamelen:

  • de regel die mensen in hun inbox zien deugt niet
  • of je plaatst een heleboel uitroeptekens achter de regel die mensen in de inbox zien
  • je schrijft die regel in hoofdletters
  • of je gebruikt allerlei gekleurde letters

Maar ook:

  • de HTML van je nieuwsbrief is vervuild
  • je nieuwsbrief bevat erg weinig tekst en erg veel plaatjes
  • of je gebruikt het woord “test” in de regel die ontvangers in hun inbox krijgen
  • of je begint een regel met “Re:”, alsof je reageert op een e-mail die je zelf ontvangen hebt

De regel die mensen in hun inbox zien deugt niet

De regel die je als titel voor in de mailbox gebruikt deugt niet als hij lijkt op titels die spammers gebruiken. Bijvoorbeeld:

  • KLIK HIER!!!!
  • Buitenkans: alleen vandaag gratis!

Dergelijke kopregels herkent een spamfilter als spam.

  • Gebruikt geen uitroeptekens,
  • doe niet alsof het vreselijk urgent is om de nieuwsbrief te openen
  • en zet ook geen complete woorden in hoofdletters.

Door bovenstaande zaken niet te doen, kun je de kans dat je nieuwsbrief in de spamfilters verdwijnt een heel stuk kleiner maken.


Inhoud van je nieuwsbrief

De inhoud van je nieuwsbrief kan ook een reden zijn om je nieuwsbrief als spam te brandmerken:

  • het erg veel over geld hebben
  • alweer: doen alsof een situatie erg urgent is
  • of een woord als “gratis” gebruiken

Dit zijn allemaal dingen die je beter niet kunt doen.


Spamfilters vermijden: phishing

Zonder dat je het beseft kun je phishing elementen in je nieuwsbrief verwerken. Dit veroorzaakt dat de servers je nieuwsbrief ook als een phishing nieuwsbrief gaan behandelen. Hoe dit precies zit vertel ik je nu.

Phishing elementen

Als je de plain-text versie van je nieuwsbrief bekijkt dan zie je dat de aanklikbare elementen in je nieuwsbrief allemaal een rare lange URL gekregen hebben.

De URL die jij zelf in je nieuwsbrief hebt gezet wordt door MailChimp veranderd in zo’n rare lange URL. Dat doet MailChimp niet alleen bij de plain-text nieuwsbrief, hij doet het ook bij je HTML-nieuwsbrief maar dan zie je het niet.

MailChimp doet dat om te kunnen meten of er op je links geklikt is. Maar dit heeft ook een consequentie waar je bij het maken van je nieuwsbrief rekening mee moet houden.

Als je een nieuwsbrief schrijft kun je heel gemakkelijk fouten maken die ervoor zorgen dat je nieuwsbrief in de spamfilters blijft hangen. Een voorbeeld van een dergelijk fout is: een element in je nieuwsbrief zetten dat kenmerkend is voor phishing e-mails.

Kenmerk van phishing

Phishing e-mails hebben een kenmerk dat je heel gemakkelijk per ongeluk in je nieuwsbrief kunt plaatsen. Bijvoorbeeld een aanklikbaar webadres dat eruitziet alsof we rechtstreeks naar je website gaan, terwijl er link onder zit die niet naar je website gaat.

Stel je voor dat je in je nieuwsbrief plaatst: www.jouwwebsite.nl

MailChimp zet daar een andere URL onder om bij te kunnen houden hoe vaak er op de URL geklikt is.

Phishing

Denk nu eens aan het kenmerk van een phishing e-mail: de e-mail ziet eruit als een e-mail van je bank. Er staat een URL in die eruitziet als de URL van je bank, maar als je op die URL klikt ga je naar andere website dan de website van je bank.

Dergelijke e-mails vind je gewoonlijk in je spamfilter omdat je spamfilter iets verdachts ziet: de URL die in de tekst van dat mailtje staat niet gelijk is aan de URL van de website waar je naartoe gestuurd wordt.

Verdacht

Een aanklikbare URL moet zonder omwegen leiden naar de website die in die URL genoemd wordt. Als dat niet zo is, dan vinden de programma’s waarmee de ontvangers je e-mails lezen dit verdacht.

Als jij een aanklikbare URL in je nieuwsbrief zet waar MailChimp een andere URL onder zet om te kunnen meten of erop geklikt wordt, dan ziet dat er precies zo uit als de verdachte constructies in phishing e-mails!

Je kunt niet voorkomen dat MailChimp een andere URL onder jouw eigen URL zet. Daarom je moet voorkomen dat de programma’s waarmee je nieuwsbrieven gelezen worden dit verdacht vinden.

Aanklikbare URLs

Daarom kun je beter geen aanklikbare webadressen in je nieuwsbrieven zetten. Het is veel beter om de URL vast te maken aan een ankertekst: er moet een duidelijk verschil zijn tussen de ankertekst en de URL. Dus niet: [www.jouwwebsite.nl] maar [Jouw Bedrijf] met een linkje eronder.

Als er een duidelijk verschil is tussen de ankertekst en de URL waar de lezer naartoe gestuurd wordt is de kans dat je nieuwsbrief in de spamfilters komt veel kleiner, want je plaatst dan geen element dat kenmerkend is voor phishing e-mails in je nieuwsbrief. Zet ook geen short URLs in je nieuwsbrief.

Vervuilde HTML kan er de oorzaak van zijn dat je nieuwsbrief  “raar” doet. Als je nieuwsbrief raar doet, dan is de oorzaak eigenlijk meestal dat er iets mis is met de code.

Vervuilde HTML betekent dat er code in je nieuwsbrief staat die er niet in hoort. Je geeft als het ware gelijktijdig meerdere instructies over hoe je nieuwsbrief getoond moet worden.


Vervuilde HTML in je nieuwsbrief

Vervuilde HTML kan ook een oorzaak zijn als je nieuwsbrief in spam komt.

Dat er iets mis is met de code zie je niet als je je nieuwsbrief maakt. Het lijkt alsof alles in orde is. En als je een test verstuurt kan het nog steeds lijken of alles in orde is. Maar als je ‘m dan op een ander apparaat bekijkt, dan blijkt ineens dat je nieuwsbrief heel raar doet.

Bijvoorbeeld:

  • het formaat van de bovenkant van je nieuwsbrief is normaal, maar de onderkant is dubbel zo breed
  • de opmaak is ineens versprongen
  • of afbeeldingen zijn uit verhouding

Oorzaak van vervuilde HTML

De oorzaak van het vervuilen van HTML ligt in de manier waarop je je nieuwsbrief gemaakt hebt:

gebruik altijd het plakvenster

Vervuilde HTML: plakvenster gebruiken

De plakvensters vind je links van de button Opmaak verwijderen.

Hier staan twee plakvensters, op het ene plakvenster staat een W en daarnaast, aan de linkerkant, staat er eentje zonder W.

Gebruik het plakvenster zonder W en maak je nieuwsbrief pas op nadat je de tekst geplakt hebt.

plakvenster
Gebruik het plakvenster als je tekst in je nieuwsbrief plakt

Spamfilters

Als je nieuwsbrief raar doet door vervuilde HTML, dan is het erg belangrijk dat je hier iets aan doet, want het is niet alleen lelijk: vervuilde HTML hoort bij de redenen waardoor nieuwsbrieven in de spamfilters komen.

Oplossingen als je nieuwsbrief raar doet

Hier onder een paar oplossingen die je kunt toepassen als je nieuwsbrief raar doet.

Opmaak verwijderen

Selecteer met je muis alle tekst en klik daarna op de button “Opmaak verwijderen”. Soms is dit genoeg, maar vaker is dit niet genoeg.

Als je dit artikel leest omdat jouw nieuwsbrief raar doet en “Opmaak verwijderen” helpt niet, dan is er meer nodig.

Gooi je nieuwsbrief in de prullenbak en begin opnieuw

In prullenbak gooien moet je serieus nemen, ga niet verder met een template dat raar doet. Haal niet alle tekst eruit om dan opnieuw te beginnen in hetzelfde template, want je kunt ook vervuilde HTML in de vaste elementen van je nieuwsbrief hebben.

Begin dus helemaal opnieuw en bouw je nieuwsbrief helemaal opnieuw op.

Hoe kun je problemen met de aflevering voorkomen

Als je dit hele probleem niet wilt hebben en een aantal andere problemen ook niet wilt hebben, volg dan een uur Mailchimp coaching over hoe je een nieuwsbrief zonder problemen maakt. Nog meer handige tips voor Mailchimp kun je vinden in de handleiding Mailchimp.


Als je echte spam verstuurt

Als je spam verstuurt is dit te zien aan de resultaten nadat je een nieuwsbrief verstuurd hebt.

Wanneer je je lijst volgens de regels hebt opgebouwd, dan zit er incidenteel een afmelding tussen met de reden “ik heb me niet voor deze lijst aangemeld”. Maar als je zonder toestemming mailt dan zul je dit veel te vaak zien.

Rapportage

Ook als je het helemaal goed doet en zelden leest “ik heb me niet aangemeld voor deze lijst” kan het gebeuren dat je gerapporteerd wordt als spammer. Dat gebeurt gemiddeld eenmaal op 50.000 abonnees. En dat getal is bekend.


Spamfilters vermijden

Het is een goed idee om je nieuwsbrief te testen voor je ‘m verstuurt. Hier kun je testen of je nieuwsbrief als spam gezien wordt. Als je dit gedaan hebt en alles goed schijnt te zijn terwijl je nieuwsbrief toch nog steeds in de spamfilters komt, dan kan ik je ook helpen te onderzoeken wat de oorzaak is.


Spamfilters vermijden

Als je weet dat je e-mail in de spamfilters komt zijn er een aantal zaken die je direct zelf kunt doen:

  • Zorg dat je zelf je e-mail opent en dat je klikt op de links. Doe dit met iedere e-mail die je naar jezelf verstuurt.
  • Schoon je lijst op en verwijder alle adressen waar je e-mail al een poosje niet geopend is.
  • Als je een e-mail in je spamfilter vindt, haal ‘m er dan uit en label ‘m als “geen spam”. Open ‘m en klik op de links.
  • Liever niet te veel praten over geld in je e-mail. Zet je aanbod met die fantastische korting liever op je website.

Spam is een optelsom en hoe die optelsom eruitziet verschilt per e-mail provider. Maar een belangrijk punt is dat ze kijken hoe mensen met je e-mail omgaan. Als iemand jouw e-mail rapporteert als spam, dan vergroot dit de kans dat je volgende nieuwsbrief in de spamfilters komt. Ook bij anderen die je nieuwsbrief niet gerapporteerd hebben.

Iets minder belangrijk maar nog steeds wel belangrijk is: openen mensen je e-mail en klikken ze op de links? E-mails die ongeopend weggegooid worden zijn bijna net zo slecht voor je verzendreputatie als spammeldingen. Maar de e-mail providers kijken ook naar het totaalplaatje van alle gebruikers van hun service. Zorg er daarom voor dat jij een gebruiker van die service bent en zorg dat jij de open- en click rate van jouw nieuwsbrief positief beïnvloedt.

Spamfilters vermijden is erg belangrijk als je een nieuwsbrief rondstuurt. Maar er is méér dat je moet weten. Ik heb daarom handleidingen gepubliceerd waarin je een goede ingang vindt voor alles wat je weten moet. Hier vind je een handleiding voor Mailchimp en hier een handleiding voor MailerLite.

Zowel door Mailchimp als door MailerLite ben ik erkend als e-mailexpert en gecertificeerd.


Komt je nieuwsbrief in spam?

Denk je dat je nieuwsbrief in spam komt of helemaal niet afgeleverd wordt?

Ik kan voor je onderzoeken wat de oorzaak is zodat je er iets aan kunt doen! Lees meer over het spamonderzoek.

Je bent hier: Home » Mail expert » Spamfilters vermijden
Spamfilters vermijden was last modified: by

Cursus e-mailmarketing, Mettix

Cursus phishing e-mails maken, Cybrary

Spamfilters vermijden was last modified: by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *