Spamval of honeypot

Spamval of honeypot

Een spamval of honeypot adres is een e-mailadres dat geen andere functie heeft dan spammers in de val te laten lopen. Spamvallen zijn mogelijk zaken waar je nog nooit van gehoord hebt en misschien denk je daarom dat dit artikel voor jou niet van belang is.

Je vergist je: dit artikel is voor jou. Ook als je het niet zou verzinnen om spam te gaan versturen. Want evengoed kun je naar een spamval mailen.

Een spamval is een e-mailadres dat geen ander doel heeft dan te kijken of jij spam verstuurt.

Wat is een spamval

Een spamval is een e-mailadres dat alleen bestaat om jou in de val te laten lopen.
Spamvallen zien eruit als heel gewone e-mailadressen. Het zijn echter e-mailadressen die nooit gebruikt zijn of die niet meer in gebruik zijn.

spamval

Dergelijke spamvallen worden door e-mailproviders en anti-spam organisaties verspreid. Als jij je nieuwsbrief naar een dergelijk adres stuurt, dan weten de e-mailproviders dat jij iemand bent die spam verstuurt. Dat is slecht voor je verzendreputatie.

Een slechte verzendreputatie heeft als gevolg dat je nieuwsbrieven minder goed of niet afgeleverd worden. En er zijn spamvallen waar je echt niet naar wilt versturen, want je kunt erop rekenen dat jouw e-mails dan voortaan direct naar de spamfilters gaan.


Adressen die nooit gebruikt zijn: honeypot adressen

Adressen die nooit gebruikt zijn worden ook wel “honeypot” adressen genoemd. Omdat deze adressen nooit gebruikt zijn, is het uitgesloten dat er ooit toestemming gegeven is om nieuwsbrieven naar deze adressen te sturen. Het zijn ongerepte adressen.

Als je geen dubbele opt-in gebruikt, kan een derde een “honeypot adres” op je lijst plaatsen.

En ook een bot kan dit doen.


Honeypot spamvallen

Maar de gangbare manier om honeypot spamvallen op je mailinglijst te krijgen is niet dat een derde of een bot het adres op je lijst zet. De gangbare manier is dat je dat zelf doet. Dat kun je voor elkaar krijgen door adressen te oogsten op internetfora, of door mailinglijsten te kopen.

En als je nieuwsbrieven stuurt naar een dergelijk adres kom je op een zwarte lijst te staan. Je kunt een goede aflevering van je e-mails dan echt vergeten en dat ligt dan niet aan het platform dat je gebruikt. Het helpt dan dus ook niet om naar een ander platform te verhuizen.

Je nieuwsbrieven komen gewoon niet meer aan, ze verdwijnen in het niets.

  • Als ik een deliverability onderzoek voor je doe dan komt niet als resultaat tevoorschijn dat er een spamval op je lijst staat, want bij dat onderzoek sturen we e-mails naar een aantal speciaal geselecteerde adressen.
  • Maar ook als je een trackingcode meestuurt naar je hele lijst, dan is een spamval een gewoon adres waar niets bijzonder aan te zien is en je e-mail komt gewoon aan. Ook dan komt niet tevoorschijn dat je mailt naar een spamval.
  • Als je de lijst opschoont met behulp van een tool, dan is de spamval gewoon een “valid” adres. Niets bijzonders aan te zien. Het zijn ook gewoon valide adressen. Het enige verschil met andere adressen is dat deze adressen worden gebruikt om spammers te identificeren.

Gerecyclede spamvallen

Naast adressen die echt helemaal nooit gebruikt zijn, zijn er ook gerecyclede spamvallen.

Dat zijn adressen die wel gebruikt zijn. Als iemand z’n e-mailadres opzegt, kan het gebeuren dat de e-mailprovider het adres gaat gebruiken als een spamval. Als jij dat adres op je lijst hebt staan, dan blijf jij in je onwetendheid nieuwsbrieven naar dat adres versturen.

Een gerecyclede spamval kan op een legitieme manier op je lijst gekomen zijn. Misschien zelfs met dubbele opt-in.

Als een adres wordt opgezegd dat wordt het 30 tot 90 dagen gedeactiveerd. Als je dan naar zo’n adres mailt dan zie je in je statistieken een hard bounce. Maar daarna kan het opgezegde adres weer geactiveerd worden en een 2e leven krijgen als spamval.

Je moet dus echt minimaal eens per 30 dagen mailen om te voorkomen dat je die deactivatie van een opgezegd adres mist. Want als je pech hebt lijkt het na die 30 dagen alsof er niets aan de hand is met dat adres. Terwijl het een spamval geworden is.

Begrijp je nu waarom e-mail platforms er zo fel op zijn dat je niet mailt naar te oude adressen? En daar heb je ook zelf dus ook helemaal geen belang bij.


Hoe komt een spamval op je lijst

Een spamval kan op verschillende manieren op je mailinglijst komen:

E-mailadressen kopen of oogsten

Je kunt e-mailadressen kopen of je kunt ze oogsten. Er zijn zelf speciale tools om e-mailadressen vanaf het web te oogsten. Dat is de snelste manier om een mailinglijst op te bouwen, maar ook de gevaarlijkste manier en zeker niet de beste manier.

Gevaarlijk om je geen toestemming hebt om deze adressen te mailen en dat kan je duur komen te staan. Maar ook omdat je niet weet hoe oud die adressen zijn. Dus als je een mailinglijst koopt, dan kan hij vol met spamvallen staan. Ook als je ‘m eerst door een tool haalt om ‘m op te schonen. Want die tool labelt deze adressen als “valid”, want dat zijn ze ook.

Mailen naar oude adressen

Mailen naar oude adressen is ook een uitstekende manier om je kansen te vergroten dat je naar spamvallen mailt. E-mailadressen verouderen razendsnel: een 3 maanden oud adres is eigenlijk al bejaard.

Als je zo lang niet mailt, dan zullen er beslist mensen op je lijst zijn die het adres dat je op je lijst hebt staan niet meer gebruiken. En er zullen ook mensen zijn die het adres hebben opgezegd. En dan kan het in gebruik genomen zijn als spamval. En dat heb je niet in de gaten, want in de periode waarin het adres geactiveerd was heb je niet gemaild.

Geen dubbele opt-in gebruiken

Dit is serieus en geen verzinsel. Je concurrent kan een spamval op je lijst plaatsen zodat jouw e-mails voortaan in de spamfilters komen. Maar ook als je alleen aardige concurrenten hebt, dan kan iemand per ongeluk een spelfout maken bij het intypen van het adres. En dat foute adres kan ook veranderen in spamval. En een bot kan een spamval op je lijst plaatsen.


Mailen naar spamvallen: problemen

Mailen naar spamvallen betekent dat je problemen krijgt. Daar kun je gewoon op rekenen.

Als je mailt naar een spamval dan ben jij het slechtste geval een spammer. In het beste geval heb je je mailinglijst niet onderhouden en niet regelmatig gemaild.

Wat er daarna gebeurt hangt af van het type spamval waar je naar mailt, hoe vaak je dat doet en hoe de eigenaar van de spamval kiest hiermee om te gaan.


Mailen naar een ongebruikt e-mailadres

Het is heel jammer als mailt naar een ongebruikt adres, want dan kan het zijn dat je direct geblokkeerd wordt, het kan ook zijn dat je permanent op een zwarte lijst komt te staan. En servers geven direct aan elkaar door welke afzender naar een spamval gemaild heeft. Met als gevolg dat je je open rate ziet kelderen.

Eén e-mail naar een anti-spam organisatie zoals Abusix, Spamhaus of SpamCop is genoeg om je open rate met 75% te laten dalen.

En dat ligt dan niet aan het platform dat je gebruikt. En als je dat niet gelooft, dan neem je gewoon je hele lijst mee naar een ander platform en je zult zien dat het niet helpt.

Het probleem ligt in dat ene adres op je mailinglijst en niemand kan je vertellen welk adres dat is.

Mailchimp Omnivore

Sommige spamvallen zijn bekend omdat anderen al naar die spamvallen hebben gemaild. Als je bij Mailchimp een bekende spamval op je lijst hebt staan, dan krijg je te maken met Mailchimp Omnivore. En Mailchimp kan dan van je vragen om je hele lijst eerst met dubbele opt-in opnieuw te laten bevestigen.

Dat lijkt een ramp want je houdt dan hoogstens 10% van je adressen over. Maar echt: je mag Mailchimp dankbaar zijn dat ze je verzending verhinderd hebben, want je zou veel meer schade hebben als je wel zou kunnen verzenden.

MailerLite

Bij MailerLite mag je in het begin maar naar een beperkt aantal adressen mailen. Tot ze gezien hebben hoe je lijst presteert. Pas dan mag je naar meer adressen mailen.


Spamvallen uitsluiten

Je kunt dus veel narigheid voorkomen door

  • dubbele opt-in te gebruiken
  • je mailinglijst goed te onderhouden

Dubbele opt-in

Door dubbele opt-in te gebruiken zorg je ervoor dat die vervelende concurrent geen spamval op je lijst kan plaatsen. En dat e-mailadressen met spelfouten gewoon niet op je lijst komen.

Natuurlijk groeit je lijst dan langzamer. Maar je hebt je bedrijf toch niet alleen voor vandaag? Je wilt toch geen situatie creëren waardoor je e-mailmarketing maar helemaal moet vergeten?

Of wil je graag een enorme lijst met 1 schadelijk adres erop? Een adres dat je niet kunt identificeren?

Hier lees je hoe je dubbele opt-in aanzet bij Mailchimp.

En hier lees je hoe je dubbele opt-in aanzet bij MailerLite.


Mailinglijst onderhouden

Kijk na je volgende verzending eens naar de adressen waar je nieuwsbrief niet geopend is. Kijk dan ook eens naar de geschiedenis van die adressen.

Realiseer je dat toestemming om te mailen niet voor eeuwig is en zodra die toestemming vervalt, dan verandert jouw e-mail in spam. En als iemand 10 nieuwsbrieven niet opent dan is er iets aan de hand. In het beste geval is zo iemand niet meer geïnteresseerd, maar waarschijnlijker gebruikt die persoon dat adres niet meer.

En als de vorige 10 nieuwsbrieven niet geopend zijn, dan is de kans dat zo iemand ineens heel erg enthousiast wordt over je e-mails natuurlijk niet zo heel erg groot.

Adressen die niet openen

Mailchimp

Bij Mailchimp zou je een segment aan kunnen maken van adressen waar je wel naar verzonden hebt, maar die xxx nieuwsbrieven niet hebben geopend.

Je kunt dan na iedere verzending in dat segment kijken, de geschiedenis controleren en die adressen een laatste maal mailen met een prikkelende titel: “Als je deze e-mail niet opent dan …”, of zoiets. Als hier ook niet op gereageerd wordt dan doe je er goed aan deze adressen van je lijst te schrappen.

MailerLite

MailerLite heeft een “voorgekookt” segment voor je klaargezet: Clean up inactive.


Stop met mailen naar adressen waar mensen niet openen

Denk vooral niet dat je ongestraft kunt blijven mailen naar adressen waar je nieuwsbrief niet geopend wordt, want dat is niet zo. De ontvangende servers zien wat mensen doen met je e-mails en als mensen je e-mails langere tijd niet openen, dan trekken ze de voor de hand liggende conclusie dat die mensen niet meer geïnteresseerd zijn.

Als je dan toch blijft mailen, dan gaat de ontvangende server de e-mail preventief in het spamfilter plaatsen. En als niemand daar bezwaar tegen maakt door je e-mail uit het spamfilter te halen, dan gaan ze je e-mails preventief niet meer afleveren.

En daar blijft het niet bij. De volgende stap is dat persoonlijke e-mails die je vanaf je eigen domein verstuurt in spam komen.

Je lijst is veel te waardevol om dit te laten gebeuren. Realiseer je dat het normaal is dat sommige mensen na verloop van tijd hun interesse verliezen. En als ze zichzelf dan niet afmelden, dan moet jij dat doet.

Klamp je niet vast aan adressen waar niet geopend wordt. Mik liever op gezonde lijstgroei.


De waarde van je mailinglijst

de waarde van je mailinglijst

Met deze rekentool in Excel kun je precies berekenen wat de waarde van je mailinglijst is.

Bouw je een adressenlijst op omdat iedereen je vertelt dat een ondernemer een adressenlijst moet hebben die je mag mailen?

Maar heb je eigenlijk geen idee wat de waarde van je lijst is?

Hier kun je een Excel-sheet opvragen dat je haarfijn gaat vertellen wat de waarde van jouw lijst is.

Vraag ‘m hier op!

En daarna krijg je tips om de waarde van je lijst te verhogen!


Je bent hier: Home » Mailchimp » Mailchimp Audiences » Spamval of honeypot
Spamval of honeypot was last modified: by

Cursus e-mailmarketing, Mettix

Cursus e-mailmarketing, Hubspot

Spamval: met dank aan  Dedmazay voor het beeld in de uitgelichte afbeelding.

Spamval of honeypot was last modified: by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *