Spamval

Een mailinglijst heeft onderhoud nodig, want een heel gewoon e-mailadres dat met dubbele opt-in op je mailinglijst gekomen is kan zomaar ineens in een spamval veranderen. En het is zaak dat je dat bijtijds ontdekt.

Het is verschrikkelijk belangrijk je mailinglijst schoon te houden. Als je dat niet doet kun je te goeder trouw in een spamval trappen. Een spamval is een e-mailadres dat er heel gewoon uitziet. Maar het is bedoeld om vast te kunnen stellen of jij spam verstuurt.

Dergelijke spamvallen worden door e-mailproviders verspreid. Als jij je nieuwsbrief naar een dergelijk adres stuurt, dan weten de e-mailproviders dat jij iemand bent die spam verstuurt. Dat is slecht voor je reputatie.

Een slechte reputatie heeft als gevolg dat je nieuwsbrieven minder goed of niet afgeleverd worden.

Waar komt een spamval vandaan

Zoals ik hierboven al zei: spamvallen zien eruit als heel gewone e-mailadressen. Het zijn echter e-mailadressen die nooit gebruikt zijn of die niet meer in gebruik zijn.

Adressen die nooit gebruikt zijn

Adressen die nooit gebruikt zijn worden ook wel “honingpot adressen” genoemd. Omdat deze adressen nooit gebruikt zijn, is het uitgesloten dat er ooit toestemming gegeven is om nieuwsbrieven naar deze adressen te sturen.

  • Als jij geen dubbele opt-in gebruikt, kan een derde een “honingpot adres” op je lijst plaatsen.

Als je nieuwsbrieven stuurt naar een dergelijk adres kom je op een zwarte lijst te staan. Wees daarna niet verbaasd als je nieuwsbrieven meer dan gemiddeld in de spamfilters blijven hangen.

Adressen die niet meer gebruikt worden

Als iemand z’n e-mailadres opzegt, kan het gebeuren dat de e-mailprovider het adres gaat gebruiken als een spamval. Als jij dat adres op je lijst hebt staan, dan blijf jij in je onwetendheid nieuwsbrieven naar dat adres versturen.

  • Een spamval kan er dus ook uitzien als: info@zijnbedrijf.nl

Als je nieuwsbrieven blijft sturen naar gedeactiveerde adressen waar je nieuwsbrieven nooit geopend worden, dan vertel je daarmee dat je je lijst niet onderhoudt.

spamval

Hygiëne

Je kunt dus veel narigheid voorkomen door

  • dubbele opt-in te gebruiken
  • je mailinglijst goed te onderhouden
Dubbele opt-in

Door dubbele opt-in te gebruiken voorkom je dat een derde een spamval op je lijst plaatst.

Mailinglijst onderhouden

Kijk na je volgende verzending eens naar de adressen waar je nieuwsbrief niet geopend is. Kijk dan ook eens naar de geschiedenis van die adressen.

Als je vorige 10 nieuwsbrieven ook niet geopend zijn, dan zou het goed kunnen zijn dat je naar een spamval mailt.

Adressen die niet openen

Het is handig om een segment dat zichzelf bijwerkt aan te maken. In dat segment vang je adressen op waar je nieuwsbrief de laatste xx keer niet geopend is.

Je kunt dan na iedere verzending in dat segment kijken, de geschiedenis controleren en die adressen een laatste maal mailen met een prikkelende titel: “Als je deze e-mail niet opent dan …”.

Als hier ook niet op gereageerd wordt dan doe je er goed aan deze adressen van je lijst te schrappen.

Bij lijstbeheer komt meer kijken dan je op het eerste gezicht zou verwachten. Als hier weinig vanaf weet en de zaken wel goed voor elkaar wilt hebben, overweeg dan een korte cursus Mailchimp over lijstbeheer. Of lees gewoon verder in de handleiding Mailchimp.

checklist voor nieuwsbrieven

Checklist voor Mailchimp nieuwsbrieven

Een checklist waardoor het maken van je nieuwsbrieven veel gemakkelijker gaat en je er zeker van kunt zijn dat je niets vergeet voor je op de verzendknop klikt.

In deze checklist noem ik de punten die je beslist moet controleren. En sommige van deze punten zouden wel eens nieuw voor je kunnen zijn.

Je kunt deze checklist hier gratis ophalen.

Spamval was last modified: by

Bronnen en credits

Spamval: met dank aan  Dedmazay voor het beeld in de uitgelichte afbeelding.

Spamval was last modified: by