Specialisatie en doelgroep

Specialisatie en doelgroep
Je bent hier: Home » Blog » Marketing voor diensten » Specialisatie en doelgroep


Zzp’er, heb je een specialisatie en doelgroep? Is er iets waar je echt heel erg goed in bent? Een kei in je vak?

Dit is één van de belangrijkste vragen die je moet beantwoorden. Allereerst voor jezelf. Want als jij twijfelt over het antwoord op deze vraag, reken er dan maar op dat je klanten ook twijfelen. In de ideale situatie heb je zowel een specialisatie als een doelgroep.


Specialisatie en doelgroep

Je hebt zowel specialisatie als een doelgroep nodig om je bedrijf goed te laten lopen. Dat lijkt onlogisch. Het lijkt dat als je meer dingen doet, dat je dan ook meer kansen hebt om klanten te krijgen. En dat is ook zo.

Maar het punt is: kansen om klanten te krijgen zijn heel fijn. Maar als die kansen ook kansen blijven en geen klanten worden, dan heb je niet veel aan die kansen. En daar ligt te pijn als je geen specialisatie en geen doelgroep hebt. Je bent dan breed inzetbaar en je krijgt heel veel kansen. Maar je krijgt niet zoveel verkopen en de verkopen die je krijgt, daar kun je geen hoog tarief voor bedingen.


Know -trust -like

Voordat je klanten krijgt, moeten ze je eerst kennen, vertrouwen en aardig vinden.

Als je breed inzetbaar bent is het waarschijnlijk dat heel veel mensen je kennen. Op de een of andere manier zijn ze met je in contact gekomen. En als jij een vriendelijk en behulpzaam persoon bent, dan is het ook waarschijnlijk dat ze je aardig vinden.

Vertrouwen

Maar juist het vertrouwen is belangrijk bij de beslissing of iemand klant wordt of niet. En aan dat vertrouwen schort het vaak als je geen specialisatie en doelgroep hebt.

Generalisten

Om een reden die ik niet echt helemaal kan doorgronden kopen klanten liever bij een specialist dan bij een generalist. Dat betekent niet dat je geen klanten kunt krijgen als je een generalist bent. Dat kan wel, maar je prospects moeten je dan heel erg goed kennen. De factor “heel erg goed kennen” moet het gemis van de vertrouwensfactor dan compenseren.

Marketingplan

Daarnaast is het ook nog heel erg lastig om een goed gegrond marketingplan te maken als je duizend dingen doet. Een oppervlakkig marketingplan lukt nog wel. Maar als je een plan wilt maken waarin je ook doorrekent waar je het beste je tijd aan kunt besteden, dan lukt het niet meer, want daarvoor moet je helder hebben welke diensten het meeste opleveren en waar je klanten voor die diensten vandaan komen.


Specialisatie en doelgroep

Daarom is het kiezen van een specialisatie en een doelgroep de oplossing als je bedrijf niet loopt zoals je dat zou willen.

Gemeenschappelijke kenmerken

Als je bedrijf al een poosje bestaat en je al klanten hebt gehad, dan is dat veel makkelijker dan wanneer je net start.

  • Maak een lijst met de 10 klanten waar je vorig jaar de meeste omzet hebt gegenereerd.
  • En maak een lijst met de 10 klanten die vorig jaar het snelste hebben betaald.

Klanten die voor veel omzet gezorgd hebben en die snel betaald hebben zijn meestal leuke klanten. Je zou zelfs kunnen zeggen dat het ideale klanten zijn. Heeft deze groep mensen misschien nog meer gemeenschappelijke kenmerken?

Gemeenschappelijke problemen

En wat heb je voor deze mensen gedaan? Zijn dat heel veel verschillende dingen of is daar misschien een begin van een specialisatie in te vinden die je verder uit kunt bouwen?


Meer marketing

pijltje
Specialisatie en doelgroep was last modified: by

Er is een marketing systeem speciaal voor dienstverleners dat je zou kunnen volgen. en vind je het leuk om met me te netwerken op LinkedIn?

Judith minicursus MailChimp

Judith de Vries

Helpt dienstverleners met marketing

Get Clients Now!™ facilitator, Mailchimp expert, MailerLite expert, goed in SEO en je kunt nog met me lachen ook.

Aanklikbare links Adressen organiseren Adverteren Aflevering nieuwsbrief Aftersales Conversie Design Diensten Doelen E-mailstrategie Facebook Financieel Formulieren Gmail Google Search Console Inbound marketing Inschrijven bij MailerLite Instagram Juridisch Klantperspectief Legacy versie LinkedIn Mailchimp archief Mailchimp Premium Mailchimp problemen Mailchimp Standard Mailchimp support MailerLite groepen Media in Mailchimp Meten Naamsbekendheid Netwerken Online vindbaarheid Pagina's en berichten Segmenten SEO voor beginners Stappenplannen Succes ingrediënten Technische SEO Time management Twitter zakelijk WordPress media WordPress plugins YouTube Zichtbaarheid


GET CLIENTS NOW!™ is een handelsmerk van Wings for Business LLC, en wordt onder licentie gebruikt. www.getclientsnow.com

Specialisatie en doelgroep was last modified: by
Specialisatie en doelgroep was last modified: by