Specialisatie en doelgroep

Specialisatie en doelgroep

Zzp’er, heb je een specialisatie en doelgroep? Is er iets waar je echt heel erg goed in bent? Een kei in je vak?

Dit is één van de belangrijkste vragen die je moet beantwoorden. Allereerst voor jezelf. Want als jij twijfelt over het antwoord op deze vraag, reken er dan maar op dat je klanten ook twijfelen. In de ideale situatie heb je zowel een specialisatie als een doelgroep.


Specialisatie en doelgroep

Je hebt zowel specialisatie als een doelgroep nodig om je bedrijf goed te laten lopen. Dat lijkt onlogisch. Het lijkt dat als je meer dingen doet, dat je dan ook meer kansen hebt om klanten te krijgen. En dat is ook zo.

Maar het punt is: kansen om klanten te krijgen zijn heel fijn. Maar als die kansen ook kansen blijven en geen klanten worden, dan heb je niet veel aan die kansen. En daar ligt te pijn als je geen specialisatie en geen doelgroep hebt. Je bent dan breed inzetbaar en je krijgt heel veel kansen. Maar je krijgt niet zoveel verkopen en de verkopen die je krijgt, daar kun je geen hoog tarief voor bedingen.


Know -trust -like

Voordat je klanten krijgt, moeten ze je eerst kennen, vertrouwen en aardig vinden.

Als je breed inzetbaar bent is het waarschijnlijk dat heel veel mensen je kennen. Op de een of andere manier zijn ze met je in contact gekomen. En als jij een vriendelijk en behulpzaam persoon bent, dan is het ook waarschijnlijk dat ze je aardig vinden.

Vertrouwen

Maar juist het vertrouwen is belangrijk bij de beslissing of iemand klant wordt of niet. En aan dat vertrouwen schort het vaak als je geen specialisatie en doelgroep hebt.

Generalisten

Om een reden die ik niet echt helemaal kan doorgronden kopen klanten liever bij een specialist dan bij een generalist. Dat betekent niet dat je geen klanten kunt krijgen als je een generalist bent. Dat kan wel, maar je prospects moeten je dan heel erg goed kennen. De factor “heel erg goed kennen” moet het gemis van de vertrouwensfactor dan compenseren.

Marketingplan

Daarnaast is het ook nog heel erg lastig om een goed gegrond marketingplan te maken als je duizend dingen doet. Een oppervlakkig marketingplan lukt nog wel. Maar als je een plan wilt maken waarin je ook doorrekent waar je het beste je tijd aan kunt besteden, dan lukt het niet meer, want daarvoor moet je helder hebben welke diensten het meeste opleveren en waar je klanten voor die diensten vandaan komen.


Specialisatie en doelgroep

Daarom is het kiezen van een specialisatie en een doelgroep de oplossing als je bedrijf niet loopt zoals je dat zou willen.

Gemeenschappelijke kenmerken

Als je bedrijf al een poosje bestaat en je al klanten hebt gehad, dan is dat veel makkelijker dan wanneer je net start.

  • Maak een lijst met de 10 klanten waar je vorig jaar de meeste omzet hebt gegenereerd.
  • En maak een lijst met de 10 klanten die vorig jaar het snelste hebben betaald.

Klanten die voor veel omzet gezorgd hebben en die snel betaald hebben zijn meestal leuke klanten. Je zou zelfs kunnen zeggen dat het ideale klanten zijn. Heeft deze groep mensen misschien nog meer gemeenschappelijke kenmerken?

Gemeenschappelijke problemen

En wat heb je voor deze mensen gedaan? Zijn dat heel veel verschillende dingen of is daar misschien een begin van een specialisatie in te vinden die je verder uit kunt bouwen?


Gerelateerde artikelen

pijltje

Klanten werven

Get clients now facilitator

Klanten krijgen lijkt soms moeilijk. Maar het is makkelijker dan je nu denkt.

Er zijn een paar dingen die je ervoor moet doen. En die moet je consequent doen.

Schrijf je hier in dan vertel ik je wat je moet doen.

GET CLIENTS NOW!™ is een handelsmerk van Wings for Business LLC, en wordt onder licentie gebruikt. www.getclientsnow.com


Je bent hier: Home » Marketing » Marketing systeem » Niche » Specialisatie en doelgroep


Specialisatie en doelgroep was last modified: by

LinkedIn: in/spoedprocecure

Specialisatie en doelgroep was last modified: by