Spelling en SEO: belangrijk of niet?

Spelling en SEO:  zijn fouten in je spelling erg of zijn ze nodig om gevonden te worden? Wat het antwoord op deze vraag ook is, feit blijft dat Google let op spelfouten op je website. Een vraag die Google zichzelf stelt bij het bepalen van de plaats van jouw website in de zoekresultaten is:

Staan er spel- of stijlfouten in dit artikel of bevat het onjuiste feiten?

Google productblog

Als Google veel spelfouten ziet denkt hij dat jouw website een lage kwaliteit heeft. Maar of dat zou moeten betekenen dat je helemaal geen fouten zou moeten maken betwijfel ik.

Spelling en SEO: samengestelde woorden

Onze Nederlandse taal kent samengestelde woorden die bij zoekopdrachten niet goed uit de verf komen:

  • rodewijnglazen
  • boogiewoogiepianist
  • goudenmedaillewinnaar
  • stommefilmactrice

Spelfouten en SEO: rodewijnglazen

Als jij glazen wilt verkopen die bestemd zijn om rode wijn uit te drinken, dan raad ik je aan om zowel “rodewijnglazen”als “rode wijnglazen” in je tekst op te nemen.

Rode wijnglazen zijn wijnglazen van rood glas en niet specifiek bestemd om te gebruiken bij het drinken van rode wijn, maar de mensen die een zoekopdracht aan Google geven zijn niet allemaal neerlandici.

Mensen maken fouten en als veel mensen “rode wijnglazen” schrijven, dan is het handig om deze zoekopdracht letterlijk in je tekst te verwerken.

Testen

Dit kun je testen. Kijk eens naar de verschillen in de zoekresultaten:

  • rodewijnglazen
  • rode wijnglazen

Het verschil in deze zoekopdrachten kon Google in augustus 2014 niet herkennen. In oktober 2016 heb ik deze test opnieuw gedaan en toen kon Google het ook niet. In september 2017 krijg ik bij de zoekopdracht “rodewijnglazen” nog steeds de website van Beter Spellen op de eerste positie. En Google vraagt zelfs of ik misschien “rode wijnglazen” bedoel.

Een correcte zoekopdracht naar “rodewijnglazen” geeft me dus:

  • een suggestie van Google dat ik iets anders bedoel
  • en als eerste organische zoekresultaat de website van Beter Spellen.

rodewijnglazen

september 2017, rodewijnglazen

Spelling en SEO: rode wijnglazen

Maar als ik de zoekopdracht “rode wijnglazen” geef dan krijg ik géén suggestie van Google dat ik misschien iets anders bedoel en dan krijg ik als eerste zoekresultaat wél de glazen die ik hebben wil.

rode wijnglazen

september 2017, rode wijnglazen

Het is niet mooi om een woord op 2 manieren in je tekst op te nemen. Het is eigenlijk heel erg lelijk. Maar zolang Google een dergelijke zoekopdracht niet helemaal goed uit kan voeren, denk ik dat je dit toch zou moeten doen. Als je graag bovenaan in de zoekresultaten wilt staan, moet je je wel bezondigen aan onjuist spatiegebruik.

Spelling en SEO: d/t-fouten

Niet alleen Google let op spelfouten: tekstschrijvers doen dat ook. En tekstschrijvers beweren dat d/t-fouten dramatisch zijn omdat je bezoekers er op zouden afknappen.

Er is echter een onderzoek van dr. Frank Jansen van de Universiteit van Utrecht, waaruit blijkt dat de lezers zich veel minder druk maken over spelfouten dan veel mensen ons willen laten geloven.

Vaak zien mensen die fouten niet eens en als ze die spelfouten wel zien, maken ze zich er niet druk over. Als je lezers zich hier niet druk over maken, hoef jij er ook niet wakker van te liggen.

Maak je dus niet al te druk over spelfouten: doe je best, maak er geen rommeltje van, maar besef ook dat het grootste deel van je lezers zich niet druk maakt om een spelfout en dat die spelfout je zelfs onverwachte relevante bezoekers kan opleveren.

Gewone spelfouten

En dan zijn er ook nog heel gewone spelfouten. Je draait een paar letters om. Of je vergeet een woord of een letter. Ikzelf vergeet regelmatig een woord, maar deze fouten leveren echt niets op. Het kan helpen om je artikel hardop te lezen. Het helpt ook om je artikel te printen en op papier terug te lezen.

Spelling en SEO

  • Maar let op: Google wordt steeds intelligenter. Er komt een dag dat Google begrijpt dat iemand die “rode wijnglazen” als zoekopdracht geeft, eigenlijk rodewijnglazen bedoelt.

Als Google dat begrijpt en die zoekopdracht goed kan uitvoeren, dan zou het belangrijker kunnen worden dat jij weet hoe je samengestelde woorden moet schrijven. Je kunt hier alvast gaan oefenen.

Stijlfouten

Hetzelfde geldt natuurlijk voor stijlfouten. Maak het niet te gek want dan wordt Google boos, maar besef ook dat stijlfouten bezoekers gaan opleveren die dezelfde stijlfouten maken en dan ziet niemand dat het eigenlijk fout is.

Waarom let Google hierop

Als dit nou allemaal niet zo erg is, kun je je afvragen waarom Google hierop let.

Nou, Google valt heus niet over een enkel foutje in een serieuze tekst. Maar soms kom je een dubieuze website tegen, ik denk dat je wel weet wat ik bedoel. En juist op dergelijke dubieuze websites staan opvallend veel spelfouten.

Dit is waar Google op let. Google is geen “taalpolitie”, Google doet dit om websites die je eigenlijk helemaal niet wilt zien weg te filteren. Daarom: zorg dat er niet zoveel fouten op je website komen te staan dat Google ‘m weg wil filteren.

Feitelijke onjuistheden

Feitelijke onjuistheden zijn wel erg, want als je artikelen feitelijke onjuistheden bevatten gaan ze nergens meer over. En artikelen die nergens over gaan voegen niets toe aan het web. Zorg daarom dat je betrouwbare bronnen gebruikt en dat je artikel meerwaarde biedt t.o.v. de artikelen van de concurrent.

Vindbaarheid van je website

Je leest dit artikel vast niet “zomaar”. Als je de vindbaarheid van je website zou willen verbeteren, dan kun je daar ook hulp bij krijgen. Ik heb een training SEO voor je die je direct kunt volgen. Als je dat echt wilt kun je direct beginnen. Of … lees verder in de handleiding SEO.

Judith de Vries

 

Over Judith de Vries

Marketing voor eenpersoons dienstverlenende bedrijven:

  • erkende Mailchimp expert
  • erkende Mailerlite expert
  • SEO Yoast gecertificeerd
  • Inbound marketing gecertificeerd
Spelling en SEO: belangrijk of niet? was last modified: by
Spelling en SEO: belangrijk of niet? was last modified: by