Bijgewerkt op 26 september 2023
Splitrun met titels
Een split run met titels kun je doen met ieder platform. Het maakt dus niet uit welk platform jij gebruikt, want dit kan altijd doordat je een gewone nieuwsbrief gebruikt. En het is aan te raden liever te kiezen voor een split run met titels dan voor een AB-test als je per testgroep minder dan 5000 adressen hebt.
Want bij een AB-test zet je niet je hele mailinglijst in. Je neemt een percentage van je mailinglijst voor de test. Daarna kiest je e-mail platform de winnaar en de rest van je lijst krijgt de winnende titel.
Split run met titels: voor elk platform
Nu ligt de situatie anders want als je 100% van je lijst inzet voor de test, dan krijg je wel een indruk van wat de beste titel is, maar je hebt geen abonnees meer over om die winnende titel naartoe te sturen.
Spreadsheet maken
Daarom maak je een spreadsheet en daarin zet je
- beide titels
- de open rate van beide titels
- de click rate van beide titels
- en het aantal afmeldingen van beide titels
Zo ga je eens lekker een poosje informatie verzamelen. Kijk er goed naar, want je zult een patroon ontdekken. Je zult zien dat de winnende titels een gemeenschappelijk kenmerk hebben.
Ik kan je niet vertellen wat dat kenmerk is, want dat weet ik niet. Dat verschilt per doelgroep. Je moet dus zelf gaan testen om uit te vinden hoe jouw winnende titels eruit moeten zien.
Een jaar later
En jaar later heb je een heleboel goede titels verzameld. Deze titels zijn niet helemaal betrouwbaar als winnende titels, want je testgroepen waren te klein. Maar je zult er wel patronen in kunnen ontdekken.
Je gaat ze dan hergebruiken. Je neemt een winnende titel van vorig jaar en je bedenkt er een tweede titel bij waarvan je hoopt dat hij nog beter is. En zo ga je verder. Ondertussen ontwikkel je je tot een top-titelschrijver! Dit doe je als je mailinglijst te klein is voor een echte AB-test.