Splitrun kleine mailinglijst

Splitrun kleine mailinglijst

Splitrun kleine mailinglijst. Testen om de beste titel te kiezen. Een splitrun met een kleine mailinglijst kan eigenlijk niet. Dat wil zeggen: het kan natuurlijk wel, maar je hebt er niets aan omdat de resultaten niet betrouwbaar zijn als je testgroepen minder dan 5000 inschrijvingen hebben.

Maar juist als je net begint heb je grote resultaten nodig, want anders duurt het veel te lang voor je ervaart dat je iets hebt aan je mailinglijst.


Splitrun met Mailchimp Essential of Standard

1e mogelijkheid

Als je testgroepen minder dan 5000 abonnees hebben kun je het daarom anders aanpakken. Je zet gewoon alles in. Zet gewoon je hele mailinglijst in. Doe een splitrun met de titel voor 100% van je abonnees.

Je stuurt dan naar 50% van je abonnees titel A en naar 50% van je abonnees titel B.

splitrun kleine mailinglijst

Die twee titels geven verschillende resultaten. Als je dit vaker doet zul je zien dat de titel niet alleen verschil maakt voor open rate, maar ook voor de click rate en voor het aantal afmeldingen.


Splitrun met Mailchimp Free

2e mogelijkheid

Als je Mailchimp Free gebruikt heb je bovenstaande mogelijkheid niet. Maar die heb je ook helemaal niet nodig. Je kunt ook 2 groepen maken in je lijst en de ene titel naar de ene helft van je abonnees sturen, terwijl je de andere helft van je abonnees de andere titel stuurt.

Want je gebruikt de resultaten alleen voor informatie: om van te leren. Je kunt bij een kleine mailinglijst geen winnaar bepalen die je de rest van de e-mails stuurt. Dus je hebt eigenlijk ook geen tool nodig om te testen.


Splitrun kleine mailinglijst met Mailchimp

Als je mailinglijst groot genoeg doe je het anders. Je zet dan niet je hele mailinglijst in. Je neemt dan een percentage van je mailinglijst voor de test. Daarna kiest MailChimp de winnaar en de rest van je lijst krijgt de winnende titel.

Nu ligt de situatie anders want als je 100% van je lijst inzet voor de test, dan ontdek je wel wat de beste titel is, maar je hebt geen abonnees meer over om die winnende titel naartoe te sturen.

Daarom maak je een spreadsheet en daarin zet je

  • beide titels
  • de open rate van beide titels
  • de clickrate van beide titels
  • en het aantal afmeldingen van beide titels

Zo ga je eens lekker een poosje informatie verzamelen. Kijk er goed naar, want zult een patroon ontdekken. Je zult zien dat de winnende titels een gemeenschappelijk kenmerk hebben.


Een jaar later

En jaar later heb je een heleboel winnende titels verzameld. Je gaat ze dan hergebruiken. Je neemt een winnende titel van vorig jaar en je bedenkt er een tweede titel bij waarvan je hoopt dat hij nog beter is. En zo ga je verder. Ondertussen ontwikkel je je tot een top-titelschrijver!

Misschien heb je dan al wel genoeg abonnees om een echte splitrun te doen, maar ook als dat niet zo is, is er geen man overboord.

Als je het uitvoeren van een splitrun met een kleine mailinglijst ingewikkeld vindt maar er wel het nut van inziet, of als je hulp wilt bij het bedenken van een goede e-mailstrategie, overweeg dan e-mailstrategie training.

En op deze website staat ook een handleiding voor Mailchimp die je verder kan helpen.



Je bent hier: Home » Mailchimp » Splitrun kleine mailinglijst


Splitrun kleine mailinglijst was last modified: by

Splitrun kleine mailinglijst: met dank aan stef1377 voor de a en de b in de uitgelichte afbeelding.

Splitrun kleine mailinglijst was last modified: by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *