Splitrun kleine mailinglijst

Splitrun kleine mailinglijst. Testen om de beste titel te kiezen. Een splitrun met een kleine mailinglijst kan eigenlijk niet. Dat wil zeggen: het kan natuurlijk wel, maar je hebt er niets aan omdat de resultaten niet betrouwbaar zijn als je mailinglijst minder dan 5000 inschrijvingen heeft.

Maar juist als je net begint heb je grote resultaten nodig, want anders duurt het veel te lang voor je ervaart dat je iets hebt aan je mailinglijst.

Splitrun kleine mailinglijst

Als je minder dan 10.000 abonnees hebt kun je het daarom anders aanpakken. Je zet gewoon alles in. Zet gewoon je hele mailinglijst in. Doe een splitrun met de titel voor 100% van je abonnees.

Je stuurt dan naar 50% van je abonnees titel A en naar 50% van je abonnees titel B.

Die twee titels geven verschillende resultaten. Als je dit vaker doet zul je zien dat de titel niet alleen verschil maakt voor open rate, maar ook voor de click rate en voor het aantal afmeldingen.

Testen

Als je mailinglijst groot genoeg doe je het anders. Je zet dan niet je hele mailinglijst in. Je neemt dan een percentage van je mailinglijst voor de test. Daarna kiest MailChimp de winnaar en de rest van je lijst krijgt de winnende titel.

Nu ligt de situatie anders want als je 100% van je lijst inzet voor de test, dan ontdek je wel wat de beste titel is, maar je hebt geen abonnees meer over om die winnende titel naartoe te sturen.

Daarom maak je een spreadsheet en daarin zet je

  • beide titels
  • de open rate van beide titels
  • de clickrate van beide titels
  • en het aantal afmeldingen van beide titels

Zo ga je eens lekker een poosje informatie verzamelen. Kijk er goed naar, want zult een patroon ontdekken. Je zult zien dat de winnende titels een gemeenschappelijk kenmerk hebben.

Een jaar later

En jaar later heb je een heleboel winnende titels verzameld. Je gaat ze dan hergebruiken. Je neemt een winnende titel van vorig jaar en je bedenkt er een tweede titel bij waarvan je hoopt dat hij nog beter is. En zo ga je verder. Ondertussen ontwikkel je je tot een top-titelschrijver!

Misschien heb je dan al wel genoeg abonnees om een echte splitrun te doen, maar ook als dat niet zo is, is er geen man overboord.

Ingewikkeld

Als je dit ingewikkeld vindt maar er wel het nut van inziet, of als je hulp wilt bij het bedenken van een goede e-mailstrategie, overweeg dan een gesprek over je e-mailstrategie.

MailerLite

Als je MailterLite gebruikt kun je dit niet doen op deze manier.  Bij MailerLite stuur je altijd minimaal 25% naar groep A en 25% naar groep B. En de rest gaat naar de winnaar. En als je te weinig abonnees hebt dan kun je dat beter niet doen omdat de resultaten dan niet deugen. Maar MailerLite heeft wel een heel mooi alternatief dat je hiervoor kunt gebruiken: de Auto Resend Campagne.

checklist voor nieuwsbrieven

Checklist voor Mailchimp nieuwsbrieven

Een checklist waardoor het maken van je nieuwsbrieven veel gemakkelijker gaat en je er zeker van kunt zijn dat je niets vergeet voor je op de verzendknop klikt.

In deze checklist noem ik de punten die je beslist moet controleren. En sommige van deze punten zouden wel eens nieuw voor je kunnen zijn.

Je kunt deze checklist hier gratis ophalen.

mailchimp logo

Splitrun kleine mailinglijst was last modified: by
Splitrun kleine mailinglijst was last modified: by