Bijgewerkt op 22 juli 2023
Geschatte leestijd: 4 minuten
Splitrun verzendtijd
In de ideale situatie komt jouw e-mail in de mailbox binnen op het moment dat je abonnee z’n e-mails aan het lezen is. Dat is de ideale situatie omdat de kans dat iemand je e-mail opent veel groter is als je op dat moment binnenkomt, dan wanneer je ’s morgens binnenkomt terwijl je lezer ’s avonds z’n e-mails leest.
Daarom is verzendtijd optimalisatie zo fijn. Maar daar zitten ook een paar haken en ogen aan en die zijn voor jou vooral van belang als je verzendtijd optimalisatie al gebruikt en merkt dat je lijst minder actief wordt.
Wat is er aan de hand?
Het advies voor de geoptimaliseerde verzendtijd is gebaseerd op de tijd waarop je meest geëngageerde abonnees online zijn. Dat engagement gaat niet alleen over het openen, maar ook over clicks. Mailchimp neemt de optimale verhouding tussen opens en clicks en geeft op basis daarvan advies over de beste verzendtijd.
Maar je wilt die verzendtijd nou juist optimaliseren omdat mensen verschillen. Je minder geëngageerde abonnees kunnen op een heel andere tijd online zijn. En daarom rijst de vraag: wat is de kip en wat is het ei?
Want als jij voor je minder geëngageerde abonnees je e-mails altijd op een ongelukkige tijd verstuurt, dan is het geen wonder dat die mensen minder geëngageerd zijn. Dat zou er weleens de oorzaak van kunnen zijn dat sommige mensen minder geëngageerd zijn. En dat kun je testen.
Split run verzendtijd
Om dit te testen ga je een split run uitvoeren met de verzendtijd.
Je maakt 2 segmenten:
- een segment van alle adressen die 4 of 5 sterren bij hun naam hebben staan
- en een segment van alle adressen die 3 sterren of minder bij hun naam hebben staan
Deze 2 segmenten stuur je allebei dezelfde nieuwsbrief en je laat de verzendtijden van elk segment optimaliseren door Mailchimp.
Je zult zien dat daar 2 totaal verschillende adviezen uit komen. Volg die adviezen op en kijk eens of je het minder geëngageerde segment aan de praat kunt krijgen.

Ik persoonlijk vind deze methode veel interessanter en effectiever dan een AB-test met verzendtijd. Want met een AB-test met de verzendtijd kies je “op de gok” 2 verzendtijden. Maar met deze methode doe je het niet op de gok. Je gebruikt de informatie die gewoon beschikbaar is en die informatie zet je doordacht in.
Plus: de meeste ondernemers hebben een audience dat te klein is voor een betrouwbare AB-test. Maar dit kun jij ook doen.
Splitrun verzendtijd
Als het lukt je minder geëngageerde abonnees op deze manier aan de praat te krijgen, dan krijgen ze meer sterren bij hun naam. En dat heeft dan weer als gevolg dat ze naar het veel actievere segment verhuizen. Waardoor jij misschien weer op de verkeerde tijd gaat verzenden.
Daar moet je niet door wanhopen, want zij beïnvloeden de verzendtijd van je actieve segment natuurlijk ook. Ga dus gewoon eens kijken of je de open rate van je nieuwsbrief omhoog kunt krijgen door te segmenteren voor een optimale verzendtijd.