Je bent hier: Home » Blog » Marketing zelf doen » Stappenplan marketing starten
stappenplan marketing starten

Stappenplan marketing starten

Geschatte leestijd: 8 minuten

Stappenplan marketing starten

Hier volgt een lijstje met dingen die je écht nodig hebt. Gaandeweg zul je ontdekken dat je nog meer nodig hebt, maar deze dingen zijn écht essentieel. Dit zijn de basisdingen, als je die niet hebt kun je niet aan de slag. En nee, ik noem hier geen zaken als een inschrijving bij de KvK want dat is geen marketing.


Website

Tegenwoordig heb je beslist een website nodig. En als je die website gaat maken of laat maken moet je gelijk ook beginnen te kiezen voor je marketingstrategie:

  • Als je wilt dat de website gevonden wordt in de organische zoekresultaten, dan heb je ook een blog nodig waar je regelmatig nieuwe content op plaatst.
  • Maar als je je website wilt inzetten als een online brochure, dan heb je genoeg aan een paar pagina’s.

Het is handig als je direct een keuze maakt over wat die website voor je moet doen. Want als je gevonden wilt worden in de organische zoekresultaten en dus een blog nodig hebt, dan moet je die website ook zelf bij kunnen houden. Want de kracht van een blog is dat je er regelmatig iets nieuws op plaatst. Ik heb het nu niet over de technische kant van je website. Ik heb het over het publiceren van teksten en afbeeldingen.

Maar als je website een online brochure moet zijn, dan is het helemaal niet belangrijk of je ‘m zelf bij kunt houden. Dus dan kun je ‘m ook laten maken en er verder nooit meer naar omkijken. Maar stel de start van je bedrijf vooral niet uit omdat je een mooie website wilt laten bouwen die nog niet klaar is. Je bent voor de start van je bedrijf niet afhankelijk van het tempo van een webbouwer.

Als je snel van start wilt gaan dan kun tijdelijk prima uit de voeten met een simpele website zoals bijvoorbeeld MailerLite ze biedt. En dan heb je ondertussen alle tijd om op je webbouwer te wachten.

En hoewel je het meestal niet direct nodig hebt, vind ik dat nadenken over betaalsystemen om betalingen via de website mogelijk te maken niet mogen ontbreken in een stappenplan marketing starten. Zo’n overzicht van bestaalsystemen kun je hier vinden.


E-mail marketing systeem

Een e-mail marketing systeem vind ik heel erg aan te raden. Het punt is: mensen hebben een stuk of 10 contacten met je nodig voor ze kunnen beslissen of ze klant willen worden. Dus ze komen op je website, hopelijk vinden ze je website interessant, maar ze kunnen nog niets beslissen, dus ze gaan weer weg. En daarna zijn ze je webadres vergeten en komen ze nooit meer terug. Je moet eerst een relatie met ze opbouwen.

Dit is de reden waarom je e-mail marketing systeem nodig hebt. Je kunt dan op je website en social media een e-book, serie of whitepaper aanbieden over jouw onderwerp. Een voorproefje van wat je te bieden hebt. En dat geef je in ruil voor hun e-mailadres en hun toestemming om te mailen. Dan kun je contact houden.

Je kunt geïnteresseerden mailen en nog meer interessante dingen sturen. En geleidelijk aan ontstaan er dan voldoende contactmomenten met jou om de beslissing te kunnen nemen om je klant te worden. Of niet. Want dat kan natuurlijk ook.

Mailchimp is erg mooi en uitgebreid systeem. MailerLite is eenvoudiger maar wel genoeg en veel goedkoper in het gebruikt.


Social media profiel of pagina

Ik vind dat je ook iets moet doen op de social media. Daar hoor je tegenwoordig gewoon te zijn. Je hoeft niet overal te zijn, maar je moet ergens een pagina hebben. Handig is het natuurlijk om je dan niet te laten leiden door je persoonlijke voorkeur voor een social media platform, maar je te laten leiden de vraag waar je doelgroep zit.

En ik vind dat je als professionele dienstverlener beslist ook een profiel op LinkedIn nodig hebt. Misschien heb later ook een bedrijfspagina op LinkedIn nodig, maar voor nu in elk geval een profiel.

Iets waar je ook aan moet denken: zorg dat je niet afhankelijk wordt van de social media want de social media zijn niet van jou. Leg dus niet al je eieren in hetzelfde mandje.


Visitekaartjes

Hoewel iedereen tegenwoordig doet alsof marketing zich alleen online afspeelt, zijn je contacten natuurlijk echte mensen. En er is geen betere marketing dan gewoon met mensen praten. Dan is het wel handig als je een visitekaartje kunt geven. Zorg dus dat je een paar visitekaartjes laat maken.

Als je er een heleboel tegelijk laat maken ben je vaak goedkoper uit. Maar juist als je net start met je bedrijf raad ik dit af. Want je hebt nog geen ervaring en als je meer ervaring krijgt, dan krijg je ook andere ideeën. Het is dan fijn als je niet nog jarenlang vast zit aan visitekaartje die je ooit geweldig vond, maar nu niet meer.

Lees ook:  Zakelijk blog beginnen


Stappenplan marketing starten: de basis

Samengevat raad ik je dus aan om die basisdingen heel simpel te houden. Niet omdat simpel beter zou zijn of zo, maar omdat je dan snel van start kunt gaan en omdat je dan in een latere fase kunt profiteren van voortschrijdend inzicht.

Geef jezelf de ruimte om te groeien en te veranderen, want dat gaat zeker gebeuren. Zorg dat je dan niet vast zit doordat je genoeg visitekaartjes in huis hebt voor de komende tien jaar. En als je nog niet precies weet wat je wilt met je website, begin daar dan heel simpel mee zodat je kunt ervaren wat je mist aan zo’n simpele website en ideeën kunt ontwikkelen over wat je precies wilt.


Stappenplan marketing starten

Met bovengenoemde basisspullen ben je er niet want we hebben het vooralsnog alleen over tools gehad. Maar je hebt ook een strategie nodig.

Doelgroep

Als eerste zou je een duidelijke doelgroep moeten kiezen, want daarmee staat of valt je marketing. Als je niet helder hebt wie je doelgroep is, dan kun je die mensen ook niet vinden. Dus dan weet je ook niet wat je precies moet doen om die doelgroep te bereiken en aan te spreken. Daarom moet je eerst een doelgroep kiezen voor je andere dingen gaat doen.

Zonder duidelijke doelgroep weet je ook niet voor wie je moet bloggen. Als je niet weet voor wie je moet bloggen, dan weet je waarschijnlijk ook niet waar je het over moet hebben. Maar zodra je een duidelijke doelgroep kies, zal het zonneklaar zijn waar je het over moet hebben op je blog.

Onderscheidende visie

De mensen in je doelgroep moeten weten waarom ze voor jou moeten kiezen. Maar voordat je dit duidelijk kunt maken aan de mensen in je doelgroep, moet je dit eerst voor jezelf helder hebben.

Ga kijken op welke manier jij je kunt onderscheiden van je concurrenten. Zeker als je net start kun je op het idee komen om een succesvolle concurrent na te gaan doen. Dat is niet de beste manier om op te vallen.

Beter is het als er een duidelijk verschil is tussen jou en je concurrenten, want anders kunnen mensen niet voor je kiezen en dat is wel nodig voordat ze klant kunnen worden.

Contacten bijhouden: CRM

Als je tot dit punt gekomen bent is de volgende stap een CRM. Je hebt beslist een systeem nodig om je contacten te managen. Als je even gaat zoeken op “CRM” dan kun je online heel veel systemen vinden. Betaald en onbetaald. Je kunt ook Trello als een erg eenvoudig CRM gebruiken. Of Google Drive. Of maak een in systeem in je eigen pc. Hubspot biedt ook een CRM dat je in de eenvoudigste versie gratis mag gebruiken. Maar zorg er in ieder geval voor dat je ergens je relaties met je klanten en prospects bijhoudt.

Als je “online” helemaal niet zo fijn of veilig vindt, dan kun ook een offline systeem gebruiken. Het kan ook in Excel en het kan zelfs met een kaartenbak. Let erop dat je het systeem dat je kiest kunt uitbreiden en dat je je contacten gemakkelijker terug moet kunnen vinden.

Het is handig direct een goede vorm voor je CRM te kiezen, want voor marketing en sales moet je veel bijhouden en dat lukt niet als je de boel niet goed organiseert.


Stappenplan marketing starten

Je hebt ook een marketingplan nodig. Dat plan slaan beginners vaak over. Maar zonder marketingplan doe je maar iets en hebben je inspanningen geen focus en geen richting. En dat is natuurlijk niet zo effectief als werken met een marketingplan dat ergens naartoe gaat. Als je dat wilt kun je bij mij je persoonlijke marketingplan leren maken.

Dan ga je ontdekken hoe jij jouw bedrijf aan de praat kunt krijgen en wat er aan deze lijst ontbreekt terwijl dat juist wel nodig is om jouw plan goed uit te voeren.

Afhankelijk van de marketingstrategie die je kiest zijn er nog veel meer dingen die je nodig hebt of die behulpzaam kunnen zijn. En al die dingen heb je nu nog niet. Maar dat hoeft geen belemmering te zijn om te starten. Als je eenmaal op gang bent kun je je marketing gaan optimaliseren. Maar je moet eerst beginnen. Begin nu.

Ik ben een Get Clients Now!™ facilitator en ik help je graag met je marketing.

Judith de Vries

Judith de Vries

Get Clients Now!™ facilitator

Mailchimp expert

MailerLite expert

en ook nog goed in SEO

GET CLIENTS NOW!™ is een handelsmerk van Wings for Business LLC, en wordt onder licentie gebruikt. www.getclientsnow.com

Gepubliceerd op: 26-1-2020
Voor het laatst bijgewerkt op: 26-9-2021