Stappenplan marketing starten

stappenplan marketing starten

Een stappenplan marketing starten begint met een aantal zaken die je moet begrijpen en een aantal zaken die je nodig hebt. Wat je precies nodig hebt verschilt, want dan hangt van je marketingstrategie af.


Stappenplan marketing starten

Hier volgt een lijstje met dingen die je écht nodig hebt. Gaandeweg zul je ontdekken dat je nog meer nodig hebt, maar deze dingen zijn écht essentieel. En nee, ik noem hier geen zaken als een inschrijving bij de KvK want dat is geen marketing.


Doelgroep

Als eerste zou je een duidelijke doelgroep moeten kiezen, want daarmee staat of valt je marketing. Als je niet helder hebt wie je doelgroep is, dan kun je die mensen ook niet vinden. Dus dan weet je ook niet wat je precies moet doen om die doelgroep te bereiken en aan te spreken. Daarom moet je eerst een doelgroep kiezen voor je andere dingen gaat doen.


Website

Tegenwoordig heb je beslist een website nodig. En als je die website gaat maken of laat maken moet je gelijk ook beginnen te kiezen voor je marketingstrategie:

  • Als je wilt dat de website gevonden wordt in de organische zoekresultaten, dan heb je ook een blog nodig waar je regelmatig nieuwe content op plaatst.
  • Maar als je je website wilt inzetten als een online brochure, dan heb je genoeg aan een paar pagina’s.

Het is vreselijk handig als je die website zelf kunt bijhouden. Ik heb het nu niet over de technische kant van je website. Ik heb het over het publiceren van teksten en afbeeldingen.

En hoewel je het meestal niet direct nodig hebt, vind ik dat nadenken over betaalsystemen om betalingen via de website mogelijk te maken niet mogen ontbreken in een stappenplan marketing starten. Zo’n overzicht van bestaalsystemen kun je hier vinden.


Contacten bij houden: CRM

Verder heb je beslist een systeem nodig om je contacten te managen. Als je even gaat zoeken op “CRM” dan kun je online heel veel systemen vinden. Betaald en onbetaald. Je kunt ook Trello als een erg eenvoudig CRM gebruiken. Of Google Drive. Of maak een in systeem in je eigen pc. Maar zorg er in ieder geval voor dat je ergens je relaties met je klanten en prospects bijhoudt.

Als je “online” helemaal niet zo fijn of veilig vindt, dan kun ook een offline systeem gebruiken. Het kan ook in Excel en het kan zelfs met een kaartenbak. Let erop dat je het systeem dat je kiest kunt uitbreiden en dat je je contacten gemakkelijker terug moet kunnen vinden.

Het is handig direct een goed CRM te kiezen, want voor marketing en sales moet je veel bijhouden en dat lukt niet als je de boel niet goed organiseert.


E-mail marketing systeem

Een e-mail marketing systeem vind ik heel erg aan te raden. Het punt is: mensen hebben een stuk of 10 contacten met je nodig voor ze kunnen beslissen of ze klant willen worden. Dus ze komen op je website, hopelijk vinden ze je website interessant, maar ze kunnen nog niets beslissen, dus ze gaan weer weg. En daarna zijn ze je webadres vergeten en komen ze nooit meer terug. Je moet eerst een relatie met ze opbouwen.

Dit is de reden waarom je e-mail marketing systeem nodig hebt. Je kunt dan op je website en social media pagina een e-book, serie of whitepaper aanbieden over jouw onderwerp. Een voorproefje van wat je te bieden hebt. En dat geef je in ruil voor hun e-mailadres en hun toestemming om te mailen. Dan kun je contact houden. Je kunt geïnteresseerden mailen en nog meer interessante dingen sturen. En geleidelijk aan ontstaan er dan voldoende contacten om de beslissing te kunnen nemen om je klant te worden. Of niet, dat kan natuurlijk ook.

Mailchimp is erg mooi en uitgebreid systeem. MailerLite is eenvoudiger maar wel genoeg en veel goedkoper in het gebruikt.


Social media profiel of pagina

Ik vind dat je ook iets moet doen op de social media. Daar hoor je tegenwoordig gewoon te zijn. Je hoeft niet overal te zijn, maar je moet ergens een pagina hebben. Handig is het natuurlijk om je dan niet te laten leiden door je persoonlijke voorkeur voor een social media platform, maar je te laten leiden de vraag waar je doelgroep zit.

En ik vind dat je als professionele dienstverlener beslist ook een profiel op LinkedIn nodig hebt. Misschien later ook een bedrijfspagina, maar voor nu in elk geval een profiel.

Iets waar je ook aan moet denken: zorg dat je niet afhankelijk wordt van de social media want de social media zijn niet van jou. Leg dus niet al je eieren in hetzelfde mandje.


Visitekaartjes

Hoewel iedereen tegenwoordig doet alsof marketing zich alleen online afspeelt, zijn je contacten natuurlijk echte mensen. En er is geen betere marketing dan gewoon met mensen praten. Dan is het wel handig als je een visitekaartje kunt geven. Zorg dus dat je een paar visitekaartjes laat maken.

Als je er een heleboel tegelijk laat maken ben je vaak goedkoper uit. Maar juist als je net start met je bedrijf raad ik af. Want je hebt nog geen ervaring en als je meer ervaring krijgt, dan krijg je ook andere ideeën. Het is dan fijn als je niet nog jarenlang vast zit aan visitekaartje die je ooit geweldig vond, maar nu niet meer.


Marketingplan

Je hebt ook een marketingplan nodig. Dat plan slaan beginners vaak over. Maar zonder marketingplan doe je maar iets en hebben je inspanningen geen focus en geen richting. En dat is natuurlijk niet zo effectief dan werken met een marketingplan dat ergens naartoe gaat. Als je dat wilt kun je bij mij je persoonlijke marketingplan leren maken.

Dan ga je ontdekken hoe jij jouw bedrijf aan de praat kunt krijgen en wat er aan deze lijst ontbreekt terwijl dat juist wel nodig is om jouw plan goed uit te voeren.


Stappenplan marketing starten

Afhankelijk van de marketingstrategie die je kiest zijn er nog veel meer dingen die je nodig hebt of die behulpzaam kunnen zijn. En al die dingen heb je nu nog niet. Maar dat hoeft geen belemmering te zijn om te starten. Als je eenmaal op gang bent kun je je marketing gaan optimaliseren. Maar je moet eerst beginnen.



Strategisch marketingplan

smarketing

Speciaal voor dienstverleners: een strategisch marketingplan maken dat echt werkt en dat echt voor klanten zorgt!

Lees er hier meer over

Je bent hier: Home » Marketing » Stappenplan marketing starten

Stappenplan marketing starten was last modified: by

Auteursrecht afbeelding: succo

Stappenplan marketing starten was last modified: by