Home » Blog » Marketing blog » Marketing voor kunstenaars » Stappenplan marketing voor kunst
stappenplan marketing starten

Stappenplan marketing voor kunst

Stappenplan marketing voor kunst

Hier volgt een lijstje met dingen die je écht nodig hebt. Gaandeweg zul je ontdekken dat je nog meer nodig hebt, maar deze dingen zijn écht essentieel. Dit zijn de basisdingen, als je die niet hebt kun je niet aan de slag. En nee, ik noem hier geen zaken als een inschrijving bij de KvK want dat is geen marketing.

Stappenplan marketing voor kunst

Begin eens met een beetje ruim te denken. Leg je focus niet op “online” en zeker ook niet op “adverteren”. Online marketing is niet verkeerd maar als je daar je focus op legt dan is dat wel een beetje beperkt. Adverteren is ook niet verkeerd, maar het is ook niet de effectiefste marketingstrategie.

Besef dat resultaten van marketing een optelsom zijn. Het zijn allemaal kleine dingetjes die samen voor het resultaat zorgen. Maar dat betekent niet dat je alles moet doen en overal actief moet zijn. Want daarvoor zijn er gewoon teveel mogelijkheden.

Het is belangrijk dat je kiest wat bij je past. Als jij graag met mensen praat, kies dan vormen van marketing waardoor dit talent goed uit de verf komt. En als jij een introvert bent, kies dan vormen van marketing die het je toestaan je energie bij jezelf te houden.

Website

Tegenwoordig heb je beslist een website nodig. En als je die website gaat maken of laat maken moet je gelijk ook beginnen te kiezen voor je marketingstrategie:

  • Als je wilt dat de website gevonden wordt in de organische zoekresultaten, dan heb je ook een blog nodig waar je regelmatig nieuwe content op plaatst.
  • Maar als je je website wilt inzetten als een online brochure, dan heb je genoeg aan een paar pagina’s.

En daarom is het zo belangrijk dat je vormen van marketing kiest die bij jou passen.

Vindbaarheid

Het is handig als je direct een keuze maakt over wat die website voor je moet doen. Want als je gevonden wilt worden in de organische zoekresultaten en dus een blog nodig hebt, dan moet je die website ook zelf bij kunnen houden. Kies hier alleen voor als je het leuk vindt om verhaaltjes te schrijven over je werk en dit je ook goed af gaat.

Want de kracht van een blog is dat je er regelmatig iets nieuws op plaatst. Ik heb het nu niet over de technische kant van je website. Ik heb het over het publiceren van teksten en afbeeldingen.

Online brochure

Maar als je website een online brochure moet zijn, dan is het helemaal niet belangrijk of je ‘m zelf bij kunt houden. Dus dan kun je ‘m ook laten maken en er verder nooit meer naar omkijken.

Maar stel je online presentatie vooral niet uit omdat je een mooie website wilt laten bouwen die nog niet klaar is. Je bent voor je online presentatie niet afhankelijk van het tempo van een webbouwer.

Als je snel van start wilt gaan dan kun tijdelijk prima uit de voeten met een simpele website zoals bijvoorbeeld MailerLite ze biedt. En dan heb je ondertussen alle tijd om op je webbouwer te wachten. En met de versie MailerLite Growing Business heb je ook een integratie met Stripe. Dat is een betaalsysteem.

Betalen op je website

Denk er ook over na of je het nodig hebt of krijgt dat mensen op je website kunnen betalen. Je kunt hier een overzicht vinden van betaalsystemen.

Als je dit door je webbouwer laat bepalen, dan zullen 9 van de 10 webbouwers je Woocommerce aanraden. Dat is software voor een webshop.

Daar is niets op tegen, maar heb je het wel nodig om een shop je website te zetten waar je 2000 producten in kwijt kunt? Of is dat overdreven veel voor jou?

Denk hierbij ook aan de prijzen en de formaten van je werk. Werk dat online staat hebben mensen nog niet in het echt gezien. Is het daarom niet veel beter om mensen naar je atelier te lokken om daar te komen kijken? En dan hoef je ook niets te verzenden.

E-mailmarketing systeem

Een e-mail marketing systeem vind ik heel erg aan te raden. Het punt is: mensen hebben een stuk of 10 contacten met je nodig voor ze kunnen beslissen of ze klant willen worden. Dus ze komen op je website, hopelijk vinden ze je website interessant, maar ze kunnen nog niets beslissen, dus ze gaan weer weg. En daarna zijn ze je webadres vergeten en komen ze nooit meer terug. Je moet eerst een relatie met ze opbouwen.

Dit is de reden waarom je e-mail marketing systeem nodig hebt. Je kunt dan op je website en social media een geschenk aanbieden over jouw onderwerp. Een voorproefje van wat je te bieden hebt. En dat geef je in ruil voor hun e-mailadres en hun toestemming om te mailen. Dan kun je contact houden.

Je kunt geïnteresseerden mailen en nog meer interessante dingen sturen. En geleidelijk aan ontstaan er dan voldoende contactmomenten met jou om de beslissing te kunnen nemen om je klant te worden. Of niet. Want dat kan natuurlijk ook. Hier vind je een stappenplan voor het starten van een nieuwsbrief.

Mailchimp

Mailchimp is erg mooi en uitgebreid, maar zodra je meer dan 500 contacten hebt ook vrij prijzig.

MailerLite

*MailerLite is ook een prima platform en gemakkelijker in het gebruik en ook goedkoper. Kosteloos tot 1000 abonnees.

*Affiliatelink

Social media profiel of pagina

Ik vind dat je ook iets moet doen op de social media. Daar hoor je tegenwoordig gewoon te zijn. Je hoeft niet overal te zijn, maar je moet ergens een pagina hebben. Handig is het natuurlijk om je dan niet te laten leiden door je persoonlijke voorkeur voor een social media platform, maar je te laten leiden de vraag waar je doelgroep zit en waar afbeeldingen van je werk goed uit de verf komen.

En ik vind dat je als professionele kunstenaar beslist ook een profiel op LinkedIn nodig hebt. Misschien heb later ook een bedrijfspagina op LinkedIn nodig, maar voor nu in elk geval een profiel.

Iets waar je ook aan moet denken: zorg dat je niet afhankelijk wordt van de social media want de social media zijn niet van jou. Leg dus niet al je eieren in hetzelfde mandje.

Offline contacten

Hoe handig het Internet ook is voor marketing voor kunstnaars, blijf je er altijd van bewust dat het echte leven zich niet online afspeelt. En echte contacten met echte mensen doen veel meer voor je marketing dan online contacten.

Visitekaartjes

Er is geen betere marketing dan gewoon met mensen praten. Dan is het wel handig als je een visitekaartje kunt geven. Zorg dus dat je een paar visitekaartjes laat maken.

Als je er een heleboel tegelijk laat maken ben je vaak goedkoper uit. Maar juist als je net start met je bedrijf raad ik dit af. Want je hebt nog geen ervaring en als je meer ervaring krijgt, dan krijg je ook andere ideeën. Het is dan fijn als je niet nog jarenlang vast zit aan visitekaartje die je ooit geweldig vond, maar nu niet meer.

Tip

Leg op je visitekaartje een visuele relatie met je werk. Want mensen vergeten wie er bij het kaartje hoort. Maar als ze de afbeelding weer zien, want herinneren ze zich je werk ook weer.

Het kan heel leuk zijn om een werkstuk op de voorkant van je kaartje te zetten en je contactgegevens op de achterkant.

Systeem om je contacten bij te houden

In dit stappenplan marketing voor kunst wil ik ook een systeem noemen om je contacten bij te houden. Een uit de kluiten gewassen adresboek waarin je ook kunt noteren wanneer je voor het laatst contact met iemand hebt gehad. Want je je contacten zijn kostbaar, laat ze niet koud worden.

Dit kan tegenwoordig online met een CRM-systeem. Maar het kan ook in een spreadsheet. En als je niet zo heel erg digitaal vaardig bent, houd het dan heel simpel: een goed afsluitbare kaartenbak werkt ook. En het kan ook in een simpele multomap waar je alfabetische index in doet.

Laat je dus niet intimideren door al die handige online mogelijkheden. Het systeem dat je gebruikt moet jou helpen en dienen en als jij meer tijd hebt voor marketing door een kaartenbak te gebruiken, doe dat dan gewoon.

Berg het wel goed op, zorg dat het niet voor iedereen toegankelijk is en er geen datalek onstaat.

Stappenplan marketing voor kunst

Je hebt ook een marketingplan nodig. Dat plan slaan beginners vaak over. Maar zonder marketingplan doe je maar iets en hebben je inspanningen geen focus en geen richting. En dat is natuurlijk niet zo effectief als werken met een marketingplan dat ergens naartoe gaat. Als je dat wilt kun je bij mij en met mij je persoonlijke marketingplan leren maken.

Een marketingplan betekent dat je heldere afspraken met jezelf gaat maken over waar je naartoe wilt en wat je elke dag voor je marketing gaat doen.

Dan ga je ontdekken hoe jij jouw bedrijf aan de praat kunt krijgen en wat er aan deze lijst ontbreekt terwijl dat juist wel nodig is om jouw plan goed uit te voeren.

Afhankelijk van de marketingstrategie die je kiest zijn er nog veel meer dingen die je nodig hebt of die behulpzaam kunnen zijn. En al die dingen heb je nu nog niet. Maar dat hoeft geen belemmering te zijn om te starten. Als je eenmaal op gang bent kun je je marketing gaan optimaliseren. Maar je moet eerst beginnen. Begin nu.

En als je er hulp bij nodig hebt, dan wil ik je deze hulp graag bieden.

Marketing voor kunst

Als je hier inschrijft mag ik je mailen. Ik stuur je dan mijn tips voor marketing voor kunst en we beginnen met een e-mailmarketingplan voor kunstenaars om boeiende en gevarieerde e-mails te sturen.

Gepubliceerd op: 1-9-2022
Voor het laatst bijgewerkt op: 29-9-2022

Ken je iemand voor wie dit interessant is?