Bijgewerkt op 17 september 2023
Stappenplan nieuwsbrief starten
Hoe te beginnen met een nieuwsbrief kan een brandende vraag zijn voor een startende ondernemer, want waarmee moet je beginnen?
Moet je beginnen met een website? Of zou je moeten beginnen met een nieuwsbrief? Dit kan ingewikkeld lijken, omdat die twee elkaar versterken. Hierdoor kan het gebeuren dat je niet weet waar je moet beginnen. Als twee zaken elkaar versterken, maakt het in principe niet uit waar je begint, als je maar zorgt dat je ze wel allebei krijgt.
Verleiden met een geschenk
Als je nog geen website en nog geen nieuwsbrief hebt, kun je beginnen met twee dingen:
- Begin met een geschenk te maken dat mensen krijgen als ze zich inschrijven voor je nieuwsbrief (een “weggever”). Als je niet weet waar je weggever over moet gaan, schrijf je dan hier in voor een korte serie over weggevers die converteren. En geef die weggever ook een goede titel.
- Stuur dan een persoonlijke e-mail naar iedereen die je kent, vertel dat je die weggever aan het maken bent en vraag toestemming om die weggever te mogen sturen wanneer je ‘m af hebt
Als je toestemming krijgt, zorg dan dat je die toestemming ergens goed bewaart.
Stuur dit mailtje naar iedereen die je kent. Maak geen uitzonderingen, ook niet als dat logisch lijkt en je het vermoeden hebt dat jouw nieuwsbrief totaal niet interessant voor dit contact is. Want je contacten kennen andere mensen. Vraag daar ook naar.
Mailinglijst maken
Hierna maak je een mailinglijst aan en ga je je inschrijfformulieren vormgeven. Je zet alle adressen van mensen van wie je toestemming hebt gekregen op je mailinglijst.
Een mailinglijst is gewoon een adressenlijst in een e-mailplatform. Zoiets wordt ook audience of e-mail lijst genoemd. Maar daar is geen verschil tussen. Het komt allemaal op hetzelfde neer: een lijst met adressen.
Website en blog
Ondertussen heb je je website laten maken. Of als je je website zelf gaat maken, begin je daar nu mee.
- Je schrijft je dienstenpagina’s en je zet je weggever klaar op je website.
- Je plaatst een inschrijfformulier of een link naar het inschrijfformulier of de landingspagina op een belangrijke plaats van je website.
- Een popup lijkt erg aantrekkelijk en zorgt ook echt voor meer inschrijvingen, maar je website krijgt er een lagere positie in de zoekresultaten door. Dat is een hoge prijs voor meer inschrijvingen.
Daarna verstuur je je eerste nieuwsbrief, met daarin een link naar de (geheime) pagina op je website waar je je weggever hebt neergezet.
Als je dienstenpagina’s klaar zijn en je eerste nieuwsbrief met de link naar je weggever verstuurd is, begin je te schrijven aan de artikelen op je blog. In je volgende nieuwsbrief verwijs je met een link naar de artikelen op je blog.
En zo ga je verder. Volgens een vast ritme dat je met jezelf afspreekt plaats je de artikelen op je blog en volgens een vast ritme verstuur je je nieuwsbrieven.
Stappenplan nieuwsbrief starten
Als je hulp wilt bij het beginnen met een nieuwsbrief, realiseer je dan dat e-mailmarketing een vak is en dat het niet jouw vak is. Laat je gewoon helpen, dan heb je op een gemakkelijkere manier een beter resultaat. En ik heb ook een uitgebreid artikel voor je over het stimuleren van lijstgroei, want daar kun je zelf heel veel aan doen.
Zowel door Mailchimp PRO partner en ik kan je goed helpen met je e-mailmarketing.
Gerelateerd: