Stappenplan social media voor marketing

stappenplan social media voor marketing

Stappenplan social media voor marketing: als ondernemer kan het verwarrend zijn je marketing handen en voeten geven, want alles hangt met elkaar samen. Maar met de social media kun je heel eenvoudig starten. En hoe eerder je dat doet, hoe beter het is.

Stappenplan social media voor marketing

En het leuke is dat je vandaag nog kunt beginnen! Ik stel voor dat je dat ook doet. Gewoon, nu direct.

Want het is helemaal geen vraag of je iets gaat doen op de social media. Je hebt tegenwoordig een social media pagina nodig. Je moet ergens op een platform zijn en je moet daar het liefst ook actief zijn. Maar zelfs als je niet actief wilt zijn op de social media, ook dan heb je een profiel nodig op LinkedIn.

Hier kun je mee beginnen voordat je je website hebt! Nu direct!


Stappenplan social media voor marketing

Linkedin
LinkedIn

LinkedIn, netwerk van en voor professionals

Alles over je LinkedIn persoonlijke profiel.

Netwerken is één van de nuttigste dingen die je kunt doen als je klanten wilt krijgen. En LinkedIn is een platform bij uitstek waar je dit kunt doen.

Ik hoor vaak van mensen die B2C werken dat ze denken dat hier niet hoeven te zijn. Maar dat is natuurlijk niet zo. Enerzijds omdat een zakelijk netwerk als dit gewoon uit mensen bestaat. En anderzijds omdat je op dit zakelijk netwerk verwijzers kunt vinden.

Je moet dus beslist een profiel op LinkedIn hebben. Ook als je B2C werkt. Als je er nog geen profiel hebt, maak er dan eentje aan.

Als professional kun je niet om LinkedIn heen, daarom is het handig om te beginnen met een profiel op LinkedIn aan te maken. Let er even op dat je de URL van je profiel mooi glad maakt, zonder overbodige cijfers en letters in de URL.

Zoek op LinkedIn iedereen die je kent en nodig je netwerk uit om zich met je te verbinden op LinkedIn.


Nu kun je een aantal dingen doen:

  • Je kunt content van anderen delen .
  • En je kunt een blogpost publiceren op LinkedIn Pulse.
  • Of je kunt vaardigheden van anderen onderschrijven.

Dit kun je allemaal doen nog voor je een website hebt. En dan weet je hele netwerk wat je tegenwoordig doet want als je iets schrijft voor LinkedIn Pulse, dan stuurt LinkedIn dat naar je hele netwerk!

En er zijn ook een aantal zaken op LinkedIn waar je keuzes in moet maken en die je direct in orde moet maken. Want als je niets doet, dan krijgen mensen die je profiel bezoeken er gelijk linkjes naar de profielen van je concurrenten bij. Maar je kunt voorkomen dat er linkjes naar je concurrenten bij je profiel staan. Dat is sterk aan te raden.

Concurrentie

En als je een coach of therapeut bent, dan wil je misschien dat anderen niet kunnen zien wie jouw connecties zijn. Bijvoorbeeld omdat het dan lastiger voor je kan zijn om je klanten als connectie te krijgen.

En als je content van anderen gaat delen, zoek dan content die interessant en behulpzaam is voor je doelgroep. Dit kun je niet altijd blijven doen, maar het is prima om hiermee te starten.

Zit je doelgroep op LinkedIn? Nou, waarschijnlijk wel.  LinkedIn in een serieus zakelijk netwerk en als je jezelf serieus neemt als professional dan zit je op LinkedIn. Als je B2B werkt moet je beslist actief zijn op LinkedIn. Maar besef ook heel goed dat bedrijven uit mensen bestaan. En mensen hebben dingen nodig. Dus ook als je gewoon voor mensen werkt, dan is het evengoed een goed idee om een profiel op LinkedIn te hebben.

Hieronder vind je een paar cijfers over het gebruik van LinkedIn door de jaren heen.


LinkedIn netwerk van professionals

2020: hoeveel mensen een profiel op LinkedIn hebben is niet zo sterk gestegen. Maar het dagelijkse gebruik is duidelijk toegenomen. De tijdlijn van LinkedIn is interessanter geworden, de mogelijkheden ook, en dat is duidelijk zichtbaar in het hogere aantal dagelijkse gebruikers.

2019: het aantal gebruikers van LinkedIn is gestegen en ook het dagelijkse gebruik van LinkedIn is gestegen. Niet spectaculair, maar wel een beetje.

2018: het aantal gebruikers is licht gegroeid en het ook het dagelijkse gebruik is gegroeid. En dat valt op omdat dit in voorgaande jaren niet zo was.

2017: de groei van LinkedIn is doorgezet en het aantal dagelijkse gebruikers is terug naar het niveau van 2015. Maar voor dit aantal actieve gebruikers heeft LinkedIn dus wel veel meer gebruikers nodig.

2016: het aantal mensen dat LinkedIn gebruikt is toegenomen: 4,2 miljoen Nederlanders. Maar ze zijn minder actief: 0,3 miljoen gebruikt LinkedIn dagelijks.

2015:  3,8 miljoen Nederlanders maakten gebruik van LinkedIn. Van deze mensen waren  0,4 miljoen dagelijks actief op LinkedIn.


Zit je doelgroep op LinkedIn: leeftijd

Op LinkedIn vind je mensen van alle leeftijden, maar het gebruik neemt af na de 65e verjaardag. Begrijpelijk want LinkedIn is een serieus zakelijk netwerk dat minder interessant wordt als je leven in rustiger vaarwater gekomen is.


Zit je doelgroep op LinkedIn: gebruikerscijfers

JAARAANTAL GEBRUIKERSDAGELIJKS GEBRUIK
20153,8 miljoen0,4 miljoen
20164,2 miljoen0,3 miljoen
20174,3 miljoen0,4 miljoen
20184,4 miljoen0,5 miljoen
20194,6 miljoen0,6 miljoen
20204,7 miljoen0,8 miljoen


Als je net wilt gaan starten met de social media, dan zou ik zeker beginnen met een profiel op LinkedIn in orde te maken.

Hier kun je praktische tips vinden voor je profiel op LinkedIn.


Zit ik op LinkedIn?

Ja natuurlijk zit ik op LinkedIn. Je kunt me hier vinden en als je me wilt toevoegen dan vind ik dat leuk.


Stappenplan social media voor marketing

Nog een platform

Het is nooit verstandig om al je eieren in één mandje te leggen. En dat is zeker niet verstandig als het om de social media gaat. Want die platforms zijn niet van jou! Ze kunnen verdwijnen. Of zee kunnen regels aanpassen. En als ze dat doen, dan moet jouw marketing daar niet te veel last van hebben.

Ook mensen kunnen veranderen, in het verleden is er een platform geweest dat ineens leegliep. Ook als er zoiets gebeurt moet jouw marketing daar niet te veel last van hebben.

Daarom heb je nog een social media platform nodig. LinkedIn kiezen is gemakkelijk, want daar hoor je als professional te zijn. Maar dat tweede platform kiezen is veel lastiger, want je moet eerst uitvinden waar je doelgroep zit. En om te weten waar je doelgroep zit, moet je eerst precies weten wie je doelgroep is.

Misschien weet je dat al en misschien ook niet (ik kan je ermee helpen). Maar dat neemt niet weg dat de verwarring van wat je nou precies moet doen hier de kop op steekt.


Kies nog maar niet

Als je nog niet weet waar je doelgroep precies zit is dat niet erg, want het is verstandig om op ieder platform dat je kent een profiel aanmaken. Ook als je daar helemaal niets gaat doen.

Evengoed is het aan te raden om om op al die platforms een profiel te maken. Want als jij de naam bezet houdt, dan kan je concurrent die naam niet nemen. Maak daarom gewoon overal een profiel aan. Dan stel je je naam veilig en dan kun je nog alle kanten op.


Stappenplan social media voor marketing

Stappenplan social media voor marketing: Facebook

Facebook

Facebook heeft een valkuil waar ik al meerdere ondernemers in heb zien lopen. Dit platform is al jarenlang zo populair, dat je zou kunnen denken dat je niets anders meer nodig hebt: geen website, geen nieuwsbrief en geen andere social platforms.

Dat is een grote vergissen die fataal kan uitpakken voor je bedrijf, want Facebook is niet van jou! Facebook is ook geen marketingstrategie, Facebook is een tool. En een tool kun je strategisch inzetten, maar van zichzelf is een tool geen strategie. Dit lijkt spelen met woorden, maar dit moet je je heel goed realiseren.

Je website is van jou. De adressenlijst van mensen die je mag mailen is ook van jou. Maar Facebook een social platform dat de updates op je fanpage aan niet meer dan ongeveer 5% van je fans laat zien! Dat is niet genoeg om je marketing op te baseren.

Dat hoef je er niet van te weerhouden Facebook te gebruiken, maar maak je bedrijf er niet van afhankelijk.

Hoe je Facebook kunt inzetten kun je lezen in deze artikelen.

Zit je doelgroep op Facebook? Vaak wel, maar toch is het goed om dit in de gaten te houden want anders zijn je inspanningen voor niets. Waar de verschillende doelgroepen zitten volg ik al een paar jaar, waardoor de trend ook zichtbaar wordt. 


Doelgroep op Facebook door de jaren heen

Facebook in 2020

Zolang je doelgroep niet jong is kun je nog prima uit de voeten met Facebook. Want onder niet te jonge mensen is het aantal gebruikers van Facebook in 2020 gestegen. Ook dagelijkse gebruik is in 2020 gestegen. Maar het aantal jonge gebruikers onder 20 jaar in ook in 2020 afgenomen.


Facebook gebruik in 2019

Het aantal mensen op Facebook is in 2019 voor het eerst in jaren gedaald. In 2019 maken 6,8 miljoen mensen gebruik van Facebook. Ook het dagelijkse gebruik is met 10% afgenomen. Met name in de groep tot 40 jaar. Als je doelgroep jonger dan 40 is dan is dit beslist iets om rekening mee te houden.


Doelgroep op Facebook in 2018

Het zat er aldoor al in, maar in 2018 is het echt heel duidelijk geworden: jongeren hebben geen zin meer in Facebook. Als je jongeren onder 20 jaar wilt bereiken moet je op Instagram zijn. Maar als je mensen boven 40 jaar wilt bereiken zit je nog steeds erg goed op Facebook. Niet alleen het aantal gebruikers is toegenomen in 2018, maar ook het dagelijkse gebruik is toegenomen.


Facebook in 2017

In 2017 is het aantal Facebookgebruikers weer toegenomen en ook het aantal actieve gebruikers nam fors toe. Op Facebook vind je mensen van alle leeftijden en volgens de cijfers van 2017 groeit het gebruik ook voor alle leeftijdsgroepen, met uitzondering van de doelgroep 15-19 jaar.


Wie gebruikten Facebook in 2016

In 2016 is het gebruik van Facebook zelfs nog toegenomen: 9,6 miljoen Nederlanders en 6,8 miljoen is er dagelijks actief. Maar voor je nu heel enthousiast wordt: jongeren zijn afgehaakt, de groei komt van ouderen. Als ouderen je doelgroep zijn zou ik zeker investeren in Facebook. Maar als je mikt op jongeren dan heb je op Facebook niets meer te zoeken.


Facebook in 2015

Facebook was in 2015 het populairste platform. Het werd gebruikt door maar liefst 9,4 miljoen Nederlanders waarvan 6,6 miljoen dagelijkse gebruikers.

De doelgroep die dit platform gebruikt is er groot: het platform wordt gebruikt door mensen van 40 jaar tot boven de 80 jaar.

Je kunt op Facebook heel gericht adverteren en dat kan interessant zijn. Hier staat tegenover dat als je Facebook niet wilt gebruiken om te adverteren het een erg arbeidsintensief platform is: je moet er erg vaak iets posten om in de belangstelling te blijven.

Daarnaast is ook niet onbelangrijk: jongeren zijn afgehaakt van Facebook, de populariteit begint pas bij 40 jarigen. Omdat mensen de gewoonte hebben ieder een jaar een jaartje ouder te worden moet je hier goed naar kijken want als deze trend zich doorzet mag je verwachten dat de populariteit van Facebook over 5 jaar pas bij 45 jaar begint.


Hoe Facebook gebruiken?

Maar veel marketeers voelen zich onzeker over de manier waarop ze Facebook gebruiken. 40% van de marketeers weet niet zeker of hun Facebookmarketing werkt. 53% ziet dat hun aantal vertoningen in de nieuwsfeed daalt.

Dus als je niet precies weet wat je moet met Facebook en je hier onzeker over voelt, dan ben je niet de enige, marketeers weten het ook niet.


Facebook gebruik:

JAARAANTAL GEBRUIKERSDAGELIJKS GEBRUIK
20159,4 miljoen6,6 miljoen
20169,6 miljoen6,8 miljoen
201710,4 miljoen7,5 miljoen
201810,8 miljoen7,6 miljoen
201910,1 miljoen6,8 miljoen
202010,4 miljoen7,1 miljoen

Leeftijd en gebruik zijn niet alles

Leeftijd is natuurlijk niet alles, want mensen verschillen. Daarom is het een goed idee om ook een klantprofiel te maken en gewoon te kijken of je favoriete klant ook echt op Facebook actief is.


Over Facebook

Facebook is door de jaren heen een gigantisch populair platform. Maar als je Facebook wilt inzetten voor zakelijk gebruik dan heeft Facebook een behoorlijk nadeel: alles wat je op je fanpage publiceert wordt slechts aan een klein deel van je volgers getoond.

Dat kun je oplossen door te gaan adverteren. Maar adverteren is helaas niet de effectiefste marketingmethode. En of Facebook goed is voor je marketing hangt af van hoe je Facebook gebruikt.


Stappenplan social media voor marketing

stappenplan social media voor marketing: twitter
Stappenplan social media voor marketing: Twitter

Twitter

Twitter zakelijk: je kunt op Twitter korte berichten plaatsen. Deze korte berichten kun je meer informatie meegeven door er een inline tekst bij te plaatsen. Dit kan met behulp van Facebook Open Graph. Mensen die jou volgen kunnen je berichten lezen.

Bij trefwoorden kun je een hashtag (#) plaatsen. Alle berichten met dezelfde hashtag komen samen in een map en zijn dan ook gemakkelijk te vinden door mensen die jou (nog) niet volgen.

Je kunt hier je boodschap heel gemakkelijk verspreiden. Het platform is echter géén reclamefolder en als je het medium als reclamefolder wilt gebruiken, zul je merken dat je weinig volgers krijgt.


Luisteren

Als je een kamer binnenkomt waar een gezelschap aanwezig is, dan begin je gewoonlijk met luisteren waar het gesprek over gaat. Pas daarna meng je je in het gesprek. Zo is het hier ook: eerst luisteren, dan praten. Je gaat specifieke mensen monitoren zodat weet wat er speelt.


Gebruikers

De verdeling van de gebruikers naar geslacht is niet helemaal duidelijk, het ene onderzoek zegt dat Twitter meer door mannen gebruikt wordt dan door vrouwen;  en het andere onderzoek zegt dat het precies andersom is.

Omdat het gebruik van de social media door de jaren heen kan veranderen, houd ik dit bij.

  • Voor B2C is het een interessant medium
  • B2B maakt er echter nog meer gebruik van!

Verder vind ik het een handig platform om buitenlandse experts te volgen door ze in Twitter lijsten te zetten. En daarna zet ik hun belangrijkste tweets natuurlijk in mijn bladwijzers.


Twitter zakelijk

Je kunt Twitter uitstekend gebruiken voor marketing, maar doordat berichten snel op een tijdlijn naar beneden zakken, is het zaak om regelmatig te tweeten en vol te houden als je er effect mee wilt bereiken. Hier vind je een rubriek over “how to” op Twitter.

Zit je doelgroep op Twitter? Dat moet je uitzoeken. En liefst voordat je energie gaat steken in Twitter. Hieronder heb ik wat cijfers staan die je verder kunnen helpen. En deze cijfers laten ook een trend zien.


Zit je doelgroep op Twitter?

2020: Groei t.o.v. vorig jaar. Het aantal gebruikers van Twitter is toegenomen. Maar als je naar de tabel hieronder kijkt, dan is er niet veel om te juichen, want het aantal gebruikers is nu gelijk aan dat van 2015. Dit is dus eerder het inhalen van een dip dan een serieuze toename. Het aantal dagelijkse gebruikers ligt wel boven dat van 2015. Maar het verschil met 2018 is niet groot. Twitter lijkt dus eerder op en af te gaan dan serieus te groeien.

2019: In 2019 is Twitter meer gebruikers verloren dan er in 2018 bij kwamen. En ook het dagelijks gebruik is weer ingezakt.

2018: Het aantal gebruikers van Twitter heeft een groei doorgemaakt van 8% t.o.v. het vorige jaar.  Meer dan een miljoen mensen gebruiken Twitter dagelijks.

In 2017 bleef het aantal gebruikers van Twitter stabiel, maar het aantal dagelijkse gebruikers nam iets af.

In 2016 is het gebruik van Twitter afgenomen: 2,6 miljoen waarvan 0,9 miljoen dagelijks actief is. Het gebruik is dus een klein beetje afgenomen terwijl de activiteit veel is afgenomen. Dat betekent dat je mag verwachten dat er op Twitter veel verlaten accounts zijn. Daar staat tegenover dat er in 2016 meer actieve Twittergebruikers waren dan dat er actieve gebruikers waren op LinkedIn. Let daar ook even op.

In 2015 maakten 2,8 miljoen Nederlanders gebruik van Twitter waarvan 1 miljoen dagelijks. Er zijn toen veelmensen afgehaakt van Twitter, met uitzondering van de leeftijdsgroep van 65 tot 79 jaar. Juist voor deze doelgroep is Twitter in 2015 enorm gegroeid. Boven de 79 jaar waren ze echter weer weg.


Is je doelgroep op Twitter: leeftijd

Hoewel ik in 2015 las dat het gebruik van Twitter vooral onder ouderen toenam en voor alle andere gebruikers afnam, lieten latere cijfers nu zien dat 23% van de Twitter gebruikers behoort tot de leeftijdsgroep 15-19 jaar en dat 25% behoort tot de leeftijdsgroep 20-29 jaar. Daarna lopen de gebruikerscijfers snel terug.

Twitter gebruik:

JAARAANTAL GEBRUIKERSDAGELIJKS GEBRUIK
20152,8 miljoen1 miljoen
20162,6 miljoen0,9 miljoen
20172,6 miljoen871.000
20182,8 miljoen1.01400
20192,5 miljoen908.000
20202,8 miljoen1.132.000

Ben ik op Twitter? Jazeker wel.

Praktische tips voor Twitter vind je hier.


Stappenplan social media voor marketing

stappenplan social media voor marketing pinterest
Social media voor marketing: Pinterest

Pinterest

Pinterest kun je prima inzetten voor je marketing als je doelgroep er zit. En het aardige is dat dit platform je niet zoveel tijd hoeft te kosten als sommige andere platforms.

Daar staat tegenover dat je wel met iets goeds moet aankomen. Met middelmatigheid kom je niet weg op Pinterest. Als je wilt dat je afbeeldingen gedeeld worden moet je opvallend mooie afbeeldingen hebben. Maar kunnen dan wel jarenlang hun werk voor je doen.

Dit platform bied je een grote uitdaging om echt mooie afbeeldingen te plaatsen die zo aantrekkelijk zijn dat anderen ze op hun eigen bord willen repinnen. Dat vraagt inspanning, maar dan heb je ook wel iets.


Tips voor Pinterest vind je hier.


Welke afbeeldingen pinnen op Pinterest

Voor je gaat beginnen met pinnen ga je naar repinned.net en je klikt jouw onderwerp aan. Je ziet nu alle afbeeldingen over jouw onderwerp die werkelijk populair zijn en je ziet gelijk ook hoe vaak ze gerepind zijn.

Bijvoorbeeld: je verkoopt damesmode. Klik dan op Women’s Fashion en je ziet …. op populaire borden staan afbeeldingen van complete outfits. Die outfits worden niet geshowd door een model, ze staan als losse items op een witte achtergrond.

Je weet dan dus wat je te doen staat. Je gaat afbeeldingen (laten) maken waarvan je vooraf al weet dat pinners ze leuk vinden. Dat gaat je veel tijd en moeite besparen.

Maar als je Pinterest in wilt zetten voor je marketing, dan is het belangrijk dat je je borden goed onderhoudt. Zorg dat je regelmatig een afbeelding plaatst, liefst dagelijks. Maar anderzijds: als ze er staan dan staan ze er en ze blijven vindbaar.


Pinners volgen

Als je gaat starten met Pinterest ga je natuurlijk ook pinners volgen. Je volgt in ieder geval je belangrijkste concurrenten en de top-influencers in jouw branche.


Pinterest: auteursrecht

Het komt voor dat mensen de pins van de borden van anderen gebruiken als afbeeldingen op hun blog, vaak omdat ze niet weten dat dit niet mag. Dit is wel iets waar je rekening mee moet houden.

Als je dit niet leuk vindt, moet je zo af-en-toe controleren op welke websites jouw afbeeldingen staan. Dit kan heel eenvoudig met behulp van de tool Tineye en het kan ook met behulp van Google Image Search.

En mocht iemand je afbeelding op Pinterest geplaatst hebben zonder de URL van je website, dan trek je gewoon aan de bel en eis je dat de bron vermeld wordt of dat de afbeelding verwijderd wordt.

Is je doelgroep actief op Pinterest? En als dat zo is, is dat dan een tijdelijk hype of mag je verwachten dat ze er nog een poosje blijven? Dit zijn de vragen die ik in dit artikel wil beantwoorden.


Is je doelgroep actief op Pinterest?

2020: stagnatie en afname. In 2020 is aantal gebruikers zo weinig gegroeid dat dit niet zichtbaar is in mijn tabel hieronder. En het aantal dagelijkse gebruiker is afgenomen.

2019: het aantal gebruikers van Pinterest groeit in 2019. En het aantal dagelijkse gebruikers groeit nog veel meer. Als je daar nog niet actief bent dan zou het een goed idee kunnen zijn om er een account aan te maken.

2018: Het aantal gebruikers is gegroeid naar 3 miljoen. Van deze 3 miljoen gebruikers zijn 587.000 mensen dagelijks op Pinterest te vinden.

In 2017 is Pinterest gegroeid. Zowel het aantal Nederlandse gebruikers als het aantal actieve gebruikers is toegenomen.

In 2016 is het aantal gebruikers uit Nederland gegroeid naar 2,0 miljoen. Van deze groep maken 334.000 mensen dagelijks gebruik van Pinterest.

In 2015 maakten 1,6 miljoen Nederlanders gebruik van Pinterest waarvan 261.000 dagelijks.


Leeftijd

Let op: Pinterest heeft een bijzonderheid: 84% van de gebruikers is vrouw. Pinterest is met name populair onder vrouwen tussen 20 en 40 jaar. Het platform begint ook mannen aan te trekken, maar vooralsnog is het grootste deel van de gebruikers vrouw. Dit is in 2018 niet veranderd.


Pinterest

JAARAANTAL GEBRUIKERSDAGELIJKS GEBRUIK
20151,6 miljoen261.000
20162.0 miljoen334.000
20172,4 miljoen381.000
20183,0 miljoen587.000
20193,5 miljoen734.000
20203,5 miljoen717.000


Pinterest leuk gebruiken

Op Pinterest heb je niet te maken met een tijdlijn waardoor het platform veel minder werk van je vraagt dan een platform waar alles wat je publiceert direct naar de diepte zakt. Maar de vraag is natuurlijk altijd: hoe gebruik je zo’n platform op een manier waardoor je echt opvalt en echt aandacht krijgt.

Dat is Ikea een keer gelukt. Om je te inspireren wil ik dit verhaal hier vermelden.


Pinterest inspiratie

Is je doelgroep actief op Pinterest?

Een opvallende marketingactie: Ikea op Pinterest. In de zomer van 2014 heeft het woonwarenhuis Ikea het platform Pinterest op een fantastische manier ingezet. Zij begonnen een actie onder de noemer: Ikea zoekt interieurontwerper.


Ikea: meubilair

Die actie hield in dat Ikea een bord op Pinterest plaatsten met daarop afbeeldingen uit hun collectie. Ze nodigden iedereen uit om zelf een bord te maken en de items van het bord van Ikea te repinnen. Op deze manier kon je je favoriete slaapkamer of badkamer inrichten.

Het leukste bord zou bij Ikea Amsterdam worden nagebouwd en de winnaar mocht 2500 euro besteden bij Ikea. Een hashtag erbij om de borden van de deelnemers terug te kunnen vinden en pinnen maar.

Ikea deed iets heel simpels waarbij de mogelijkheden van Pinterest optimaal benut werden.


Ikea op Pinterest: een slimme marketingactie

Om precies te begrijpen wat er zo bijzonder is aan deze actie moet je een beetje begrijpen hoe Pinterest werkt .

Als je op Pinterest een afbeelding plaatst, kan die afbeelding “op reis” gaan. De afbeelding gaat “op reis” als iemand anders de afbeelding opnieuw plaatst op zijn of haar eigen bord. Als iemand dat doet vind je dat fijn, want de link naar de website die aan de afbeelding vast zit gaat mee.

Als veel mensen je afbeelding op hun eigen bord plaatsen staan je afbeeldingen dus niet alleen overal op Pinterest: je krijgt er ook heel veel links naar je website mee!


Ikea en Pinterest: vernieuwend

Daarnaast is het een vernieuwende actie. Voor zover ik weet is Pinterest niet eerder op deze manier ingezet. De meeste mensen plaatsen een afbeelding en zitten daarna te hopen dat jij die afbeelding leuk genoeg vindt om op je eigen bord te plaatsen.

Op Pinterest heb ik niet eerder gezien dat een bedrijf mensen een prikkel gaf om een afbeelding opnieuw te pinnen.

Deze actie lijkt op de “like & win” acties van Facebook, maar waar Facebook hierin eigenlijk vreselijk saai was, is deze actie van Ikea op Pinterest verschrikkelijk creatief.


Jouw bedrijf

Ikea is een groot bedrijf en Ikea heeft erg goede marketingmensen. Jij hebt waarschijnlijk een klein bedrijf en je marketingacties moet je misschien wel zelf bedenken.

Daarom publiceer ik dit verhaal hier, want als jij een bedrijf hebt waar je producten verkoopt, dan kun je deze actie gewoon nadoen. Je bent dan niet meer de eerste en dus niet zo origineel als Ikea was, maar dat hoeft niet te betekenen dat jouw actie niet zou kunnen werken.

Ikea en Pinterest is een opvallende marketingactie, maar het is beslist niet de enige opvallende marketingactie. Kijk hier eens naar wat Alleman Mode uit Heiloo deed.


Stappenplan social media voor marketing

Stappenplan social media voor marketing: Instagram
Social media voor marketing: Instagram

Instagram

Instagram wordt steeds populairder en als je zelf visueel bent ingesteld en houdt van mooie afbeeldingen, dan moet je eigenlijk wel op Instagram zijn.


Doelgroep op Instagram

Dit platform groeit en niet zo’n klein beetje ook. Het zou daarom heel goed kunnen dat je doelgroep daar zit. Instagram gaat over afbeeldingen en je gebruikt Instagram met je smartphone of met een Chrome extensie. Of via Mailchimp. En dan kun je Instagram posts ook inplannen.

2020: In 2020 is Instagram het platform dat het hardst groeit.

2019: Instagram is ook in 2019 gegroeid als kool, maar het aantal dagelijkse gebruikers t.o.v. 2018 is niet zoveel gegroeid als het aantal gebruikers in 2018 t.o.v. 2017.

2018: de jongeren verlaten Facebook en ze gaan naar Instagram (en Snapchat). Instagram is hierdoor gegroeid naar 4,1 miljoen gebruikers. Van deze gebruikers is 2,1 miljoen dagelijks op Instagram te vinden.

In 2017 nam het aantal gebruikers ook al toe en het aantal actieve gebruikers nam toen ook toe.

2016: Ook toen groeide het aantal gebruikers. In 2016 maakten 2,1 miljoen Nederlanders gebruik van Instagram.

In 2015 maakten 1,8 miljoen Nederlanders gebruik van Instagram waarvan 722.000 dagelijks. Dit is een trend, het lijkt er sterk op dat je mag verwachten dat het platform het komende jaar weer zal groeien.


Doelgroep naar leeftijd op Instagram

Op Instagram moet je zijn als je doelgroep de leeftijd van 15 tot 64 jaar heeft.

  • 15-19 jaar: 80%
  • 20-39 jaar: 45%
  • 40-64 jaar: 22%

Vanaf 65 jaar neemt het gebruik heel hard af.


Doelgroep op Instagram: het overzicht

JAARAANTAL GEBRUIKERSDAGELIJKS GEBRUIK
20151,8 miljoen722.000
20162,1 miljoen992.000
20173,2 miljoen1,5 miljoen
20184,1 miljoen2,1 miljoen
20194,9 miljoen2,7 miljoen
20205,6 miljoen3,4 miljoen


Stappenplan voor social media marketing

Stappenplan voor social media marketing youtube
Stappenplan voor social media marketing: YouTube

YouTube

Zit je doelgroep op YouTube? Grote kans van wel. Hier kun je cijfers vinden van leeftijdsgroepen die actief zijn op YouTube. En dit door de jaren heen. Want of ze er nu zitten is belangrijk en interessant. Maar als je kijkt naar een langer tijdsverloop, dan zie je een trend.

En dan weet je ook ongeveer waar het naartoe gaat. Waar het waarschijnlijk naartoe gaat is met name van belang als je wilt starten met een platform, want iets opbouwen kost je veel tijd en energie.


YouTube: grote kans dat doelgroep er zit

Hoe zit het met het gebruik van YouTube? Het gebruik van YouTube stijgt al sinds ik dit schema bijhoudt. Hieronder de cijfers door de jaren heen.


Zit je doelgroep op YouTube

2020: stijging tot 9,1 miljoen gebruikers en ook een stijging van het aantal dagelijkse gebruikers tot 2,8 miljoen.

2019: het aantal gebruikers is toegenomen tot 8,7 miljoen. En van al deze gebruikers is maar liefst 2,4 miljoen dagelijks op YouTube te vinden. YouTube laat door de jaren heen een gestage stijging zien.

2018: in 2018 is het aantal gebruikers van YouTube toegenomen tot 8 miljoen. Maar vooral opvallend is de toenamen van het aantal mensen dat YouTube dagelijks gebruikt: 2,2 miljoen.

2017: zowel het aantal gebruikers als het aantal dagelijkse gebruikers van YouTube is in 2017 gegroeid.

2016: het aantal gebruikers van YouTube is gegroeid tot 7,2 miljoen waarvan 1,3 miljoen dagelijks op YouTube te vinden is.

2015: YouTube werd het grootste social platform na Facebook. 6,8 miljoen Nederlanders maakten gebruik van YouTube, waarvan 1,2 miljoen dagelijks. Cijfers over de leeftijdsgroep heb ik nog niet gevonden.


Leeftijd gebruikers van YouTube

YouTube wordt gebruikt door alle leeftijdsgroepen, maar in het bijzonder door jongeren in de leeftijdsgroep 15-19 jaar. Dat betekent echter niet dat je hier niet hoeft te zijn als je doelgroep ouder is, want je vindt er gebruikers van alle leeftijden.


Groei van de doelgroep van gebruikers van YouTube

JAARAANTAL GEBRUIKERSDAGELIJKS GEBRUIK
20156,8 miljoen1,2 miljoen
20167,2 miljoen1,3 miljoen
20177,5 miljoen1,7 miljoen
20188,0 miljoen2,2 miljoen
20198,7 miljoen2,4 miljoen
20209,1 miljoen2,8 miljoen

Zit jij al op YouTube? Niet? Lees dan hier wat je nodig hebt om een filmpje te maken.

Ben ik op YouTube? Ja, ik heb een film gemaakt. Eentje 😉


Stappenplan social media voor marketing

Stappenplan social media voor marketing

Tiktok

Ik lees dat de officiële leeftijdsgroep op TikTok – dat is de groep die in de cijfers van deze tabel is opgenomen – vanaf 15 jaar is. Maar dat er in 2020 daarnaast ook nog 425.00 kinderen tussen 6 en 14 jaar actief zijn op dit platform.

Het grootste aantal gebruikers is onder de 20. Maar … er is ook een grote groep gebruikers van boven de 40!

En ik lees ook dat er veel problemen zijn m.b.t. de privacy. Filmpjes kunnen onderschept worden, het profiel staat standaard op openbaar, gebruikersnamen en locaties zijn zichtbaar en meer dingen die je kinderen niet toewenst. Maar platform is evengoed populair.


Doelgroep op Tiktok: gebruik

TikTok is nieuw in 2020. Maar ook weer niet helemaal, want het was er al eerder als musical.ly.

JaarAantal gebruikersDagelijks gebruik
20200,7 miljoen280.000 mensen


Wat doe je op TikTok

Op TikTok plaats je video’s van dansjes en je hebt daarbij de mogelijkheid om alles heel bijzonder te maken met filters en effecten.


Jouw marketing: zit je doelgroep op TikTok?

Maar de vraag is natuurlijk: is TikTok een geschikt platform voor jouw marketing? Dat hangt er uiteraard vanaf wat jij doet.

Zijn kinderen en jonderen jouw doelgroep? Ben je een natuurgeneeskundige die met kinderen en jongeren werkt? Verzorg je kinderopvang? Schrijf je kinderboeken? Heb je een speelgoedzaak of ander product voor kinderen en jongeren? Doe je nog iets heel anders voor deze doelgroep?

Als dat zo is, dan vind ik dat je een dansje moet doen :) Daar kom je niet onderuit natuurlijk.


Overtuigen

Met kinderen als doelgroep heb je altijd te maken met 2 groepen die je moet overtuigen. Je moet niet alleen de kinderen overtuigen, maar ook de ouders want die nemen de beslissing.

En kijk nog even naar de de leeftijdsgroep op TikTok die ik hierboven noem: ook een flink aantal mensen van boven de 40 is te vinden op TikTok. Zorg dus dat in je video voldoende info verwerkt om die oudere doelgroep te overtuigen, want het zou goed kunnen dat daar een heleboel beslissers tussen zitten.

Update 12-7-20: Komt er een TikTok verbod in de VS?


Doelgroepen

Als je stappenplan om te starten met social media een goed idee vindt, dan heb je waarschijnlijk ook wel iets aan het stappenplan om een nieuwsbrief te starten.


Klanten werven

Get clients now facilitator

Klanten krijgen lijkt heel moeilijk. Maar het is makkelijker dan je nu denkt.

Er zijn een paar dingen die je ervoor moet doen. En die moet je consequent doen.

Schrijf je hier in en leer wat je moet doen.

GET CLIENTS NOW!™ is een handelsmerk van Wings for Business LLC, en wordt onder licentie gebruikt. www.getclientsnow.com


Je bent hier: Home » Social media » Stappenplan social media voor marketing
Stappenplan social media voor marketing was last modified: by
Stappenplan social media voor marketing was last modified: by