Stappenplan voor een zakelijk blog

stappenplan voor een zakelijk blog

In dit stappenplan voor een zakelijk blog wil ik je vertellen waar je aan moet denken als je een zakelijk blog wilt beginnen. En ook waarom dit een uitstekend idee is, want je hebt met een zakelijk blog veel meer kansen om klanten te krijgen via de organische zoekresultaten dan wanneer je alleen diensten op je website plaatst.


Stappenplan voor een zakelijk blog

De juiste bezoekers aantrekken

Voor je gaat bloggen is het nodig dat je onderzoek doet, want het web is groot en je woorden kunnen allerlei mensen aantrekken, terwijl lang niet iedere bezoeker interessant voor je is.

Daarom moet je onderzoek doen naar de mensen die je met je blog wilt aantrekken. Wat zijn dat eigenlijk voor mensen?

Profiel maken

  • Zijn het voornamelijk mannen of zijn het voornamelijk vrouwen?
  • Hoe oud zijn ze ongeveer?
  • Hoe wonen ze?
  • Hebben ze een gezin of juist niet?
  • Waarom zoeken ze naar de informatie waar jij over wilt gaan schrijven?
  • Verzin er zelf nog eens een paar kenmerken bij die specifiek voor jouw branche relevant zijn
  • En verzin er een paar bij die volgens jou niet relevant zijn

Wie je bezoekers precies zijn is een belangrijk vraag, want de bezoekers van je blog worden naar jouw blog gebracht door de woorden die jij op je blog schrijft en een man van 80 gebruikt andere woorden dan een meisje van 16. Hier kun je een invuldocument downloaden dat kan helpen bij het maken van het profiel.


Voor wie schrijf je

Je moet daarom weten voor wie je schrijft, zodat je je taalgebruik aan je bezoekers kunt aanpassen, waardoor de kans dat Google deze bezoekers naar je toestuurt een stuk groter wordt.

Zoek naar de overeenkomsten tussen de bezoekers van je blog

Als je de overeenkomsten gevonden hebt dan wordt het gemakkelijker om de juiste bezoekers aan te trekken, maar dan ben je er nog niet, want nu moeten deze bezoekers nog klanten worden.


Stappenplan voor een zakelijk blog

Conversie

Als je bezoekers op je website komen zijn ze vaak op zoek naar informatie en beslist niet van plan om iets te kopen.

Vaak is het onrealistisch te verwachten dat bezoekers direct gaan kopen.

Het is niet uitgesloten dat bezoekers die op zoek zijn naar informatie iets gaan kopen, maar meestal doen ze dat niet, ze willen eerst nog een poosje nadenken, daarna willen ze nog een beetje vergelijken en dan, heel misschien … worden ze klant.

Maar ze worden nooit je klant als je niets doet om ze te binden, want tja, ze kunnen je website niet terug vinden.

Daarom is het zinvol om je in te spannen om een mini-overeenkomst met je bezoeker te sluiten: jij krijgt mijn e-book, mijn whitepaper of mijn e-mailserie en ik krijg jouw e-mailadres … En omdat je je bezoeker mag mailen, kun je het vertrouwen van je bezoeker winnen.

Stuur je bezoeker content waar hij of zij iets aan heeft


Wees geen vrek en deel je kennis

En dan een paradox: hoe meer passende content je stuurt, hoe groter de kans wordt dat je bezoeker je klant wordt.

Dat zou je niet verwachten, je zou eerder denken dat je klant zelfredzaam wordt door al die content die je stuurt. Je zou denken dat het hierdoor niet meer nodig zou zijn om je klant te worden. Toch is dat niet zo.

Als je het onderzoek in het begin goed hebt gedaan, dan is de abonnee van je nieuwsbrief niet zomaar iemand.  Het is je favoriete klant die bij je gekomen is. Je favoriete klant is gekomen omdat hij op zoek was naar dat wat jij te bieden hebt.

En nu is je favoriete klant je aan het vergelijken met anderen, die hopelijk minder interessante content sturen. Zo verander je geleidelijk aan de juiste bezoekers in favoriete klanten.


Bezoekers in klanten veranderen

Als je dit vergelijkt met wat er gebeurt op een website zonder blog dan springt direct iets in het oog. Een website zonder zakelijk blog heeft geen aanbod voor mensen die nog niet zover zijn dat ze willen kopen.

Zonder zakelijk blog biedt een website een bezoeker twee mogelijkheden: alles of niets. Een website zonder blog kan mensen die nog niet zover zijn dat ze willen kopen niet binden.

Dat is dramatisch: deze bezoekers zijn al op zoek naar informatie over je product of je dienst. En ze hebben je website al gevonden! Maar jij hebt geen aanbod dat past bij het pré-aankoop stadium. En dus gaan deze bezoekers weg en je ziet ze nooit weer terug.

En daarom is het essentieel voor de groei van je bedrijf dat je:

  • een zakelijk blog hebt
  • waarop je de juiste content schrijft
  • voor de juiste doelgroep

Dat betekent dat je kennis weg moet geven en dat kan heel veel weerstand bij je oproepen. Bij mij roept het vaak ook weerstand op. Maar besef dat als je dit niet doet, niemand weet dat jij die kennis hebt. En dus weet ook niemand dat jij de juiste persoon bent om de klus te klaren.

Maar als je die kennis wel op je blog zet, dan trek je daar je klanten mee aan. En die mensen denken dan dat jij zoveel weet dat je het je met een gerust hart kunt permitteren om erover te schrijven. Ze denken dat je nog veel meer kennis hebt, waar je niet over hebt geschreven. En dat is natuurlijk ook zo.


Inspiratie voor je zakelijke blog

Het kan lastig zijn om telkens opnieuw een onderwerp te bedenken om over te bloggen.

Je kunt natuurlijk een copywriter inhuren om deze klus van je over te nemen, maar een copywriter heeft een eigen stijl waardoor jouw stijl niet herkenbaar is voor je klanten. Je kunt ook ook geholpen zijn met een dosis inspiratie.

Vragen van klanten

Je blogposts moeten ondersteuning bieden aan je dienstenpagina’s of aan je shop. Het is daarom een goed idee om te onderzoeken welke vragen mensen hebben over jouw diensten en producten. Je kunt daarom inspiratie krijgen door goed naar je klanten te luisteren. Als je gesproken hebt met een klant dan heb je beslist een paar vragen beantwoord. Zaten daar vragen tussen die geschikt zijn om te beantwoorden op je zakelijke blog?


Titelgenerator

Er is een titelgenerator waar je titels voor je blog (of voor je nieuwsbrief) mee kunt genereren.

Je geeft 3 zelfstandige naamwoorden in en de tool geeft jou daarna 5 titels waar die woorden in voorkomen. En dat is werkelijk inspirerend, want goede titels zijn vlaggen die een lading moeten dekken. Dus als je goede titels hebt, weet je waar je blog over moet gaan.

Maar gebruik deze titels als inspiratie en neem ze niet rechtstreeks over als titel van een blogpost, want bij de titel van je blogpost is het belangrijk dat je het belangrijkste woord vooraan zet.

En het hoort bij de aandachtspunten bij zakelijk bloggen dat de problemen van je klant de beginpunten zijn bij het schrijven van je artikelen. Denk hier wel aan. Kies niet gewoon voor een leuke titel, maar neem een echt probleem van een klant als beginpunt.


Stappenplan voor een zakelijk blog

Bestaand blog optimaliseren

Een bestaand blog optimaliseren is een uitstekend idee als je website minder goed presteert. Denk aan het herzien en herschrijven van blogposts, of het samenvoegen van twee blogposts.

Of haal sommige blogposts uit de index. Blog optimaliseren en vernieuwen is een goed idee als je blog al wat langer bestaat. Blogposts die voor vernieuwing in aanmerkingen komen zijn blogsposts die:

  • Gedateerd zijn: er staat verouderde en/of achterhaalde informatie in. Een blogpost die verouderd is draagt niets bij aan je geloofwaardigheid.
  • Niet goed presteren: geen mens die ze ooit leest. Blogposts die niemand meer leest dragen niets bij aan je zichtbaarheid.
  • Erg weinig of gewoon te weinig woorden bevatten. Want Google heeft een filter waarmee hij dunne content weg filtert uit de zoekresultaten.

En er valt ook iets te verbeteren als:

  • Je totale blog niet goed doorzoekbaar is. Want een goede interne navigatie is belangrijk voor je ranking.
  • Je toen je het artikel schreef niet helder voor ogen had voor wie je het schreef.

Al deze blogposts staan onder jouw naam op het web en kunnen gevonden worden, daarom is het een goed idee je blog eens na te lopen. Google waardeert het als je dat doet.


Stappenplan voor een zakelijk blog

Als een blogpost een paar jaar oud is heb je het geschreven met de kennis en de ervaring die je toen had. Waarschijnlijk heb je er inmiddels een heleboel bijgeleerd en heb je nu ook veel meer ervaring.

Schrijf de blogpost daarom opnieuw vanuit de kennis en de ervaring die je nu hebt. En dan optimaliseer je het gelijk ook even.


Bestaand blog vernieuwen: verouderd en achterhaald

Soms is een blogpost echt verouderd en achterhaald. Op dit blog stond bijvoorbeeld een artikel over het belang van de VAR. Dat artikel heeft geen waarde meer omdat de VAR verdwenen is.

Een dergelijk artikel kun je een redirect geven naar een gerelateerd actueel artikel. Als je geen gerelateerd actueel artikel hebt kun je het verouderde artikel uit de sitemap halen zodat het niet meer aan de zoekmachines aangeboden wordt.


Blog optimaliseren: niet goed presteren

Een artikel dat niet goed presteert moet je opnieuw schrijven. Kijk er eens heel kritisch naar:

  • inhoud oké?
  • titel duidelijk?
  • URL wel goed?
  • kunnen de mensen voor wie je het geschreven hebt zich aangesproken voelen?

Zoek de reden waarom het artikel niet goed presteert en verbeter het artikel. Als je het artikel een nieuwe URL gaat geven, zorg er dan wel voor dat je de oude URL redirect naar de nieuwe URL.

Nadat je het artikel verbeterd hebt kun je het eventueel de datum van vandaag geven en bovenaan plaatsen. Dat kan, maar dat hoeft niet. Een artikel met een datum uit het verleden kan ook uitstekend presteren.


Blog aanvullen: te weinig woorden

Je kunt het ermee eens zijn of niet, maar Google vindt artikelen die minder dan 300 woorden bevatten niet interessant. Daarom is het belangrijk dat je artikel minimaal 300 woorden bevat.

Als je artikel geen 300 woorden bevat dan kun je het uitbreiden. En als je niets meer te schrijven weet over dat onderwerp, dan kun je eens kijken of je andere gerelateerde artikelen hebt die ook eigenlijk te klein zijn en deze twee artikelen samenvoegen tot één interessant artikel met voldoende woorden.


Blog optimaliseren: niet goed doorzoekbaar

Als je theme artikelen niet vanzelf afbreekt is het een goed idee het lees meer blok te gebruiken.

Het lees meer blok gebruiken maakt het voor je bezoekers gemakkelijker om je blog te doorzoeken. Als bezoekers op je blog komen hoeven ze dan niet door complete artikelen te scrollen, in plaats daarvan zien ze de titel en het beginstukje.  Hierdoor kunnen je bezoekers snel zien of er een artikel op je blog staat dat ze willen lezen.

Heb je in het verleden het lees meer blok niet gebruikt? Doe dit dan wel als je je blog aan het vernieuwen bent.


Blog optimaliseren: doelgroep aanpassen

Als je toen je het artikel schreef nog niet helder had voor wie je het schreef of als je ondertussen een andere doelgroep gekozen hebt, dan is het ook erg belangrijk je blogposts te vernieuwen om de juiste doelgroep aan te trekken.


Datum aanpassen

Als je je blogpost vernieuwd hebt kun je ‘m natuurlijk een nieuwe datum meegegeven. Maar je kunt ook gewoon in je blogpost de datum van de update plaatsen.

Of je kunt een plugin installeren die een nieuwe datum in je blogpost zet. En je kunt een code plaatsen waardoor de datum van de laatste update automatisch boven je blogpost komt te staan.


Categorie- en tagstructuur

Door heel zorgvuldig te kiezen welke categorieën en tags je een artikel meegeeft kun je nieuwe pagina’s met meerwaarde creëren. Kijk daarom gelijk ook in welke categorieën je het artikel hebt geplaatst en welke tags je het artikel hebt meegegeven.


Stappenplan bestaand blog optimaliseren

Heb jij veel verouderde blogposts op je blog staan? Gebroken links? More tag niet gebruikt? Niet ingedeeld in rubrieken? Gedateerde blogposts? Dat heeft gevolgen voor de vindbaarheid van je website.

Je moet daar beslist iets aan doen om de vindbaarheid van je website te verbeteren. Begin dan met verder te lezen op de pagina over SEO zelf doen.


Strategisch marketingplan

smarketing

Speciaal voor dienstverleners: een strategisch marketingplan maken dat echt werkt en dat echt voor klanten zorgt!

Lees er hier meer over

Je bent hier: Home » Marketing » Content marketing » Stappenplan voor een zakelijk blog

Stappenplan voor een zakelijk blog was last modified: by

Hier kun je me vinden op LinkedIn.

Stappenplan voor een zakelijk blog was last modified: by