Statistieken MailChimp: rapporten

Mailchimp statistieken

Statistieken van MailChimp: dat zijn je Mailchimp rapporten. MailChimp heeft uitgebreide statistieken waar je erg nuttige informatie uit kunt halen.

In de statistieken van MailChimp kun je na verzending van je nieuwsbrief veel informatie vinden die je kan helpen je nieuwsbrief te verbeteren. De statistieken kun je vinden als je de volgende navigatie volgt:

Mailchimp rapporten

Ga naar de Reports (dat kun je bovenaan de pagina in het menu vinden).

Het eerste dat je nu ziet is dit:

rapporten

Je ziet hier aan de linkerkant een dropdown. Als je meerdere audiences hebt, dan moet je hier eerst het audience kiezen waarvan je de statistieken wilt bekijken.

Daaronder zie je 4 tabbladen:

  • Campaigns
  • Comparitive
  • Automation
  • Landing Pages

Rapporten van Mailchimp: Campaigns

Het tabblad Campaigns is blauw, dat betekent dat dit het tabblad is dat nu open staat.

In het tabblad Campaigns zie je een grafiek met vlak daarboven 2 tabbladen:

  • Overview
  • Revenue

Tabblad overview: de grafiek

In de grafiek zie je als het goed is 3 lijnen:

  • Open rate: een rode lijn
  • Click rate: een paarse lijn
  • Industry avg. open rate: een blauwe lijn
grafiek statistieken Mailchimp
  • Open rate: het percentage nieuwsbrieven dat geopend is.
  • Click rate: het percentage nieuwsbrieven waar in geklikt is
  • Industry avg. open rate: de gemiddelde open rate in jouw branche.

Als je die blauwe lijn niet ziet, dan heb je niet ingevuld in welke branche jouw bedrijf thuis hoort. Dat kun je alsnog doen:

  • Ga naar je gebruikersnaam (rechts boven)
  • Kies voor Account
  • Open het menu bij Settings
  • En kies voor Details
  • Scrol naar beneden en kies je branche.

Tabblad revenue

Als je een shop hebt en die shop verbonden hebt met Mailchimp, dan zie je hier de opbrengsten van je nieuwsbrief staan. Daar staan ook je Top Campaigns als het om opbrengst gaat.


Statistieken: tabblad Campaigns

Scrol een stukje naar beneden tot onder de grafiek. Hier zie je de verzonden nieuwsbrieven staan.

  • Links zie je staan: de titel, het audience waar je naar verzonden hebt en de verzenddatum en -tijd.
  • In het midden zie je het aantal abonnees waar je naar verzonden hebt, het percentage nieuwsbrieven dat geopend is en het percentage nieuwsbrieven waar in geclickt is.
  • Rechts zie je een button: View Report.
  • Aan de button vast zit een klein pijltje. Dat is een menu dat je kunt openen en dan zie je dat je de e-mail kunt bekijken, je kunt de campagne delen of het rapport delen, of je kunt het rapport downloaden of printen.

Op de volgende pagina over Mailchimp statistieken gaan we een rapport van een verzonden nieuwsbrief nader bekijken.


View report

Klik nu op View report, dan ga je de statistieken van één nieuwsbrief nader bekijken. Het tabblad Overview is blauw. Dat betekent dat je daar nu bent.

Bovenaan zie je een menu met daarin verschillende tabbladen.

tabbladen in Maichimp statistieken

Wat er onder deze tabbladen te zien is ga ik hier achtereenvolgens bespreken.


Mailchimp rapporten: tabblad Overview

We beginnen met het tabblad Overview. In welk tabblad je aan het kijken bent kun je altijd bovenaan zien. Het tabblad waar je bent is blauw, de andere tabbladen zijn zwart.

tabbladen in Maichimp statistieken

Tabblad Overview

In het tabblad Overview zie je bovenaan staan:

  • Het aantal abonnees naar wie je verzonden hebt.
  • Naar welk audience je verzonden hebt.
  • Het onderwerp van je nieuwsbrief.
  • Wanneer de nieuwsbrief verzonden is.
  • En 4 aanklikbare links: View e-mail, Download, Print, Share.

4 aanklikbare links

  • View e-mail: als je deze link aanklikt krijg je de e-mail te zien.
  • Download: met deze link kun je de nieuwsbrief downloaden als csv.
  • Print: deze link geeft een mooi rapport om aan je leidinggevende of opdrachtgever te geven.
  • Share: als je deze link aanklik krijg je de mogelijkheid om het rapport online te delen door e-mailadressen in te vullen. Het rapport is beschermd met een wachtwoord en je kunt er ook een persoonlijke boodschap bij zetten.

Connected sites: shop

Als je met connected sites je shop verbonden hebt met Mailchimp, dan zie je vervolgens de opbrengst van je nieuwsbrief staan.

  • Het aantal verkopen
  • De gemiddelde opbrengst van die verkopen
  • En de totale opbrengst van deze nieuwsbrief.

Als je geen shop hebt staat dat er ook, maar zegt dan niet zoveel ;)

shop

Open rate en click rate

Nog een stapje lager zie je 2 balkjes met daarin de open rate en de click rate van deze nieuwsbrief.

Direct daaronder zie je aan de linkerkant

  • de gemiddelde open rate van jouw audience
  • en de gemiddelde open rate van jouw branche

Je kunt hier dus zien hoe goed jouw nieuwsbrief het gemiddeld doet ten opzichte van de prestaties in jouw branche en je kunt je huidige nieuwsbrief vergelijken met je eigen gemiddelde en het gemiddelde in je branche.

Aan de rechterkant zie je hetzelfde m.b.t. de click rate.

Opened – Clicked – Bounced – Unsubscribed

Nog een stapje lager zie je 4 vakjes met daarin een paar getallen:

Opened: tot dusver hadden we het over het percentage nieuwsbrieven dat geopend is. Hier zie je het absolute aantal adressen waar je nieuwsbrief geopend is.

Het getal dat je hier ziet staan is aanklikbaar. Als je erop klikt zie je een rijtje adressen staan van mensen die je nieuwsbrief geopend hebben.

Clicked: hier zie je het absolute aantal clicks van deze nieuwsbrief. Als je op dit getal klikt, dan zie je op welke links er geklikt is en of dit unieke clicks waren of dat dezelfde link misschien meerdere malen is aangeklikt.

Bounced: als hier een getal staat moet je daar beslist even op klikken. Je ziet dan hoeveel bounces er waren, hoeveel van deze bounces hard bouces waren en hoeveel van deze bounces soft bounces waren. In het artikel over cleaned adressen kun je lezen wat dit precies inhoudt en wat je ermee kunt doen.

Unsubscribed: helemaal rechts zie je het aantal afmeldingen. Als je daar een getal ziet staan moet je daar ook even op klikken. Bekijk dan de redenen waarom iemand zich heeft afgemeld.

Overzicht

Daarna krijg je weer een overzichtje waar weinig nieuws in staat, maar toch wel iets. Hier zie je bovenaan staan Succesful deliveries, ofwel het percentage nieuwsbrieven dat Mailchimp af heeft kunnen leveren. Dat percentage heeft een rechtstreekse relatie met het aantal bounces van deze nieuwsbrief.

Je ziet hier ook hoe vaak de nieuwsbrief in totaal geopend is en wanneer hij voor het laatst geopend is, of hij is doorgestuurd en hoe vaak hij is doorgestuurd. Rechts zie je hetzelfde voor clicks en je ziet hier of er misbruik meldingen zijn geweest.

24 hour performance

Daaronder zie je weer een grafiek en in deze grafiek kun je zien hoe laat het was toen je nieuwsbrief geopend werd en op welke tijden er geclickt is.

Deze grafiek is vreselijk interessant als het gaat om verzendtijd optimalisatie. Als je hier ziet dat je grafiek lang nadat je de nieuwsbrief verzonden hebt ineens een piekje vertoont, dan verstuur je je nieuwsbrief niet op de optimale tijd.

Top links clicked

Hier zie je op welke links het meest geklikt is en hoe vaak er op deze links geklikt is.

Subscribers with most opens

Dan een lijstje met abonnees die je nieuwsbrief het vaakst geopend hebben.

Soms zie je hier iets idioots staan: een abonnee die honderden keren geopend heeft. Het zou leuk zijn als dat waar was, maar dat is natuurlijk een beetje onwaarschijnlijk. Toch kun je dit soms zien en dan vraag je je af wat hier aan de hand is.

Spamfilters

Voordat een e-mail bezorgd wordt, moet hij zichzelf door de spamfilters wriemelen. Spamfilters klikken op links om te kijken of er niets schadelijks onder die links zit. Een klik op een link kan natuurlijk eigenlijk pas plaatsvinden als iemand een e-mail eerst geopend heeft.

Mailchimp kan geen onderscheid maken tussen een spamfilter die op een link klikt en een mens die op een link klikt. Dus als iemand een behoorlijk agressief spamfilter gebruikt, dan kan dat als gevolg hebben dat jij in je statistieken ziet dat iemand tientallen of zelfs honderden malen geopend heeft.

Doorgestuurde e-mails

Als iemand een nieuwsbrief doorstuurt zonder gebruik te maken van de “Forward to a friend” buttons en forward-links die Mailchimp biedt, dan worden de opens en de clicks toegeschreven aan de oorspronkelijke ontvanger van de nieuwsbrief. En dan kun je dus ook heel veel opens in je statistieken zien.

Als je zoiets ziet

Als je zoiets iets kun je twee dingen doen.

  1. Stuur een persoonlijke e-mail naar je abonnee en vraag of hij jouw afzender-adres wil toevoegen aan z’n adresboek met vertrouwde adressen. Hierdoor wordt dat agressieve spamfilter een beetje rustiger.
  2. Maak het mogelijk om nieuwsbrieven door te sturen via Mailchimp door een forward button of forward link in je nieuwsbrief op te nemen. Want dan worden de opens en de clicks niet meer toegeschreven aan je abonnee.

Tabblad Activity

Het tabblad Activity is eigenlijk geen tabblad: het is een menu.

tabblad activity in Mailchimp rapporten

In het menu van het tabblad Activity vind je:

  • Send to
  • Opened
  • Didn’t open
  • Clicked
  • Bounced
  • Unsubscribed
  • Complained

Send to

Hier zie je een lijst met adressen waar je de nieuwsbrief naartoe gestuurd hebt. Deze adressen zijn aanklikbaar, maar als je dat doet kom je niet in het profiel van die abonnee.

Als je op een adres klikt dan zie je de activiteit van die ene abonnee m.b.t. deze ene nieuwsbrief. Of je ziet dat er van deze abonnee geen activiteit geweest is.

Opened

Bij Opened zie je ook een lijst met adressen, maar deze keer van mensen die je nieuwsbrief geopend hebben.

Direct achter het adres zie je het aantal malen dat iemand je nieuwsbrief geopend heeft.

Deze adressen zijn ook aanklikbaar en als je klikt op een adres, dan zie je de tijd waarop deze ene abonnee deze specifieke nieuwsbrief geopend heeft.

Didn’t open

Onder het tabblad Didn’t open vind je ook een lijst met adressen. Deze keer van iedereen die deze specifieke nieuwsbrief niet geopend heeft.

Deze adressen zijn ook aanklikbaar. Maar als je op deze adressen klikt dan kom je wel in het profiel van je abonnee en dan kun je daar eerdere activiteit bekijken. Of het uitblijven van eerdere activiteit.

Clicked

Hier vind je de abonnees die geklikt hebben in deze nieuwsbrief.

Ook deze adressen zijn aanklikbaar en als je klikt op een adres dan zie je op welke tijd je abonnee geopend heeft, op welke tijd je abonnee geklikt heeft en op welke link hij of zij geklikt heeft.

Bounced

Hier vind je de hard bounces en de soft bounces.

Kijk vooral ook even naar die adressen en met name als het om een hard bounce gaat. Misschien staat er een spelfout in het adres en misschien kun je die spelfout ook direct herkennen. Bijvoorbeeld “hotnail” in plaats van “hotmail”.

Als je een dergelijke spelfout herkent kun je het adres opnieuw invoeren zodat deze abonnee je nieuwsbrief een volgende keer wel krijgt.

Unsubscribed

Het is ook belangrijk hier even naar te kijken. Waarom heeft een abonnee uitgeschreven? Je ziet hier een lijstje met mogelijke redenen staan en achter iedere reden staat een getal:

  • No longer interested
  • Did not sign up
  • Inappropriate content
  • Spam
  • Other
  • Unspecified

No longer interested: dat is een prima redenen. Het natuurlijke verloop op een e-mail lijst is 20% tot 25% per jaar. Mensen veranderen en als ze geen zin meer in je nieuwsbrief hebben dan hoort dat er gewoon bij.

Did not sign up: dat is geen mooie reden en deze reden vraagt om aandacht. Als je zonder toestemming gemaild hebt dan weet waarom mensen zeggen dat ze zich niet hebben ingeschreven. Maar je wel toestemming gekregen hebt, ga dan na of je mogelijk te weinig mailt waardoor mensen je vergeten zijn, of dat je misschien niet duidelijk bent geweest over de inhoud van je e-mails.

Inappropriate content: ook niet best. Wat heb je gedaan? Wat staat er in die nieuwsbrief?

Spam: dit is heel ernstig. Spammeldingen zorgen ervoor dat je toekomstige nieuwsbrieven grotere kansen hebben om in de spamfilters te blijven hangen. Als je niet meer dan 1 spammelding hebt op 50.000 e-mails, dan beschouwen de servers dit als een vergissing. Maar als je er meer hebt, dan denken de servers dat er iets niet in orde is met je audience. Misschien een aangekochte lijst? Misschien heb je al je contacten van LinkedIn op je mailinglijst gezet?

Other: als je bij Other een getal ziet staan, scrol dan vooral even verder naar de adressen van mensen die zich hebben afgemeld, want dan heb je een persoonlijk berichtje gekregen. Dat zijn soms erg leuke berichtjes. Ga maar even kijken.

Unspecified: dit zijn afmeldingen van mensen die geen reden hebben opgegeven. Dat is niet erg.

tabblad links

Onder het tabblad Links vind je 2 nieuwe tabbladen: Click Performance en Click map.

Click performance

Hier vind je een lijstje met links waarop geklikt is. Hierbij staat ook hoe vaak er geklikt is en hoeveel unieke kliks er waren.

De links in dat lijstje zijn aanklikbaar. Als je erop klikt ga je naar het webadres van de link. Je komt dan bijvoorbeeld op een artikel dat op je blog staat.

De getallen van het aantal clicks en het aantal unieke clicks zijn ook aanklikbaar. Als je daarop klikt krijg je een lijstje met adressen van mensen die op die specifieke link geklikt hebben.

En als je op een adres klikt dan zie je hoe laat die persoon geopend heeft en hoe laat die persoon geklikt heeft.

Click map

De click map is een afbeelding van je nieuwsbrief met op die afbeelding het percentage clicks op iedere link. De clickmap laat je zien op welk plaatsen in je nieuwsbrief de clicks vallen. En dat kan behulpzaam zijn om te weten waar je belangrijke links moet plaatsen.

Over de click map is zoveel te vertellen dat ik ‘m beschreven heb ik een apart artikel. Lees hier alles over de click map.

Hieronder kun je een afbeelding zien van een click map.

voorbeeld van een clickmap

Tabblad social

tabblad social

Onder het tabblad Social zie je wie je campagne een like heeft gegeven op Facebook.

Verder zie je hier een lijst met belangrijkste influencers en verwijzers. En je ziet hier een wereldkaart met clicks. Dan moet iemand wel iets gedaan hebben natuurlijk, want anders zie je er alleen een mededeling dat er niets is.

Verder moet je ook zorgen dat je vooraf Facebook integreert met Mailchimp. Want als je dat niet gedaan hebt kan Mailchimp niets meten.

Er zijn ook een aantal leuke merge tags voor Facebook die je in je nieuwsbrief kunt plaatsen.

Tabblad e-commerce

tabblad ecommerce

Het tabblad e-commerce heeft een menu: Product Activity en Order history.

Om hier iets te kunnen zien is het noodzakelijk dat je je shop verbonden hebt met Mailchimp via connected sites (een integratie of via de API).

Product activity

Bij Product activity zie je:

  • Het aantal orders
  • De gemiddelde opbrengt van deze nieuwsbrief
  • En de totale opbrengst van deze nieuwsbrief.

Daaronder vind je een lijstje met producten die dankzij deze nieuwsbrief verkocht zijn:

  • naam van het product
  • aantal verkochte exemplaren
  • en de omzet

Bij de omzet is geen rekening gehouden met verzendkosten e.d.

Order history

Hier vind je het volgende:

  • Datum en tijd waarop de verkoop plaats heeft gevonden.
  • E-mailadres van de klant die iets gekocht heeft.
  • Welke producten de klant gekocht heeft.
  • En wat de totale omzet is via die klant.

Als het lekker loopt vind je daar een lijstje waarin je precies kunt zien wie je beste klanten zijn.

Deze gegevens kun je ook terugvinden in de profielen van je abonnees.

Conversations

tabblad conversations

Als mensen reageren op je nieuwsbrief, dan kun je die reacties gewoon in je mailbox ontvangen. Maar je kunt ze ook via Mailchimp ontvangen. Als je dit laatste wilt dan moet je Conversations activeren.

Dat doe je per nieuwsbrief, op het moment dat je de nieuwsbrief maakt. Onderaan je nieuwsbrief staat een hoofdstukje Settings & Tracking.

conversations activeren

Als je hier op Edit klikt kun je daarna een vakje aanvinken.

conversations activeren

Mailchimp genereert dan een antwoordadres voor deze ene nieuwsbrief. “Out of office” berichten worden weggefilterd en je kunt de reacties daarna hier zien in je rapport, maar ook in het profiel van je abonnee.

Overigens: als je dit alleen wilt doen om van “Out of office” reacties af te zijn, dan kan dat ook anders. Je kunt “Out of office” reacties ook weg laten filteren als je de reacties naar je gewone mailbox laat sturen.

Analytics 360

Dit is weer een ander verhaal dat ik een apart artikel over Anaytics 360 heb beschreven.


MailChimp

Als je hulp kunt gebruiken bij het hanteren van MailChimp dan kan het goed zijn te weten dat ik een erkende MailChimp expert ben. En je kunt kunt hier een handleiding over MailChimp vinden. Daarin vind je ingangen naar beschrijving van hoe je iets moet doen.


pijltje

Hulp met Mailchimp

Als je hulp nodig hebt met Mailchimp, huur me dan gewoon een uurtje in voor begeleiding op maat.



Je bent hier: Home » Mailchimp » Mailchimp statistieken » Statistieken MailChimp: rapporten


Statistieken MailChimp: rapporten was last modified: by
Statistieken MailChimp: rapporten was last modified: by

3 reacties op “Statistieken MailChimp: rapporten

  1. Kan ik ook zien hoe mijn campaign het heeft gedaan over bijv de periode van 1 week (ipv overview over 24 uur)?

  2. Nee, dat kan niet. Mailchimp geeft statistieken per nieuwsbrief en als je Mailchimp Premium gebruikt dan kun je ook verschillende nieuwsbrieven vergelijken. Maar je kunt geen periode selecteren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *