Statistieken MailChimp rapporten

Statistieken MailChimp: MailChimp heeft uitgebreide statistieken waar je erg nuttige informatie uit kunt halen. In de statistieken van MailChimp kun je na verzending van je nieuwsbrief veel informatie vinden die je kan helpen je nieuwsbrief te verbeteren. De statistieken kun je vinden als je de volgende navigatie volgt:

  • Ga naar de Reports (dat kun je bovenaan de pagina in het menu vinden)

Je ziet nu een grafiek en daaronder:

  • Campaigns
  • Automation
  • Inbox Inspection

Kies voor Campaigns, of voor Automation, afhankelijk van welke statistieken je wilt zien.

  • Klik op View Report

Statistieken: tabblad Overview

Je bent nu op de pagina Overview (je kunt zien waar je bent doordat de naam van het tabblad blauw kleurt).

Op de pagina Overview krijg je een overzichtje: naar wie is je nieuwsbrief gestuurd, hoeveel nieuwsbrieven zijn er goed afgeleverd, wanneer is je nieuwsbrief geopend en op welke links in je nieuwsbrief er geklikt is.

Deze nieuwsbrief

Recipients – het aantal abonnees naar wie je nieuwsbrief gestuurd is

Delivered – de datum en de tijd waarop de verzending van je nieuwsbrief klaar was

Open rate – het percentage nieuwsbrieven dat geopend is. Lees hierover ook: Open rate verhogen en Lage open rate en weinig afmeldingen.

Click rate – het percentage nieuwsbrieven waarin geklikt is. Lees hierover ook: Click rate verhogen.

Alle nieuwsbrieven in je branche

List average – onder Open rate zie je hier het gemiddelde aantal nieuwsbrieven voor jouw lijst dat geopend wordt, onder click rate zie je het gemiddelde aantal nieuwsbrieven van jouw lijst waarin mensen klikken op de links.

Industry average – het gemiddelde aantal nieuwsbrieven in jouw branche waarin geopend of geklikt wordt.

Deze nieuwsbrief

Opened – het aantal abonnees dat deze nieuwsbrief geopend heeft.

Clicked – het aantal abonnees dat op een link in je nieuwsbrief geklikt heeft.

Bounceshet aantal adressen waar je nieuwsbrief niet kon worden afgeleverd.

Unsubscribed – het aantal abonnees dat zich heeft uitgeschreven met behulp van de afmeldlink in deze nieuwsbrief.

Total opens – het totaal aantal malen dat deze nieuwsbrief door je abonnees geopend is. Dit getal kan hoger zijn dan het aantal abonnees op je lijst doordat sommige abonnees je nieuwsbrief meerdere malen geopend hebben.

Succesful deliveries – het aantal adressen waar je nieuwsbrief is afgeleverd.

Clicks per unique opens – per percentage abonnees dat zowel geopend heeft als geklikt heeft op een link in je nieuwsbrief.

Total clicks – hoe vaak je abonnees geklikt hebben op de links in je nieuwsbrief. Ook dit getal kan hoger zijn dan het totaal aantal abonnees op je lijst doordat sommige abonnees meerdere malen op dezelfde link geklikt hebben.

Doorgestuurd

Forwarded – het aantal malen dat je nieuwsbrief is doorgestuurd met behulp van het Forward to a Friend formulier. Als je nieuwsbrief op andere manieren is doorgestuurd kun je dat hier niet zien.

Forward opens – het aantal malen dat je nieuwsbrief geopend is door iemand die ‘m ontvangen heeft doordat hij is doorgestuurd met behulp van het Forward to a Friend formulier.

Spammeldingen

Abuse reports – het aantal malen dat iemand je nieuwsbrief een spammelding gegeven heeft. Deze abonnees worden automatisch van je lijst verwijderd om te voorkomen dat ze nog meer spammeldingen gaan doen.

Laatste activiteit

Last opened – de datum en de tijd waarop je nieuwsbrief voor het laatst geopend is.

Last clicked – de datum en de tijd waarop er voor het laatst op een link in je nieuwsbrief geklikt is.

Beste tijd

24-hour performance – een grafiek waarin je de activiteit van je abonnees in de eerste 24 uur na verzending kunt zien: de tijd waarop geopend en geklikt is.

Top links clicked – hier kun je zien op welke URLs in je nieuwsbrief het meeste geklikt is.

Subscribers with most opens – welke abonnees hebben je nieuwsbrief het vaakst geopend.

Social performance – wat heeft je campagne gedaan op de verschillende social media platforms.

Top locations – waar ter wereld zitten de abonnees die deze nieuwsbrief geopend hebben.

Statistieken: tabblad Activity

Rechts naast Overview zie je een menu: Activity.

Als je een van de onderwerpen in dat menu selecteert kun je die onderwerpen bekijken:

  • Sent to – naar welke adressen is je nieuwsbrief gestuurd
  • Opened – op welke adressen is je nieuwsbrief geopend
  • Clicked – op welke adressen is er op de links in je nieuwsbrief geklikt
  • Didn’t open – op welke adressen is je nieuwsbrief niet geopend
  • Bounced – op welke adressen is je nieuwsbrief niet afgeleverd
  • Unsubscribed – welke adressen hebben zich uitgeschreven
  • Complained – klachten

Deze informatie is erg handig als je gericht wilt mailen.

Je kunt bijvoorbeeld een vervolgaanbod sturen naar mensen die hun interesse hebben laten blijken door te klikken op de links in je nieuwsbrief.

Of je stuurt je nieuwsbrief opnieuw, met een nieuwe titel en op een andere tijd, naar mensen die je nieuwsbrief niet geopend hebben.

Statistieken: tabblad Links

Onder het tabblad Links kun je zien op welke links in je nieuwsbrief mensen geklikt hebben.

En als je op de getallen die je daar vindt klikt, dan kun je precies zien wie er op een specifieke link geklikt hebben.

Statistieken: tabblad Social

Als je je MailChimp account geïntegreerd hebt met Facebook, dan kun je onder het tabblad Social zien wie je nieuwsbrief een like gegeven heeft op Facebook en wie de top influencers voor deze nieuwsbrief waren.

Statistieken: tabblad E-commerce

Als je gebruikt maakt van E-commerce en Connected Sites dan kun je hier de gegenereerde sales zien.

Statistieken: tabblad Conversations

Als je Conversations hebt ingeschakeld kun je hier de reacties op je nieuwsbrief zien.

Statistieken: tabblad Analytics 360

Analytics 360 is een integratie met Survey Gizmo, Eventbrite en SurveyMonkey die je eerst moet inschakelen.

Maar ook als je niets hebt ingeschakeld kun je hier zien op welke domeinen je nieuwsbrief geopend is en wat de activiteit op die domeinen was.

Deze informatie zou je kunnen vergelijken met andere nieuwsbrieven en ontdekken of er problemen zijn met een specifiek domein.

A/B-split results

Onder het tabblad A/B-split results  kun je de resultaten van een A/B-split zien.

En als je daar goed naar kijkt, kun je daar van leren wat de kenmerken zijn van een winnende nieuwsbrief. Doe er je voordeel mee!

Ook belangrijk

Een heel simpel statistiekje maar erg belangrijk: de verhouding tussen de open rate en het aantal afmeldingen. Als die verhouding scheef is dan is dat een indicatie dat je nieuwsbrieven niet aankomen of in de spamfilters komen.

Hulp bij MailChimp

Als je hulp wilt bij het gebruiken van MailChimp, laat het me dan weten. Ik ben een erkende MailChimp expert en ik help je graag. Er staat op deze website ook een handleiding MailChimp die je verder kan helpen.

checklist voor nieuwsbrieven

Checklist voor Mailchimp nieuwsbrieven

Een checklist waardoor het maken van je nieuwsbrieven veel gemakkelijker gaat en je er zeker van kunt zijn dat je niets vergeet voor je op de verzendknop klikt.

In deze checklist noem ik de punten die je beslist moet controleren. En sommige van deze punten zouden wel eens nieuw voor je kunnen zijn.

Je kunt deze checklist hier gratis ophalen.

mailchimp logo

Statistieken MailChimp rapporten was last modified: by

Bronnen en credits

Statistieken MailChimp rapporten was last modified: by

Één reactie op “Statistieken MailChimp rapporten

Reacties zijn gesloten.