Mailchimp statistieken

Statistieken MailChimp: rapporten

Tabblad Activity

Het tabblad Activity is eigenlijk geen tabblad: het is een menu.

tabblad activity in Mailchimp rapporten

In het menu van het tabblad Activity vind je:

  • Send to
  • Opened
  • Didn’t open
  • Clicked
  • Bounced
  • Unsubscribed
  • Complained

Send to

Hier zie je een lijst met adressen waar je de nieuwsbrief naartoe gestuurd hebt. Deze adressen zijn aanklikbaar, maar als je dat doet kom je niet in het profiel van die abonnee.

Als je op een adres klikt dan zie je de activiteit van die ene abonnee m.b.t. deze ene nieuwsbrief. Of je ziet dat er van deze abonnee geen activiteit geweest is.

Opened

Bij Opened zie je ook een lijst met adressen, maar deze keer van mensen die je nieuwsbrief geopend hebben.

Direct achter het adres zie je het aantal malen dat iemand je nieuwsbrief geopend heeft.

Deze adressen zijn ook aanklikbaar en als je klikt op een adres, dan zie je de tijd waarop deze ene abonnee deze specifieke nieuwsbrief geopend heeft.

Didn’t open

Onder het tabblad Didn’t open vind je ook een lijst met adressen. Deze keer van iedereen die deze specifieke nieuwsbrief niet geopend heeft.

Deze adressen zijn ook aanklikbaar. Maar als je op deze adressen klikt dan kom je wel in het profiel van je abonnee en dan kun je daar eerdere activiteit bekijken. Of het uitblijven van eerdere activiteit.

Clicked

Hier vind je de abonnees die geklikt hebben in deze nieuwsbrief.

Ook deze adressen zijn aanklikbaar en als je klikt op een adres dan zie je op welke tijd je abonnee geopend heeft, op welke tijd je abonnee geklikt heeft en op welke link hij of zij geklikt heeft.

Bounced

Hier vind je de hard bounces en de soft bounces.

Kijk vooral ook even naar die adressen en met name als het om een hard bounce gaat. Misschien staat er een spelfout in het adres en misschien kun je die spelfout ook direct herkennen. Bijvoorbeeld “hotnail” in plaats van “hotmail”.

Als je een dergelijke spelfout herkent kun je het adres opnieuw invoeren zodat deze abonnee je nieuwsbrief een volgende keer wel krijgt.

Unsubscribed

Het is ook belangrijk hier even naar te kijken. Waarom heeft een abonnee uitgeschreven? Je ziet hier een lijstje met mogelijke redenen staan en achter iedere reden staat een getal:

  • No longer interested
  • Did not sign up
  • Inappropriate content
  • Spam
  • Other
  • Unspecified

No longer interested: dat is een prima redenen. Het natuurlijke verloop op een e-mail lijst is 20% tot 25% per jaar. Mensen veranderen en als ze geen zin meer in je nieuwsbrief hebben dan hoort dat er gewoon bij.

Did not sign up: dat is geen mooie reden en deze reden vraagt om aandacht. Als je zonder toestemming gemaild hebt dan weet waarom mensen zeggen dat ze zich niet hebben ingeschreven. Maar je wel toestemming gekregen hebt, ga dan na of je mogelijk te weinig mailt waardoor mensen je vergeten zijn, of dat je misschien niet duidelijk bent geweest over de inhoud van je e-mails.

Inappropriate content: ook niet best. Wat heb je gedaan? Wat staat er in die nieuwsbrief?

Spam: dit is heel ernstig. Spammeldingen zorgen ervoor dat je toekomstige nieuwsbrieven grotere kansen hebben om in de spamfilters te blijven hangen. Als je niet meer dan 1 spammelding hebt op 50.000 e-mails, dan beschouwen de servers dit als een vergissing. Maar als je er meer hebt, dan denken de servers dat er iets niet in orde is met je audience. Misschien een aangekochte lijst? Misschien heb je al je contacten van LinkedIn op je mailinglijst gezet?

Other: als je bij Other een getal ziet staan, scrol dan vooral even verder naar de adressen van mensen die zich hebben afgemeld, want dan heb je een persoonlijk berichtje gekregen. Dat zijn soms erg leuke berichtjes. Ga maar even kijken.

Unspecified: dit zijn afmeldingen van mensen die geen reden hebben opgegeven. Dat is niet erg.

Volgende pagina: tabblad links

Statistieken MailChimp: rapporten was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.

1 reactie op “Statistieken MailChimp: rapporten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *