Home » Blog » Organische zoekresultaten » Sterke meta description schrijven voor SEO en conversie
sterke meta description schrijven

Sterke meta description schrijven voor SEO en conversie

Sterke meta description schrijven voor SEO en conversie

Wat is een meta description

De meta description van je pagina is de samenvatting die in de zoekresultaten getoond wordt direct onder de titel van je pagina. Het is een beknopte beschrijving van wat er op je pagina te lezen is.

Een meta description wordt ook meta omschrijving of samenvatting of snippet genoemd.

Google toont natuurlijk niet alleen jouw pagina als antwoord op een zoekopdracht. Hij toont er veel meer. Daarom is het belangrijk een sterke meta description te schrijven. Want als het eenmaal gelukt is om hoog in de zoekresultaten te komen, dan moet je vervolgens zorgen dat mensen jouw pagina kiezen om te bezoeken. En daar moet de meta description voor zorgen.

Waar vul je de meta description in?

Google zegt dat je de meta description ofwel samenvatting in de head section van je pagina moet zetten.

Maar dit is voor de meeste mensen abracadabra. Maar dat probleem heeft de plugin van Yoast voor je opgelost. Yoast heeft een vakje gemaakt waar je de meta description in kunt invullen en de plugin zorgt dat samenvatting die je daar invult keurig in de head section van je pagina komt.

sterke meta descriptions schrijven

Google belooft niet dat hij jouw meta description gaat gebruiken. Dat bepaalt hij gewoon zelf. Hij kiest ervoor jouw samenvatting van de pagina te gebruiken als hij denkt dat jouw beschrijving beter is dan een stukje tekst dat hij zelf uit de pagina plukt.

Dus als je de regie wilt hebben over de samenvatting die Google in de zoekresultaten toont, dan moet je zorgen dat jij het beter doet dan wat hij zelf kan doen.

Schrijf een pitch

Om jouw samenvatting in de zoekresultaten te krijgen moet je het dus beter doen dan iets dat Google zelf kan verzinnen. Ga daar echt even voor zitten en schrijf een pitch: je moet je pagina verkopen in een omgeving vol concurrentie.

Dit is het moment dat je mensen ervan moet overtuigen dat ze op jouw pagina vinden wat ze zoeken. Maar tegelijkertijd moet je je ook aan de feiten houden: de vlag moet de lading dekken.

Maak een unieke samenvatting

Je samenvatting moet uniek zijn. Als er 2 pagina’s van jou in de zoekresultaten getoond worden, dan moeten mensen aan je meta description kunnen zien op welke van die 2 ze gaan vinden wat ze zoeken. En dat kan alleen als je onderscheidende samenvattingen schrijft.

Vertel in je meta beschrijving beknopt wat mensen moeten weten om te kunnen kiezen voor jouw pagina.

Niet doen

Je moet het aantrekkelijk en duidelijk maken. Zet hier dus geen rijtje zoektermen neer waar je op gevonden wilt worden. Want dat is niet aantrekkelijk en ook totaal niet duidelijk. Vertel gewoon wat er op je pagina te vinden is en doe dit niet voor zoekmachines maar voor mensen.

Richard S.T de Vries

Bijzonder prettige trainer

Judith de Vries is een bijzondere en prettige trainer op het complexe gebied van SEO. Op accurate en gedegen wijze maakt ze je wegwijs in SEO. Ze geeft nuttige en praktische adviezen waarbij leren door doen de rode draad vormt. Een training SEO bij Judith de Vries is voor dienstverleners, MKB’ers en ZZP’ers die SEO …

Bijzonder prettige trainer Lees meer »

Span je maximaal in

Span je maximaal in om een echt goede beschrijving te maken die glashelder laat zien wat er op de pagina te lezen is en waarom mensen jouw pagina zouden moeten kiezen om te bezoeken.

Je bent nou toch al uren bezig om die pagina te maken, laat het op dit punt niet afweten maar ga nog heel even door. Want deze tekst gaat zorgen dat je pagina het echt goed kan gaan doen.

Denk dan ook aan een call-to-action in de omschrijving van je pagina. Dat lukt niet altijd want je omschrijving moet er natuurlijk in de eerste plaats normaal en natuurlijk uitzien. Maar als het kan er een call-to-action in mee te nemen, dan moet je dit zeker doen.

Betere prestaties van je pagina

Sterke meta descriptions schrijven is een van de dingen die je kunt doen om ervoor te zorgen dat je pagina beter gaan presteren. Maar dit is niet het enige dat je kunt doen. Goed vindbaar zijn in de zoekresultaten vraagt nog meer van je, want het is nooit 1 dingetje dat zorgt voor het resultaat.

SEO is een optelsom van heel veel kleine dingetjes die je goed hebt gedaan. De SEO trainingen vind je hier.

seo 200

Gratis checklist SEO

Eerst een checklist, dan een gouden tip van Google zelf en daarna blogupdates als ik iets nieuws publiceer.

Als je nou echt iets wilt met SEO, dan moet je natuurlijk inschrijven!

Gepubliceerd op: 13-11-2021
Voor het laatst bijgewerkt op: 1-11-2022

Ken je iemand voor wie dit interessant is?